A divat, a biztonságérzet és a szabadidős programok miatt választanak az emberek terepjárónak látszó járművet, amelyek egy része négykerék-hajtást nem, vagy csak extraként kínál. Igazi terepjárókból kevesebb fogy. Van azonban, akinek még szükség van igazi terepjáróra. Ahol a hétköznapok része az, hogy az ember földutakon is közlekedik, homokban, sárban, hóban, esetleg hegyek között autózik, nehéz dolgokat vontat, ott a valódi terepjárók igenis vonzó megoldást jelentenek.
Vannak, akik azonban nemcsak ezt a képességet igénylik, hanem a prémium kialakítást is, nekik készül már 2002 óta a Lexus GX. Bemutatkozása óta közel 570 ezer GX-et értékesítettek világszerte. 2024-re megszületett a modell harmadik generációja. Mifelénk nem kapható, de nemrég lehetőségünk adódott kipróbálni. Új-Zélandon vezettük, több különleges Lexus modellel együtt.
Napjainkban egyértelműen hódítanak a terepes modellek, ennek megfelelően a Lexus is sokfélét kínál, a kisebbtől az óriásiig. A sor az LBX-szel indul, de ott az UX, az NX, az RZ, az RX, illetve a világ más részein még a TX és az LX is.
A Lexus GX az RX és az LX között kap helyet a kínálatban, és utóbbihoz áll talán közelebb. Az RX nagyméretű prémium szabadidő-autó, az LX (A Land Cruiser J300 testvére) luxust kínál terepjárós képességekkel. A GX pedig egy terepjáró prémium kivitelben.
Nem kellett messzire mennie a tudásért a Lexusnak, hogy jó terepjárót építsen, hiszen a Toyota Land Crusier a világ egyik legjobbja a témában. A GX pedig a kisebb, azaz a J250-es Land Cruiser féltestvére. Ez a két modell hasonlóan közel áll egymáshoz a Toyota és a Lexus kínálatában, akár a nagyobb Land Cruiser és az LX. A karosszériájuk és a hajtásláncuk is sok közös elemet tartalmaz, de közös fejlesztésük során külön céloknak kellett megfelelniük.
Eredményként a GX erősebb, nagyobb a maximális vontatási kapacitása, ezen felül prémium szolgáltatásokat és anyagokat kínál, de a fedélzeti rendszeréhez tartozó képernyő is nagyobb. Ugyanakkor a Lexus vevői élvezhetik az Omotenashit is, a márkakereskedők különleges bánásmódját, amivel a vevőkhöz fordulnak.
Itthon is van Overtrail modell: az NX-ből
Bár a GX, így annak Overtrail változata sem érkezik Magyarországra, más Lexus-modellből kapható nálunk is a több kalandot ígérő változat. Nemrég indult meg a NX Overtrail forgalmazása hazánkban. Neve az Overland (szárazföld) és trail (ösvény) szavakból áll össze. A közepes méretű SUV-t fekete hűtőrács, visszapillantó tükrök, kilincsek, tetősínek és díszlécek teszik még markánsabbá. A 15 milliméterrel megemelt felfüggesztés, a megnövelt hasmagasság, és az új, 18 colos mattfekete könnyűfém tárcsákra került terepabroncsok lehetővé teszik, hogy a vezető elhagyja az épített utakat, amelyet az autóval mi magunk is megtettünk nemrég Lanzarote szigetén. A Lexus NX Overtrail kiviteléhez exkluzív szaharabézs metálfényezés és fekete-khaki kombinációjú utastér jár. Az új felszereltség a Lexus NX öntöltő hibrid és a plug-in hibrid kiviteléhez is választható. A Vezess korábbi cikkéből részletesen megismerheted:
Külső
Egyetlen nagy acéltömbnek tűnik a Lexus GX. Határozott, erős vonalak határolják: az elpusztíthatatlanságot sugározza, közben pedig nagyon barátságos. Férfias megjelenésű, miközben van benne valami játékautósság is. A robusztus külsejű autó sziluettje klasszikus bakancsformájú, hosszú és magasan futó motorháztetővel.
Olyan jegyei teszik azonnal felismerhetővé, mint a Lexusra jellemző orsó szerű hűtőmaszk, a keskeny fényszórók, a középen laposabb, a széleken magasabb motorháztető, a második és harmadik oldalsó ablakoknál látható lépcső és a hátsó lámpák, amelyeket egy fénycsík köti össze.
Mind a hűtőnyílásokat (és mögöttük a hűtőket), mind a fényszórókat igyekeztek minél magasabbra helyezni, hogy terepen védettebbek legyenek. A modell 70 centis gázlómélységgel bír, terepszöge elöl 26 fokos, hátul 23, míg a két tengely közötti rámpaszöge is 23 fok.
Egészen más arányokkal bír az új Lexus GX, mint elődje: karosszériája 70-80 mm-rel hosszabb (4950-5050 mm) és 95-115 mm-rel szélesebb (1980 -2000 mm), ugyanakkor a magassága 12 mm-rel csökkent (1920 mm), míg a tengelytávolsága (2850 mm) 60 mm-rel nőtt.
Nem elírás a többféle méret, ugyanis az új Lexus GX többféle kivitelben készül. Az alapmodell Premium és a nevében is jelentést hordozó Luxury kivitel mellett elérhető az úgynevezett Overtrail kivitel, amely többek között ballonosabb terepjárásra is alkalmas abroncsokat kap, 18 colos felnikre szerelve, míg a luxusváltozat 22 colos, aszfaltra való gumikon gurul. A terepgumikkal a nyomtáv is szélesebb 20 mm-rel.
Ezen túlmenően a lökhárítói is eltérőek, rövidebbek és lekerekítették a sarkait, a középső részeken alumínium védőbetét hangsúlyozza ellenálló-képességét. Az Overtrail változat látványos tetőcsomagtartó gerendákat kap, amelyek a tetőhöz hasonlóan hangsúlyosan eltérő színűek a karosszériához képest, ugyanígy feketék a külső tükrök házai és a kilincsei, a sárvédőívek pedig fényezetlenek. Különleges szín is választható hozzá, ez a Moon Desert, amellyel sokkal vagányabb is az autó, mint többféle szürke és fekete színekben.
A Lexus GX szériafelszereltségként elektromos csomagtérajtót kap, amely hagyományos helyén kívül az utastérből, a kulcsról és láblendítéssel is működtethető. Emellett a kisebb tárgyak bepakoláshoz a hátsó szélvédő külön is nyitható.
Belső
Hasonlóan a külsőhöz, az utastér is alapvetően szögletes formákra, határozott vonalakra épít, de a tervezők igyekeztek nyitott nyugodt hangulatot teremteni, így itt is adott a barátságosság.
A gyártó leírása szerint a Lexus Tazuna koncepcióját alkalmazták a fülkében, ebben a Tazuna arra a megoldásra utaló szó, ahogy a lovas a kantár legkisebb mozdulatával irányíthatja a lovat. Ennek jegyében a kezelőszerveket és információforrásokat úgy helyezték el, hogy azok a kéz vagy a szem kis mozdulatával is használhatók legyenek. Szóval a vezető köré épült az autó, ennek tökéletesítéséhez profi raliversenyző segítségét is igénybe vette a Lexus.
Klasszikus a belső tér kialakítása, így valódi gombokkal szabályozható a hőmérséklet vagy a hifi hangereje, de ilyenek a kormány gombjai is. Az üzemmódokat és a négykerék-hajtást is kapcsolókkal lehet szabályozni.
A légkondicionálás részletei már az óriási 14 colos érintőképernyőről érhetőek el, ezek mindig látható fix sávban jelennek meg, így a klíma bekapcsolása, az ülésfűtés, a kormányfűtés, a szélvédő páramentesítése is egyetlen érintéssel elérhető. A fedélzeti rendszeren a térkép és a kamerák képe tűéles, az Android Auto és Apple CarPlay applikációkat is kezelő menürendszer azonban többször feladta számunkra a leckét, ahogy a hangvezérlés is.
A műszerfal határozottan vízszintes és az ablakok is viszonylag alacsonyan futnak, ami jó körkörös kilátást ad. Ha ez nem lenne elég, 360 fokos kamerakép segíthet, de elérhető az úgynevezett Multi Terrain Monitor funkció is, amely megmutatja, hogy mi van az autó alatt és oldalt, ami terepen jöhet jól, hogy ne csapjuk oda az alját.
Alapvetően a 12,3 colos képernyőn jelennek az információk a vezető számára, hogy melyek, az személyre szabható. A számomra kissé túl egyszerű, túl futurisztikus kép mellé head-up display is kérhető, amely a motorháztető fölé vetíti a legfontosabb vezetési információkat.
Az anyagminőség nem luxusautós, de összességében jó. Kiemelkedően szép például a középkonzol, amelyen a sötét tónusú betét jól hozza a természetes fa hangulatát és prémium hangulatot ad a szaténfényű fém betétekkel. Az ülések és a műszerfal bőr részei is kellemes tapintásúak.
Kormánya személyautós méretű, és alapvető beállítása is azokhoz áll közel. Jó fogású, jó tapintású elem, rajta a fülekkel a manuális váltások vezérléséhez . Elektromosan állítható a kormánykerék magassága és mélysége.
Első ülései lehetnek manuálisan vagy elektromosan állíthatóak. Nekem az egyszerűség jutott eszembe róluk. Nincs bennünk nagy hókuszpókusz, de több 3-4 órás utazás alkalmával bizonyították, hogy kényelmesek, miközben jól tartanak kanyarban. Két tónusú borítással is elérhetők, de története során először, a teljes utastérre is igaz ez a GX-ben.
A hátsó ülések már nem ilyen kiemelkedőek alapesetben, kissé padszerű a második sor ülése és itt nemcsak a formája, hanem a kialakítása is. A csípőnk és a térdünk magasságviszonya nem ideális. Ugyanakkor a hátsó támla dőlésszöge állítható, ami javítja a komfortot és a tágasságra sem lehet panasz. Elöl pedig pláne nem, távol ülnek egymástól az utasok.
Van megoldás a hátsó ülés gondjaira, ugyanis a Lexus GX nemcsak háromszemélyes, padszerű hátsó üléssel rendelhető, hanem két különálló ülés is kérhető. Így 5, 6 és 7 üléses utastér is elérhető. Utóbbi kettőnél harmadik üléssor is van a padlóból kihajtható két üléssel, amelyek elsősorban gyerekek számára nyújtanak jó helyet. Lexushoz illően a harmadik sor üléseit akár motorok is kihajtogathatják.
A második sor ülései is fűthetőek, míg az első ülések nemcsak a hideg napokra ígérnek jobb komfortot, de a hőségre szellőztetést is kínálnak, míg a fáradtságot masszázzsal enyhíthetik.
Kiviteltől függően négy vagy hat USB-porton keresztül tölthetjük eszközeinket, de 12 voltos csatlakozó és hagyományos 120 voltos konnektor is rendelkezésre áll. Emellett az első ülések között vezetéknélküli töltővel is lehet energiát szerezni.
10 hangszórós térhatású hangrendszert kap alapfelszereltségként a 2024-es Lexus GX, felárért 21 hangszórós Mark Levinson-hifi is kerülhet bele.
Rakodórekeszből akad bőven, pohár- és palacktartókból 12-t is összeszámolhatunk. A könyöklő alatti hatalmas rekesz akár hűthető kivitelben is választható. A kedvencem azonban az utas ülése előtti kis polcszerű megoldás, amelyet ugyanakkor kapaszkodónak is formáltak, így az ülés felőli oldala belül ívelt így az ujjaink körbefuthatják.
Elméletileg a csomagtartó 292 literes a harmadik üléssor mögött, de ez az érték valószínűleg a plafonig igaz, ahogy az 1138 liter is a második üléssor mögött, illetve a több mint 2 köbméter, ha csak az első ülések maradnak felhajtva. Az biztos, hogy négy ember a nyaralásra be tud pakolni hátra.
Technika
Az első GX már abban az időszakban született, amikor az önhordó karosszériás szabadidő-autók uralták a piacot, de az alvázas felépítésű modell a közúti használhatóságot kiemelkedő terepképességgel keresztezi, ezért adta neki a Lexus a Grand Crossover nevet. 2024-ben is létravázra épül a GX, ugyanarra GA-F platformra, amelyre a Land Cruiser és a Lexus LX 600 is.
Ebben a generációban az autó teljes neve GX 550, a szám arra utal, hogy az új benzinmotorral olyan teljesítményre képes, akár egy 5,5 literes V8-as. Ám elődjével ellentétben V8-as motor már nincs hozzá, helyette V6-os turbó és négyhengeres hibrid választható majd a piacok igényeinek megfelelően.
Azért lett turbós V6-os a szívó V8 helyett, mert azzal úgy érhettek el nagyobb teljesítményt és nyomatékot, hogy a GX kevesebbet fogyaszt, mint elődje. Fejlesztési elvárás volt, hogy a Lexusokra jellemző takarékos üzem itt is igaz legyen.
A négyhengeres, 2,5 literes benzinmotorból, állandó mágneses szinkron villanymotorból és nikkel-metál hidrid akkumulátorból felépülő hibrid rendszerteljesítménye 330 lóerő. Az általunk is próbált 3,5 literes biturbó ennél is többet nyújt. Maximális teljesítménye 354 lóerő (a korább V8 296 lóerős), csúcsnyomatéka 650 Nm (V8: 438 Nm).
Tízfokozatú nyomatékváltó szerepel a hajtásláncban, amelyben felezőt és önzáró Torsen központi differenciálművel szerelt négykerék-hajtás találunk. Már ez is sokkal többre teszi képessé a GX-et annál, amire a hétköznapokon szükség van, sáros, jeges úton, hajó vontatásakor kiváló támogatást ad.
Aki valóban terepen használná a GX-et, annak az Overtrail adja meg a választ, abban sokféle kiegészítő megoldás szerepel az említetteken felül. Talán a legfontosabb, hosgy kapcsolható differenciálzárakat kap a két hátsó kerék „közé” és az első és hátsó tengelyek „közé”, amelyek nyomán a két hátsó kerék vagy mind a négy kerék azonos fordulatszámmal foroghat csúszós úton is.
Multi-terrain select rendszer is van az Overtrailben, amelyben előre programozott beállítások segítik a vezetőt, poros, homokos, saras, mély hóval borított szakaszokon vagy sziklákon. A rendszer a motorerő mellett szabályozza a felfüggesztést és a fékerőt is. Ha akarjuk, jöhet az Auto mód és akkor a rendszer a szenzorok adatai alapján maga igyekszik kitalálni, hol is járunk. A kapaszkodást segítő Crawl Control segít szabályozni a gázt és a fékerőket, hogy csökkentse a kerekek megcsúszását laza talajon. Ugyanezzel játszik a lejtmenetvezérlő is, amely lehetővé teszi, hogy a vezetőnek csak a kormányzásra kelljen koncentrálnia.
Nem hétköznapi az úgynevezett Electronic Kinetic Suspension System sem, amely számos adat, így az útfelület, a sebesség, a kormány elfordítás alapján önállóan oldja és zárja a stabilizátorok rögzítését. Nyitott állapotban jelentősen javul a terepjáró képesség, mivel a kerek 8,5 centivel nagyobb utat járhatnak be.
Mindezek tökéletes kihasználása azonban aligha működhetne az Overtrailhez járó terepgumik nélkül.
Minden 2024-es Lexus GX futóműve elöl kettős keresztlengőkaros, amely multilink felfüggesztéssel párosul hátul. Kérhető adaptív lengéscsillapítás, amely az útviszonyok alapján állítja be a csillapítóerőt, rossz úton javítva a komfortot, de kanyarokban is segít, hogy kevésbé dőljön be a karosszéria.
Sokféle rendszer segíti a vezetőt közúton is, így a Lexus GX-ben szerepel gyalogosfelismerővel ellátott ütközés-megelőző rendszer, teljes sebességtartományban aktív tempomat, illetve adaptív tempomat, működik benne sávtartó asszisztens, jelzőtábla-felismerő, első és hátsó keresztirányú forgalomfigyelő.
Vezetés
Minden Lexus GX okoskulccsal készül, azaz nem kell elővennünk a zsebünkből a bejutáshoz. sunk, az ajtó a kilincs meghúzásakor nyílik, és a motor indításához elég egy gombnyomás. Egyes piacokon ez digitálissá is tehető, így a mobiltelefon is átveheti a kulcs funkcióját, ezt pedig megoszthatjuk másokkal is a valódi kulcs odaadása nélkül.
Jól jön a küszöb a beszállásnál, mert GX magas, így az utastér is magasan van. A küszöb lehet fix elem, de elérhető olyan változata is, amely ajtónyitáskor nyílik le, illetve csukáskor vissza. Az A-oszlopon lévő kapaszkodók is a beszállást segítik, ahogy a kormány és a vezetőülés komfortmódja is, amelyek hátracsúsznak nagyobb helyet adva, majd beszálláskor állnak vissza eredetileg beállított pozíciójukba.
Magasan ülünk, ebből fakadóan lefelé nézünk a forgalomra, miközben előttünk elterül a hatalmas motorháztető. Ez magabiztosságot ad, de arra is jó, hogy lássuk pontosan, hol ér véget az autó orra.
Halkan indul a motor, alig hallani és ez igaz szinte a teljes használat során. Itt nincsenek ma divatos mikrokapcsolók, nincs kormányra helyezett irányváltó, egy klasszikus nagy váltókart kell D-be vagy R-be tennünk az induláshoz. Ennek mozgatása is olyan erőt sugárzó, akár az autó külseje, érezni az összes „fokozatot”. Szűk helyen is jól boldogul a GX, nem teherautós a fordulóköre.
Gázadásra életre kel a V6-os turbómotor, meglódítja a kasztnit. Nem robbanásszerű, de érezni az erőt, ahogy ez a 2,6 tonnás nagy test megindul. Padlógázra némi gondolkodás után kissé megemeli az orrát, akár egy motorcsónak, mellé pedig megjön a V6 mélyről jövő hangja. Alul mélyebb, de hamar élénk trombitálásba vált. Nem tolakodó, inkább barátságos.
Mivel egész széles tartományban nagy a motor nyomatéka, országúton könnyedén előzhetünk, itt az automatikus váltó gondolkodásával érdemes számolni vagy a kormányon lévő váltófüllel felkészülni. Ilyenkor ritkán maradunk alacsony fordulatszámon, mert a nagyobb tempónál megjelenő szélzajt leszámítva csendes utastérbe mindig meglepetésként érkezik a motor hangja. Jól esik elforgatni a V6-ost.
Kormányzása lassú tempónál könnyű és csak kicsit lesz határozottabb a sebesség növekedésével. Élettelennek azonban nem nevezném, sőt, szerpentinen vezetve visszajelzéseivel hozzátett az élményhez. Egyenesfutása nem tökéletes, de ez következik az alvázas felépítésből és a komfortos futóműből. Aki vezetett már létravázas autót, az tudja, milyen, amikor az autó szinte állandóan mocorog balra-jobbra, előre-hátra. De hamar megszokható és kevésbé tapasztalt sofőröknek talán fel sem tűnik.
Futóműve elöl jól szűri az úthibákat, hátul viszont pattogós. A hátsó utasok komfortja egész más, mint elöl, sokkal több jut el hozzájuk egyenetlenségekből, amelyekből a hullámos új-zélandi utakon jó sok akadt.
Ha személyautós dinamikával, sportosan hajtanánk, akkor sem jön zavarba a GX, még a terepre is jó All Terrain abroncsokkal sem. Szokni kell a karosszéria billenését, de megszokjuk és ha már van vele tapasztalatunk,tudhatjuk, hogy gyors tempóval is elfordul.
Ebben segítségünkre lehet a módválasztó is, amelyben az Eco és Comfort mellett két Sport mód is található, az ilyenkor feszesebbre váltó futómű segít a gyors kanyarokban, miközben a gázreakció és a váltó is hozzáteszi magáét a mókázáshoz.
Sikerült földúton és némi terepen is kipróbálnunk az autót. Ha tehette volna, kinevette volna az Overtrail a körülményeket. Nagy hasmagasságával, jó gumijaival és négykerék-hajtásával lazán letudta a murvás, néhol saras utat és a mélyebb gödröket is. Sokkal több kell, hogy zavarba hozzuk. A felezőt és a lejtmenetvezérlőt is csak a próba kedvéért használtuk. Nagyon magabiztos a GX.
Költségek
A nehéz karosszéria a nagy teljesítményű benzinmotorral nem a takarékosság záloga, de úgy, hogy vezettük földúton és dinamikusan hajtottunk közúton is, a tesztút végére 14 liter/100 km-es átlagfogyasztást mutatott a számítógép.
Nehéz egyértelmű konkurenseket megjelölni az autó mellé, méretben leginkább a Mercedes-Benz GLE és a BMW X5 lehet az, képességekben azonban sokkal inkább a Land Rover Defender és a Mercedes-Benz G-osztály. Alvázas felépítéssel még a Ssangyong Rexton jön szóba.
Egyértelműen vonzó autó a Lexus GX. Mi az autóhoz illő különleges helyszín miatt teszteltük Új-Zélandon a modellt. A szálloda, amelyikben laktunk, meg akarta vásárolni az autót, mivel azonban a helyi piacon még nem vezették be, így a Lexus nem értékesítette számukra.
Itthon nem árulják az alvázas Lexust. Ha valaki terepes hangulatra vágyik, a Lexus kínálatában több más modell mellett az NX Overtrailt választhatja, ha pedig igazi terepjárót szeretne, akkor a testvérmodell, a Toyota Land Cruiser lehet a jó választás. Hamarosan az LC-t is bemutatjuk, Marokkóba utazunk, hogy próbára tegyük a képességeit.
Kanadában, ahol mindkét modell kapható, a Toyota Land Cruiser ára 2,4-es hibrid hajtással 72 375 kanadai dollár, ami 19,9 millió forint, míg a Lexus GX 86 840 dollártól, azaz 23,9 millió forinttól vehető meg. Azaz nagyjából 20 százalék a felára. Ebből lehet valamiféle nem megalapozott összeget kigondolni arra, hogy nálunk mennyi lehetne az ára.
Magyarországon kapható, Lexus GX méretű terepjáró modellek- Listaár, forint | |
---|---|
SsangYong Rexton G4 2.2 e-XDI – 7 személyes (202 LE) | 18 799 000 |
Land Rover Defender 110 S 3.0D (250LE) | 28 626 000 |
Mercedes-Benz G 450d (367+20 LE) | 52 451 000 |
Toyota Land Cruiser Prado 2.8 D4-D aut. (205 LE) | 26 690 000 |
Értékelés
Koji Tsukusaki főmérnök szerint a Lexus GX olyan, mint egy búváróra: a birtoklása azért okoz örömöt, mert tudjuk, milyen teljesítményre képes, még ha nem is használjuk ki a képességeit. És valóban jó érzés olyan autót vezetni, amely azt üzeni, bárhova eljuthatunk vele. Nagyon vagányul néz ki, komfortos és praktikus, nem sportos, de azért jó vezetni. Egy terepjáró, amely remekül teljesít a hétköznapokon is.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|