2003 nyarán érkezett meg a Fiat 500X utódjának szánt, kissé felfújt, de még mégis kezelhető termetű Fiat 600, a márka kis méretű, szabadidőautó-szerű járgánya. Bár bemutatásakor kizárólag elektromos hajtással volt elérhető 600e néven, 2024-ben érkeztek belőle konzervatívabb, mild hibrid változatok is. Elődjéhez hasonlóan – ahol az 500X ikertestvére a Jeep Renegade volt – a Fiat 600-nak is van műszakilag szinte azonos Jeep-rokona, az Avanger. Nálunk ezúttal a kétféle felszereltségi szintű elektromos Fiat 600 közül – Red és LaPrima szerepel a katalógusban – utóbbi járt. 

Külső

Roppant mókás, kedves megjelenésű autó a Fiat 600-as, amit főleg a nagy, jellegzetes formájú lámpáinak, illetve a széles, szájszerű hűtőnyílásának köszönhet. Már az autó elején is büszkén feszít a 600-as felirat, amiből megszámlálhatatlan található az autó különböző látványos helyen lévő és eldugott szegleteiben is. Oldalról a különleges mintájú felnik érdekesek, a fekete műanyag küszöb- és kerékjáratiív-borítás pedig szinte kötelező formai elem egy ilyen autónál, így ez is megvan. Itt éppen matt kivitelben, és persze egy újabb 600-as felirattal megbolondítva. 

Az autó, ami elektromosan a legjobb 99

Jóval hosszabb a Fiat 500-nál, de a hangulat hasonló

Az ablakok és a tető között az A oszloptól a C-ig tartó krómcsík hangsúlyozza ki a tető vonalát, és innen a hátsó légterelőből is látszik egy kevés. A töltőnyílás fedele bal oldalon hátul található, és nyitás után még egy vagy két gumikupakkal is van tennivaló, mire a kábelt csatlakoztatni lehet és kezdődhet a töltés. Hátul aztán az olasz trikolórral kombinált újabb 600-as felirat következik majd az 500-as dizájnját követő, a felnin szereplő mintával megbolondított lámpatesteken is találunk feliratot. Az autó elején nincs csomagtartó, ott csak a gépészet különféle elemei laknak, így a töltőkábeleknek más helyet kell keresni.

Az autó, ami elektromosan a legjobb 100

Míves felni

Méretre 4171 milliméter hosszú az autó karosszériája, szélessége tükrökkel, illetve tükrök nélkül 1981 / 1781 mm, magassága 1577 mm, tengelytávja pedig 2562 mm. A hasát 199 mm magasan hordja, és 16, 18 colos felnik kerülhetnek rá. 

Az autó, ami elektromosan a legjobb 101

A lámpa mintája rímel a felnijére

Belső

Elsőre nagyon meggyőző a Fiat 600 belseje, világos, színes, kifejezetten barátságos hely. Nincs benne fényes, könnyen karcolódó zongoralakk felület, saját gombsora van a klímának, minden klassznak, szépnek tűnik. Az autó berendezésének minősége összességében sokkal jobbnak érződik, mint amit az összetevők indokolnának.

Az autó, ami elektromosan a legjobb 102

A fehér ülés elég kényes, de marha jól néz ki

Majdnem minden műanyag kemény benne, de azzal, hogy vannak benne világos részletek, sőt, az ülés is fehér, megszórva rengeteg hímzett Fiat felirattal, egész otthonos a belső. Aki szeret sötét farmerben létezni, az ne válassza a világos ülést, mert bánatos lesz, amikor a nadrágtól elkezd csúnyán színeződni a kárpit. Kellemes tapintású a formázott, kétküllős kormány, amin a gombok is jól megkülönböztethetők és a hozzájuk tartozó funkciók is észszerűen lettek csoportosítva.

Az autó, ami elektromosan a legjobb 103

Van egy kis retró hangulata a belsőnek

Műszerfala egy ívelt keretbe épített, szögletes digitális kijelző, ami 7 colos méretű, változtatható a rajta megjelenített adatok sora, és szűk keretek között a dizájn is. A középkonzolra már egy nagyobb, 10,25 colos méretű kijelző került, selyemfényű bevonattal, ami talán nem annyira puccos kinézetű, mint egy csillogó, viszont százszor jobban használható darab. A menürendszer elrendezése logikus, de nem fogunk eltévedni a funkciók erdejében, de amit kell, azt tudja. Többek között a vezeték nélküli telefontükrözést is. Kifejezetten hasznos a kijelző alatti pár gomb, ami nyílegyenesen néhány fontosabb menüponthoz navigál. 

Az autó, ami elektromosan a legjobb 104

Igazi gombokat kapott a klímavezérlés

Komfortosak az ülések, igaz, az ülőlap lehetne hosszabb, és az ülésfűtés kapcsolóját is jobb lenne nem a menüben keresni, hanem közvetlen kapcsolóval aktiválni. Cserébe az elektromosan állítható ülésben deréktámasz és masszázsfunkció is van. 

Pár baklövés azért jutott az utastérbe. Ugyan érdekes ötlet a középkonzolon lévő, az USB-csatlakozókat – van belőle A-s és C-s is egymás mellett – és a vezeték nélküli töltőfelületet takaró, furcsa fedél, a használata mégsem zökkenőmentes. Ha felhajtod, akkor eltakarja az irányváltó gombsorát – ami maga is egy nem túl emberbarát módon kialakított dolog, mert elég messze van – lehajtva meg nehezen használhatóvá válik az alatta lévő rekesz.

Az autó, ami elektromosan a legjobb 105

Egész nagy dolgokat elnyel a fedeles rekesz

Persze lehet vele origamizni, ha elkezded hajtogatni, hogy félig nyitva, félig csukva legyen, de ez egy autó, nem kezdő kézművesszakkör. Szerencse, hogy lehet máshová is rámolni, nagyok az ajtózsebek, a középkonzolon pohártartó, a felhajtható könyöklőben pedig újabb üreg várja a kisebb nagyobb dolgokat. 

Nem annyira rossz a helyzet a második sorban sem, ott az első ülések háttámláján lévő zsebbe lehet pakolni, de USB-töltőpontból már csak egy van itt, azon kell megosztozni. A második sor helykínálata határeset, 190 centis magassággal magam mögé ülve térdnél is éppen annyi hely van, hogy elférjek, és fejnél is. Ráhagyás nélkül. Azonban átlagos testmagassággal, kiterjedéssel teljesen oké a hátsó sor is, feltéve, hogy az ajtónyílás szűk alsó részén sikerül betenni a lábat. Jó, ez is csak 45-ös cipőméret környékén kezd nehézkessé válni. 

Az autó, ami elektromosan a legjobb 106

Szűk az ajtónyílás alja

Csomagtartója dupla fenekű, a legalsó szinten a defektjavító szett utazik, egy emelettel feljebb pedig a töltőkábelek szállásolhatók el. Normál, ötüléses üzemmódban 360 literes a csomagokkal telerámolható tér, a hátsó ülések támláinak lehajtása után pedig 1231 literre nő. A csomagtartó ajtaja gombnyomásra nyílik csukódik, és akár láblendítéssel is nyitható, ha valakinek tele van mindkét keze bevásárlás után. 

Technika

Elektromosként mindössze egyféle kivitelben vásárolható meg a Stellantis e-CMP2 platformjára épülő Fiat 600. Mármint egyféle teljesítményű, állandó mágneses szinkronmotorral és kapacitású akkumulátorral. Ez 115 kW – 156 lóerős – teljesítményt jelent, nyomatékból pedig 260 Nm-t. Akkumulátorból bruttó 54, nettó 51 kWh-s kerül az autóba. A 400 voltos lítiumion akkumulátor az autó alján található, és 339 kilogramm a tömege. A rendelkezésre álló 156 lóerővel 9 másodperces gyorsulás, és 150 km/órás csúcssebesség érhető el. Kombinált hatótávra 406–409, míg városi menetnél 591–604 kilométert ígér a katalógus. 

Az autó, ami elektromosan a legjobb 107

Nincs frunk, ezt is telerámolták

Fedélzeti töltője 11 kW-os maximális teljesítményre képes, a DC gyorstöltés maximuma pedig 100 kW. Utóbbival 20-ról 80 százalékos töltöttség eléréséhez 27 percre van szükség. Váltakozó áramról, háztartási körülmények között 3,7 kW-os teljesítménnyel 16 óra 10 percet kell töltőn lógnia az autónak, nagyobb teljesítményű AC töltőn 5 óra 45 perc kell a teljesen lemerült aksi 100 százalékra töltéshez. 

Vezetés

Elektromos autó létére a Fiat 600e vezetése egész szórakoztató is lehet. A kiválasztható Eco, Normal és Sport vezetési stílusok között nagy a különbség, érezni, ahogy Ecóban ellustul az autó. Nem nagy meglepetés, hogy a Sport mód a legélvezetesebb benne, nem mintha a 156 lóerőtől megtáltosodna az autó, de ezzel már egész jól el lehet közlekedni. Igaz, egyáltalán nem érezni 156 lóerőnek azt, amit a motor tud, és ezt a 9 másodperces gyorsulás sem cáfolja meg. Viszont csúszós, vizes úton képes elképesztően hosszan kaparni az első kerék, és sport módban mintha nem is akarná ezt semmi megállítani. 

Az autó, ami elektromosan a legjobb 108

Otthonos az utastér

Kormányzása könnyű, pontos, de ez nem az az autó, ahol a visszajelzésekből sok lenne, fordulóköre 10,5 méteres. Futóműve egész meglepő dolgokat tud, a nagyon hitvány, karbantartást évtizedek óta nem látott erdészeti úton is valószínűtlenül kényelmes marad az autó. Nem dübörög, nem üt fel, nem is értem, hogy csinálja. Kényelmes, komfortos és közben nem billeg az úton sem. Manőverezni is könnyedén lehet vele, a karosszéria jól átlátható, és a parkolásoknál szenzorok, kamera segíti a be- és kiállást.

Az autó, ami elektromosan a legjobb 109

Vezeték nélküli telefontükrözésre is képes a fedélzeti rendszer

Vezetősegítő rendszerei különösebb hisztéria nélkül dolgoznak, de a szokásos táblafelismerő rendszer itt is kellemetlenkedik, benéz az úttal párhuzamos szakaszra kirakott táblát is, ami kifejezetten autópályán zavaró. A többi funkció jól működik, tényleg segítséget jelent a jelenlétük, figyelnek a sávelhagyásra, helyére kormányozzák az autót, és fékeznek, ha muszáj. Fogyasztása városban tényleg tartható a gyári érték környékén, de autópályán, nem is 130-cal haladva már gyorsan el lehet felejteni a 400 kilométer körüli hatótávot és inkább 250-280-nal számolni. Sztrádán amúgy nem zavaróak a külvilágból érkező zajok. A gyári fogyasztás 15,1-15,2 kWh/100 km és szerintük 600 kilométert is képes városban megtenni. 

Egy apró hülyeség még van az autóban, éjszaka, pláne városon kívül, indexelés közben a tükör végén lévő villogó lámpa olyan erős fénnyel teszi a dolgát, hogy bevilágítja az egész utasteret, és elvakítja a vezetőt. 

Az autó, ami elektromosan a legjobb 110

Sötétben vakító az irányjelző

Költségek

A Fiat 600 elektromos változatának árlistájának első rubrikájában 13 990 000 forintos listaár szerepel, ez a beugrónak számító RED fantázianevű modell ára. Ezen kívül még egy, LaPrima névre hallgató kivitel is található, ezért valamivel többért, 15 990 000 forintért lehet hozzájutni. Mindkét kivitelből van kedvezményes ár is, ezek 13 570 000 és 14 990 000 forintosak.

A Fiat 600e és vetélytársai – Listaár, forint
Renault Megane E-tech EV60kWh (130 LE)  16 399 000
Ford Puma Gen-E 43 kWh (168 LE) 12 880 000 
Opel Mokka Electric 54 kWh (156 LE) 14 990 000
DS3 E-Tense 54 kWh (156 LE) 16 990 000
Fiat 600e Red 54 kWh (156 LE) 13 990 000

A Red felszereltségnél a piros az ingyenes alapszín, a feketéért és fehérért 120 ezer forintot kérnek el az alapáron túl. A LaPrima alapszíne a narancs, a homok, tengerzöld és égkék 200 ezer forintba kerül. Annak, aki a LaPrima változat mellett dönt, nem kell sokat töprengeni az extralista előtt, ami létezik az autóhoz, az már benne van alapból, a fényezésen kívül nem nagyon lehet tovább növelni az árat. Hasonló a helyzet a Red kivitellel is, itt sem igazán lehet extrákat válogatni, ami a Red felszereltséghez elérhető, az megtalálható a Fiat 600-ban. 

Az autó, ami elektromosan a legjobb 111

Elektromoson kívül még mild hibridként is létezik Fiat 600-as, itt kétféle változat létezik, az 1,2-es motorból van 100 és 136 lóerős változat, 8 900 600 és 9 400 600 forintért. 

Értékelés

Vidám megjelenésével a Fiat 600e sokat dob az egyforma szabadidő-autókkal megszórt városképen. Jó ránézni, külseje tele van izgalmas extrákkal és végtelen mennyiségű 600-as felirattal. Városban használva, ahol egyébként elemében van, még a bő 350 kilométeres hatótáv is kiautózható belőle, ráadásul remek, a rettenetes utakat is jól viselő futómű van a kompromisszumokkal – és kis gyerekekkel – akár családi autóként is használható elektromos Fiat alatt. 

Mellette – Ellene
 
  • Értelmes hatótáv
  • Érdekes belső
  • Méretes csomagtartó
 
  • Kemény műanyagok az utastérben
  • Éjszaka vakító index a külső tükörben
  • Egyféle hajtás

Szavazás

Szerinted hány pontot érdemel az elektromos Fiat 600?
átlag
6.59
szavazat
119
Szerinted hány pontot érdemel az elektromos Fiat 600?