Kínos, de cseppet sem szokatlan a modern kori autógyártásban, hogy egy autó bemutatása 1-2 évet csúszik. Elsősorban szoftveroldalról hiúsul meg a tervezett piacra lépés, amiről az Audin, a Porschén és a Volkswagenen kívül a Volvo is mesélhetne. De bármi is volt a gond a kódsorokkal, a Volvo EX90 már Magyarországon van és az első autók egyikét mi is vezethettük egy rövidke úton a hazai bemutatkozás napján. A modell érdekessége, hogy nem váltotta le az XC90-est, hanem mellé érkezett. Előbbi a hagyományos hajtásláncra vágyó ügyfeleket szolgálja ki, cikk főszereplője viszont a villanyautóban gondolkodóknak kínál alternatívát.

Külső

Nagyon Volvo és nagyon skandináv autó maradt az XC90 elektromos testvére, ebben nem kockáztathatott a gyár. Érvényesül a funkcionalitás és a letisztultság a skandináv dizájnból, pedig úgy kellett adekvát belsősávtisztító-faktorral bíró és büszke öntudattól feszített orrot rajzolni, hogy a légellenállás minél alacsonyabb legyen.

Lekerekített felületek, süllyesztett kilincsek, az első kerekek előtti légterelő, a viszonylag zárt felni és sok más apróság segíti a levegő hatékony elvezetését. 0,29 az alaktényező, ami 2025-ben egy új fejlesztésű autótól nem a legjobb, bár abszolút értelemben véve kedvező érték egy sok szelet toló SUV-tól.

Itt találod a külső képek galériáját

Összevetésképp a BMW iX és a Mercedes EQE SUV légellenállási együtthatója egyformán 0,25. De az EX90 esztétikai minősége az én szememnek sokszorosan meghaladja a sajátosan eltorzult, hódfogú BMW iX vagy az EQS Mercedesek mélytengeri élőlényektől ihletett formavilágát. A hagyományos bakancsformát, nagy lapok határolják elöl és hátul is, díszítésként keskeny lámpákat emelhetjük ki.

Dicséretnek szánjuk, hogy az EX90 leplezni tudja valós dimenzióit. Hossza 5037 mm, ami meghaladja az X5-ös vagy a 4863 milliméteres EQE SUV méretét. A szélesség 1964, a magasság 1744, a tengelytávolság 2985 milliméter. Villanyautós adottság a hosszú tengelytáv és a túlnyúlások rövidülése, amivel az akkuknak kellett helyet teremteni.

Egészen hatalmas Volvo érkezett Magyarországra 37

Később száll be a lidar a vezetőtámogatásba. A lézerfény kinyírhatja a telefonok kameráját, ne akarjátok megörökíteni az EX90-et!

Fent van a szélvédőüveg és a tetőlemez találkozásánál a lidar, amely a radarhullámoknál pontosabban tudja feltérképezni az autó környezetét, benne a kikerülendő akadályokat. A technika részben kitérünk rá részletesebben, de amit a legfontosabb tudni róla, hogy a kibocsájtott lézerfény erőssége az emberek szemét nem károsíthatja, de telefonok képérzékelőjét tönkreteheti. Se szemből, se oldalról ne próbáljátok megörökíteni az autót okostelefonnal, iPhone-nal pláne ne!

Belső

Kifelé és felfelé billenő kilinccsel nyíló ajtók engednek utat az igazán prémiumhangulatú belső térbe. Nagyon elegáns a mind a négy ajtóhoz alapáron járó szervozárás, amely a túl óvatosan becsukott ajtókat nesztelenül besegíti.

Szellős, barátságos, világos utastérrel fogad a Volvo EX90. A második üléssorban is szellős a tér, leghátra sem csak alsósok férnek be. A második sorban a középső pótülésből felbillenthető magasítópárnát lehet rendelni nagyobb gyermekeknek, ehhez kapható egy némi oldaltámasztást is adó védőhuzat, amivel a felnőtt biztonsági öv jobban felfekszik.

Ez a galéria a belső téri fotóinkkal

Sajnos más prémiummárkákhoz hasonlóan a Volvo is leszokott a kárpithoz színben hozzáigazított biztonsági övekről, ami az első és a 2006-tól gyártott második generációs S80-ban még adott lehetett világos bőrbelsőt rendelve, akárcsak az első XC90-ben, amelyből 600 ezer talált gazdára, mielőtt 2014-től leváltotta a 900 ezres értékesítésig jutó második generáció.

A kipróbált EX90-ben sötétszürke övek virítottak a vajszínű kárpiton. Kontrasztként a belső képek galériájában találtok képet egy régi XC90 tesztautóról, hogy mennyivel jobban néz ki a bézs bőrülés világos övvel.

Egészen hatalmas Volvo érkezett Magyarországra 100

Sík a padló, állítható mindhárom ülés és sok a hely

14,5” a szép grafikájú álló érintőképernyő képátlója. A Google-alapú fedélzeti rendszer és az alapértelmezett naviszolgáltatás, a Google-térkép előnyeként, ha bejelentkezel a saját Google-fiókoddal, akkor az autóban is látod a legutóbbi helykereséseidet a telefonodról.

Szériafelszereltséggel nem takarható el az üvegtető az utastér felett, ami a tébolyítóan forró nyarak miatt az üveg szűrőrétege ellenére is rossz ötletnek tűnik.

Ezért is érdemes megrendelni 170 000 forintért az utaskényelmi csomagot, benne gyapjú nyaktámasztó párnával, sikkes töltőkábeltartó táskával, csomagrögzítő hálóval és kiegészítő napvédelemmel.

Egészen hatalmas Volvo érkezett Magyarországra 101

Nagyon sok alapfunkciót csak a menüből lehet elérni, ilyen a tükrök és a kormánykerék beállítása

A kézzel felhelyezhető, többrészes árnyékoló jobb a semminél, de ezt a csomagtérből elővenni és visszarámolni nagyon nem ugyanaz, mint motoros rolóval elfedni vagy láthatóvá tenni az égboltot. A spórolás további érthetetlen tételeként elöl nincsenek külön ablakemelő kapcsolók a hátsó ablakokhoz, át kell váltani a hátsók vezérlésre. Így tényleg olcsóbb az autógyártás, de milyen áron?

Kiterjedt műanyagfelületek fedik a 46 literes orrcsomagteret keretező területet, ahol elfér a töltőkábel. A betontömbszerűen masszívnak ható autó motorházfedele valójában filigrán könnyűfémötvözet lemezből készül, két kézzel illik lehajtani és lenyomni a kattanás után.

Igen tágas a hátsó csomagtartó, még az opcionális harmadik üléssor mögött is marad 310 liternyi hely, ami az ülések padlóba hajtásával 655 literre nő. Öt üléssel az alapverzióban 690, a dupla motoros autókban 697 literes a hely. A második üléssor lehasalásával 1915 liternyi telerámolható térnek örvendhetünk a három üléssoros Volvo EX90-ben.

Egészen hatalmas Volvo érkezett Magyarországra 102

655-697 literes a csomagtér. 7 üléssel alapáron csak a 3-ik üléssor mögötti területet takarja el a kalaptartó, lehajtott pótülésekkel pőre marad a csomagtér első fele

Nehezen érthető a kalaptartó kialakítása. A hétüléses modellben alapáron csak a harmadik üléssor és a hátsó szélvédő közötti területet fedi le, ha tehát lehajtjuk a pótüléseket, a csomagtér nagyobb része védtelen a tolvajok tekintete elől. A nagyobb kalaptartó csak felárért jár az autóhoz. A mindig hét ülést használóknál a kis kalaptartó is működhet, de a pótülések előtti terület eltakarására képes rolóért felárat kérni kuriózum egy 32,8 millió Ft-ról induló autóban.

A csomagtér átgondoltságát jelzi viszont a kutyás csomag, benne kutyaketreccel, ajtónyitáskor a kutyus kiugrását megakadályozó rácsos ajtóval. Adott a csomagteret hosszában megosztó válaszfal és persze a második üléssor mögé szerelhető acélrács is rendelhető.

Én továbbra sem boldogulnék a Volvo szinte teljes egészében kapcsoló- és gombmentes fedélzeti rendszerével, ami nagyban leegyszerűsíti a kábelezést és csökkenti a gyártási költségeket a gyártónak, de nagyban megnehezíti a mindennapi funkciók használatát az embernek.

Egészen hatalmas Volvo érkezett Magyarországra 103

Nem jutott külön kapcsoló a hátsó ablakok mozgatáshoz, át kell váltani, mint az ID Volkswagenekben

Alig jobb a helyet, mint az EX30-ban. Nincs közvetlen elérése, se gombbal-kapcsolóval, se érintőfelületen olyan alapműveleteknek, mint a tükör vagy a kormánykerék beállítása.

Menüből menübe lépve kell keresgélni az azonnali hozzáférést érdemlő funkciókat, ami vezetés közben aggasztó. Alul vannak ugyan rögzített érintőfelületes gombok az autó alapmenüjéhez vagy a klímavezérléshez, de a hőmérséklet-állításhoz a menübe kell belépni, aztán onnan ki. Vagy megkísérelni a hangvezérlést.

Még a kesztyűtartó nyitása is menüből megy. Lehet a spórolást letisztultsággá és modernitássá tupírozni, de attól még nem kapunk meg valamit, ami magától értetődő lenne, nemhogy ebben az árkategóriában, de negyedennyibe kerülő autókban is.

Egészen hatalmas Volvo érkezett Magyarországra 104

Nagystílű a felszín, elegánsak az anyagok van gyapjúalapú üléskárpit is a vegánbőrön kívül

Ha nem ül mellettem segítőként Tarjányi Sándor, a Duna Autó értékesítője, aki már túl volt a termékoktatáson és évtizedes volvós tapasztalata van, akkor az első 5-10 percben egy centit sem mozdítok az autón, amíg fel nem fedezem a menük és beállítások mély bugyrait.

Technika

Új padlólemezre épül és eleve villanyautónak konstruált autó az EX90. Tehát nem egy akkukkal telepakolt XC90, amelyből nemrég vezettük a megújult modellt. Az EX90 alapja az SPA2, a Scalable Product Architecture második, elektromos autókhoz tervezett generációja.

Bár egy autó van a szemünk előtt, de az EX90 négykerekű szuperszámítógépként is értelmezhető. A két központi Nvidia számítógép 250 billió műveletet képes elvégezni másodpercenként, tehát 250 ezret szorozva egymilliárddal.

Egészen hatalmas Volvo érkezett Magyarországra 105

Légrugós a futómű, az adaptív lengéscsillapítás frekvenciaszelektív lengéscsillapítókkal működik, tehát különböző úthibákra eltérő karakterisztikával reagál

A kiugró hardveres háttér azért kell, hogy az autó tudása, benne az önvezető képessége gyakoribb és mélyrehatóbb szoftverfrissítésekkel legyen bővíthető a jövőben. Amiktől a telefonoddal ellentétben az autó nem lassabb lesz, hanem jobb és okosabb a gyártó ígéretei szerint.

Bruttó 111, nettó 107 kilowattórás a 408 és az 517 lóerős, első-hátsó villanymotoros autók akkumulátora. A csak hátul hajtó, 279 lóerős farmotorú EX90 akkukapacitása alig kisebb bruttó 104 kilowattórával. A hátsó vagy első-hátsó villamos gép állandó mágnesű szinkronmotor.

Egészen hatalmas Volvo érkezett Magyarországra 106

Kétféle akkuval és háromféle hajtáslánccal kapható. Az EX90 egy szuperszámítógép négy keréken

A nikkel-mangán-kobalt kémiájú akkucellák beszállítója valószínűleg a kínai CATL, amely uralja az autóipari akkupiacot. Váltóáramon töltve 11 kW a töltési teljesítmény, egyenáramon eléri a 250 kilowattot, ami később még tovább javulhat, akár 300 kilowattig.

8,4 mp kell a 279 lóerős, 490 Nm nyomatékú alapmodellnek, hogy állórajttal elérje a 100 km/órát, 5,9 mp a 770 newtonméteres Twin Motor gyorsulása 100-ra. 910 Nm-rel ez 4,9 másodpercre javul a kétmillió forinttal drágább Twin Motor Performance esetében. A végsebesség mindig 180 km/óra, már a Volvo időközben a Polestar elektromos autóit is visszacsavarta a korábbi 200-ról 180-as legnagyobb sebességre.

2579 kilós a farmotoros alapverzió, ennek vontatható tömege 1200 kilogramm. A 4×4-es modelleké 2200 kg, a 408 lóerős 2779, az 517 lóerős 2787 kilót nyom. Az autó méreteihez illik a kereken egymázsás tetőterhelés.

Egészen hatalmas Volvo érkezett Magyarországra 107

2579 kilós a farmotoros alapverzió, a vontatható tömege 1200 kg. A 4×4-es modelleké 2200 kg, a 408 lóerős 2779, az 517 lóerős 2787 kilót nyom

613-624 km-rel a kisebb akkus, de csak a hátsó kerekeit hajtó alapverzió nem jut sokkal messzebb, mint nagyobb akkus kétmotoros EX90-es Volvók. A 408 és az 517 lóerős szabványos fogyasztása egyformán 20,7 kWh/100 km-ről indul, így hatótávjuk is azonos 615 km-rel.

Bár az autó sorozatgyártása a tervezett 2023-as időpont helyett 2024 második felében elindult a dél-karolinai üzemben, az első autók szoftveresen nincsenek illetve nem voltak teljesen készen. Ennek ellenére a magyar piacra érkező modellekben már adott a vezeték nélküli AndroidAuto és Apple CarPlay telefontükrözés.

Hiányozhat viszont a kétirányú töltés elektromos készülékek vagy épületek energiaellátására. Az autó képes egyenárammal más villanyautókat tölteni (!) és az akkuban tárolt egyenáramot váltóárammá alakítva a háztartást is kiszolgálni vagy a fali töltővel három fázison áramot leadva tőlünk nyugatabbra némi benzinpénzt keresni a tulajnak, amikor épp sokat ér az áram.

Egészen hatalmas Volvo érkezett Magyarországra 108

Sok apró részlet teszi áramvonalasabbá. Egész jó a 0,29-es alaktényező, de egy villanyautó tudhatna jobbat

Jelenleg a lézerszkenner csak adatokat gyűjt, de az autó önvezető funkciói még nem hasznosítják a lidar adattömegét. A LiDAR-t (Light Detection and Ranging) az amerikai Luminar Technologies szállítja.

Várhatóan a lidart még idén szoftveresen integrálja a gyártó, egyelőre nem dőlt el, hogy ehhez márkaszervizbe kell-e vinni az autót vagy megoldható mobilnetes frissítéssel. Ha működni fog, gyalogosok felismerésére alkalmas lesz maximum 250 méteres távolságról, a koromsötét autópályán heverő, kamionról levált gumiköpenyt akár 120 méterről kiszúrja, mert sem napfényre, sem az autó fényszórójára nem szorul rá működés közben.

Nyolc kamera, öt radaros érzékelő és 16 ultrahangos szenzor egészíti ki a lézerszkennert. A környezet és a vezető folyamatos elemzésével az EX90 igyekszik a minimumra csökkenteni az ütközésveszélyt.

Egészen hatalmas Volvo érkezett Magyarországra 109

46 literes az orrcsomagtér, ide száműzhető a gyorsan koszolódó töltőkábel

Mindehhez tele van vezetőtámogató rendszerekkel, amelyekről itt írunk részletesebben. A sávtartás és a követési távolság megtartását automatizáló Pilot Assist csak 150-ig működik, ami szokatlan korlátozás ezen a nívón, amikor eleve csak 180 km/óra a végsebesség.

Vezetés

Észak masztodonja menet közben is ügyesen leplezi 2,6-2,8 tonnás valós tömegét. Pont jók a kormányerők, az autó tisztán vihető a kinézett íveken, középállásból a megfelelő nyomatékkal lehet kimozdítani a volánt és a visszatérítő erői is természetesnek hatnak.

Egészen hatalmas Volvo érkezett Magyarországra 110

Szép a kulcsot helyettesítő jeladó és a hangerő-szabályozás tárcsája is

Előrelépés az EX30-hoz képest, amihez a Volvo minden rosszat és sóherséget ellesett a Tesláktól, hogy itt legalább van a vezető előtt is egy kisebb képernyő a legfontosabb információknak. A szélvédőre vetített kijelző miatt is szebb az élet itt, mint az eladásai számaival igen sikeres EX30-ban, amelynek gyártása idén a belgiumi Gentben is elindul, elkerülve ezzel a Kínából importált autókat sújtó büntetővámot az EU országaiban.

Csendes, tankszerűen masszív autónak hat az új Volvo EX90. Kétkamrássá fejlesztett légrugós futóművével és adaptív lengéscsillapításával a nagy SUV a 265/45 R21-es kerekekkel is finoman gördült a Budapest külvárosában tett tesztkörön.

A rövid próbaúton nem sok derült ki az autóról, de sok Volvo vezetése után megelőlegezhetünk neki annyit, hogy az első ülései nagyon kényelmesek lehetnek. A hamarosan érkező tesztautó igazolhatja ezt hosszabb utakon. Ülésfűtés a hátsó szélső ülésekhez rendelhető, elöl masszírozás is van.

Egészen hatalmas Volvo érkezett Magyarországra 111

Nagyon jónak tűntek az ülések, masszírozás is rendelhető

Annak ellenére, hogy az ebben az ár és méretkategóriában magától értetődőnek tekinthető összkerék-kormányzás hiányzik a Volvókból, így az EX90-ből is, a jól alászedhető első kerekekkel elfogadható a 12,0 méteres fordulókör az autó dimenzióihoz képest.

Érezni, hogy nagy tömeget kell meglódítani a két villamos gépnek, a gyorsulásérzet messze nem olyan lehengerlő, ahogy 408 lóerőtől és 770 Nm-től várnám. De a számok fürgén ugrálnak felfelé a kijelzőn és az 5,9 másodperces 0-100-as érték is jó. A teszten kiderül, hogy megy a Volvo EX90.

Költségek

Core, Plus és Ultra modellként kapható Magyarországon az elektromos SUV. 32 790 000 az indulóár a csak Core és Plus kivitellel társítható hátsókerék-hajtással. Két motorral 40 490 000 forint a belépési küszöb a Volvo EX90 Twin Motorért, ez a hajtáslánc csak az Ultra felszereltséggel választható.

Kereken kétmillió forintért a két villanymotor csúcsteljesítménye 408 helyett 517 lóerő, így lesz az autóból Volvo EX90 Ultra Twin Motor Performance 42 490 000 forintért. Erre jöhetnek még extracsomagok és a 25 hangszórós, 1610 wattos Bowers & Wilkins-audiorendszer felára, de a vaskos összegek dacára nem kevesen voltak itthon, akik látatlanban megrendelték az autót.

A konkurensek közül a Tesla Model X 3,9 másodperces gyorsulást és 250-es végsebességet mutathat fel. 4,6 másodperccel az 523 lóerős, mégsem drágább BMW iX is sokkal jobban megy, viszont utóbbiból nincs sem hat-, sem hétszemélye

A Volvo EX90 és vetélytársai – Listaár, forint
BMW iX 50 (523 LE, 587–623 km) 40 320 000
Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic (408 LE, 513–604 km) 39 605 000
Tesla Model X (nincs lóerőadat, 576 km) 40 199 000
Volvo EX90 Ultra Twin Motor (408 LE, 615 km) 40 490 000
Egészen hatalmas Volvo érkezett Magyarországra 112

5-6-7 személyes rendelhető az EX90-ből. 8,4-4,9 mp közötti a gyorsulás 100-ra, egységesen 180 km/óra a végsebesség

Értékelés

Aki meg tud barátkozni a hagyományos kezelőszervek eltüntetésével és a menüalapú autóhasználattal, lenyeli továbbá a spórolás nem is leplezett velejáróit, annak az EX90 a biztonság és a nyugalom oázisa lehet, ahová nem türemkedik be a külvilág baja. Nagy akkukapacitása és igen gyors DC-töltése hosszabb utakra is alkalmassá teszi, kényelme ígéretes és a maga kategóriájában az ára sem kiugró.

Mellette – Ellene
 
  • Pozitív kisugárzás
  • Szép anyagok, elegáns belső tér
  • Finom gördülés az alapáras légrugózással
  • Jó variálhatóság
  • Tágas csomagtartó
  • Csendes utastér
  • Igényes audiorendszerek
  • Kiugróan jó aktív és passzív biztonság
 
  • Frusztráló menürendszer
  • Olcsó részletmegoldások
  • Ellenszenves szénlábnyom (óriási akkuk, szállítás Amerikából, 2,6-2,8 tonnás élősúly)
Hogy tetszik a Volvo EX90?
átlag
5.74
szavazat
125
Hogy tetszik a Volvo EX90?