Érdekes, hogy miközben a hagyományos hajtáslánccal szerelt modelleknél a szabadidő-autók tarolnak, az elvileg a jövőbe vezető utat mutató villanyautók esetében szép számmal találunk hagyományos, szedán formájú modelleket is. BMW i4, Lucid, Tesla Model 3, Model S, Hyundai Ioniq 6. A BYD is kínál ilyet, persze három szabadidő-autó és egy ferdehátú mellett. Ez a Seal, amelynek ezúttal a belépő modelljét, az egymotoros hátsókerék-hajtású változatot próbáltuk ki. Kívülről ugyanaz a szép formájú autó, amelyet két motoros kivitelben teszteltünk, csak a hajtás más.

Hétköznapok hőse ez az új BYD – kipróbáltuk 1

Az áramvonalasság társul sportossággal a Seal külső formájában

Külső

A Seal a BYD Ocean sorozatának második tagja volt a Dolphin után, de időközben már megérkezett a harmadik is a Seal U is. A formanyelv lényege a természetesség, a letisztultság tengeri formát. A lapos orrot követően döntött A-oszlop, emelkedő övvonal és kupés tetőív rajzolja dinamikusnak a Sealt

 A ránézésre is áramvonalas autó alaktényezője (Cd) 0,219, ami kifejezetten jó érték. Amihez nem elég a jó forma, az apróságoknak is stimmelniük kell, így a besüllyedő kilincseknek és a burkolt padlónak, az áramvonalas felniknek is köszönhető ez.

Olyan elemek teszik különlegessé a modell megjelenését, mint az X-motívum az orrán, vagy a „motorháztető” kialakítása, ahol a sárvédők magasabban futnak, mint az említett elem. Ez leginkább a Porsche modelljeire jellemző.  Oldalt küszöbök, hátul a lámpák vonzzák a tekintet.

Hétköznapok hőse ez az új BYD – kipróbáltuk 2

Nyúlánk autóról van szó, amely kifejezetten nagy tengelytávolsággal bír. 4800 mm, hosszú 1875 mm széles és 1460 mm magas a Seal. Első és hátsó kerekek közepe között 2920 milliméter a távolság. Nagyjából 10 centivel hosszabb, mint a Tesla Model 3, picivel hosszabba BMW i4-nél is.

Kifejezetten jól áll a Sealnek, hogy gyöngyházfehér fényezése mellé, erősen kontrasztos fényes fekete elemek határolják és díszítik. Ilyen a tető, illetve a splitter elöl, a küszöbök oldalt, a diffúzor imitáció hátul és a díszek oldalt és elöl.  Sokan megnézték, aki tehettek meg is dicsérte az autót. Jól néz ki  – mondták.

Kupés formája ellenére a csomagtérajtóból csak a fém rész nyílik fel, az üveg nem, így kevésbé praktikus, mert szűk a csomagtér nyílása. A padló alatt találunk egy rekeszt, ahova berakhatjuk akár a kábelek zsákjai vagy a kábeleket. Erre a célra használhatjuk az autó orrában kialakított rekeszt is.  Utóbbi 53 literes helyet kínál a csomagtér 400 literes térfogata mellé, miközben az utastérben számos helyre pakolhatjuk kisebb-nagyobb dolgainkat.

Hétköznapok hőse ez az új BYD – kipróbáltuk 74

Több mint 2,9 méteres a BYD Seal tengelytávolsága

Belső

Köszönhetően a nagy tengelytávolságnak tágas belsőt kínál a BYD Seal. 178 centis magasságomhoz beállított vezetőülés mögé beülve legalább 10 centi hely maradt a térdem előtt és 5 cm a fejem felett az üvegtető ellenére. Ami rontja egy kissé a komfortot, hogy a vezetőülés alsó állásában a lábfejünket nem tudjuk bedugni.

A mindössze 11 centi vastag akkumulátorcsomagot dicséri, hogy összességében alig érzeni, hogy a lábunk alatt található, nem fut zavaróan magasan a padló. Ezt csak abból érezhetjük, hogy nem kínál igazán alacsony beállítást a vezetőülés.

Az első ülések sportos megjelenésűek (így is hívják), de sokkal inkább kényelmesek, gyengeségei csak azért jönnek ki, mert az autó képes nagyon gyors lenni. Ilyenkor kiderül, hogy az oldaltartása ehhez kevés, főként comb részen, ahol az alátámasztás is rövid. A BYD Tang ülései kellenének idei is.

Hétköznapok hőse ez az új BYD – kipróbáltuk 75

Semmi nem nyiszog vagy recseg, jó az összeszerelés és általánosan az anyagminőség is az utastérben

Fém helyett minden BYD Seal panoráma napfénytetőt kap, amely nyomán különösen világos az utastér. Ezzel szemben a hátsó ablakok sötétítettek. Az elsők viszont laminált kialakításuk, így adva nagyobb hang és hőszigetelést.

Nagyon jó az anyagminőség és az összeszerelés is. Szépek a fémhatású betétek és különösen elegánsak az Alcantara szerű részek. Látványos fehér és kék varrás fut a műszerfal felső részén az ajtókon és az üléseken. Nem kevésbé elegáns az ülések steppelt kialakítása.

Olcsó műanyagokat talán az ajtózsebeknél találni, amelyek nem is túl nagyok, fél literes palackoknak elég. Van viszont bőséges hely a középső könyöklő alatt, illetve pakolhatunk ezt azt a – a plüssel bélelt – kesztyűtartóba is, vagy a váltókar alatti alsó polcra is.

Hétköznapok hőse ez az új BYD – kipróbáltuk 76

Kifejezetten szépek az az első ülések, de nevükkel ellentétben nem sportosak, inkább komfortosak

Remek fogású az alul kissé lapított kormány. Jó a mérete, megfelelő a vastagsága és kellemes a tapintása is.  Kifejezetten tetszetős a váltókar szigete, mind az üvegszerű apró kar, mind a körülötte lévő zongoralakk felület fém gombokkal. Fényekkel hangsúlyozza ki a BYD ennek szerepét, nemcsak a kiválasztott fokozat világít erősebben, de amikor beülünk az autóba egy kis jelzőfény hívogat, hogy hol is kell beindítani a motort.

Óriási 15,6 colos képernyő uralja a műszerfalat, amely BYD szokásnak megfelelően elforgatható, azaz lehet állított vagy fektetett formátumú. Feltűnő, de feleslegesen nagy a képernyő, nem javít az ergonómián, hogy ekkora. Hiszen a kormányról nem vezérelhető dolgokért túrni kell a menüben. Ha lenne rajta fix sáv, például a légkondicionálásnak, ahogy a BYD Tang esetében, akkor jobba ki lehetne használni a méretét.

4G-s kapcsolattal online frissíthetők az infotainment funkciók „Hey BYD” paranccsal pedig a hangvezérlés is aktiválható, amellyel lehúzhatjuk az ablakot, de főként a navigáció kezelése lehet könnyebb. Gyengesége, hogy a magyar településneveket nem igazán érti.

Hétköznapok hőse ez az új BYD – kipróbáltuk 77

Tágra nyílnak a hátsó ajtók, így gyerekülést is könnyű betenni hátra, de felnőtteknek is jut bőven hely

A vezető előtt 10,15 hüvelykes változtatható képű LCD szerepel, a műszerek és adatok megjelenítésére.

Elöl és hátul egyaránt találunk USB-A, USB-C (60W) és 12 voltos csatlakozókat is. Ezen felül elöl két 15W-os vezetéknélküli töltővel is juttathatunk energiát az erre alkalmas eszközünkbe. A hátsó utasok komfortját olvasólámpa és akasztó is javítja.

Érdekes a csomagtartóban mélynyomóval megtámogatott 12 hangszórós Dynaudio hifi, mert ha digitális jelen érkezik a zene, mondjuk telefonon Spotify-ról, akkor szép hangzást produkál, de rádiót hallgatni benne cseppet sem felemelő. Vélhetően a rádióerősítője nem túl erős.   

Hétköznapok hőse ez az új BYD – kipróbáltuk 78

Szép részlet a váltókar és a környezete. A bal oldali tekerővel az autó általános működési módját választhatjuk ki

A tolatókamera képe kiváló, kifejezetten jó teljesítményt nyújt éjszaka, összevetve más rendszerekkel. A kijelzőn megjelenő kép éles, részletgazdag.  360 fokos kameraképet használhatunk, nemcsak parkoláskor, de menet közben is körbe nézhetünk az autó körül, de választhatunk madártávlati megjelenítést is.

Ez jól is jön, mert kissé nehéz átlátni hátrafelé a karosszériát. De ennél is zavaróbb a szélvédőn lévő kamera- és tükörsziget, amely az erősen döntött szélvédőn annyira nagy helyet takar ki, hogy a közlekedési lámpáknál elsőként állva, hajolgatni kell, hogy lássuk mikor vált zöldre.

Hétköznapok hőse ez az új BYD – kipróbáltuk 79

Hatalmas a központi képernyő, két funkciót megosztva is nagyok a részek

Technika

Hasonlóan az ATTO 3-hoz és a Dolphinhoz is a Seal is BYD legutolsó fejlesztésű e-Platform 3.0-jára épül, amelyet kizárólag tisztán elektromos járművekhez terveztek. Az akkumulátorcsomag integrálódik a karosszéria padlószerkezetébe ezzel javítva a torziós merevséget. Ez a kiemelkedő feszesség menet közben érezhető is az autón.

A teljes elektromos rendszert házon belül tervezi és készíti a BYD, így a Blade névre keresztelt akkumulátort is.  Az akkumulátorcsomag 172 vékony, hosszúkás cellából áll, amelyek pengékre hasonlítanak – innen ered a neve.

Katódanyagként lítiumvas-foszfátot használ, amely a gyártó szerint a lítium-ion akkumulátorokhoz képest nagyobb biztonságot és tartósságot kínál. Kevésbé érzékeny a hőmérséklet-ingadozásokra, miközben több töltési és kisütési ciklust is kibír minimális kapacitásvesztés mellett.  Ezek az akkumulátorok kobaltmentesek, amely anyag jelenleg etikai és környezetvédelmi aggályokat vet fel.

Hétköznapok hőse ez az új BYD – kipróbáltuk 80

Telefont használva kulcsként a külső tükörnél nyitható az autó, a könyöklőn pedig indítható NFC-vel

82.5 kWh kapacitású a Seal akkumulátora, amely AC töltőről átalagosnak mondható 11 kW-tal tölthető, míg egyenáramról 150 kW energiát is képes felvenni óránként.

Alapfelszereltségként hőszivattyú is jár a Sealhez, amelye nemcsak az akkumulátor hőmérsékletének hatékony szabályozását segíti, de elvileg az utastér hőmérsékletének szabályozását is támogatja alacsony energiafogyasztás mellett, hiszen az elektromos hajtásláncból származó hulladékhőt is képes elnyelni.

V2L (Vehicle-to-Load) technológiát is kínál a BYD Seal, így elektromos eszközök áramforrása is lehet 3000 W teljesítményig.

Hétköznapok hőse ez az új BYD – kipróbáltuk 81

Többféle képet rajzolhat ki a műszeregység. A High a rekuperáció mértékére utal, az ECO a működési módra

8 az 1-ben rendszerűnek hívja hajtásláncát a BYD, mert abban nyolc komponenst integrál a hajtáshoz, a töltéshez, a vezérléshez és a menedzsmenthez. Kétféle kivitelben, a Design és az Excellence változatban kapható a BYD Seal. Akkumulátoruk azonos kapacitású, de míg a Design egy motorral hajtja a hátsó kerekeket, addig az Excellence kétmotoros, négykerék-hajtású. Utóbbi 530 lóerős összteljesítményével sportautós dinamikát kínál.

Jóval emberközelibb a Design kivitelű tesztautónk, amelynek 230 kW-os (313 LE) állandó mágneses szinkronmotorjával 5,9 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből száz km/órára. Mindkét modell végsebessége 180 km/óra. A gyengébb motorral, a kisebb áramfelvételnek köszönhetően az elméleti hatótávolság is nagyobb, 570 km, szemben az erősebb 520 km-es WLTP adatával.

Hétköznapok hőse ez az új BYD – kipróbáltuk 82

Igen látványos a hátsó lámpa fénye sötétben

Független kerék-felfüggesztéssel rendelkezik a Seal, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul pedig ötlengőkaros kialakítású rendszer vezeti a kerekeket.

Szélesekörű vezetőtámogató és vezetésbiztonsági rendszereket kínál a BYD, ezek egy része nyilvánvalóan az Európai Unió szabályozás nyomán ma már minden új autóban szerepelnek. Így első és hátsó ütközésre figyelmeztető rendszert, automatikus vészfékezést, hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszert, sávtartó asszisztenst, a sávváltó asszisztenst és a vészhelyzeti sávtartó rendszert is ad a modell. Emellett adaptív sebességtartó automatika, 360 fokos panorámakamera, holttér-figyelő rendszer, táblafelismerő is rendelkezésre áll.

Hétköznapok hőse ez az új BYD – kipróbáltuk 83

X-et formáznak a lökhárító betétei és a fényszórók

Vezetés

Jó vezetni a Seal-t, de nem a vezetési élmény a hangsúlyos nála, sokkal inkább utazásra, suhanásra termett modell.

Futóműve alapvetően barátságos. Van tartása, miközben jól is csillapítja az úthibákat, ami nem tetszett benne, hogy ringatózik az autó országúton, olyan hajózós. Aki komfortot keres, az megtalálja a számítását, de még lehetne fejleszteni, hogy szerpentinen is elemében legyen. Nem áll össze tökéletessé, egy BMW i4 jobb ebben.  De soha nem lehet kihozni a sodrából, nagyrészt mindig olyan az egész autó, mintha sínen mennénk.

Kormányzása kellően direkt, viszont a visszajelzései kevesek ahhoz, hogy az autó dinamikájához hozzátegyenek, és részt vegyenek az élményben. A rásegítés mértékével próbáltak játszani a fejlesztők, így városban, szűk helyeken igazán könnyű, viszont nagy tempónál túlzottan kemény. Nekem szintetikus a kormányérzet.

Mi magunk is állíthatjuk két fokozatban a kormányrásegítés mértékét, ahogy a fékrásegítés és rekuperáció mértékét is. A fék nekem inkább Normal módban tetszett ( mint Sportban) utóbbi esetben túlságosan harapott, nem lehet igazán adagolni. Szerpentinen versenypályán kell ilyen, hétköznapokon a másik a jobb választás. A fékenergia visszatermelésnél az erősebbel sem lesz egypedálosan vezethető az autó.

Hétköznapok hőse ez az új BYD – kipróbáltuk 84

Masszív érzetet kelt az utastér, ha magunkra csukjuk azt ajtót. A világ kint marad

Érezhető különbség van az autó három alapvető üzemmódja az Eco, Normal és Sport között (van egy negyedik hó funkció is). Eco visszafogott suhanós vezetési élményt kínál, nem mutatva meg az autóban lévő potenciált. Normal módban nem érezni a tompaságot, barátságos, de dinamikus autót kapunk. A Sport hozza azt, amit a neve sugall: padlógázra gyomorkavarós élménnyel lő ki az autó, minden gyorsításra. Ilyenkor nagyon gyors a kocsi.  

Sport módban nagyon könnyű az előzés, szinte átugorjuk a többieket, itt nagyon el kell nézni, hogy ne férjünk bele. Ehhez a dinamikához nem elég jó társ a futómű és a kormányzás hangolása, egyébként hétköznapi értelemben jól használhatóak. Reggelente, még féli szunyókálva, délután munkából kimerülve, de úgy általában is, jó az autóban lenni, jó vele közlekedni. Nem nyomul, csak megoldja a feladatot.

Nagy sebességű kanyarvételnél is kiegyensúlyozott az autó viselkedése. Annyira nagy a tapadási szint, hogy inkább a karosszéria dőlése miatt veszünk vissza a tempóból, az autó megoldaná, elfordulna. Még kikapcsolt menetstabilizálóval sem viselkedik bárdolatlanul.

Hétköznapok hőse ez az új BYD – kipróbáltuk 85

Az első ülések beszűkítenék a teret, a hatalmas üvegtető viszont szellőssé teszi azt

Az autó egyenesfutása nem az igazi. Talán a széles gumik, talán a futómű az oka, de sokat kellett belenyúlni országúton, hogy egyenesen haladjunk.

Kifejezetten csendes a BYD Seal, autópályán jelenik meg némi szélzaj, ami akkor tűnik fel igazán, ha nem használjuk a hifit.

Talán a legvisszafogottabb jelzést kínálja az autók közül a Seal, amikor a táblafelismerője sebességkorlátozó táblát érzékel, amihez képest gyorsabbak vagyunk. Más autókkal ellentétben itt nem kellett kikapcsolni a mindössze lágy bim-bamolással jelző rendszert.

Jól működnek a vezetőtámogató rendszerek, ha simán elengedjük a kormányt, amikor aktiváltuk a távolságtartó tempomatot, akkor is megment a sávtartó, az utolsó pillanatban visszaterelve az autót a sávba. Ha valóban aktíváljuk a sávtartót, akkor viszont követi a sáv közepét viszonylag egyenletes íveket rajzolva. A távolságtartó tempomatja képes megállni és bármilyen parancs nélkül újra elindulni a forgalom függvényében, de kissé lassan teszi ezt, ahogy az összes gyorsítást. Messze van a forgalom dinamikájától.  

Hétköznapok hőse ez az új BYD – kipróbáltuk 86

A BYD megmaradt a hagyományos gomboknál a kormányon

Hiába a hőszivattyú a fűtés gyenge pontja az autónak. Az még elfogadható, hogy villanymotorok veszteséghőjének hiányában lassan melegszik az utastér, de amikor erről szó sincs, akkor sem nagyon akar meleget fújni a kocsi. Az is érdekes volt, hogy az ülésfűtés is csak 7-8 perc után éreztette hatását. Az is meglepett, hogy ebben a szinte új autóban, amikor reggel hidegben elindultam és bekapcsoltam a fűtést por szag lett az autóban. Ilyet utoljára a nagymamám lakótelepi konvektoros fűtésénél tapasztaltam.

Teljesen feltöltött akkumulátorral 570 kilométeres hatótávolságot ígér a BYD Seal hátsókerék-hajtású változata vegyes használatban. Ezt elérni azonban csak folyamatos koncentrációval lehet, nyilván csak városi használatban 8ahova egyébként 600 km a WLTP érték), ideális hőmérséklet és a klíma mellőzése nélkül könnyebb. Az 500 km-s hatótáv a reálisabb városban. Országúton 350-400, autópályán 300 km körüli hatótávolság várható biztonsággal.

Hétköznapok hőse ez az új BYD – kipróbáltuk 87

Végtelenségig stabil a Seal, nehezen hozható ki a sodrából

Költségek

Autópályás sebességnél ugyanis 24-29 kW energiát használ el a BYS Seal egymotoros variánsa. 20-23 kW energiát fogyaszt 110-es tempó környékén, városban ehhez képest 14-16 kW-ra le lehet szorítani, a jelentősen több fékenergia visszatermelés miatt.

Városban így akik otthon töltenék 70 ft/kW-os áramárral nagyjából 1100 forintból, azaz 1,6 liter benzin árából tehetnek meg száz kilométert. A legelterjedtebb 11 kW-os töltőről használva viszont már 5 literes fogyasztás adódik. Autópályás használattal és közületi töltővel 11 liter/ 100 km adódna. Így a többi villanyautóhoz hasonlóan ez is csak akkor olcsó, ha valaki otthon tölti.

A kétféle hajtásláncnak megfelelően kétféle kivitelben kapható a BYD Seal. Felszereltségükben az eltérést csupán az erősebb modellhez kínált headup-display jelenti. Illetve az Exclellence-ben a lengéscsillapítók is mások. Feláras extra kincs, hatféle külső szín és kétféle közül lehet választani, egyes színekért 389.000 forintot kérnek.

Bár novembertől életbe lépett a vám a Kínából érkező autókra  egyelőre ez a BYD árain nem látszik. 19,21 millió forintba kerül a Seal Excellence kviitelen, míg az egymotoros Design 18.114.900 forintét megszerezhető.

BYD Seal és vetélytársai – Listaár, forint
Hyundai Ioniq 6 Comfort Plus (225 LE -77,4 kWh) 16 999 000
BMW i4 eDrive35 Gran Coupé  (286 LE – 70,3 kWh) 21 530 000
Tesla Model 3 Lomg Range RWD (286 LE- 82 kWh) 18 879 900
BYD Seal Design (313 LE – 82,5 kWh) 18 114 900
Hétköznapok hőse ez az új BYD – kipróbáltuk 88

Kétféle változatban készül, amelyekben a hajtáslánc adja a fő eltérést

Értékelés

Eltekintve kisebb hibáktól a BYD Seal minden fronton jó teljesítményt nyújt. A minőség, a kidolgozás, a kényelem, a szolgáltatások, az ergonómia, a hatékonyság szempontjából is erősen ajánlható. Egyedül a vezetési élményben található nála jobb alternatíva, de drágábban. Visszafogottsága, nyugodtsága a hétköznapokon jól jön. Ára egyértelműen figyelemreméltóvá teszi, utána a többit már megoldja maga.

Mellette – Ellene
 
  • Szép forma
  • Jó anyagminőség
  • Remek összeszerelés
  • Tágas belső
  • Hatékony hajtáslánc
  • Jó dinamika
  • Csendes utastér
  • Jó vezetőtámogató rendszerek
  • Versenyképes ár
 
  • Csak 11 kW-os AC töltés
  • Szintetikus kormányzás érzet
  • Gyenge fűtés

Szavazás

Anál 10 pontot a BYD szedjának alapváltozatára?
átlag
6.93
szavazat
512
Anál 10 pontot a BYD szedjának alapváltozatára?