Egy ideig úgy festett, hogy a dízelmotoros, sokszemélyes autóktól örökre el kell búcsúznunk, mert fogják magukat és se szó se beszéd, egyszer csak kihalnak. No, nem az evolúció bánik el velük, hanem a gyártók dobják őket a jóval menőbbnek gondolt elektromos kisbuszok kedvéért. Azonban az elektromos autók sok mindenre nagyon jók, van, amiben verhetetlenek, viszont a hosszú távú, sok embert és csomagot megmozgató utakra teljesen alkalmatlanok. Ellenben egy olyan, 8-900 kilométer hatótávú kisbusszal, mint amilyen a Peugeot Traveller.
Külső
Egy kisbusz formája ritkán vérforraló, és ezalól a megújult Peugeot Traveller sem kivétel. Jó, az eleje egész érdekes, de itt ki is merült a márkajelleget felmutató dizájn. Erre szükség is van, mert enélkül kívül-belül szinte teljesen azonosan festene a Peugeot Traveller, az Opel Zafira, a Citroën SpaceTourer, a Toyota Proace és a Fiat Ulysse.
A Peugeot orrát a hatalmas oroszlánfejes márkaembléma uralja, ami mögött elsőre aggasztóan beépített hűtőmaszk fut egészen a lámpákig. Ha felnyitjuk a motorháztetőt, akkor kiderül, hogy nem kell aggódni a megfelelő hűtés miatt, aminek szüksége van hűtőlevegőre, az mind egy kicsit lejjebb lakik. Ha akarjuk, a háromszegmenses nappali fénybe és a hűtőmaszk mintázatába beleláthatjuk a nagymacskakarmokat is. De nem muszáj.
Oldalról az égvilágon semmi érdekes nincs az autón, a kerekek feletti ív kapott elöl-hátul egy-egy dombornyomott mintát, van a tolóajtó alján egy kis műanyag rátét és ennyi. A két darab, könnyedén mozgatható tolóajtó a középső szinttől alapáras, a belépőszinten a bal oldaliért még extra 320 ezer forintot kell fizetni.
Ami érdekes, hogy az üzemanyagot bal oldalon hátul, a hátsó kerék környékén kell az autóba tölteni, a dízelmotor tiszta üzeméhez szükséges AdBlue folyadék tartályának nyílása a vezető ajtajánál található, és csak nyitott ajtónál lehet hozzáférni. Hátulról szintén nem látni semmi izgalmasat, a felfelé nyíló ajtó könnyen mozgatható, kérhető külön nyitható üveggel is, de 190 centivel már nem komfortos alatta álldogálni. A felfelé nyíló mellett rendelhető kétfelé nyíló hátsó ajtóval is, ha valamiért az lenne praktikusabb.
Kasztnija kétféle hosszban rendelhető, L2 és L3 fantázianéven, a rövidebb 4983 milliméteres, a hosszabb 5333 mm. A többi méretük megegyezik, így egyformán 1920 mm szélesek tükör nélkül – tükrökkel 2204 mm ez az adat –, magasságuk 1890, illetve 1940 mm. Tengelytávja 3275 milliméteres. A legnagyobb különbség a csomagtérben van, az L3 989 literről indul kilencszemélyes felállásban, míg az L2-es 603 literről. Az utasoknak ugyanannyi helyük van mindkét változatban, csak a csomagtartó nő a pluszcentiktől.
Belső
Alapesetben a középső felszereltségi szinthez már nyolcszemélyes utastér jár, a tesztautóban viszont kilencszemélyes, elöl kevésbé kényelmes kialakítású az üléselrendezés. A kényelmetlenség nem véletlen, adózás szempontjából – cégautóadó – jóval kedvezőbb egy kilencszemélyes jármű, és munkaeszközként is talán ez valamivel praktikusabb.
Cserébe a sofőr válla vezetés közben szinte összeér a mellette ülőével, akinek a válla szintén összeér a mellette ülőével. Viszont a dupla ülőlap felhajtható, és egy csomó apróságot oda is be lehet suvasztani, ami így nincs szem előtt a magára hagyott autóban sem. Ha nem férne el az irgalmatlan nagy ajtó zsebeiben, a dupla, egy nyitott és egy csukható részből álló kesztyűtartóban vagy a műszerfal tetején lévő üregben.
A modellfrissítéskor megújult a vezetői környezet is, ami 10 colos, digitális műszeregységgel és a szintén 10 colos kijelzős, okosabb, vezeték nélküli telefontükrözésre is képes infotainmentrendszerrel egészült ki. Új gombokat kapott az átalakított kormány is, és váltófülek találhatók a karima mögött, amivel bele lehet szólni a nyolcfokozatú, automatikus váltó működésébe. Bár erre itt nem sok szükség van, de a lehetősége megvan.
Szintén új a műszerfalra került irányváltó gomb, amit számos más modellben is használ a csoport. Bár kevésbé szexi, de a két gombbal vezérelhető klíma nekem kifejezetten tetszett, még úgy is, hogy egyszerű kivitelű, apró gombokkal kell beállítani a kabinhőmérsékletet. És nem is automata. Cserébe egyszerűen működik, és oda sem kell nézni az állításhoz.
Egyszerűen, dedikált gombbal változtatható az amúgy nem túl ingergazdag műszerfal grafikai dizájnja, vannak a középkonzolon USB töltőpontok, ülésfűtés, telefontartó, minden, ami a napi munkavégzéshez jól jön. Fedélzeti rendszere nem a legbonyolultabb, nincs is temérdek funkciója, de ami feltétlenül szükséges, azt tudja. A rendszer gyors és a képminőség sem lóg ki lefelé az átlagból.
Burkolatai főleg masszív műanyagok, az üléskárpit sem túl extra, de az összhatás nem rossz. Egyedül azért kár, hogy a vezető ülés kivételével az első ülések fixek, nincs nagyon állítani való rajtuk, és ebben a formában nem igazán partnerek a hosszútávú, komfortos utazáshoz.
Második és harmadik üléssora is hasonló, ez inkább turista osztály, mint business. Viszont hely van benne bőven, akadnak USB töltőpontok és poháratró is a legutolsó sorban, könnyedén, finoman járnak az oldalajtók és a beszállás is könnyű. Nagyra nyílnak a tolóajtók és a második sor ülései is egy mozdulattal előrebillenthetők, kintről, és bentről is. Csomagtartója kilencszemélyes üzemmódban 603 literes, ami az ülések hajtogatása, illetve kiszedésével több lépcsőben egészen 2700 literig lehet növelni.
Technika
Összesen kétféle hajtáslánccal kapható a Peugeot kisbusza. Akik hosszú távú utazásokhoz használnák, azoknak a dízelmotoros változat lehet a befutó, ebben a 2.0 literes dízelmotor (BlueHDi) dolgozik, 177 lóerős (136 kW) csúcsteljesítménnyel, 400 Nm-es maximális forgatónyomatékkal. Váltóból egyedül a hagyományos, nyolcfokozatú automata kerülhet az autóba és elsőkerék-hajtásúak a kisbuszok. Egy teletankkal – ez 70 liter – a 800-850 kilométeres hatótáv elérése sem reménytelen vele. Sőt.
A másik, inkább rövid, városi távokra ideális vonalat a villanymotoros változatok képviselik, itt egységesen 136 lóerős teljesítményűek a különféle kivitelek, de lítiumion akkumulátorból 50 és 75 kWh-is választható. Itt a maximális hatótáv érezhetően rövidebb, egy töltéssel akár 350 kilométer is megtehető a gyári ígéret szerint. Utóbbi érték a nagyobb akkumulátorral értendő, a kisebbnél nagyjából 220 kilométer ez az adat.
Vezetés
Magasra kell felhágni, hogy valaki a Traveller kormánya mögé kerüljön, de ebben segít egy lépcső is. A megfelelő üléspozíció könnyen beállítható, tág határok között állítható az ülésmagasság, és fentről tekinthetünk rá a forgalomra. Viszont a baloldali A-oszlop egész sokat kitakar a külvilágból, városi balkanyarokban kell majd fészkelődni, ha a vezető biztosra akar menni, hogy semmi sincs az útjában.
Igényel egy kis megszokást, hogy az irányváltó aránylag messze, a hagyományos váltókar helyén található, a műanyag berendezésbe süllyesztve, illetve az itt használt manuális rögzítőfék is ritkának számít.
A kétliteres dízelmotor eleinte karcos hangja indulás után hamar kisimul, menet közben sem a motor, sem a futómű hangja nem zavaró, és a 177 lóerős teljesítmény is elégnek tűnt, igaz, szinte mindig üresen és legfeljebb három utassal mentem vele. A nyolcfokozatú automatikus váltó mintha vattába bugyolálva dolgozna, gyorsan, és vajpuhán váltogat a fokozatok között. Nem is értem ki az, aki ebbe a munkába bele akarna piszkálni a kormány mögötti váltófülekkel.
Bár alapvetően utálatos dolog a motort folyton leállító start-stop rendszer, de a Peugeot-ban nem csak azért nem kapcsoltam ki, mert a menüben kellett volna megkeresni ezt a funkciót, hanem mert egész jól, fürgén és finoman dolgozik. Tényleg nem zavaró, hogy a pirosnál leáll, majd indul, ha kell.
Kormányzása teljesen steril, az égvilágon semmit nem árul el arról, mi történik a gumiabroncs és az úttest között. A jó fogású, gombokkal gazdagon ellátott kormány mozgatásához szükséges erő közepes, nem sportos, de nem is túl könnyű. 12,9 méteres fordulóköre viszont kifejezetten nagy, forgolódni nem a legkönnyebb vele. Futóműve stabil, jóindulatú, bár a kisebb nagyobb úthibákat megérezni a doboz belsejében is.
Átlagfogyasztása az együtt töltött bő 600 kilométer után 7,7 literre jött ki, vegyes üzemben, városban, autópályán is használva. A gyári ígéret 7,3-7,5 liter/100 km, míg a spritmonitor.de felhasználói 7,91 literes átlagfogyasztásról számoltak be.
Költségek
16 185 000 forintos listaártól startol a Peugeot kisbuszának árlistája, természetesen a dízelmotoros változattal és a kurtább, L2 néven futó karosszériával. Ugyanez a hosszabb, L3-as kasztnival már 16 645 000 forintba kerül. A tesztautó – Traveller Business – alapára 17 710 000 forint. Az olcsóbb változatban 9, míg a drágábban a 8 személyes üléskiosztás az alap.
Elektromos-hajtással 19 660 000 forint a beugróár, azért aránylag szerény méretű, 50 kWh-s akkumulátor jár. A nagyobb, 75 kWh akksis változat indulóára 22 520 000 forint. A listaárak viszont nem annyira mérvadóak, érdemes a márka weboldalán is ránézni az aktuális árakra, hiszen a „listaár” és a „magánügyfélár” között nem ritka a 2-3 millió forintos eltérés sem. Ami azért jelentős tétel.
Az elöl, a vezető melletti kétszemélyes, felhajtható üléspad 90 000 forintos felárért kapható – a Traveller Business-hez – a legjobb felszereltségi szinthez rendelhető VIP üléscsomag 4, illetve 5 személyes kivitelben 560 illetve 610 ezer forint. Az első üléssor fűtéséért 205 ezer forintot kérnek, a panoráma üvegtetőért 455 ezret. Alapáron csak a fehér fényezés érhető el, ezen kívül az összes metálfényért 280 ezer forintot számolnak fel pluszba.
A Peugeot Traveller és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Ford Tourneo Custom 2.0 TDCi A8 (136 LE) | 20 034 250 |
Citroen Spacetourer Business 2.0 BlueHDi 180 EAT8 (177 LE) | 17 710 000 |
Peugeot Traveller Business 2.0 Blue HDi EAT 8 (177 LE) | 17 710 000 |
Renault Trafic Combi (110 LE) | 17 150 000 |
Volkswagen Caravelle 8fok. aut. (150 LE) | 21 441 790 |
Értékelés
Kilencszemélyes utasterével igazi csapatszállító a Peugeot Traveller. Automata váltójával az egésznapos vezetés sem megterhelő vele, praktikus, óriási belső tere pedig minden feladatra megfelel, legyen az sok ember, vagy nagy dolgok mozgatása. Emellett a fogyasztása sem vészes, és egy benzinkúton pillanatok alatt feltölthető, hogy újabb 7-800 kilométer letudható legyen vele.
Mellette – Ellene |
|
---|---|
|
|