Nem egy friss jószág a Jeep Compass, még valamikor 2016-ban érkezett meg belőle a jelenleg is futó második generáció, ami 2020-ban kapott legutóbb külső-belső frissítést. Ami szintén nem tegnap volt. Olyannyira koros modell a Compass, hogy már tavaly kaptunk egy kis ízelítőt a hamarosan érkező harmadik generációról, és azt is tudjuk, hogy a Stellantis-csoport STLA Medium padlólemezére épül majd. Az EMP2 platform továbbfejlesztett változata várhatóan hosszú éveken át biztosít majd alapot a konszern különböző márkáinak középkategóriás típusaihoz.
A Jeep Compass harmadik kiadása, amely elődjéhez hasonlóan az olaszországi Melfiben készül majd, 2025-től lesz kapható Európában. De ez még a jövő, gyorsan térjünk vissza jelenbe, mert ez itt még a második kiadás, amelyet új hajtáslánccal tart versenyben az amerikai-olasz gyártó. Itt most az 1,5-ös benzines motor és a hozzá kapcsolt 48 voltos lágy hibrid rendszer az érdekesség.






















Külső
Méretben a Renegade és Cherokee közé lőtték be a Jeep Compasst, aminek karosszériája 4404 milliméter hosszú, 2033 mm széles, 1629 mm magas, tengelytávja pedig 2636 milliméteres. Terepjárós génekkel is büszkélkedő szabadidő-autónál fontos lehet még a terepszög, ami a Compassnál 15,8 fok elöl, 30,8 fok hátul és 21,8 fok középen. Szabad hasmagassága 198 mm, bő 40 centi a gázlómélysége, és 11,07 méteres a fordulóköre.
A klasszikus szabadidő-autós formai jegyek – burgonyaszerű megjelenés, magas építés, masszív műanyagbevonat a küszöbön, kerékjárati íveken – ugyanúgy megtalálhatók a kasztnin, mint a szintén kötelező márkajelleget adó hétosztású hűtőmaszk. Amivel szépen belesimul a márka többi modelljénél megismert stílusba a Compass is. Megjelenése férfias, masszív, szögletes, markáns vonásokkal, de a forma ma már nem igazán friss.

Klasszikus SUV sok műanyaggal
Belső
Ugyan a legutóbbi ráncfelvarráskor szinte minden korábbi berendezési tárgyat kihajítottak a Compass belsejéből és egy teljesen újjávarázsolt utasteret kapott az autó, azért belül is látni a kort 2025 elején. Ami nem biztos hogy baj, de ekkorára nőtt, hagyományos fokozatválasztót már nem igazán találunk modern autóban.
Viszont a fizikai gombok, kapcsolók szerencsésen átvészelték benne az üldöztetés éveit, mire lecserélték volna őket érintőképernyőre, addigra megint rájött az autóipar, hogy igenis szükség van rájuk. Itt a klímavezérlésnek is teljes értékű, gombos, tekerős, könnyen használható vezérlőfelülete van. Ez pedig érték lehet az életük során ezekhez hozzászokott vásárlóknál.
A belső fotók galériája innen nyílik meg:





















Az anyagok minősége jónak mondható, nincs semmi extrán izgalmas, érdekes benne, de baja sem sok van, és ahol hozzáérünk, ott a tapintása is kellemes. Korrekt iparosmunka. A koromfekete belső ugyan elég komor, amit sikeresen ellensúlyoz a hatalmas, részben nyitható tetőablak, illetve az azon beáramló fény. Ülései kényelmesek, bár az ülőlap lehetne egy kicsit hosszabb, de jól formázott és van oldaltartásuk is az első üléseknek.
Érdekes, hogy a vezető ülése minden irányban manuálisan mozgatható, csak a deréktámasz elektromos. Ülésfűtése viszont parádés, gyorsan bemelegszik, és olyan meleget csinál, hogy a kettes fokozatot hosszú távon nem ajánlanám senkinek. Hasonlóan hatékony a kormányfűtés is, ami igen nagy áldás télen.

Az üvegtető barátságosabbá teszi a belsőt
Belseje tágas, a hátsó sorban 190 centis magassággal is marad vagy két ujjnyi hézag a térd és a magamra beállított első ülés háttámlája között. A fejtér is egész jó, annak ellenére, hogy az üvegtető értékes centiket szokott innen elcsenni. Emellett kétféle USB töltőpont és szellőző is található a hátsó utasok lábterében. Lehet rámolni a tágra, nagy szögben nyíló ajtók zsebeibe, van lehajtható, pohártartós könyöklő, és 12 voltos aljzat is. Szóval felkészült az együttélésére a Compass.
A sofőr előtt 10,25 hüvelykes digitális kijelző látja el a műszerek szerepét, ami a végtelenségig személyre szabható. Annyiféle módon lehet állítani, hogy mit és hogyan mutasson a képernyő, hogy eltart egy ideig, mire minden létező lehetőséget felfedez a sofőr. Itt kifejezetten jó húzás, hogy jó néhány funkció csak az autó álló helyzetében piszkálható, mert egy Budapest-Debrecen út is kevés a rendszer teljes kiismeréséhez.

A kormány hátulján is vannak gombok
A fedélzeti rendszer kijelzője 10,1 hüvely méretű, aminek a sebessége átlagos, viszont ez is összetettebb, több lehetőséget kínál az átlagnál. Támogatja a vezeték nélküli telefontükrözést, amihez remek kiegészítő a szintén vezeték nélküli indukciós töltőfelület.
Kormánya jó fogású, komfortosra formázott, és a rajta lévő gombok is logikusan vannak elhelyezve, jól működnek. Aki más márkából ül át, annak szokatlan lehet, hogy a kormány hátulján is vannak gombok, – a hangerőszabályzó és hangrendszer vezérlése – de hamar rá lehet kapni a használatukra.
Csomagtartóját nem vonultat fel ötletes megoldásokat, egyedül a tisztességes világítás és a 12 voltos aljzat az, aminek lehet benne örülni. Illetve a dupla padlónak és a mélyben rejtőző pótkeréknek. A raktér befogadóképessége pótkerékkel 368, defektjavító készlettel 438 literes. Kétszemélyessé alakítva az utasteret, a csomagoknak maradó hely 1276 és 1387 literre növelhető.

Közel teljesen sík a csomagtartó padlója
Technika
A Jeep Compass hazai árlistában egy lágy hibrid és egy konnektorból is tölthető hibrid változat található. A lágy hibridben 1469 köbcentis, négyhengeres, turbós benzinmotor dolgozik, aminek a munkáját 15 kW-os – 20 lóerős – villanymotor segíti, amikor szükséges. A villanymotor egyedül is képes megmozdítani az autót, de nem érdemes tőle sokat várni, legfeljebb a parkolóhelyről kiálláshoz elég az ereje, illetve a 0,8 kWh-s, 48 voltos lítiumion-akkumulátor kapacitása.
Persze ez azért nagy szó, hogy legalább megy valamennyit és nemcsak besegít, mild hibridben ez egyáltalán nem jellemző volt eddig. Házon belül az Alfa Romeo Tonale volt az első, ami erre képes volt, hiszen ebben mutatkozott be ez a rendszer, még valamikor 2022 derekán.

1,3-as és 1,5 literes benzinmotor is kerülhet a Compass orrába
Váltóból csak automatikus kerülhet a Compassba, ami hétfokozatú, dupla kuplungos szerkezet. A lágy hibrid Compass csupán elsőkerék-hajtású lehet, míg a konnektorból is tölthető PHEV csak az e-AWD fantázianevű összkerékhajtással érhető el, ahol a hátsó tengelyen lévő kerekek hajtását villanymotorra bízták. Utóbbi már hatfokozatú, automata váltót kap, és a motor is más, ebben 1332 köbcentis turbós, négyhengeres benzines dolgozik együtt a 44 kW-os – 60 lóerős – villanymotorral. Ez már huzamosabb ideig, nagyjából 37 kilométeren át képes tisztán elektromos hajtással haladni. Futóműve elöl MacPherson, hátul multilink rendszerű.

Vezeték nélküli telefontükrözés
Vezetés
Gyorsan essünk túl a nehezén, a Jeep Compassban a motor és váltó nagyjából képtelen harmóniában együttműködni. Indokolatlan megtorpanások, visszaváltások és egyéb váratlan fordulatok színesítik a közlekedést, amihez még nem is kell különösebben feszegetni a rendszer határait. Ha úgy érzi, egy békés városi menetet is képes feldobni valami magánszámmal. Ha pedig gyorsan kéne valamit csinálni, akkor meg nekiáll töprengeni. Egy sietős ipszilonozás rémes élmény benne. Amikor épp nincs szeszélyes hangulatban, akkor viszont finoman, észrevétlenül vált.

A 19 colos felni nem kifejezetten jó választás a vacak út mellé
A 130 lóerős teljesítmény leírva nem tűnik zavarba ejtően soknak és a 10 másodperces gyorsulástól sem fog senki szívdobogást kapni, de mégis teljesen jól el lehet közlekedni ezzel a teljesítménnyel is a hétköznapokon, egy vagy két fővel a fedélzeten.
Futóműve kifejezetten jól viseli a városi, rongyosra használt útburkolatot, a nagyobb gödröktől sem készül ki, és igazából a kanyarokban sincs vele probléma. Legfeljebb a kisebb úthibák okoznak neki fejtörést, ezeket azért megérezni bent. Kormányzása kellemesen semmilyen, mindent csinál amit kell, de közvetlenséggel nem lehet vádolni.Így aztán a vezetési élményt nem itt kell keresni.
Fedélzeti rendszerei a szokásosnál alacsonyabb ingerküszöbbel rendelkeznek, lépten-nyomon van valami bajuk a vezetéssel, rosszabbak, mint egy unatkozó anyós. Viszont ezeket ki lehet kapcsolni, ha már kezd vészesen megemelkedni a vezető vérnyomása.
A legtöbb jajveszékelést a táblafelismerőnek köszönhetjük, ami az úttal párhuzamosan futó utak sebességkorlátozásait is észreveszi, és folyton gyorshajtást kiált. De ez nem csak a Compass hibája, az újkori autók közül sok ilyen ostoba. Ám van amelyikben könnyű kikapcsolni a minden induláskor magától aktiválódó rendszert, itt viszont nem.
Autózás közben némi menetzajra is kell számítani, leginkább nagyobb tempó mellett jön meg a szélzaj, de civilizált használat mellett a motorhang nem lesz zavaró.

LED-ek világítanak a hátsó lámpában
Költségek
Papíron 5,6-6 liter a lágy hibrid Compass átlagfogyasztása, mi ennél érhetően többet mértünk vele a teszthét alatt: 8,8 litert számoltunk vegyes használat mellett.Ez nem tűnik annyira jónak, tekintve, hogy egy igen modern hibrid-hajtásról beszélünk.
Alapvetően kétféle Jeep Compass létezik az árlistában, mindkettő hibrid valamennyire. Az 1,5-ös motorral készülő lágy hibrid elsőkerék-hajtású változat 130 lóerős, és kereken 14 millió forinttól lehet megvásárolni Altitude felszereltségi szinttel, és 15 950 000 forintért Summit kivitelben. A másik, már külső áramforrásból is tölthető akkumulátoros hibridért legalább 17,4 millió forintot kérnek el, ezek 1,3-as motorok és a PHEV hajtáshoz jár a 4xe hajtás is.
Fényezések közül a Colorado piros az egyetlen, ami alapáron jár az autóhoz, az összes többiért felárat kel fizetni. A sima metálfények 400 ezer, a fekete tetővel kombináltak 570 ezer forintos többletkiadást jelentenek. A napfénytető 750 ezer, a LED-es ködlámpa 110 ezer forintos extra.
A Jeep Compass és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Suzuki Vitara 1.4L Boosterjet lágy hibrid (130 LE) | 9 090 000 |
Jeep Compass Jeep Compass 1,5 Mhev (130 LE) | 14 409 000 |
Ford Kuga 1.5 150 (150 LE) | 13 610 000 |
SEAT Ateca 1.5 (150 LE) | 12 861 000 |

LED-es hátsó lámpák
Értékelés
Aki vonzódik a jó családból származó, még elsőkerék-hajtással is terepjáró képességet ígérő strapabíró szabadidő-autókhoz, és örömmel veszi, ha az utastérben ropogós high-tech helyett otthonos, kiismerhető és jól használható berendezés, és kezelőszervek várják, az nyugodtan tekintsen meg egy Jeep Compasst közelről is. Egészen közelről.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|