Mi kell a sikerhez amikor a csapból is új, eddig nem létező márkák és modellek folynak és árasztják el a piacot? Legyen megfizethető, egyszerű, legyen lelke és nem árt, ha vannak gyökerei, komolyan vehető múltja. Legalábbis a Fiat-nál ezt így látják.  És a Grande Panda ezt mind tudja. Ráadásul stílusos, szerethető kisautó, tele jópofa ötletekkel. Még elektromos hajtással is. Az új, Grande Pandát – nem kell megijedni a sima Fiat Panda is marad a kínálatban, az új pedig mellé jön – a márka egyik szent helyén, a torinói Lingotto – egykori Fiat autógyár – tetején mutatták meg nekünk. Aztán egy rövid körre is elvihettük.

További érdekességeket itt olvashatsz az egykor Fiat üzemről, aminek a tetején döntött kanyarokkal felextrázott ovális pálya is található: 

Külső

Kicsi, szögletes, egyedi és nagyon Panda. Elnézve a vidám színekben felsorakozó autókat, ez jut elsőre az eszembe. A színek kifejezetten jók és persze némelyik mögött ott a magyarázat is: Olaszország színeit lehet felfedezni a napsárga, terrakotta, vagy éppen a tengerkék árnyalatokban. Profilból kizárt, hogy aki látta az ős Pandát, annak ne jusson azonnal eszébe, hogy mit is lát. Aki viszont még túl fiatal ehhez, annak ott vannak ajtólemezbe préselt betűk, amikből könnyen kiolvasható a megfejtés: Panda. Aki ennél hangsúlyosabb feliratra vágyik, utólag megvásárolható puha betéteket tapaszthat a feliratra, amik így még extra védelmet is adnak a karosszériának.

27 fotó

Ugyan a Hyundai már régebben rákapott és remek érzékkel használja a pixelekből kirakott lámpatesteket, ettől függetlenül a Grande Pandának is nagyon jól áll ez a minta. Egy kicsit tovább is gondolták, a kultikus, Space Invaders játék, – amely csupán két évvel az első Panda előtt született meg – gonoszainak mintáját láthatjuk bele a fényszóró pixeleibe egy kis fantáziával. Emellett rengeteg Panda és Fiat felirattal lehet találkozni az autón, a tetősíntől az csomagtartó ajtóig. Az egyik legegyedibb a C-oszlopon lévő lézergravírozott fekete izé, amin az egyik irányból nézve Fiat felirat, a másikból rétekintve viszont a négy darab ferde csík látszik. 

Ilyen is lehet egy villanyautó: menő, és jó az ára 7

Ha már éltél a 80-as években, akkor tudod, mi az a Space Invaders

Az autó orrán az aszimmetrikus elrendezés mellett van még egy érdekesség, a töltőnyílás, ami mögött a nem egy egyszerű töltőcsatlakozó, hanem egy kihúzható, sárga, töltőkábel spirál található. Ez az első elektromos autó, ami ilyet tud. Jó, oké, volt már ilyen a Renault Twizy-ben is, de az inkább egy szeretni való félszerzet volt, mint igazi autó.

Ilyen is lehet egy villanyautó: menő, és jó az ára 8

Mint egy porszívó, úgy szippantja magába a kábelt

A 4 méter hosszú kábellel aztán komfortosan lehet töltőre dugni az autót, nem kell a csomagtartóban kotorászni a kábel után, hadakozni sem kell vele, és a földön húzást vonást, koszolást is megúszhatja vele a tulaj. Egy hátránya van csupán, az AC töltés maximuma ezzel csak 7 kW, hiszen a nagyobb áram nagyobb vezeték keresztmetszetet igényelne, az meg ugye plusz tömeg és értelmét vesztené az egész koncepció. Emellett az autó bal hátulján is van egy hagyományos töltőnyílás, a 11 kW-os AC és a 100 kW-os egyenáramú DC töltéshez. 

Ilyen is lehet egy villanyautó: menő, és jó az ára 9

Nincs 4 méter hosszú a kasztni

Senkit ne tévesszen meg a Grande szó a Panda megnevezése előtt, mert hiába ötajtós és némi kompromisszummal ötszemélyes ez a modell, még így is a lélektani 4 méter alatt marad a Smart Car platformra épülő autó. Karosszériája 3999 milliméter hosszú, tükröket nem számítva, illetve tükrökkel mérve 1763, 2017 mm széles, és kiviteltől függően az elektromos változatok 1581 és 1615 mm magasak, míg a hibridek 1598 – 1629 mm-esek lehetnek. A tengelytáv azonos, 2540 mm. 

Belső

Bent is bárhová nézünk, mindenhol apró poénokba botlunk. Kezdve a 10 hüvelykes műszeregység körüli, a Lingotto pályavezetését idéző formjú kerettől, – ez az ovális téma feltűnik még az irányváltó körüli műanyag felület kialakításánál és a digitális műszerfal által megjelenített formáknál is – az apró kis autón át a panda táplálákául szolgáló bambuszbetétig. 

További belső fotók ebben a galériában találhatók:

22 fotó

A spártainak tűnő ajtókárpit is csak addig tűnik cikinek, míg ki nem derül, hogy a kékes árnyalatú anyag autónként 140 darab újrahasznosított üdítősdobozból készül. Annak is az amúgy mellőzött műanyag és alumínium összetevőit használják a Lapolen Ecotek fantázianevű, műnyagszerű, csillogó, fémes szemcséket tartalmazó anyag előállításához. Kormányának dizájnja, eltekintve az alul-felül lapított formától szintén a 80-as éveket idézi, de már gombokkal, kapcsolókkal is ellátták. 

Ilyen is lehet egy villanyautó: menő, és jó az ára 15

A kormány formája is ismerős lehet

Néhány fix, fizikai kapcsoló is található a Grande Pandában, többek között a klímavezérlés is kapott saját gombokat, valamint az opciós kormány és ülésfűtés is közvetlenül, egy gombnyomással kapcsolható. Sőt, dedikált gomb van az eddig minden létező új autóban pokolba kívánt táblafelismerő rendszer hatástalanításához is, akár a rokon Citroën C3-ban.

Utasterében 13 liternyi apróságnak van helye, amiket a dupla kesztyűtartóba, az ajtózsebekbe, a felhajtható könyöklőbe, vagy a két első ülés közötti üregben lévő, pohártartóként is használható rekeszbe lehet rámolni. USB C töltőből soronkét 2-2 áll rendelkezésre, emellett 12 voltos aljzat és vezeték nélküli, indukciós töltőfelületen is lehet telefont tölteni az autóban.

Ilyen is lehet egy villanyautó: menő, és jó az ára 16

Ezért kár. Már most rémesen leharcoltnak néz ki a műanyag

A belső legnagyobb hibája a szinte teljesen kihasználatlan középső rész, ami a Stellantis egyéb termékeiből is ismert egyen irányváltó kapcsolót is rejti. A hatalmas, elvesztegetett tér mellett a kialakítás, pontosabban az anyaghasználat is szerencsétlen, az alig néhány száz kilométert futott autóban megviseltebbnek látszott a műanyagfelület, mint a jég egy húzós NHL döntő után. 

Ilyen is lehet egy villanyautó: menő, és jó az ára 17

Kisautó próbál feljutni a meredélyen

Sárga díszvarrással feldobott és szintén a nyolcvanas éveket idéző kárpitozású ülései kényelmesek, de a magasságállítás elég bizonytalan szerkezetet kapott. De legalább van. Elöl, két embernek teljesen oké a helykínálat, nem rossz az üléspozíció sem, bár én szívesen engedtem volna valamivel lejjebb is az ülőlapot a lehetséges minimumnál. Hátul 190 centivel már nem volt jó, a fejtér és a lábtér is hamar elfogyott, de átlagos magassággal és szélességgel négy embernek is komfortos lehet a Grande Panda. 

Ilyen is lehet egy villanyautó: menő, és jó az ára 18

Átlagos mérettel élhető a második sor is

Csomagtartója 361 literes,  mély üreg, amiben a világításon és egy pár szatyorakasztón kívül nem sok extra található. Elektromos autóban ritka, hogy a padlószint alatt még a pótkeréknek is marad elég hely, így nem meglepő, hogy a Pandában sincs, hiába Grand. Csupán a defektjavító szett figyel a pinceszinten. 

Technika

Kétféle hajtással készül a Grande Panda, az elektromosban 113 lóerős villanymotor található, ami az első kerekeket hajtja. Akkumulátora nettó 43,8 kWh-s, 400 voltos feszültségű, folyadéktemperálású LFP akkumulátor. Alapfelszereltségként 7 kW-os fedélzeti töltővel érkezik az autó, de felárért 11 kW-os is rendelhető hozzá. Az egyenáramú gyorstöltés maximuma 100 kW. 7 kW-tal 4 óra 20 perc, 11 kW-tal 2 óra 50 perc alatt tölthető fel 20-ról 80 százalékra az akksicsomag, míg DC gyorstöltőn ez megvan 27 perc alatt.

Ilyen is lehet egy villanyautó: menő, és jó az ára 19

113 lóerő és 122 Nm

A hibrid az 1,2 literes, 100 lóerős, háromhengeres, turbós benzinmotorra épül, és csak duplakuplungos automatikus váltóval érhető el, kéziváltós nem készül belőle. Itt az akkumulátor 0,876 kWh-ás, 48 volt feszültségű és 29 lóerős, a váltó házába épített villanymotort látja el energiával. Az elektromos Grande Panda 11, – 11,5 mp alatt gyorsul 100 km/órás sebességre, a hibrid 10 mp körül, csúcssebességük pedig 132 – elektromos – és 160 km/óra. 

Vezetés

A varázslatos helyszín, a hosszúra nyúlt sajtótájékoztató és a fotózás rengeteg időt elvett, így aránylag keveset vezettük az autót a Torinó környéki változatos minőségű utakon. Az viszont kiderült az autóról, hogy nem igazán érezni benne a 113 lóerőt, bár lehet, ezt a bő másfél tonnás önsúly erodálta el úgy 70-80-nak érezhetőre. Városban ez egyáltalán nem kevés, pláne, hogy a villanymotor azonnal tettre kész, nem kell a váltóra várni egy pillanatig sem. 

Ilyen is lehet egy villanyautó: menő, és jó az ára 20

A Lingotto döntött kanyarja csak kintről ijesztő

Autópályán 135 km/óránál tovább nem tudtuk hajszolni a kisautót, legalábbis ez volt a legnagyobb szám, amit mutatott a műszerfal. Ennél a sebességnél már kezdett zajossá válni az autó, de hogy inkább a szélzaj, vagy a futóműzaj volt-e nagyobb, azt nem igazán tudtuk eldönteni. Futóművel a rokon C3-ashoz hasonlóan kifejezetten jól dolgozott, akár kisebb, akár nagyobb úthibákkal kellett megküzdenie. Persze a Citroën futóművének komfortját nem éri utol, de teljesen jó ez is. 

Ilyen is lehet egy villanyautó: menő, és jó az ára 21

Tádámmm, ennyire jól néznek ki a színes autók

Kormányzása könnyű és sok információt nem érdemes várni tőle, és emellett rengeteget fordul a két végállás között. Manőverezni viszont nem nehéz az autót, igaz, egy 4 méter alatti cipősdoboznál ez a normális. Az autó jól átlátható, bár a tesztúton nem kellett bonyolultabb parkolási feladatokba fognunk, és a Lingotto kacskaringós rámpája is olyan széles, hogy akár egy Ifa-val is járható lenne, nemhogy egy Pandával.

Ilyen is lehet egy villanyautó: menő, és jó az ára 22

Nem ér le a földre, nem koszolódik a töltőkábel

Költségek

Ugyan hivatalos árlistája egyelőre nincs a Grande Pandának, erre nagyjából február közepéig kell még várni, de az valószínű, hogy az elektromos változat indulóára 10 millió forint alatt lesz. Míg elektromosból csak jobban felszerelt példányok érkeznek, – Icon, La Prima – addig a hibridből az alapnak számító Pop is elérhető lesz itthon. A hibrid árképzése jelenti a nehézséget, emiatt nincs még ára a modellnek a márka weboldalán. Európában amúgy a hibrid kivitel 19 ezer, az elektromos pedig 25 ezer euró alatti árral indul. 

Ilyen is lehet egy villanyautó: menő, és jó az ára 23

A pixelek a hátsó lámpában is feltűnnek

Értékelés

Örömteli az az irány, ahogy az európai autógyártók kezdik előszedni és ügyesen újraértelmezni a régi, jó nevű modelljeiket. No nem úgy, ahogy például a Ford csinált valami furcsaságot a Capri-val, hanem inkább ahogy a Renault nyúlt az R5-höz, de említhetnénk az Alpine-t is. Most ehhez a csapathoz csatlakozott a Fiat is, a Grande Pandával. Vidám, megfizethető, van lelke, és múltja is. Reméljük, jövője is. 

Mellette – Ellene
 
  • Egyedi megjelenés
  • Beépített töltőkábel
  • Ötletes belső
 
  • Rémes középkonzol
  • Nagyobb sebességnél zajos utastér

Szavazás

Mennyire tetszik az elektromos Grande Panda?
átlag
7.21
szavazat
706
Mennyire tetszik az elektromos Grande Panda?