Jó autóból is lehet még jobbat faragni 1

A Kia bebizonyította, hogy egy elektromos autónak is lehet izgalmas, egyedi formát rajzolni. Elég széles a  választék a márkánál, ott a monumentális EV9-es, illetve annak kisebb, de hangulatában, megjelenésében nagyon hasonló EV3, és most a korábban megjelent EV6 is egy kicsit merészebb, a sorba jobban illő kinézetet kapott. 

Három évvel ezelőtt, 2021 év vége felé vezettük először a koreai márka első, már a kezdetektől fogva elektromos autónak tervezett modelljét, az EV6-ot. 2024 év végén pedig már a ráncfelvarráson átesett modellt próbálhattuk – a menetpróbát a Kia EV3 bemutatójával együtt szervezte a gyártó – amelyet nemcsak szebbé rajzoltak, hanem a műszaki tartalom is változott. A nagyobb akkumulátorral érkező és gyorsabban tölthető, ráncfelvarráson átesett EV6-ot Portugáliában próbáltuk. 

Jó autóból is lehet még jobbat faragni 2

Külső

Sok szempontból volt első a Kia történetében az EV6. Azt már említettük, hogy ez volt az első, kifejezetten elektromos autónak készült Kia modell, de például az EV6 orrán láthattuk először az új márkaemblémát, itt debütált a szegmensben a márka 800 voltos feszültségű rendszere, ugyanúgy, mint az „Egyesült ellentétek” névre keresztelt tervezői filozófia is. És nem utolsó sorban az Év autója díjat is bezsebelte az EV6 2022-ben. 

Jó autóból is lehet még jobbat faragni 38

Megkapta a márka modelljeinél egyre gyakoribb csillagkép formájú lámpát az EV6 is

Formára valahol a szabadidő-autó és egy mezei ötajtós közé lehet belőni az EV6-ot. A karosszéria laposnak látszik, de mégis tekintélyes, 170 milliméteres hasmagassággal rendelkezik, de nagyon széles is, elöl hátul rövid túlnyúlásokkal. És persze rengeteg izgalmas, kisebb nagyobb részlettel. A ráncfelvarrás során a karosszéria méretei nem változtak jelentősen, az autó 4695 milliméter hosszú, (4680 volt a frissítés előtti kivitel hossza) 1880 széles, 1550 mm magas, a tengelytávja pedig 2,9 méter.

Jó autóból is lehet még jobbat faragni 39

A GT line első és hátsó túlnyúlása különbözik a mezei EV6 hasonló adataitól

A GT-Line szélessége, ha minimális mértékben is, de mégis más, ez egy centiméterrel nagyobb. Emellett a túlnyúlások aránya is más, a sportosabb EV6 első túlnyúlása kisebb fél centivel, a hátsó viszont ugyanennyivel nagyobb. 

Új lámpadizájn

Ami viszont valóban látványos frissítés, az az első fényszórók teljesen új dizájnja, amely a korábban bemutatott EV9-en és EV3-on látható csillagkép dizájnt kapta, aminek formájába némi képzelőerővel egy csillagképet lehet beleképzelni. A megoldást a Kia Star Map-nek nevezi. De nem csak a formaterv változott, hanem javítottak az adaptív fényszóró képességein is. Szárny alakúra változtak a lökhárító oldalsó betétei, és változott az aktív lamellákkal ellátott első hűtőlevegőnyílás is.

Oldalról a küszöb felett induló, majd a hátsó ajtó közepén élesen emelkedő, végül a hátsó lámpába futó betét teszi látványossá az autót, mait még a C-oszlop tetejébe rejtett LED fénnyel is megfejeltek. Ez fentről, finom surlófénnyel világítja meg oldalt az autó egyik leglátványosabb elemét, a gömbölyded fenekét. Felesleges hülyeségnek tűnhet, de sokat hozzátesz a tulajdonosi büszkeséghez, mert igen látványos dolog. ÉS kevésbé hivalkodó, mint például egy világító, BMW vese.

Jó autóból is lehet még jobbat faragni 40

Valahogy így néz ki a külső hangulatvilágítás

Az ajtók síkjába simuló külső kilincsek megmaradtak, amik csinosak ugyan, de használni nem a legkényelmesebb őket. Ez nem a Kia hibája, eddig egyik autógyártó sem tudott olyan lemezbe simuló kilincset fabrikálni, amit élvezet lett volna használni.  Természetesen a modellfrissítéssel érkeztek friss formatervű felnik is, ezek 19 és 20 colos méretben készülnek és van közöttük direkt kis légellenállású darab is. 

Jó autóból is lehet még jobbat faragni 41

A hátsó lámpa is gyönyörű darab

Belső

A vezetőközpontú, a sofőr felé forduló berendezésű utastérben kevésbé látványosak az újítások. Változatlan maradt a dupla, 12,3 colos darabokból álló ívelt, remek képminőségű szélesvásznú képernyő, és a berendezésen is csak apróbb változások vehetők észre.

Új a kontúr hangulatvilágítás elrendezése, változott az alap kormány kialakítása – a formája és a rajta lévő gombok kialakítása, elrendezése is – és színösszeállítása, és ami nem látszik rajta, de mégis hasznos újítás, hogy a vezető kezének érzékelése már kapacitív módon történik.

Ezzel már nem kell feleslegesen megmozgatni a kormányt, hogy megnyugtassuk a rendszert, ha az valamiért úgy érzi, hogy nem fogjuk. Szintén nem látható, csak hallható a feljavított hangszigetelés, amitől egy decibellel csendesebb lett az utastér. 

Jó autóból is lehet még jobbat faragni 42

Csendesebb lett az utastér is

Újak a belső borítások, amik a korábbinál több újrafelhasznált anyagot tartalmaznak és a mintázat is sok helyen különbözik a korábbitól. A berendezés modern, az utastér tágas és kényelmes, tele olyan jópofa ötlettel, mint a lebegő középkonzol, az alsó rakodóhely, vagy a kétféle funkciójú gombsor.

A középkonzolon lévő forgatni való irányváltó mára már kissé ódivatúnak hat, mióta a gyártók rákaptak, hogy a kormány mögé, egy bajuszkapcsolóra tegyék. De nincs baj a forgókapcsolóval, az kézre esik és egyben jól használható is.

Gombok, több funkcióval

Ellentétben a klímakonzol és a navigációs berendezés, médialejátszó funkcióját egymagában ellátó gombsorral, ami hol ezt, hol azt a feladatot végzi. Persze klassz, hogy van saját, igazi tekerőgombja, sőt, kettő is a klímának, de a funkcióváltáshoz egy további gombot is meg kell nyomni. Meg lehet szokni hamar, csak kicsit bonyolultabb a használata, mint lehetne. De nézhetjük úgy is, hogy mennyivel egyszerűbb így, mintha menüben kéne keresgélni az adott funkciókat.

Jó autóból is lehet még jobbat faragni 43

Egyre több az újrahasznosított anyag a Kia-k utasterében

Változott az infotainment rendszer, már OTA frissítésre is képes – magyarul magától, a netre csatlakozva képes ezt megoldani, szervizlátogatás nélkül – és vezeték nélkül fut rajta az AndroidAuto és az Appple Carplay is, valamint emelték a vezeték nélküli telefontöltő teljesítményét is, ami már 15 wattal képes tölteni a mobilt. 

Hátsó sorában az ülések már kevesebb komfortot adnak, mint az elsők, a plafon is aránylag közel van, amit nagy lábtérrel igyekeztek kompenzálni. Ez csak részben sikerült, magasra húzott térdekkel – szinte a padlón ül aki a második sorba kapott csak helyet – nem annyira kényelmes itt ülni, mint egy sorral előrébb. 

Kétféle frunk

Csomagtartója 490 vagy 480 literes lehet, ami a hifirendszertől függ. Pontosabban a mélynyomótól, ami a csomagtartóból rabol magának helyet. Aki a drágább, extrább hifit választja, annak kisebb csomagtartó jut. Valamit valamiért. Tisztán elektromos autóként még maradt egy kis hasznos hely az autó orrában is, ez a hátsókerék-hajtású változatnál 52 literes, míg a kétmotoros, összkerék-hajtású EV6-nál csak 20 literes üreget jelent. 

Jó autóból is lehet még jobbat faragni 44

Az egy és kétmotoros változatokban is maradt hely frunk-nak, de a méretük nagyon különböző

Technika

Elérkeztünk a legkevésbé látványos, de a ráncfelvarrás talán legfontosabb részéhez, az akkumulátorhoz. Itt a korábbinál nagyobb kapacitású, nagyobb energiasűrűségű cellákat használnak, így változatlan akkumulátorméret mellett nagyobb, 58 helyett 63 kWh-s akkumulátor táplálja a frissített EV6-ot. A változás 8,6 százalékos, ami már jelentős. Hajszállal kisebb a javulás a Long Range változat akkumulátoránál, ahol 8,5 százalékos a javulás, a korábbi 77,4-ről  84 kWh-ra nőtt ugyanez az adat. 

A nagyobb akkumulátorral természetesen messzebbre is lehet jutni, a kisebb akksival megtehető a hatótáv 394-ről 428 kilométerre nőtt, míg a nagyobbnál 528-ról 582 kilométerre. Javítottak a töltésen is, a jobb hőmenedzsment és az új töltésvezérlés érdeme, hogy 10-ről 80 százalékra már 18 perc alatt feltölthető a frissített EV6 akkumulátora. Így egy negyedórás tankolás alatt 343 kilométernyi hatótávot szívhat magába az autó. Javult a maximális töltési teljesítmény is, ez 239 kW-ról 258 kW-ra emelkedett, és a töltésvezérlésen is reszeltek egy keveset.

Jó autóból is lehet még jobbat faragni 45

Egymás mellett a régi és az új töltési grafikon

Menet közben is érezhető változások a futómű és kormányhangolás környékén történtek, emellett javítottak a lengéscsillapítók működésén, valamint a regeneratív fékezés és a mechanikus fékrendszer munkája közötti váltás is zökkenőmentesebbé vált. Futóműve elöl MacPherson, hátul multilink rendszerű, az EV6 fordulóköre 11,62 méteres. 

A hazai árlistán háromféle teljesítményű változat érhető el, a 170 lóerős, 350 Nm csúcsnyomatékú, hátsókerék-hajtású kivitel 63 kWh-as akkumulátorral, a 228 lóerős, 350 Nm-es, szintén hátsókerekes, kis akkus, illetve a csúcsot jelentő, összkerekes, nagy, 84 kWh-s akkumulátorral készülő változat 325 lóerővel, 605 Nm-es nyomatékkal. 

Vezetés

Mivel láthatóan a Kia EV3 bemutatója volt a rendezvény fókuszában, az EV6-ra nem maradt annyi időnk, mint szerettük volna. Így a tesztvezetés is aránylag kurtára sikerült, de amit lehetett, megpróbáltuk kihozni az autóból. A tempós autópályás haladás miatt egy töltésnek is bele kellett volna férnie a programba, de mi nem a kijelölt töltőpontot céloztuk meg, ami meg is bosszulta magát.

Ugyanis 2024-ben még Portugáliában sem működik az elektromos autótöltés zökkenőmentesen, és még mindig a regisztráció, applikáció, idegeskedés tengelyen lehet elfecsérelni felfoghatatlan mennyiségű időt. Felfoghatatlan, hogy míg egy autómosóban, vagy egy diszkont benzinkúton megoldható a közvetlen, kártyás fizetés, addig itt ritkaságszámba megy. 

Jó autóból is lehet még jobbat faragni 46

Még 2024-ben sem megy probléma nélkül az elektromos autó tankolás

Egypedálos mód

Az EV6 ettől függetlenül menet közben nagyon jó társ, autópályán 140 körüli sebességnél is csendes marad, és a 229 lóerős teljesítmény – kiegészítve a 0-4400-as fordulat között elérhető 350 Nm nyomatékkal – is több, mint elég mindenre. Gyorsulása 7,3 másodperc és 185 km/h a csúcssebesség.

A gázreakció azonnali, hatékony az állítható erősségű rekuperáció is, és aki szereti, az akár egypedálos üzemmódba is kapcsolhatja az autót, amikor a fékpedálhoz szinte hozzá sem kell érni. A motorfék és az üzemi fék közöti átmenet észrevehetetlenül finom.

Jó autóból is lehet még jobbat faragni 47

Hátul is kényelmes a Kia EV6

Kormányzása bár pontos, de villanyautósan steril, de a tekintélyes, bő kéttonnás tömegből csak jóval kevesebbet érezni. Az üléspozíció kényelmes, könnyen beállítható a megfelelő beállítás, és az újratervezett kormány fogása, tapintása is kellemes. A fedélzeti rendszer logikája igényel egy kis nyitottságot, de a működése gyors, és a kijelzők képe is kiváló.

Ha pedig valaki a hagyományos helyen lévő műszerfal helyett a szélvédőre vetített információkat jobban szereti, választhatja a szintén jól használható head up display-t is, amely 600 ezer forintos, egyéb hasznos felszereléseket is tartalmazó Vision csomag része.

Jó autóból is lehet még jobbat faragni 48

A GT-Line háromküllős kormányt kapott

Ha nem két évvel ezelőtt ültem volna EV6-ban, akkor valószínűleg az átdolgozott lengéscsillapítók működését is lehetne érezni, amik a többé kevésbé hibátlan portugál aszfalton végig komfortosak voltak. 

Vezetőtámogató rendszerei semmi bosszantót nem csinálnak, persze a táblafelismerő rendszert, illetve az ezzel járó sipákolást itt is minden elindulásnál újra és újra hatástalanítani kell. A kapacitív kézérzékelés viszont jó dolog, a kormányfogás miatt sosem kaptunk fals riasztást. Az adaptív tempomat, a navigációval összefűzve kifejezetten hasznos dolog, ami kereszteződésekhez, körforgalmakhoz közelítve magától lelassítja az autót biztonságos sebességre.

Költségek

A Kia EV6 aktuális árlistája itt is megtekinthető:

Kia EV6 árlista: e170 RWD Standard Range 63 kWh e228 RWD Standard Range 63 kWh e325 AWD Long Range 84 kWh
Air  18 749 000 Ft 20 049 000 Ft 21 349 000 Ft
Earth 19 649 000 Ft 20 949 000 Ft 22 249 000 Ft
GT-Line   22 249 000 Ft 23 549 000 Ft

Természetesen ezek csak a kiindulóárak, amit még tovább lehet növelni. Például az 500 ezer forintos Power Csomaggal, amiben hőszivattyú mellett a V2L csatlakozó – amivel külső eszköz energiaellátását lehet megoldani az autóról – és utastéri 230 voltos konnektor is benne van.

A napfénytető további 300 ezer forintba, a metálfény 195 ezer, a prémium metál fényezés 295 ezer, a csak a GT-Line kivitelhez rendelhető matt fényezés pedig 695 ezer forintba kerül. A kizárólag az erősebb változatokhoz rendelhető 20 colos könnyűfémfelni 200 ezer forintos tétel. 

A Kia EV6 2025 és vetélytársai – Listaár, forint
Kia EV6 e170 RWD – 63 kWh (170 LE) 18 749 000
Hyundai Ioniq5 – 62,9 kWh (170 LE) 15 999 000
Volkswagen ID.3 – 58 kWh (231 LE) 17 510 820
Audi Q4 e-tron 45 Business -82 kWh (285 LE) 18 990 000

Értékelés

A Kia EV6 a modellfrissítés után is jó választásnak tűnik a kategóriájában.  Tágas, komfortos, jóindulatú autó, amit többféle teljesítményű motorral, sőt, egy és kétmotoros változatban, és kétféle akkumulátorral is meg lehet venni. A ráncfelvarrás után pedig még csinosabb, kifejezetten jó ránézni, gyorsabban tölthető és messzebb is lehet vele eljutni. 

Jó autóból is lehet még jobbat faragni 49

A töltőnyílás a jobboldali hátsó lámpában található

Mellette – Ellene
 
  • Izgalmas forma
  • Komoly hatótáv
  • Többféle hajtás és akksiméret
 
  • Feláras hőszivattyú
  • Macerás váltás a klíma és egyéb funkciók között

Szavazás