Innen nézve imponáló, onnan nézve nyomasztó növekedéssel halad előre a BYD. Tavaly októberben, novemberben és decemberben összesen 1 514 000 konnektoros hibrid és tisztán elektromos autót gyártott a márka, egyetlen negyedév alatt. Míg az első millió autó legyártása 13 évbe tellett, ma két hónap alatt készítenek ennyit. A kínai belpiacra ontott, apró akkus, olcsó kisautóktól a lehengerlő erejű, nagy akkukapacitású limuzinokig és aszfaltterepjárókig minden fontos szegmensben jelen vannak, többnyire olyan autókkal, amelyekre figyelni kell. A legújabb a Sealion 7, amelyet a nemzetközi menetpróba után magyar utakon vezettünk.
Külső
Ha profinak tűnik a formaterv, az nem a véletlen műve. A BYD dizájnercsapatát az a Wolfgang Egger irányítja, aki korábban az Alfa Romeónál tett öles lépéseket az autótervezők dicsőségcsarnoka felé, aztán az Audik külső formatervezési vezetője volt, ebbéli minőségében nyilatkozott korábban a Vezesnek az első A3 limuzin formatervéről.
Jókora autó a BYD Sealion 7, hossza 4830, szélessége 1925, magassága 1620 mm. A 2930 milliméteres tengelytáv hatalmas. Szemből a fényszórók C alakja és az X alakú lámpaelrendezés a lökhárítóval együtt rögtön BYD modellként azonosítja az autót, megmutatja továbbá közeli rokonságát a Seal limuzinnal, amely 3 centivel rövidebb és 16-tal alacsonyabb. Formája a más BYD modellekhez (Dolphyn, Seal, Seal U) hasonlóan tengeri élőlényes vonalat követi, ebből a világból áramlástani célból is érdemes meríteni. A Sealion jelentése oroszlánfóka.

































































Oldalt a kettős övvonal az óceán hullámainak energiájára igyekszik asszociáltatni a nézelődőket. Hátul is van mit felfedezni, a fényszórók mintázata esőcseppeket rajzol, a lámpákat összekötő piros fényív takarosan szélesíti az öntudatos és jó kiállású autót.
19-es felnit és kétszéles gumikat kap az alapverzió, amelynél a hajtás a hátsó, a kormányzás az első kerekek kizárólagos reszortja. A gumiméret 235/50 R19 elöl és 255/45 R19 hátul. A Design és az Excellence felszereltséggel széria a 20-as felni, körbe 245/45 R20-as gumiabroncsokkal.

Pár km lehet a hatótávtöbblet a kasztniba süllyedő kilincsektől
Belső tér
Erős pont az utastér, a képernyők grafikai minősége dicsérhető, és a menü reakciói is gyorsak. A 10,25-ös óracsoportot kiegészítő középső kijelző képátlója 15,6”, a nagy érintőképernyő itt is elforgatható 90 fokkal, ami a BYD autóinak közös vonása. Zavarba ejtő a belső világítás 128-féle színárnyalata, a 12 hangszórós Dynaudio hangrendszerrel gyorsabban meg lehet barátkozni.
A minőségérzet megfelelő, a helyenként közepes színvonalú műanyagokat a szép nappabőr ülés ellensúlyozza, amely helyett vegán opcióként műbőr jár Comfort és Design felszereltséggel.

10,25″ az óracsoport és 15,6″ az érintőképernyő képátlója
Érdemes időt szánni a menüre, mert a nélkülözhető apróságokon kívül rengeteg okosság is beállítható benne, például az ablakok automatikus felhúzása nagy sebességre gyorsítva és eleredő esőben. Figyelmesség a javából a ventilátorfokozat önműködő mérséklése is kihangosított telefonálás közben.
Sok almenü van, de a rendszer felépítésében van logika. A keresgélés sokáig tarthat a rengeteg paraméterezhető funkció között, de a struktúra követhető, és idővel megtalálod, amit szeretnél, legtöbbször ott, ahol keresed.

Elöl 58 literes a csomagtér, hátul 520-1789 literes
Nagyon gyors az 50 wattos induktív telefontöltő, amely a légkondi hűvösével megelőzi a készülék felforrósodását töltés közben. Elöl és hátul is 2-2 USB-C-s aljzatból tölthetők a telefonok, az egyik 18, a másik 60 wattos. Igen tágas rakodóhelyek vannak elöl a padló felett. Az első ülések háttámláján egy nagy és egy kis zseb is van. Más márkánál gyakran jó, ha az egyik ülésre jut. Hátul zavarba ejtően bő a lábtér, a sík padló megkönnyíti három utas fuvarozását, ha úgy alakul. A hátsó ülésfűtést és a háttámla állítható dőlését is értékeltük.
Elöl az orrcsomagtérben elférnek a töltőkábelek, térfogata 58 liter. A hátsó 520 literbe a padló alatti hely is beleszámít, ezért a tényleges csomagtér nem olyan nagy, mint a fél köbméteres feletti adatból következnék.
Egy Ford Capri farában 622-627 liternyi a hely, a Škoda Enyag 585 litert kínál, de egyikben sincs frunk, ami a BYD Sealion 7 nagy előnye az orrcsomagteret hanyagoló márkákkal szemben. A csomagtartó lehajtott üléstámlákkal 1789 literig bővül, amivel a cuccoknak jutó hely nem éri el a Tesla Model Y szintjét, de állja a versenyt a legtöbb kategóriatárssal.

Ezt szépen megoldották. A légkondi hűti a telefont az 50 wattos töltőtálcán
Technika
Nemrég jöttem haza a BMW műszaki továbbképzéséről, ahol a Neue Klasse technikájáról tudtam meg mindenfélét, amit majd csak az embargó lejárata után közölhetek. Mindenesetre annál a fordulatszámnál, amit ott igen büszkén közöltek a hátsó villamos hajtómotorra, a BYD-é még sokkal gyorsabban foroghat.
Percenként 23 ezres fordulatszámot adott meg a gyártó, amit csak kiugróan fejlett gyártástechnológiával lehet összeegyeztetni a tartós működéssel. Ez csak egy példa arra, hogy a kínai autóipar mennyire lazán előzi a világot az elektromos hajtásrendszerekben. Ezért lenne jobb egész Európának, ha az EU vezetése nem hajtásfajtákat emelne pajzsra és tiltana be, hanem csak szén-dioxid-emissziós és egyéb környezetszennyezési határértékeket szabna, amikhez az autóipar igazodik a megfelelő hajtásokkal.

23 ezret fordulhat a 313 lóerős hátsó villanymotor. Félmagas építésű autó, inkább crossover, mint SUV
Kétféle akkucsomag van az e-Platform 3.0 padlólemezre épülő autóhoz. A 82,5 kilowattórás akkupakkal hátsókerekes és dupla motoros, összkerékhajtású Sealion 7 is készül Kínában. A 91,3 kilowattórás akkukapacitással széria az első és a hátsó villanymotorral megvalósított négykerék-hajtás.
Jobb biztonsági mutatói és – szintén az NMC-cellákhoz mérve – magasabb töltési ciklusszáma miatt ragaszkodik a BYD a lítium-vasfoszfát katódkémiához. A BYD itt is hosszú és keskeny, pengeszerű sorokba rendezi az akkucellákat.
A blade-akkuban a cellák nem állnak össze modulokká, hanem közvetlenül az akkupakk keretéhez kapcsolódnak és ezen át rögzülnek a padlólemezhez. A cell-to-body konstrukcióval több hely marad akkucellák elhelyezésére az adott térfogatban, mint az európai márkák által favorizált modulrendszerrel. Ám a megoldás igen komoly hátrányaként baleset után az akku sérült része nem cserélhető külön, hanem az egész akkut ki kell váltani egy újjal.

215 km/óra a végsebesség, jó, hogy nincs leszabályozva 160-180-nál. A 12 voltos akku is LFP-s, nem ólomlemezes
Váltakozó áramról egy fázison 7, három fázissal a ma átlagosnak tekinthető és a legtöbb esetben bőven megfelelő 11 kilowattos töltési teljesítményt produkálja az autó. Az egyenáramú villámtöltésben elég nagy a különbség a kisebb és a nagyobb akku között.
Előbbinél a 150 kW csalódást kelt egy ilyen magas árú autótól, a nagyobb akkura megadott 230 kilowattos csúcs viszont a 800 voltos elektromos rendszerű Ioniq 5-tel és Kia EV6-tal is versenyképes. (Az akkufeszültség 550,4 illetve 537,6 volt.) Persze a töltéssel elbukott idő nem a csúcsértékektől, hanem az átlagos töltési teljesítménytől függ, ami – a menetpróbára rendelkezésünkre álló – Budapest-Esztergom-Budapest kör után nem tud kiderülni.
Hátul minden esetben 230 kilowattos, 313 lóerős a villamos gép 380 Nm nyomatékkal. A hátsókerekes változatot az állandó mágneses szinkronmotor 6,7 mp alatt gyorsítja 100-ra és az alapverzió is 215-ig gyorsul.

Alsó és felső felületével is megdolgoztatja az áramló levegőt a tetőszárny
A 4×4-es modellekben elöl aszinkron a villamos gép, hogy amikor nem hajtja az autót, pörgetése kisebb ellenállást keltsen, mint egy szinkronmotoré. 160 kW (218 LE) az első villanymotor teljesítménye, így az összkerekes modellek két motorja 390 kW-ot ad le, 530 lóerőt 690 newtonméteres nyomatékkal.
A kisebbik akkumulátorral a farmotoros BYD Sealion 7 hatótávja 482 km, két motorral a 82,5 kilowattórás teleppel 456 km-re juthatunk a WLTP szerinti méréssel. Az Excellence kivitel csak két motorral készül és a csúcsmodell a 91,3 kilowattórás akkut kapja, amivel 502 km a szabványos hatótávolság. Érdekesség, hogy a 12 voltos kis akkumulátor is lítium-vasfoszfát kémiájú, sokkal tartósabbnak ígérkezik, mint a hagyományos ólom-savas akkuk.
Értékes szolgáltatás a visszatöltés, amikor az autó akkumulátora szolgál áramforráskánt. 3,3 kW-os terhelést szolgál ki a Sealion 7, a sajtóbemutatón egy DJ pult ment róla.

456-502 km a kombinált WLTP-hatótáv, a DC-töltési teljesítmény 150 illetve 230 kW. Az autó egyben áramforrás is, 3,3 kW-ot adhat le
Az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros futómű nem ad adaptív lengéscsillapítást, viszont frekvenciaszelektív lengéscsillapítókkal próbál javítani az autó viselkedésén. Ez az adaptív lengéscsillapítás egyszerű formája, sima úton feszesebb, hepehupás felületen lágyabb, kényelmesebb lengéscsillapítást biztosít.
A lengéscsillapítók attól frekvenciaszelektívek, hogy a különböző úthibák különböző frekvenciájú rezgésére eltérően reagálnak, mivel a gátlókban lévő szelepek többféleképpen engedik áramolni a csillapítást végző olajat.
Amikor a kerekeket megüti egy villamossín, keresztborda, más rövid úthiba (nagy frekvencia), arra lágyabb csillapítással tud reagálni a futómű. Talajhullámokon viszont a kis frekvenciájú lengésekre feszesen reagálhatnak a gátlók, hogy az autó ne hintázzék, ne legyenek idegesítő utánlengések.

A WLTP-mérésben 19,9-21,9 kWh/100 km között fogyaszt a három modell
Bár az Euró NCAP egyelőre nem tesztelte az autót, a többi BYD modell ötcsillagos eredménye alapján nagyon valószínűtlen, hogy a Sealion 7 töréstesztjén nagyobb malőr becsúszhatna. Megnyugtató az is, hogy a karosszéria 81,6 százalékát teszik ki a nagyszilárdságú acélfajták.
Vezetés
Nagyjából 40 kilométert mentem az autóval és ugyanennyit töltöttem benne utasként, ami a felszín megkapirgálására elég. De az útvonal változatosságával, a budapesti, az autóúti és az erdei országúti szakaszokon a BYD Sealion 7 megmutatta alapvonásait.
Az ülőlap meghosszabbítására az autó nem adott lehetőséget. Ezzel a mérettel átlagos magasságú embereknek kényelmes, aki viszont későn hagyta abba a növést, annak jól jönne a kihúzható combtámasz, ami ebben az árkategóriában elvárható.

Egyetlen mozdulat elnémítani a sebességkorlátozás-érzékelés jajveszékelését
Abból is látszik a már 9 millió elektromos és plug-in hibrid autót értékesítő BYD tapasztalata az elektromos hajtásláncokkal, hogy a motorerő finoman adagolható. Tud diszkrét lenni elinduláskor és parkoláskor, de azt is tökéletesen hozza, ha kihasználnád a két motorral 530 lóerős autó gyorsulási képességeit.
Eco, Normal, Sport és Snow (hó) üzemmódok közül választhatunk. Teljes erőbedobással a csúcsmodellnek 4,5 másodperc elég 100-ig rendes állórajtos méréssel, nem gurulásból, ahogy a Tesla megadja a számokat. Élőben nem tudnám megmondani, hogy 3,9, 4,5 vagy 5,3 másodperc telt-e el százig, de az azonnal megindulás kíméletlensége és a gyorsulás vehemenciája olyan élmény, amit nehéz megunni.

Itt is a 0-100-as sprintidőt közli a típusjelzés, ami az első-hátsó motoros, 530 lóerős Sealion 7-re igaz
Tetszett a 215 km/órás legnagyobb sebesség is, ami jelentősen több, mint, amit általában a villanyautók kínálnak a hatótáv védelme érdekében. 23 ezerig forgatható villamos géppel a nagy végsebesség ellenére sincs szükség sebességváltóra, elég az egyfokozatú áttétel. Korrekt a zajszigetelés, az autó nagyobb sebességnél elfogadható szélzajjal fúrja magát előre a levegőbe, a hajtáslánc szinte néma, a gumihang elfér.
Amikor nyáron Stuttgartba utaztunk a foci EB-re, hajtásrendszerének 324 lóereje dacára a BYD Seal U DM-i-ból az maradt meg, mennyire kényelmes utazóautó. A Sealion 7 hangolása egészen más. Zord ütésekkel fogadja a futómű az úthibákat, cserébe azt a lobogást is kigyomlálták belőle, amivel az elektromos és a konnektoros hibrid Seal U billeg kanyarról-kanyarra.
Nekem ez sokkal kevésbé tetszett, mert egy testes villany SUV agilitása a sprőd rugózással nem javul annyit, amennyit az életminőség romlik benne a feszes futóműhangolással. Ráadásul az úthibák nyugtalanságot visznek az autó futásába, ha kanyarban érik a kerekeket. A Ford Caprival sokkal nagyobbat autózhatsz, jobb rugózási komforttal.
Utazás közben fokozottan idegesítőek a – nevükben legalábbis – vezetőtámogató rendszerek. Működésük finomításra szorulna, amíg ezt a gyártó megoldja, deaktiválásukkal teremthető nagyobb nyugalom a bal egyben. Ezzel szemben a szélvédőre vetített kijelző kifogástalan, az információkat nagy felületen, jól olvasható és esztétikus formában megjelenítő HUD fontos érték ebben az autóban.

90 fokkal elforgatható a nagy érintőképernyő
Költségek
Komplikációmentes az árlista. Nincsenek túlburjánzó opciók, de szinte nincs is mit bejelölni extraként. 20 400 000 forintért a Comfort kivitelű BYD Sealion 7 farmotoros és hátul hajt, a 21 990 000 forintos Design AWD felszereltséggel adott a két motor és az összkerékhajtás. A csúcsmodell hajtáslánca ugyanilyen, az Excellence AWD listaára 23 050 000 forint.
A Sealion 7 és hátsókerék-hajtású vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
BYD Sealion 7 Comfort (313 LE, 482 km) | 20 040 000 |
Ford Mustang Mach-E Ext. Range Premium (294 LE, 600 km) | 28 100 000 |
Škoda Enyaq 85 Sportline (286 LE, 575 km) | 23 380 700 |
Tesla Model Y Long Range (nincs adat, 600 km) | 17 894 900 |
Igen gazdag az alapfelszereltség, a metálfényezésen meg a hőszivattyún kívül az első részében nyitható panorámatető, az elektromosan állítható, szellőztethető, fűthető, a vezető oldalán memóriás első ülés éppúgy felármentes, mint a Dynaudio-hifi vagy a 10 évnyi felhőszolgáltatással megtámogatott navigáció.

20 040 000 és 23 050 000 Ft közötti az ára akkutól, motortól és felszereltségtől függően
Mindezek felett az Excellence érdemi tétele a szélvédőre vetített kijelző és a műbőr helyett valódi bőr ülésborítás. A vezetői segédrendszerek is mind szériában járnak, az árlista 3-ik oldalán megtaláljátok az összeset.
6 év vagy 150 000 km az autó alapgaranciája, a nagyfeszültségű LFP-akkura 200 000 km-re vagy 8 évre érvénye a jótállás. Az elektromos hajtásra 8 év vagy 150 000 km a garancia.
Értékelés
Ha a termékek színvonalán múlik, nem ez a BYD fog újabb csapást mérni a konkurensek piaci részesedésére. A nívós hajtáslánc, a teljes felszereltség és az igényes utastér mellette szól, de a Sealion 7 ár/érték aránya csak átlagos a kényelmetlen futómű és a közepes vezethetőség miatt.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|