Komoly hatótávval jön az új elektromos Škoda 1

A Škoda az európai autópiac legjobban pörgő szegmensébe, a kompakt szabadidő-autók népes táborába lőtte be a legújabb, tisztán elektromos hajtású autóját. A vadonatúj Elroq a márka harmadik elektromos modellje – ha az időközben kimúlt Citigo-t is számításba vesszük az Enyaq mellett – és az ötödik az SUV kategóriában, méretben pedig a Karoqhoz áll a legközelebb. A statikus bemutató és az álcázott menetpróba után most utcai körülmények között vezethettük a csehek legújabb elektromos autóját. 

Külső

Szemből nézve nem nehéz kiszúrni, hogy elektromos autó áll előttünk. A hűtőnyílás szinte teljesen eltűnt, és kifejezetten áramvonalas a karosszéria formája is, aminek a közegellenállási együtthatója 0,26. Ezt az aktív lamellás, zárható hűtőnyílással, az optimalizált A oszloppal és kis légellenállású külső tükrökkel, valamint a szintén rafináltan formázott felnikkel és az autó burkolt hasával, hátsó légterelőivel sikerült elérni. 

Komoly hatótávval jön az új elektromos Škoda 94

10 centivel lett hosszabb a Karoqnál

A hajtásláncnál valamivel nehezebb feladat megtippelni a márkát, legalábbis ha letakarjuk a korábbi, jellegzetes embléma helyére került Škoda, illetve pontosabban Skoda feliratot, mert már az S kis kalapjával – amit különben hacseknek hívnak – sem akarják megzavarni a vevőket. Az Elroq az első Škoda, amely a márka új, Modern Solid formai filozófiájának szellemében születtet, amely robusztusságot, eredetiséget és a funkcionalitást sugall. Legalábbis ez volna a cél. 

A fényszórók a márka egyéb modelljeihez hasonlóan két szinten sorakoznak, felül a nappali menetfény, amely inkább dizájnelemként funkcionál, illetve alul az igazi, de szintén LED-es fényszóró. A dizájn nem hasonlít a márka egyik korábbi modelljére sem, még csak nyomokban sem találni olyan jellegzetes részletet, ami segítene a felismerésben.

Komoly hatótávval jön az új elektromos Škoda 95

Talán innen a legskodásabb a forma

Fényes, széles fekete műanyagfelület költözött a hűtőrács helyére, ami mögött a vezetőtámogató rendszerek érzékelői kaptak helyet, illetve ennek a közepén csücsül az első kamera is. Oldalról már könnyebb beazonosítani a gyártót, hiszen a felnik közepén már ott az embléma. Pufók autónál kötelező a fekete műanyagcsík, ami a küszöb mentén, illetve a kerékjárati ívekben fut végig, és valamivel karcsúbbnak mutatja az autót, mint amilyen az valójában. Felniből 19-21 colos méretűek kerülhetnek az autó alá. 

Hátulról viszont már egyértelmű, hogy ez egy Škoda, a háromszögletű, éles vonalakkal megrajzolt hátsó lámpatest nagyon jellemző a márkára. Segítségül pedig ide is felvésték a hacsek nélküli Skoda feliratot. A karosszéria 4488 mm hosszú, tükrök nélkül 1884 mm széles és 1625 mm magas, tengelytávja 2765 mm. 

Belső

Egy jobban felszerelt tesztautó utastere mindig baromi meggyőző, és nincs ez másként a puccos, erős, nagy aksis Skoda Elroq esetében sem. Amibe olyan különösen látványos elemek is belefértek, mint a világos kárpitozás, vagy a narancsszínű biztonsági öv. Egy baklövést azért sikerült találni a belsőben, ez pedig a fogantyú, amivel megragadod az ajtót, amikor becsukod. A puha, kellemes tapintású, nagyrészt remek minőségi anyagokból felépített utastér leggyengébb pontja pont ez az apró, rideg műanyagból készült, nehezen megfogható alkatrész, amit minden egyes beszállásnál megérint a vezető és a saját ajtajukon az utasok is. 

Komoly hatótávval jön az új elektromos Škoda 96

Kár azért az ajtófogantyúért

Ezen kívül viszont remek a belső, aminek kárpitozásánál sok újrahasznosított anyagot használtak fel. Többek között elaggott halászhálókat, amiket valamiért mostanában óriási divat autóbelsőben használni. Senki ne gondoljon heringszagú, algától zöld kárpitokra, az Elroq belseje annyira barátságos, otthonos, amennyire csak lehet. Tisztességes a helykínálat, a hátsó sorban is bőségesen marad láb- és fejtér is, az akár 190 centiméteres sofőrre optimalizált beállítások mellett is. 

Komoly hatótávval jön az új elektromos Škoda 97

Kényelmesek és jó oldaltartásúak az ülései

A sofőr a szintén márkaemblémát vesztett, Skoda feliratú kormány mögött – a kormányt nagyon tág határok között lehet állítani minden irányban – egy apró, 5,3 colos digitális műszerfalat nézhet. Nagyobbra nincs is szükség, mert az autó a szélvédőre is képes kivetíti a legfontosabb információkat. Feltéve, hogy valaki ezt is kiválasztja az extralistáról. Igazából vezetés közben nem is kell mást nézni, mert a head-up display óriási, minden létező adatot megmutat a sebességtől a navigáción át, sőt, kanyaroknál nagy, térben is mozogni látszó nyilakkal segít, hogy biztosan a jó irányba forduljunk a problémás kereszteződésekben. Ezen felül a záróvonalra, út szélére is képes virtuális figyelmeztető csíkot rajzolni, ha szükségét érzi. 

Komoly hatótávval jön az új elektromos Škoda 98

Óriási nyíl mutatja, hogy bal kanyar következik

Kormánya jó fogású, kellemes tapintású anyagba van öltöztetve, igazi gombokkal, és egy csodás kialakítású görgetőgomb párral van felvértezve. Fedélzeti rendszere 13 colos képernyőt kapott, ami alatt sajnos a VW-örökségnek számító csúszkás, érintésérzékeny klímavezérlés és hangerőszabályzó található. Ezt elég utálatos dolog használni, főleg menet közben nehéz egy kicsi, érintésérzékeny felületen úgy csúsztatni az ujjat, hogy végül a kívánt eredményt érjük el. Kicsivel lejjebb már pár szerencsésebb funkció gombsora következik, majd az USB-C aljzatok, illetve az indukciós töltőfelület.

Van még pohártartó, felhajtható, ügyesen variálható, akár apró szemetessel kiegészített könyöklő, amiben még egy apró, képernyőtisztító folyadékkal feltöltött képernyőtörlő kis izének is maradt hely. Ezzel megszabadulhatunk a központi képernyőt újra és újra befedő ujjlenyomatoktól.

Komoly hatótávval jön az új elektromos Škoda 99

Képernyőtisztító rudacska, beépített spricnivel

Összesen 48 liternyi kacatot lehet elpakolni a csomagtartón kívüli rekeszekbe, üregekbe, zsebekbe. Csomagtartója amúgy 470 literes, amit a háttámlák ledöntése után 1580 literre lehet bővíteni. A márkától megszokott módon a raktér kialakítása zseniális, nem egy ordas nagy kongó üreget adnak az autóval, hanem egy praktikus, jól átgondolt rendszert. Amiben vannak oldalt kisebb rekeszek, polcok, hálók, amelyek közül az egyik legizgalmasabb a kalaptartó alján lévő zseb, ahová a töltőkábelt lehet eltenni.

Hogy szükség esetén ne a csomagtartó aljáról kelljen előkotorni, hanem kéznél legyen bármikor. Emellett gumis pánt, kihajtható szatyorakasztók, 12 voltos aljzat és oldalsó, felső világítás is került a csomagtartóba és a padlószint alatt is van egy emelet. Komolyan nem tudom, van-e bármi, ami hiányzik belőle. 

Komoly hatótávval jön az új elektromos Škoda 100

Okos ötletekkel teli a csomagtartó

Bár az Elroqot elektromos autónak tervezték, az orrában még sincs első csomagtartó – külföldiül frunk – a motorháztető alatt csak a gépészet található. Nem számít nagy veszteségnek, hiszen kevés olyan frunk létezik, amit nem utálatos, macerás dolog használni. 

Technika

A VW-csoport elektromos autókra szabott MEB platformjára épülő Škoda Elroq lítiumion-akkumulátora moduláris felépítésű, az 50-esben nyolc, a 60-asban kilenc, míg a 85 és 85x változatokban tizenkét modulból áll az akkumulátorcsomag. Mint szinte az összes elektromos autóban, az aksi itt is a padlóban található, az ülések alatt. Hogy zökkenőmentesen és a rendelkezésre álló maximális teljesítménnyel lehessen gyorstölteni az autót, a folyadéktemperálású akkumulátort az egyenáramú gyorstöltés előtt többek között a navigációs adatokra támaszkodva az autó önmagától is képes megfelelő hőmérsékletre beállítani, de ezt menüből a sofőr is intézheti, ha magában jobban bízik. 

Komoly hatótávval jön az új elektromos Škoda 101

Előre nem jutott csomagtartó

Akkumulátorból háromféle választható az Elroqba, amit 50, 60 és 85-ös szám jelez autó fenekén. Hogy kicsit bonyolultabb legyen, az 50-esben 55 kWh-s – nettó 52 kWh – akkumulátor található, a 60-asban 63 kWh-s – ez nettó 59 kWh – míg a 85-ösben 82 kWh-s, ami pedig nettó 77 kWh-t jelent. Hatótávban 370, 400, 580 kilométert tudnak a különböző méretű akksikkal szerelt modellek a WLTP szabvány szerint.

Van különbség teljesítményben is, a hátsókerék-hajtású – később lesz belőle összkerekes is – autó állandó mágneses szinkronmotorja lehet 125, 150 és 210 kW-os, a nyomatékcsúcs pedig 310 a két kisebb, és 545 Nm a nagyobb aksis változatnál. Hasonlóan alakul a csúcssebesség is, a kisebbeknek 160 km/óráig tart a száguldás, a nagyobbnak 180 km/óra a vége. Gyorsulásban 9, 8 és 6,6 másodperces sprintekre képesek a különféle hajtásláncú autók. 

Komoly hatótávval jön az új elektromos Škoda 102

Eltűnt a márkaembléma a kormányról

Táblázatba szedve valahogy így fest a választék, amihez kisvártatva majd csatlakozik a 85x kivitel is, összkerékhajtással:

  Elroq 50 Elroq 60 Elroq 85
Akkumulátor kapacitása (összes/nettó) 55 kWh/52 kWh 63 kWh/59 kWh 82 kWh/77 kWh
Töltési idő (10–80%, villámtöltő) 25 perc 24 perc 28 perc
Teljesítmény 125 kW (170 LE) 150 kW (204 LE) 210 kW (286 LE)
Végsebesség 160 km/óra 160 km/óra 180 km/óra
Gyorsulás (0–100 km/óra) 9 mp 8,5 mp 6,6 mp

Futóműve elöl MacPherson-rendszerű hátul pedig multilink. Fékből belső hűtésű, egydugattyús nyergek találhatók a kisebb aksis változatokban, míg a 85-ösben kétdugattyús dolgozik. Hátul minden esteben dobféket találni az összes változatnál. Ha már futómű, érdemes megjegyezni, hogy a hátsókerekes Elroq fordulóköre 9,3 méter, ami elképesztően jó érték (a Hyundai Kona 10,6, a Škoda Karoq 10,2, a Mazda MX-30 11,4 méteres körben képes megfordulni).

Tölteni egyenáramú gyorstöltőn legfeljebb 145-165-175 kW-tal lehet, míg az AC töltés maximális teljesítménye 11 kW minden esetben. Egyenáramról minden kivitelnél fél óra alatti a töltési idő 10 és 80 százalék között. 

Komoly hatótávval jön az új elektromos Škoda 103

Jobb hátul található a töltőnyílás

Vezetés

A legtöbb elektromos autóhoz hasonlóan a Skoda Elroq is csendes, komfortos, kényelmes, és jó értelemben vett steril vezetési érzést ad. Ha kell, megy, ehhez a 286 lóerő és az 545 Nm nyomaték bőven elég, ha kell, akkor pedig megáll. Nincs motorhang, turbólyuk, tétovázó váltó, semmi. Autózás közben nem nehéz hozzászokni ehhez az eseménymentes környezethez, és csak a közlekedésre koncentrálni. 

Az Elroq ebben remek társ, a kormányzáshoz szükséges erő jó, a kormány pontos, de nem zavar össze felesleges információkkal, így viszont a vezetési élményt sem fokozza. Utastere csendes, a dupla, hangszigetelt üvegeken át sok minden nem szivárog be a menetzajból. 

Komoly hatótávval jön az új elektromos Škoda 104

Apró kis gomb az irányváltó

Nagyon passzol a belső otthonos hangulatához az ügyesen hangolt futómű is. Külföldi menetpróbánál szoktunk sopánkodni, hogy a kijelölt úton nem igazán találkozunk a budapestihez hasonló hitvány útburkolattal, hanem kénytelenek vagyunk sima, jó minőségű aszfalton autózni. Most is ez történt, de legalább néhány fekvőrendőrt elénk sodort a navigáció. Ezeken imponáló magabiztossággal hajtott át az Elroq, mindenféle kényelmetlenség vagy túlzott himbálózás nélkül. 

Fedélzeti rendszere a szokásos, modern autók kötelező hisztijét hozza, de már ebben is odafigyeltek arra, hogy a minden induláskor magát aktiváló rendszer könnyen hatástalanítható legyen. A hasznosabbak viszont jól működnek, az autó elveszi a gázt, ha a kanyar jön, vagy utolértünk valakit, és még a parkolást is megoldja, ha a körülmények megengedik, hogy az autóból kiszállva, egy alkalmazás segítségével parkoljuk le az autót. 

Komoly hatótávval jön az új elektromos Škoda 105

Hátul is rengeteg hely maradt benne

Fogyasztásáról egyelőre nincs pontos adatunk, a fedélzeti rendszer információi szerint a vegyes körülmények között leautózott tesztút végén valamivel 20 kWh alatti átlagot mutatott a műszer.

Költségek

A Škoda Elroq árlistája 15 504 160 forinttól indul, amiért a kisebb akkumulátoros – 50 kWh – 170 lóerős változatot lehet megszerezni. A nagyobb akkumulátoros és erősebb kivitel indulóára 19 933 920 forint. Fényezések közül az Atlanti kék lesz alapáras, aki ezt választja, annak nem kell további kiadásokkal terveznie, viszont az összes többi szín – beleértve a kampányokban szereplő Timiano zöldet is – 307 ezer forintos felárért választható. Akinek pedig a piros tetszik – egész pontosan a Velvet vörös metál – annak még mélyebben kell a zsebébe nyúlni, mert ennek 512 ezer forint a felára. 

A Škoda Elroq és vetélytársai – Listaár, forint
Škoda Elroq 50  (55 kWh)  15 504 160
BYD Atto 3 (60,4 kWh) 15 990 000 
Peugeot 3008 Elektromos (73 kWh) 20 550 000
Renault Scenic E-TEch (60 kWh) 18 499 000
Ford Explorer (52 kWh) 15 900 000

A Škoda weboldalán már konfigurálható a modell, – egyelőre csak az 50-es, és 85-ös kivitelek – az első autók pedig valamikor a jövő év harmadik hónapjának környékén érkeznek majd meg. 

Komoly hatótávval jön az új elektromos Škoda 106

Hátulról már megvannak a márkára jellemző formák

Értékelés

Szokáshoz híven a Škoda ismét egy jól átgondolt modellt tett le az asztalra. Aki széles motorválasztékból – pontosabban teljesítményszintből – többféle akkumulátorméretből választana, amikor kompakt villany SUV-t keres, és fontos neki az élhető, nagy odafigyeléssel összerakott praktikus utastér, mindenképpen nézzen rá egy Elroqra vásárlás előtt. 

Mellette – Ellene
 
  • Többféle hajtáslánc
  • Nagy hatótáv
  • Tágas, civilizált belső
  • Kis fordulókör
  • Ügyes futómű
 
  • Furcsa felületű, működésű klímavezérlés
  • Szerencsétlen kialakítású ajtóbehúzó

Szavazás