Egyre ritkább, hogy egy autó dízelmotorral is rendelhető legyen, sok márka különféle hibridekkel helyettesíti dCi, D-4D, DDiS és ki tudja még milyen jelzésű dízelmotorjait. De a modellfrissítés utáni Octavia TDI azt igazolta, hogy az RDE-mérések óta tisztán működő gázolajos motoroknak nagyon is van létjogosultsága, ha sokat és messzire autóztok. Tavaly májusban vezettük először a megújult Škoda Octaviát, amelyből pár hónapja a benzinest írtuk meg kézi váltóval, majd az automatikus váltós dízelt teszteltük kombiként.
Külső
Méreteiben és alapkarakterében sem sokat változott az autó a tavalyi átdolgozással, de egy modellfrissítés nem is erről szól, és az 1996-os újrakezdés óta 7,5 milliós darabszámban legyártott Octavia nem szorult teljes renoválásra.













































4698 milliméterével a megújult Škoda Octavia még 9 mm-t nyúlt, a jól megtermett kompakt kombik közé tartozik. Szélessége 1829, magassága 1468 mm. A tengelytáv változatlanul 2686 milliméter.
A külső képek galériájában találtok fotót az előző verzióról is, a lényeg az, hogy az újabb Octavia lökhárítójában nincs ködfényszóró, jóval nagyobb a légfüggöny rése a lökhárító két szélén és krómfényes ív fut keresztben a rendszámtábla aljának magasságában.
Ez a dísz a megújult mintájú és szélesebbre húzott fekete műanyagbetéttel együtt optikailag határozottan szélesíti az autót. A fényszóró is megújult, mind a LED-mátrix, mind az itt látható alapverzióban, amely diódákkal adja a tompított és a távolsági fényt, a nappali menetfényt és az irányjelzést is.

Hossza 4698, szélessége 1829, magassága 1468 mm. A tengelytáv 2686 milliméter
Nekem aligha tűnne fel, de változott a hűtőmaszk is, keskenyebb a kerete és egyenesebben állnak a lamellái. A kombi alaktényezője 0,261 a legáramvonalasabb modellnél és 0,303-ig megy fel, míg az ötajtósé 0,24-0,30 közötti a különféle verziókban.
Hátul is más a fényszórók kialakítása Az emblémát itt domináns méretben és az új tipográfiával megrajzolt márkanév pótolja, elöl még ott van a tolldíszes Škoda-logo. Szériafelszerelésként a kerékméret 205/60 R16, de a tesztautón 18-as felniket láttok 225/45 R18-as gumikkal.
Velvet avagy bársonyvörös a tesztautó színe, amely a többi metálfényezés 224 790 forintja helyett 373 380 forintos extra a cikk írásakor. Összesen nyolc fényezés érhető el, ebből csak az atlanti kék alapáras, a többiért külön kell fizetni.

Jóval nagyobb a légfüggöny rése, a kombi alaktényezője 0,261-0,303 közötti
Belső tér
Nincs még egy autó a kategóriában, amely jégkaparót rejtene a tanknyílás fedelébe, esernyőt hordana a bal első ajtajában, gumibütykös pohártartóval könnyítené meg az üdítők kinyitását, szemetest készítene az ajtajára és csipesszel várná a parkolójegyet a szélvédő tövében.
Itt azonban nemcsak a még sokáig sorolható apró figyelmességek stimmelnek, hanem a térkihasználás is. Méreteivel az Octavia belső tere túlmutat az alsó középkategórián, ami a hátsó lábtérre és a 640-1700 literes csomagtartóra is igaz.



















































































10,0” az esztétikus megjelenítésű érintőképernyő képátlója. Extraként van 13-as is, de ezen már minden meg tud jelenni a megfelelő méretben és nem uralja el úgy a belső teret, mint az új Passatban lévő 15,0 collos.
A monitor felső és alsó csíkjában részben egyedi funkciókkal ellátható menüsor van, fent a fő autófunkciókhoz, lent az elsődleges hűtés-fűtési szabályozáshoz. Hiányzik a menükbe mélyedve a vissza gomb, aminek nem volna szabad lemaradnia egyetlen almenüpontnál sem.
Hasznos a belsőlevegő-keringtetés közvetlen elérése a felső menüsorból, így a lakosságot a kétütemű robogók mocskával terhelő ételfutárok szennyét időben ki lehet rekeszteni az utastérből. Az ülésfűtés az ülésszellőztetés és a hőmérséklet-beállítás digitális felületen, de azonnal elérhető a menü alsó sorában.

Nagyon jó dolga van a hátsó utasoknak, külön klímazóna, naproló és hátsó oldallégzsák is rendelhető
A Škodák használhatósága kevésbé sínylette meg azt a sóherkodást, amiből a Volkswagen a kritika hatására most visszafelé mozdul a valódi gombok és kapcsolók rehabilitálásával a kezelőfelületeken. Hála az égnek itt rendes gombokkal találkozunk a kormányon.
Azért középen a csúszkás hangerő-szabályozást az Octavia sem úszta meg és a panoráma tolótetőt is a nehezebben használható érintőfelületen vezérelhetjük. A nyitható tolótető értéke abból látszik a legjobban, hogy a BMW már nem kínálja az új 5-ös sorozatához.
Kellemetlenül működött a telefontükrözés. A gond az AndroidAuto esetleges újrakapcsolódása volt a motor beindítása után, ami idegesítő a mostani rendőrségi pénzbehajtás idején.

Tele van jó ötlettel a 640-1700 literes csomagtartó. A padló alatt elfér a kivett kalaptartó
Összesen négy USB-C-s töltőt kapunk a vezeték nélküli töltőtálca mellé, előbbiek teljesítménye 45, utóbbié 15 watt. Megfontolandó lenne egy USB-A-st meghagyni, de ez nem hiba. A 230 voltos konnektor továbbra is rendelhető.
Egészen kivételes az alsó középkategóriában a hátsó utasok kényelme. A jobbik légkondit megrendelve hátul az első sortól függetlenül állítható a hőmérséklet, van hatékony légbefúvás, két USB-C töltő, kényelmes magasságú kartámasz kihajtható pohártartóval.
Ha nem ül középen senki, akinek a magas kardánalagút miatt amúgy sem volna jó dolga, méretes ládikót rögzíthetünk a légrostélyok alá. A komfort fokozható alváskényelmi csomaggal, amiben a fejtámlákból kihajtható fejtámasz, hátsó napvédő roló és pléd van. Ráadásul a Golf VIII alapú autókba sikerült átmenteni a hátsó oldallégzsákot, ami a modellfrissítés utáni Škoda Octaviának is fontos extrája maradt.

13,0″ a középső kijelző képátlója, a grafika a digitális óracsoporton is takaros
Méretén kívül átgondoltságában is mesteri a csomagtartó a tépőzáras rögzítőelemekkel, az oldalsó szatyorakasztó kampóval és a többi okossággal. Rendelhető automatikusan feltekeredő kalaptartó, ami nagyon kényelmes.
A kalaptartó alatt van egy hálószerű tároló, amelynek rúdjai használaton kívül éppúgy elférnek a több magasságban rögzíthető csomagtérpadló alatt, akárcsak a kivett kalaptartó. A tervezők arra is gondoltak, hogy a ledöntött üléstámla visszahajtásakor a támla nem csípi be a biztonsági övet, oly sok más autóval ellentétben.
Technika
A Vezess korábbi cikkében részletesen bemutattuk a modellfrissítés dizájnbeli és műszaki változtatásait táblázattal a motorokról, de a lényegre kitérünk most is.

1405 kilóról indul az erősebb dízellel, maximum 585 kilóval terhelhető és 1600 kilós utánfutót húzhat 12%-os emelkedőn
Változatlanul az MQB technikára épül az Octavia, de míg az 5E kódjelű előd a moduláris keresztmotoros építőkészlet MQB A verzióján alapult, a 2019 novemberében bevezetett utód alapja a frissített MQB padlólemez.
Szerencsére az Octaviában már senkinek nem kell háromhengeres alapmodellel beérnie, a 115 lóerős, 220 Nm-es belépőmodell is négyhengeres. Az 1,5 TSI erősebb verziója 150 lóerőt és 250 Nm-t ad le. Mindkét motor hengerdeaktiválással működhet takarékosabban, a középső két hengerben részterhelésen kikapcsolva a befecskendezést.
DSG-váltóval a két 1,5 TSI-t kisegítő hibridrendszer teszi 48 voltos hibriddé. A 2,0 TSI nem kapja meg ezt a támogatást, ez a motor 204 lóerős és rendelhető négykerék-hajtással is. A szintén 1984 köbcentis és elsőkerék-hajtású RS motorja 245 helyett 265 lóerős.

Egyforma az ötajtós és a kombi hossza
Négyhengeres az összes dízel, az 1968 köbcentis TDI-ből van 115 és 150 lóerős. A tesztautóban a DXR motorkódú gép dolgozott, ez a nagyobb teljesítményszint, alapfelszerelésként hétfokozatú DSG-vel a szerényebb dízel hatos kézi váltója helyett.
Picit szerényebbek a Combi menetteljesítményei az ötajtós Octviánál, ezzel a motorral a gyorsulásban egy tizedmásodperc a kombi hátránya a maga 8,6 másodperces eredményével, végsebességben a ferdehátú 3 km/órával gyorsabb a 225-re képes kombinál.
Műszaki dokumentációja szerint az autó önsúlya 1405 kg vezető és csomagok nélkül. Fékezetlen utánfutóból 740, fékezettből 1600 kilósat vontathat a tesztautó 12 százalékos emelkedőn, az 1800 kilós adat 8 százalékos kalaptartóra vonatkozik.

3000-nél lead 150 lóerőt, a 360 Nm-ért elég 1600-ig forgatni. A kép jobb első részén látható a tölcsérré hajtható kupak az ablakmosótartályon
A gépkönyv szerint a megengedett olajfogyasztás 0,5 liter 100 kilométerre, bár az első 5000 km megtételkor ez magasabb lehet, mint minden belső égésű motoros autóban a bejáratás előtt.
Változatlan a futómű-konstrukció. Az első MacPherson, hátul az összes 1,5 TSI-hez és 2,0 TDI-hez az olcsóbb csatolt hosszlengőkaros konstrukció jár, az ötajtósban és a kombiban egyaránt. A hátul is független négylengőkaros kerékfelfüggesztés (egy hossz- és három keresztlengőkarral) az RS privilégiuma.
Viszont az adaptív lengéscsillapítás rendelhető maradt, a teszt írásakor 490 220 forintért. A Sportline kivitel 15 mm-rel ültetett futóművet és akár 19-es kerekeket kínál. A másik irány az alsó védőburkolattal szállított rossz út csomag, 15 milliméteres emeléssel és erősített futóművel.

Van hozzá sportfutómű és rossz út csomagos is, az ültetés és az emelés is 15-15 mm. Az adaptív lengéscsillapítás félmilliós extra
A vezetőtámogató rendszerek a Superb és a Kodiaq örökségével fejlődtek: fejlettebb, pontosabb például a vezető éberségét figyelő biztonsági funkció, megjelent az automatikus be- és kiparkolás opciója, amely a korábbi kormányzás helyett immár a gázt, a féket és a haladás irányát is szabályozza. Akadályt észlelve magától megáll az autó. A későbbiekben mindezt úgy is üzemeltethetjük, ha kiszállunk az autóból (de négy méteres körön belül maradunk)
A tesztautó még a Mlada Boleslav-i törzsgyárból indult a magyar importőrhöz, de tavaly nyár végén a Škoda Kvasinyban is elindította az Octaviák gyártását.
2024. augusztus 29-én készült el az első példány, már a modellfrissítés utáni verzióból. Kvasiny alapértelmezésben a Karoq és a Kodiaq szülőhelye. Az 1959 és 1971 között gyártott ősi Octavia 360 ezres darabszámot ért el, újkori utódai 7,5 milliónál tartanak.

Itt fent és lejjebb is képes karbamidoldatot befecskendezni a kettős AdBlue-adagolás, hogy a dízel teljes terhelésen is csak minimális NOx-emisszióval szennyezze a környezetet
Vezetés
Jó az üléshelyzet, ami persze korpusz és gusztus dolga is, de az Octaviában nagyon eltérő testalkatúak is kényelmesen el tudnak helyezkedni a hatalmas ülésállítási tartomány miatt. Dízelmotorhoz képest a négyhengeres TDI halkan kel életre és az első pár napban az is szokatlan volt, hogy az 1:16-os aránnyal elég nagyot sűrítő dízelnek alig van motorfékhatása. A 10,4 méteres fordulókör dicséretesen csekély, ami megkönnyíti az életet az autóval.
Szoftveresen jól illeszkedik a váltó a motorhoz, a nagyon alacsony fordulatszámra hangolt, csúcsteljesítményét 3000-nél elérő TDI-t jól kiszolgálja a kettős kuplungos automatika. Nincs kínos késedelem a gázadás és az autó meglódulása között, az elindulások finomak és a váltások is lágyak, ami azért fontos, mert hét fokozattal óhatatlanul sok a kapcsolás mindkét irányba.

Sikkes a fokozatválasztó, a hétfokozatú DSG-automata ezzel a motorral szériafelszerelés
Bősz erőt ne várjatok ettől a motortól, pont arra jó, amire a legtöbben az autót használják. Nagyon mélyről húz, a már 1600-on ébredő 360 Nm-rel van hová nyúlni az erőért és autópályán jó átlagsebességeket autózhatsz vele.
Utazás közben nem fogjuk összekeverni a Canton-audiorendszer hangminőségét a highend hifikkel, de mivel a felára összesen 274 320 Ft a cikk írásakor, annyit azért megérhet.
Hiába adott az utastér részéről minden a hátsó utasok kényelméhez, a futómű kilóg a képből. Az első kerékfelfüggesztés sokkal szebben veszi az úthibákat, mint a hátsó, amely bizonyos egyenetlenségekre és aszfaltsebekre zordan reagál. Ennek az egyik oka lehet az akár 585 kilós teherbírás és a jelentős vontatási kapacitás.

Egy mozdulattal előhívható a vezetőtámogatás menüje, ahonnan kikapcsolható a sebességtúllépés hangjelzése
Zajszintben jó a dízel Octavia, a szél susogását az első oldalablakok kettős üvegezése is mérsékli. Hetedikben a motor 100-nál csak 1450 körül forog percenként, 130-nál is mindössze 1800 a fordulatszáma és 150-nál sem mutat többet körülbelül 2100-nál a fordulatszámmérő.
Minél messzebbre siklunk, az extraként felszámolt Ergo komfortülés annál inkább meggyőz kvalitásairól a négy irányba állítható gerinctámasszal és a meghosszabbítható ülőlappal.
Vannak dolgok, amiket a VW konszern és ezen belül a Škoda valahogy sokkal jobban megold, mint más autóóriások. Például képes megkülönböztetni a parkolási helyzetet egy sima megállástól a lámpánál, amikor sok autóban, például Toyotákban képes bekapcsolni a parkolóradar és teljen feleslegesen sípolni.

Tetszettek a feláras ülések. Ki-be és fel-le állítható a deréktámasz, adott az ülőlap-hosszabbítás
Az Octavia a megérkezéskor is kedveskedik azzal, hogy az alapjárati motorleállítási szakaszban lévő dízelt az öv kikötésekor nem indítja újra, amivel a Peugeot figyelmeztet a stop-start fázisban éberen alvó motorra, hanem kiírja, hogy 30 mp múlva az autó is leáll, hiszen a motor már csendes.
Költségek
Joy kivitelben 10 398 999 Ft az Octavia Combi alapára a 150 lóerős 1,5 TSI-vel. Az árlista átellenes végén a 265 lóerős Octavia RS listaára 19 551 230 forint. A Selection felszereltségű tesztautó a 150 lóerős dízellel 15 007 970 forintról indul.

Szőnyegbélés fedi a nagy ajtótárolót, az audiorendszer felára 274 320 Ft
Bár ebből 1 650 001 forintot levonhatunk a cikk feltöltésekor érvényes akcióval, A konkurensek jóval kevesebbe kerülnek dízelmotorral és nyolcfokozatú automatával, ám kisebb és gyengébb motorral.
Ár/érték arányban az Octavia Combi Joy a dízelmotorral is vonzóbbnak tűnik, mint a tesztelt Selection. Ugyanezzel a hajtáslánccal kereken 11 750 000 forintba kerül, ezzel maradhat pénz még pár extrára.
Az automatikus váltós Škoda Octavia és dízel vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Ford Focus kombi Titanium X aut. (115 LE) | 12 670 000 |
Opel Astra Sports Tourer 1,5D aut. GS (130 LE) | 13 500 000 |
Peugeot 308 SW 1,5 BlueHDi aut. Allure (130 LE) | 13 700 000 |
Škoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG Selection (150LE) | 15 007 970 |
Sajnos a többletfelszerelések zömmel csomagokba rendezve, kényszerkapcsolt tételekkel érhetők el. Ezek igen költséges tételek. Például a 274 320 forintos Canton-hangrendszerhez kötelező 656 590-1 435 100 forintért megvenni valamelyik kényelmi csomagot és mindezt megfejeli 518 160-764 540 Ft között valamelyik navigációscsomag.
Nézd meg videón is a megújult Octaviát!
Ez a felszereltségi politika nagy visszalépés ahhoz képest, amikor a Škodákat egészen egyedire lehetett konfigurálni a valóban fontos extrák összeválogatásával. A variánsok számának visszanyesése erősen korlátozta a vevők szabadságát a felszereltség összeállításban, a gyártónak viszont nő tőle a profitja.

Kedvező a 4,7-6,5 literes fogyasztás. A tank csupán 45 literes
Megdobja a városi fogyasztást a sok hegyre-fel-dombról le útvonal a szerkesztőség közelében, de a fedélzeti számítógépen kiírt 8,6 liter ijesztően magasnak tűnt. A városi átlagfogyasztás végül 6,52 liter lett 100 kilométeren, hosszabb utakon ebből 1-1,8 litert le lehet vonni tempótól függően.
Értékelés
Többe kerül és valamivel többet is tud az alsó középkategóriás kombiknál a megújult Škoda Octavia 2,0 TDI. Erénye az utastér és a dízel takarékossága, a rugózási kényelem a 18-as felnikkel nem az igazi.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|