Egy gyors és csöppet sem reprezentatív felmérés alapján a Mercedes-Benz CLE modellnévre még sokan csodálkozóan húzzák fel szemöldöküket, így gyorsan tegyük a helyére a modellt. A kevésbé prosperáló modelleket egyre-másra küldik rozsdatemetőbe a gyártók, illetve jobb esetben racionalizálni próbálják a kínálatot, ahogy a Mercedes-Benz is tette.
2023 nyarán jártunk először a CLE Coupé bemutatóján, amit a kabrió idén tavasszal követett, és mindkettő azonos koncepció alapján készült. A C-osztály, valamint az E-osztály kupé és kabrió változatainak közös utóda a CLE, amely a korábbi C-nél nagyobb, az E-nél pedig sportosabb – mivel így kívánta a vásárlóközönség a visszajelzések alapján. Az AMG által kezelésbe vett kabrió pedig egyértelművé teszi: érdemes hallgatni a vásárlói igényekre.
Külső
Már az alap kupénál felkaptuk a fejünket az új Mercedes-Benz CLE formájára, ami egyből némi büszkeséget is ébresztett bennünk, hiszen egy magyar tervező, Filczer Balázs nevéhez fűződik a forma. Az affalterbachi leányvállalat, az AMG tehát könnyű helyzetből indult, és néhány egyszerű húzással lehengerlőt sikerült alkotniuk az alapvetően elegáns autóból.
A „Mi kell a sportos formához” alapkészletből előhúzták a legrégibb trükköt, és jól kiszélesítettek a karosszériát elöl-hátul. No, nemcsak a sárvédőívet hajlítgatták, a nyomtáv is változott, elöl +58 mm, hátul +75 mm a különbség a sima Mercedes CLE alapmodellekhez képest. Ez már alapból nagyon határozott kiállást teremt, macsósabb, agresszívabb lett a forma, de még mindig a jó ízlés határain belül maradva.
Az AMG-re jellemző, függőleges rácsozású hűtőrács és légbeömlők szintén nagyobb lóerőt sejtetnek a szépen elnyúló motorháztető alatt, amelyre középen még egy nyílás is került, hogy az segítse a motortér hűtését. Az alapváltozatban is látott Digital Light fényszórók a kéken világító csíkozással valahogy jobban is illenek a maszkulinabb külsőhöz.
A hátsó rész kevésbé tér el az alapmodelltől, de a vállasabb külső mellett itt is felfedezhető néhány megkülönböztető jegy. Az AMG oldalanként 2-2 kerek kipufogóvégződést kapott, illetve a csomagtér végére mindig kerül egy aprócska, színre fényezett szárny – kivéve, ha az AMG Styling csomagot is megrendeltük, mert akkor fényes feketében kapjuk. Karboncsomaggal tovább cicomázhatjuk a CLE külsejét, de ezt nem láttuk élőben a tesztautókon.
Továbbra is feltűnően jól eltalált a felnidizájn – alaphelyzetben 19, felár ellenében 20 col átmérővel kapjuk. A többrétegű vászontető érintetlen maradt, és az továbbra is vadítóan jól néz ki piros színben – pl. a szürke alapszín felett. Menet közben egyébként 60 km/órás sebességig működik a mechanika, és 20 másodperig tart a ki- és becsomagolás.
Belső
Annak ellenére is meggyőző a Mercedes-AMG CLE utastere, hogy nem nyújt igazi újdonságot, hiszen már a C-osztályban és GLC-ben is hasonlóval találkoztunk. Az alul lecsapott kormány mögött tabletként 12,3 colos műszerfali kijelző fekszik, amit a középkonzolon álló formátumú 11,9” átmérőjű képernyő egészít ki. Utóbbit az állítható dőlésszög különbözteti meg a hagyományos kijelzőktől: gombnyomásra 15-40 fok között állítható, így nyitott tetőnél sem fordulhat elő olyan, hogy elvakítják hosszabb időre a napsugarak.
A felbontásra és a színekre egyik kijelzőn sem lehet panasz, a Mercedes rendszere talán továbbra is a leglátványosabb menürendszert nyújtja. A kezelhetőség más tészta, a kormányon található simogatós érintőgombok pl. alaposan megnehezítik a navigálást a funkciók között. Az CLE kijelzőit az AMG saját sportos témájával tehetjük egyedibbé, valamint több speciális adatot is megjeleníthetünk rajta: pl. köridőt, G-erőt, motor- és váltóadatokat.
Érdekes és különösen hasznos újítás az ülések speciális, infravörös tartományt visszaverő bevonata, ami a nyári kánikulában akár 12 fokkal hűvösebben tartja a bőrt. Ez még zárt tetővel is jól jön, a hűvösebb bőrfelülettel ugyanis késlelteti az utastér felmelegedését.
Az ülések másik különlegessége az AMG-specifikus grafika, valamint a kontrasztos piros varrás, illetve AMG-logó is jár a fejtámlára azoknak, akik a nappabőr bevonatot választják. Nemcsak kinézetre sportosak, de nagyon jól is támasztanak az ülések, amelyekhez piros színű biztonsági öv is kérhető. Feláras az AMG Performance sportülés, amely még jobb oldaltartást ígér, a vízszintes nyílások pedig javítják azok szellőzését.
A hátsó sor is egészen használható méreteket rejt, bár a lábtér még így sem mondható kifejezetten tágasnak, hiába hozza nagyjából a C-osztály szintjét. A csomagtartó zárt tetővel 385, lenyitottal 295 literes, és ha kell, a hátsó ülések lehajtásával tovább bővíthető a hely. Így az elegancia, a sportosság mellé még praktikum is jár ebben a csodaszép autóban.
Azért, hogy kevésbé hulljon a hajunk és fázzon a nyakunk a hűvösebb napokon, az első ülésekben az airscarf névre hallgató légbefúvók felelnek, az aircap fantázianevű megoldás pedig a szélvédőkeretből kiemelkedő, valamint a hátsó ülések mögött előbújó légterelőkkel teszi szélcsendesebbé az utasteret.
Technika
A CLE kabrió bemutatása óta nemcsak a most próbált csúcsmotorral gazdagodott, de a 170 lóerős, CLE 180 jelzésű, kétliteres alap benzinmotorral is. Ugyanekkora a 204 lóerős 200-as is, és szintén kétliteres az egyetlen dízel, a 197 lóerős 220d jelzésű változat. Innen felfelé minden modell összekerékhajtású, a CLE 300 (258 LE, 2.0 literes szintén), illetve a 3.0 literes CLE 450 (381 LE).
Az AMG hajtáslánca már ismerős a 2023 év végén bemutatott AMG CLE kupéból. Az M256 kódnevű 3,0 literes, soros hathengeres biturbó motor adta az alapot, amely az alapos átdolgozás után M256M névre hallgat. Átalakították a motor szívó- és kipufogóoldalát, új lehúzógyűrűket kaptak a dugattyúk, módosították a befecskendezést és egy új turbó szuszakolja a levegőt, amely már 1,5 bar nyomással képes tölteni a korábbi 1,1 bar helyett. Az eredmény 449 lóerő, 560 Nm-es nyomaték, amely 10 másodperc erejéig 600 Nm-re is felszökhet.
Az AMG kivitel kihasználja a villanymotor által nyújtott előnyöket: a kilencfokozatú, automata váltó házába integrált villanymotor nemcsak elindulásnál vagy a motor újraindításánál segít, hanem menet közben vitorlázómódban, illetve a váltások között is, ahol igyekszik kiküszöbölni a turbólyukat – összesen 23 lóerővel és 205 Nm-rel.
Álló helyzetből 4,4 másodperc alatt gyorsul a kabrió 100-ra, a végsebesség 250 km/órában limitált, de ez 270-re is módosítható az AMG Driver’s csomag által. A megállásról elöl 370 x 36 mm-es, négydugattyús fékek (hátul egydugattyús, úszónyerges) gondoskodnak.
Kizárólag az AMG modellnél áll rendelkezésre az összkerékkormányzás, de a többi modelltől eltérően itt maximum 2,5 fok, így ez szabad szemmel nehezen látható. Az elsőkkel ellentétesen forduló hátsó kerekek a fordulókört és a dinamikusabb kanyarodást segítik 100 km/órás sebességig, felette pedig a párhuzamosan fordulnak – 0,7 fokban maximum, ilyenkor stabilizálják az autót. Szintén az AMG sajátja az opciós, AMG DYNAMIC PLUS csomag, ami a rajtprogrammal 0,2 mp javulást hoz a gyorsulásban, és aktiválható általa drift mód is.
Az AMG fejlesztette, elöl dupla lengőkaros, hátul multilink rendszerű felfüggesztés adaptív lengéscsillapítást alkalmaz (AMG RIDE CONTROL), ahol minden gátló külön beállítással alkalmazkodik az útviszonyokhoz, amennyiben szükséges. Három különböző mód választható, észrevehető különbséggel a Comfort, a Sport és Sport+ fokozatok között.
Vezetés
Nem véletlenül rendeznek előszeretettel autóbemutatókat a spanyolországi Malaga, Marbella környékén, hiszen itt elenyésző a csapadékmennyiség Európa nagy részéhez képest. Most nem volt szerencsénk, nagyjából 10 perc kabriózás után kénytelenek voltunk felhúzni a tetőt a szemerkélő eső miatt. A háromliteres sorhatos hangja viszont ennyi idő alatt is átjött: kellemesen mélyen, kifejezetten élvezhető hangszínben szólal meg a kipufogó felől, ami tovább fokozza a hangulatot az utastérben, haladjunk urasan vagy dinamikusabban. Minél sportosabb módba kapcsolunk a műszerfalon, annál hallhatóbb és élvezetesebb lesz a kipufogó durrogása is, persze a régi idők oroszlánüvöltése ekkor sem jön már elő. Mostani viszonylatban viszont kellemes meglepetés a hangélmény, kár, hogy ebből sokat visszavesz a felhúzott vászontető.
Ahogy bepattantam a vezetőülésbe, két dolog egyből feltűnt: a feláras AMG-sportülések nagyon jó üléspozíciót kínálnak, és az állítható oldaltámasszal nagyon jó tartást is. A másik a kormány, ami vaskosabb az átlagosnál. Öröm rámarkolni, bár volt kolléga, aki már sokallta az átmérőjét – ez nyilván egyéni preferencia és tenyérméret alapján változik.
A mostani túlszervózott, túlpuhított kormány és futómű-beállítások szele nem érintette meg az AMG-t, itt továbbra is megmaradtak a kellemes arányok a sportos és kényelmes között. A kormánymű kellően alapos visszajelzést nyújt az aszfaltról, közvetlenül reagál a mozdulatokra és nagyon precízen irányítható vele a CLE. A szerpentineken pedig jól érződik, hogy a kabriót alaposan megmerevítették, nem csavarodik, nem dől a karosszéria, gyönyörűen fekszik a kanyarokban is, meghazudtolja két tonna feletti saját tömegét. Plusz öröm, hogy a sebességérzetet sem nyeli el teljes egészében az AMG, főleg lehajtott tetővel, amikor a szél és a hangélmény hatványozza örömünket.
A váltó szinte észrevétlenül vált még padlógázas gyorsításkor is, és ritkán kívántunk csak beavatkozni a kormány mögötti váltófülekkel a működésbe. A spanyolországi útminőség mellett a kényelem is első osztályú, de ebből nem merünk arra következtetni, hogy ez itthon is ugyanilyen lesz.
Költségek
A Mercedes-Benz CLE kabrió 180-as jelzéssel 23,3 millió forinttól indul, amelyre alaposan rá kell még emelnünk, ha az AMG 53 csúcsmodellel szeretnénk kigurulni a szalonból: a 35 973 000 forintos alapárra néhány milliót még könnyen rá lehet költeni a külsőt vagy belsőt cicomázó csomagokkal.
Közel 1,5 millió forintot kérnek a külső karboncsomagért, amihez a visszapillantó tükrök hasonló bevonata további 866 ezer forintba kerül. Fényezés is van 1 millió forint felett, a 270 km/órás végsebességért pedig 940 ezret kérnek pluszban. A Burmester hifi és a head-up display az AMG Line Premium Plus csomagban érkezik 902 ezer forintért.
A márka modell- és vetélytársai –listaár, forint | |
---|---|
Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ Cabrio (449+23 LE) | 35 973 000 |
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio (530 LE) | 39 250 000 |
BMW M850i xDrive Cabrio | 50 900 000 |
Mercedes-AMG SL 43 Mild hybrid drive | 55 059 000 |
Értékelés
Az AMG pont annyit reszelt az alap Mercedes-Benz CLE kabrión, amennyire szükség volt, így látványban és használhatóságban egyaránt sokat fejlődött a modell. A jelenlegi csúcsmodellnek számító Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Cabriolet nem olcsó, de használhatósága, kiemelkedő rugalmassága sportos és kényelmes viszonylatban erősen elgondolkoztat bennünket: vajon létezik-e ennél jobb kabrió jelenleg?
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|