Jelenleg a 2020-ban bemutatott, negyedik generációs Kia Sorento fut az utakon, amiből a divatnak, illetve inkább az európai szabályozásoknak köszönhetően már ilyen-olyan mértékben elektromosított változatok is készülnek. A dízelmotoros Sorentót nemrég már kipróbáltuk, és szerettük is, most pedig a hálózatról is tölthető akkumulátoros hibrid – PHEV – járt nálunk, hét üléssel, összkerékhajtással és sok-sok extrával. És szerény, 50 kilométer körüli tisztán elektromos hatótávval.
Külső
Nem kifejezetten új a Kia Sorento jelenleg futó változata, hiszen ezt is már négy éve, 2020-ban mutatták be. Így jót tett a külső frissességének a legutóbbi, 2024-ben megejtett ráncfelvarrás. A félidős változtatások az ilyenkor megszokottnál látványosabbak, különösen az autó orra változott nagymértékben, és ahogy az EV9-en debütált formai elemek ezen is feltűntek – az állítólag csillagképre hasonlító LED-es nappali fénnyel –, sokkal izgalmasabb is. Nőtt a hűtőmaszk, és a hagyományos kialakítású fényszórók helyére függőleges LED-sor került.
Az autó hátsó részén már nem történtek ilyen merész változások, az nagyon hasonlít a frissítés előtti megjelenésre, így maradt a korábbi, függőleges lámpakialakítás, nüansznyi változásokkal.
Formára klasszikus szabadidő-autó a Sorento, rendesen körbeműanyagozva, és matt króm betétekkel érzéssel megbolondítva. Karosszériája 4815 milliméter hosszú, 1900 mm széles, 1700 mm magas, tengelytávolsága 2815 milliméter, szabad hasmagassága 176 mm. Elegáns megoldás, hogy a hátsó ablakot törlő lapát nem mered ki bután a hátsó ajtóból, hanem diszkréten a tetőlégterelő alatt pihen, míg nem kell használni. Csak ilyenkor bújik elő. Fényezésből tízféle van a választhatók listáján, többségük elég komor hangulatú. A fehér az alapáras sima fényezés, a többi feláras metál vagy prémiummetál. Alufelniből 17, 18, 19 és 20 colos közül lehet választani.
Belső
Bent is modernizálták a Sorentót, de aki látta már a korábbit, az ebben sem fogja magát idegenül érezni. Főként a műszerfal és a körülötte lévő terület újult meg, ahol két, egyaránt 12,3 colos képernyő terpeszkedik egymás mellett, de közös borítás mögött. Változott a légbeömlők kialakítása, illetve a Sorento is megkapta a Kia furcsa, funkcióváltó gombsorát, amit lehet szeretni és utálni is.
Klassz, hogy a klíma beállításához maradtak gombok – még ha csak virtuális, érinteni való felületek is –, és igazi tekerőgombot is forgathat a vezető és utasa.
Jó minőségű, kellemes tapintású anyagokból építették a belsőt, az ergonómia rendben van, rengeteg dolgot lehet kapcsolni, állítani, és az ezekhez szükséges kezelőszervek általában ott vannak, ahol keresnéd, és a működésük is egyértelmű. Van saját gombja az ülésfűtésnek, szellőztetésnek, és a klassz fogású, szintén fűthető kormány gombjai is a jól kezelhetők közé tartoznak.
Nem annyira váratlan dolog – bár sajnos nem magától értetődő –, hogy egy nagy testű autóban helyből sem lesz hiány. A Sorento belseje tényleg óriási, az első és második üléssora is komfortosan szellős minden irányban. Hatalmasra, közel 90 fokban nyílik a hátsó oldalajtó, ahol előre-hátra tologatható ülések várják az utasokat. Az óriási nyílás segít abban is, hogy az opciós harmadik üléssort is könnyedén lehessen megközelíteni.
A tologatható második sor pedig a második és harmadik sorban ülőknek ad lehetőséget arra, hogy valós igényeik szerint állítsák be helyzetét, attól függően, hol van szükség több élettérre. Az utolsó sor határeset, sok múlik az ottani komforton a második sorban ülők kompromisszumkészségén.
Csomagtartójába 604–809 liternyi holmit lehet berámolni, itt az értékek a második üléssor pozíciójától függenek. Ha a második sor üléseinek háttámláit ledöntik, 1988 liternyi tér áll rendelkezésre. Ez nem sokkal kevesebb, mint az extra akkumulátor nélküli kivitelek 608–813, illetve 1996 literje. A raktér ugyanolyan jól összerakott, praktikus, mint az autó többi része, van itt csomagrögzítő pont, padló alatti rekesz.
Ezen felül 12 voltos töltőpont, USB-C aljzat, világítás, pohártartó – mivel a harmadik üléssorban utazók is a csomagtartóban ülnek –, és még saját légbeömlő, valamint klímavezérlő panel is jutott leghátra. A kalaptartónak hétszemélyes üzemmódban is van helye a csomagtartóban, és az emelő is elfért a padlószint alatt. A pótkereket az autó alja alatt kell keresni.
Fedélzeti rendszere képes vezeték nélkül telefontükrözésre, a csatlakozás gyorsan, egyszerűen megoldható. A gyári menü dizájnja kifejezetten fantáziátlan, de a funkciók többé-kevésbé követhető logika szerint lettek csoportosítva, elrendezve. Mint minden modern autóban, ebben is érdemes indulás után kikapcsolni a legtöbb vezetőtámogató – igazából bosszantó – rendszert.
De a táblafelismerőt biztosan. Bár magamon azt figyeltem meg, hogy egyre kevésbé veszem fel ezeket a folytonos sípolásokat, jelzéseket. Olyannyira, hogy sokszor már csak az utasom kérdezi meg, hogy miért csipog az autó, nekem már meg sem üti az ingerküszöbömet a sok indokolatlan farkaskiáltás.
Technika
Háromféle hajtáslánccal kapható a Kia Sorento, van a kínálatban igazi, régimódi dízel, 2151 köbcentivel és 193 lóerős teljesítménnyel, 440 Nm-es csúcsnyomatékkal, valamint két hibrid is. Utóbbiak az 1598 köbcentis, négyhengeres, turbós benzinmotorra épülnek. Az öntöltő hibrid 215 lóerős, a külső áramforrásból is tölthető hibrid pedig 252 lóerős, nyomatékuk viszont megegyezik, egyaránt 350 Nm leadásra képesek.
Míg a dízelhez és az öntöltő hibridhez felárért rendelhető az összkerékhajtás, addig a konnektorról is tölthető hibrid (PHEV) változat alapból AWD kivitelben érkezik, tisztán elsőkerekes nincs belőle. Váltóból a dízel nyolcfokozatú, dupla kuplungos, automatikus váltót kapott, a hibridekben hatfokozatú, hagyományos váltó dolgozik, kézi váltó nem rendelhető hozzá.
A PHEV képes tisztán elektromos üzemmódban is haladni, ezt a katalógus szerint 55–65 kilométeren át bírja, felhasználástól függően. Ehhez 360 voltos feszültségű lítium-polimer akkumulátor szolgáltatja az elektromos energiát, összesen 13,8 kWh-s kapacitással. A 146 kilogrammos akkumulátorcsomag az első ülések alatt kapott helyet.
Tisztán elektromos hajtással – ilyenkor 91 lóerővel kell gazdálkodni a rendszernek – legfeljebb 140 km/órás sebességre képes az autó. Van még egy különbség, a PHEV változatban a másik két hajtáslánchoz tartozó 67 literes üzemanyagtank helyett csupán 47 literes tank található. Fedélzeti töltőjével legfeljebb 3,3 kW-tal lehet tölteni az akkumulátort, gyorstöltési lehetőség nincs benne.
Ami így elég hosszadalmas dolog, mert az 50 kilométerhez úgy 3 és fél órát kell konnektoron lógnia a Sorentónak. Ez egy munkanap vagy egy éjszaka alatti töltéshez jó, de nappal, szaladgálás közben egyáltalán nem éri meg feldobni töltőre az autót. Ha csak napi ingázásra használja valaki a Sorentót, akkor kihúzhatja csak elektromos hajtással is a napot. Kérdés, megéri ezért a sima hibrid és PHEV közötti árkülönbség.
Vezetés
Nagy, behemót autót vezetni az esetek döntő többségében nyugalmas, békés dolog. Jó, vannak kivételek, de azokban nem 1,6-os benzinmotor dolgozik. Nem mintha a Kia Sorentóban kevésnek érződne a 252 lóerő, ami ráadásul a teljes modellkínálat legerősebb darabja. Csak nem csábít intenzív gyorsulásra, izgága vezetésre. Sem a motor, sem a futómű.
Az elöl MacPherson, a hátul multilink rendszerű futómű passzol az autó hangulatához, lágy, kényelmes, és a legtöbb esetben jól működik. A tempósabban vett fekvőrendőröket vagy nagyobb úthibákat nem bírja, ilyenkor nagyot bakkecskézik az autó.
A hibrid rendszer, illetve a villanymotor megoldást nyújt a dízel Sorento esetében zavaróan lomhán működő start-stop rendszerre is, mert ebben az autóban egyáltalán nem kell járnia a motornak, hogy álló helyzetből meginduljon. Így nincs is kínos várakozás, míg beindul a motor.
Tisztán elektromos hajtással valóban, és különösebb önkontroll nélkül hozható az 50 kilométer körüli emissziómentes közlekedés, de 2024-ben ez már kevésnek tűnik. A modernebb, frissebb PHEV-ek manapság inkább 100 kilométer körüli hatótávra képesek. Igaz, itthon épp mostanában herélik ki a PHEV-ek piacát a zöld rendszám, illetve az ehhez kapcsolódó kedvezmények megvonásával, de Budapest is kitett magáért, ahol a zöld rendszámos, teljesen elektromos autók parkolási kedvezményét is visszavonták, igaz, csak 2027 év elejétől.
Nagyjából 15-20 százalék körüli töltöttségnél esik nullára a megtehető elektromos hatótáv, innentől öntöltő hibrid üzemmódba vált az autó, ha akarjuk, ha nem. A két motor közti munkamegosztás zökkenőmentes, a benzinmotor nem zajos, és a hatfokozatú váltó is fürge, fennakadás nélkül teszi a dolgát. Az egész rendszer olajozottan működik, mindenféle zavaró darabosság nélkül.
Méretéhez és 11,6 méteres fordulóköréhez képest nem is nehéz vele szűkebb helyekre navigálni, amiben a kamerarendszer is sokat segít. Vezetőtámogató rendszerei a hisztisebbek közé tartoznak, folyamatosan van valami bajuk a világgal, vagy a vezetési stílusunkkal, vagy hogy éppen hová nézünk. Viszont indokolatlan fékezéssel, kormányrángatással vagy egyéb gonosz trükkel egy alkalommal sem akart elveszejteni a Sorento, amiért hálás vagyok.
A szélvédőre információkat vetítő HUD és a holttérfigyelő rendszerek zseniálisak, ha valaki a holttérben ólálkodik, arról több platformon és különböző módokon is értesít a rendszer. Mind közül a külső tükörben lévő kamera képét mutató felületté váló műszerfal a leglátványosabb.
Fogyasztása attól függ, mennyit tudja, akarja valaki tölteni, illetve milyen távokat autózik vele naponta. Így lehet nulla literbenzinből is, de aki tisztán hibridként használja, az nyilván ennél többet tankol. A spritmonitor.de adatai alapján 4,27 literes átlaggal járnak a PHEV Sorento-tulajok, a tesztautóban a hosszú távú adat 7,1 liter volt.
Költségek
Kia Sorentót jelenleg 18 190 000 forintos listaártól lehet hazavinni, amiért az öntöltő hibridet adják, ez az 1,6-os turbómotorra épül és 215 lóerős csúcsteljesítményre képes. A következő szint a 193 lóerős, 2,2 literes turbódízel, amiért 18 440 000 forintot kérnek. Az árlista végén a 252 lóerős rendszerteljesítményű, szintén az 1.,6-osra épülő PHEV kivitel áll, ami akár 50-60 km-es tisztán elektromos autózásra is alkalmas, ezért 21 360 000 forintot kérnek.
Hogy kicsit bonyolódjon a helyzet, most a dízelmodellekre 500 ezer forint kedvezményt adnak, amitől a dízel máris olcsóbbá válik a belépő hibridnél, a 17 940 000 forintos árával. Extrák közül a metálfény 195, a prémiummetál 295 ezer forintba kerül. Panorámatetőért 450 ezret, a PHEV kivitelnél széria, de a többinél rendelhető automata összkerékhajtásért 800 ezer forintot kérnek még el, a hétüléses utastér felára pedig 350 ezer forint.
A Kia Sorento PHEV és vetélytársai – listaár, forint | |
---|---|
Kia Sorento PHEV – 13,8 kWh – (252 LE) | 21 360 000 |
Hyundai Santafe – 13,8 kWh – (253 LE) | 25 599 000 |
Mazda CX-80 AWD 2.5L e-SKYACTIV PHEV – 17,8 kWh – (327 LE) | 23 254 900 |
BYD Seal U DM-i – 18,3 kWh – (214 LE) | 15 365 500 |
Értékelés
Ha valaki termetes szabadidő-autóra vágyik, amiben akár hét ember is kényelemben autózhat, és mindezt konnektoros hibrid hajtással képzeli el, annak a végső döntés meghozatala előtt jó ötlet megnézni egy plug-in hibrid Kia Sorentót. Tágas, komfortos, okos extrák rendelhetők hozzá, és vezetni is kellemes, megnyugtató. Ráadásul az ára sem földöntúli. Bár a zöld rendszámos kedvezmények sajnos már nem járnak mellé.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|