Egyre ritkább, hogy egy autó dízelmotorral is rendelhető legyen, sok márka különféle hibridekkel helyettesíti dCi, D-4D, DDiS és ki tudja még milyen jelzésű dízelmotorjait. De a modellfrissítés utáni Octavia TDI azt igazolta, hogy az RDE-mérések óta tisztán működő gázolajos motoroknak nagyon is van létjogosultsága, ha sokat és messzire autóztok. Tavaly májusban vezettük először a megújult Škoda Octaviát, amelyből pár hónapja a benzinest írtuk meg kézi váltóval, majd az automatikus váltós dízelt teszteltük kombiként.

Külső

Méreteiben és alapkarakterében sem sokat változott az autó a tavalyi átdolgozással, de egy modellfrissítés nem is erről szól, és az 1996-os újrakezdés óta 7,5 milliós darabszámban legyártott Octavia nem szorult teljes renoválásra.

4698 milliméterével a megújult Škoda Octavia még 9 mm-t nyúlt, a jól megtermett kompakt kombik közé tartozik. Szélessége 1829, magassága 1468 mm. A tengelytáv változatlanul 2686 milliméter.

A külső képek galériájában találtok fotót az előző verzióról is, a lényeg az, hogy az újabb Octavia lökhárítójában nincs ködfényszóró, jóval nagyobb a légfüggöny rése a lökhárító két szélén és krómfényes ív fut keresztben a rendszámtábla aljának magasságában.

Ez a dísz a megújult mintájú és szélesebbre húzott fekete műanyagbetéttel együtt optikailag határozottan szélesíti az autót. A fényszóró is megújult, mind a LED-mátrix, mind az itt látható alapverzióban, amely diódákkal adja a tompított és a távolsági fényt, a nappali menetfényt és az irányjelzést is.

Nagy kár, ha nem lesz több dízel Octavia 47

Hossza 4698, szélessége 1829, magassága 1468 mm. A tengelytáv 2686 milliméter

Nekem aligha tűnne fel, de változott a hűtőmaszk is, keskenyebb a kerete és egyenesebben állnak a lamellái. A kombi alaktényezője 0,261 a legáramvonalasabb modellnél és 0,303-ig megy fel, míg az ötajtósé 0,24-0,30 közötti a különféle verziókban.

Hátul is más a fényszórók kialakítása Az emblémát itt domináns méretben és az új tipográfiával megrajzolt márkanév pótolja, elöl még ott van a tolldíszes Škoda-logo. Szériafelszerelésként a kerékméret 205/60 R16, de a tesztautón 18-as felniket láttok 225/45 R18-as gumikkal.

Velvet avagy bársonyvörös a tesztautó színe, amely a többi metálfényezés 224 790 forintja helyett 373 380 forintos extra a cikk írásakor. Összesen nyolc fényezés érhető el, ebből csak az atlanti kék alapáras, a többiért külön kell fizetni.

Nagy kár, ha nem lesz több dízel Octavia 48

Jóval nagyobb a légfüggöny rése, a kombi alaktényezője 0,261-0,303 közötti

Belső tér

Nincs még egy autó a kategóriában, amely jégkaparót rejtene a tanknyílás fedelébe, esernyőt hordana a bal első ajtajában, gumibütykös pohártartóval könnyítené meg az üdítők kinyitását, szemetest készítene az ajtajára és csipesszel várná a parkolójegyet a szélvédő tövében.

Itt azonban nemcsak a még sokáig sorolható apró figyelmességek stimmelnek, hanem a térkihasználás is. Méreteivel az Octavia belső tere túlmutat az alsó középkategórián, ami a hátsó lábtérre és a 640-1700 literes csomagtartóra is igaz.

10,0” az esztétikus megjelenítésű érintőképernyő képátlója. Extraként van 13-as is, de ezen már minden meg tud jelenni a megfelelő méretben és nem uralja el úgy a belső teret, mint az új Passatban lévő 15,0 collos.

A monitor felső és alsó csíkjában részben egyedi funkciókkal ellátható menüsor van, fent a fő autófunkciókhoz, lent az elsődleges hűtés-fűtési szabályozáshoz. Hiányzik a menükbe mélyedve a vissza gomb, aminek nem volna szabad lemaradnia egyetlen almenüpontnál sem.

Hasznos a belsőlevegő-keringtetés közvetlen elérése a felső menüsorból, így a lakosságot a kétütemű robogók mocskával terhelő ételfutárok szennyét időben ki lehet rekeszteni az utastérből. Az ülésfűtés az ülésszellőztetés és a hőmérséklet-beállítás digitális felületen, de azonnal elérhető a menü alsó sorában.

Nagy kár, ha nem lesz több dízel Octavia 133

Nagyon jó dolga van a hátsó utasoknak, külön klímazóna, naproló és hátsó oldallégzsák is rendelhető

A Škodák használhatósága kevésbé sínylette meg azt a sóherkodást, amiből a Volkswagen a kritika hatására most visszafelé mozdul a valódi gombok és kapcsolók rehabilitálásával a kezelőfelületeken. Hála az égnek itt rendes gombokkal találkozunk a kormányon.

Azért középen a csúszkás hangerő-szabályozást az Octavia sem úszta meg és a panoráma tolótetőt is a nehezebben használható érintőfelületen vezérelhetjük. A nyitható tolótető értéke abból látszik a legjobban, hogy a BMW már nem kínálja az új 5-ös sorozatához.

Kellemetlenül működött a telefontükrözés. A gond az AndroidAuto esetleges újrakapcsolódása volt a motor beindítása után, ami idegesítő a mostani rendőrségi pénzbehajtás idején.

Nagy kár, ha nem lesz több dízel Octavia 134

Tele van jó ötlettel a 640-1700 literes csomagtartó. A padló alatt elfér a kivett kalaptartó

Összesen négy USB-C-s töltőt kapunk a vezeték nélküli töltőtálca mellé, előbbiek teljesítménye 45, utóbbié 15 watt. Megfontolandó lenne egy USB-A-st meghagyni, de ez nem hiba. A 230 voltos konnektor továbbra is rendelhető.

Egészen kivételes az alsó középkategóriában a hátsó utasok kényelme. A jobbik légkondit megrendelve hátul az első sortól függetlenül állítható a hőmérséklet, van hatékony légbefúvás, két USB-C töltő, kényelmes magasságú kartámasz kihajtható pohártartóval.

Ha nem ül középen senki, akinek a magas kardánalagút miatt amúgy sem volna jó dolga, méretes ládikót rögzíthetünk a légrostélyok alá. A komfort fokozható alváskényelmi csomaggal, amiben a fejtámlákból kihajtható fejtámasz, hátsó napvédő roló és pléd van. Ráadásul a Golf VIII alapú autókba sikerült átmenteni a hátsó oldallégzsákot, ami a modellfrissítés utáni Škoda Octaviának is fontos extrája maradt.

Nagy kár, ha nem lesz több dízel Octavia 135

13,0″ a középső kijelző képátlója, a grafika a digitális óracsoporton is takaros

Méretén kívül átgondoltságában is mesteri a csomagtartó a tépőzáras rögzítőelemekkel, az oldalsó szatyorakasztó kampóval és a többi okossággal. Rendelhető automatikusan feltekeredő kalaptartó, ami nagyon kényelmes.

A kalaptartó alatt van egy hálószerű tároló, amelynek rúdjai használaton kívül éppúgy elférnek a több magasságban rögzíthető csomagtérpadló alatt, akárcsak a kivett kalaptartó. A tervezők arra is gondoltak, hogy a ledöntött üléstámla visszahajtásakor a támla nem csípi be a biztonsági övet, oly sok más autóval ellentétben.

Technika

A Vezess korábbi cikkében részletesen bemutattuk a modellfrissítés dizájnbeli és műszaki változtatásait táblázattal a motorokról, de a lényegre kitérünk most is.

Nagy kár, ha nem lesz több dízel Octavia 136

1405 kilóról indul az erősebb dízellel, maximum 585 kilóval terhelhető és 1600 kilós utánfutót húzhat 12%-os emelkedőn

Változatlanul az MQB technikára épül az Octavia, de míg az 5E kódjelű előd a moduláris keresztmotoros építőkészlet MQB A verzióján alapult, a 2019 novemberében bevezetett utód alapja a frissített MQB padlólemez.

Szerencsére az Octaviában már senkinek nem kell háromhengeres alapmodellel beérnie, a 115 lóerős, 220 Nm-es belépőmodell is négyhengeres. Az 1,5 TSI erősebb verziója 150 lóerőt és 250 Nm-t ad le. Mindkét motor hengerdeaktiválással működhet takarékosabban, a középső két hengerben részterhelésen kikapcsolva a befecskendezést.

DSG-váltóval a két 1,5 TSI-t kisegítő hibridrendszer teszi 48 voltos hibriddé. A 2,0 TSI nem kapja meg ezt a támogatást, ez a motor 204 lóerős és rendelhető négykerék-hajtással is. A szintén 1984 köbcentis és elsőkerék-hajtású RS motorja 245 helyett 265 lóerős.

Nagy kár, ha nem lesz több dízel Octavia 137

Egyforma az ötajtós és a kombi hossza

Négyhengeres az összes dízel, az 1968 köbcentis TDI-ből van 115 és 150 lóerős. A tesztautóban a DXR motorkódú gép dolgozott, ez a nagyobb teljesítményszint, alapfelszerelésként hétfokozatú DSG-vel a szerényebb dízel hatos kézi váltója helyett.

Picit szerényebbek a Combi menetteljesítményei az ötajtós Octviánál, ezzel a motorral a gyorsulásban egy tizedmásodperc a kombi hátránya a maga 8,6 másodperces eredményével, végsebességben a ferdehátú 3 km/órával gyorsabb a 225-re képes kombinál.

Műszaki dokumentációja szerint az autó önsúlya 1405 kg vezető és csomagok nélkül. Fékezetlen utánfutóból 740, fékezettből 1600 kilósat vontathat a tesztautó 12 százalékos emelkedőn, az 1800 kilós adat 8 százalékos kalaptartóra vonatkozik.

Nagy kár, ha nem lesz több dízel Octavia 138

3000-nél lead 150 lóerőt, a 360 Nm-ért elég 1600-ig forgatni. A kép jobb első részén látható a tölcsérré hajtható kupak az ablakmosótartályon

A gépkönyv szerint a megengedett olajfogyasztás 0,5 liter 100 kilométerre, bár az első 5000 km megtételkor ez magasabb lehet, mint minden belső égésű motoros autóban a bejáratás előtt.

Változatlan a futómű-konstrukció. Az első MacPherson, hátul az összes 1,5 TSI-hez és 2,0 TDI-hez az olcsóbb csatolt hosszlengőkaros konstrukció jár, az ötajtósban és a kombiban egyaránt. A hátul is független négylengőkaros kerékfelfüggesztés (egy hossz- és három keresztlengőkarral) az RS privilégiuma.

Viszont az adaptív lengéscsillapítás rendelhető maradt, a teszt írásakor 490 220 forintért. A Sportline kivitel 15 mm-rel ültetett futóművet és akár 19-es kerekeket kínál. A másik irány az alsó védőburkolattal szállított rossz út csomag, 15 milliméteres emeléssel és erősített futóművel.

Nagy kár, ha nem lesz több dízel Octavia 139

Van hozzá sportfutómű és rossz út csomagos is, az ültetés és az emelés is 15-15 mm. Az adaptív lengéscsillapítás félmilliós extra

A vezetőtámogató rendszerek a Superb és a Kodiaq örökségével fejlődtek: fejlettebb, pontosabb például a vezető éberségét figyelő biztonsági funkció, megjelent az automatikus be- és kiparkolás opciója, amely a korábbi kormányzás helyett immár a gázt, a féket és a haladás irányát is szabályozza. Akadályt észlelve magától megáll az autó. A későbbiekben mindezt úgy is üzemeltethetjük, ha kiszállunk az autóból (de négy méteres körön belül maradunk)

A tesztautó még a Mlada Boleslav-i törzsgyárból indult a magyar importőrhöz, de tavaly nyár végén a Škoda Kvasinyban is elindította az Octaviák gyártását.

2024. augusztus 29-én készült el az első példány, már a modellfrissítés utáni verzióból. Kvasiny alapértelmezésben a Karoq és a Kodiaq szülőhelye. Az 1959 és 1971 között gyártott ősi Octavia 360 ezres darabszámot ért el, újkori utódai 7,5 milliónál tartanak.

Nagy kár, ha nem lesz több dízel Octavia 140

Itt fent és lejjebb is képes karbamidoldatot befecskendezni a kettős AdBlue-adagolás, hogy a dízel teljes terhelésen is csak minimális NOx-emisszióval szennyezze a környezetet

Vezetés

Jó az üléshelyzet, ami persze korpusz és gusztus dolga is, de az Octaviában nagyon eltérő testalkatúak is kényelmesen el tudnak helyezkedni a hatalmas ülésállítási tartomány miatt. Dízelmotorhoz képest a négyhengeres TDI halkan kel életre és az első pár napban az is szokatlan volt, hogy az 1:16-os aránnyal elég nagyot sűrítő dízelnek alig van motorfékhatása. A 10,4 méteres fordulókör dicséretesen csekély, ami megkönnyíti az életet az autóval.

Szoftveresen jól illeszkedik a váltó a motorhoz, a nagyon alacsony fordulatszámra hangolt, csúcsteljesítményét 3000-nél elérő TDI-t jól kiszolgálja a kettős kuplungos automatika. Nincs kínos késedelem a gázadás és az autó meglódulása között, az elindulások finomak és a váltások is lágyak, ami azért fontos, mert hét fokozattal óhatatlanul sok a kapcsolás mindkét irányba.

Nagy kár, ha nem lesz több dízel Octavia 141

Sikkes a fokozatválasztó, a hétfokozatú DSG-automata ezzel a motorral szériafelszerelés

Bősz erőt ne várjatok ettől a motortól, pont arra jó, amire a legtöbben az autót használják. Nagyon mélyről húz, a már 1600-on ébredő 360 Nm-rel van hová nyúlni az erőért és autópályán jó átlagsebességeket autózhatsz vele.

Utazás közben nem fogjuk összekeverni a Canton-audiorendszer hangminőségét a highend hifikkel, de mivel a felára összesen 274 320 Ft a cikk írásakor, annyit azért megérhet.

Hiába adott az utastér részéről minden a hátsó utasok kényelméhez, a futómű kilóg a képből. Az első kerékfelfüggesztés sokkal szebben veszi az úthibákat, mint a hátsó, amely bizonyos egyenetlenségekre és aszfaltsebekre zordan reagál. Ennek az egyik oka lehet az akár 585 kilós teherbírás és a jelentős vontatási kapacitás.

Nagy kár, ha nem lesz több dízel Octavia 142

Egy mozdulattal előhívható a vezetőtámogatás menüje, ahonnan kikapcsolható a sebességtúllépés hangjelzése

Zajszintben jó a dízel Octavia, a szél susogását az első oldalablakok kettős üvegezése is mérsékli. Hetedikben a motor 100-nál csak 1450 körül forog percenként, 130-nál is mindössze 1800 a fordulatszáma és 150-nál sem mutat többet körülbelül 2100-nál a fordulatszámmérő.

Minél messzebbre siklunk, az extraként felszámolt Ergo komfortülés annál inkább meggyőz kvalitásairól a négy irányba állítható gerinctámasszal és a meghosszabbítható ülőlappal.

Vannak dolgok, amiket a VW konszern és ezen belül a Škoda valahogy sokkal jobban megold, mint más autóóriások. Például képes megkülönböztetni a parkolási helyzetet egy sima megállástól a lámpánál, amikor sok autóban, például Toyotákban képes bekapcsolni a parkolóradar és teljen feleslegesen sípolni.

Nagy kár, ha nem lesz több dízel Octavia 143

Tetszettek a feláras ülések. Ki-be és fel-le állítható a deréktámasz, adott az ülőlap-hosszabbítás

Az Octavia a megérkezéskor is kedveskedik azzal, hogy az alapjárati motorleállítási szakaszban lévő dízelt az öv kikötésekor nem indítja újra, amivel a Peugeot figyelmeztet a stop-start fázisban éberen alvó motorra, hanem kiírja, hogy 30 mp múlva az autó is leáll, hiszen a motor már csendes.

Költségek

Joy kivitelben 10 398 999 Ft az Octavia Combi alapára a 150 lóerős 1,5 TSI-vel. Az árlista átellenes végén a 265 lóerős Octavia RS listaára 19 551 230 forint. A Selection felszereltségű tesztautó a 150 lóerős dízellel 15 007 970 forintról indul.

Nagy kár, ha nem lesz több dízel Octavia 144

Szőnyegbélés fedi a nagy ajtótárolót, az audiorendszer felára 274 320 Ft

Bár ebből 1 650 001 forintot levonhatunk a cikk feltöltésekor érvényes akcióval, A konkurensek jóval kevesebbe kerülnek dízelmotorral és nyolcfokozatú automatával, ám kisebb és gyengébb motorral.

Ár/érték arányban az Octavia Combi Joy a dízelmotorral is vonzóbbnak tűnik, mint a tesztelt Selection. Ugyanezzel a hajtáslánccal kereken 11 750 000 forintba kerül, ezzel maradhat pénz még pár extrára.

Az automatikus váltós Škoda Octavia és dízel vetélytársai – Listaár, forint
Ford Focus kombi Titanium X aut. (115 LE) 12 670 000
Opel Astra Sports Tourer 1,5D aut. GS (130 LE) 13 500 000
Peugeot 308 SW 1,5 BlueHDi aut. Allure (130 LE) 13 700 000
Škoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG Selection (150LE) 15 007 970

Sajnos a többletfelszerelések zömmel csomagokba rendezve, kényszerkapcsolt tételekkel érhetők el. Ezek igen költséges tételek. Például a 274 320 forintos Canton-hangrendszerhez kötelező 656 590-1 435 100 forintért megvenni valamelyik kényelmi csomagot és mindezt megfejeli 518 160-764 540 Ft között valamelyik navigációscsomag.

Nézd meg videón is a megújult Octaviát!

a videó a hirdetés után indul
0 seconds of 12 minutes, 28 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Next Up
Skoda Octavia 2017 facelift
00:48
00:00
12:28
12:28
 

Ez a felszereltségi politika nagy visszalépés ahhoz képest, amikor a Škodákat egészen egyedire lehetett konfigurálni a valóban fontos extrák összeválogatásával. A variánsok számának visszanyesése erősen korlátozta a vevők szabadságát a felszereltség összeállításban, a gyártónak viszont nő tőle a profitja.

Nagy kár, ha nem lesz több dízel Octavia 145

Kedvező a 4,7-6,5 literes fogyasztás. A tank csupán 45 literes

Megdobja a városi fogyasztást a sok hegyre-fel-dombról le útvonal a szerkesztőség közelében, de a fedélzeti számítógépen kiírt 8,6 liter ijesztően magasnak tűnt. A városi átlagfogyasztás végül 6,52 liter lett 100 kilométeren, hosszabb utakon ebből 1-1,8 litert le lehet vonni tempótól függően.

Értékelés

Többe kerül és valamivel többet is tud az alsó középkategóriás kombiknál a megújult Škoda Octavia 2,0 TDI. Erénye az utastér és a dízel takarékossága, a rugózási kényelem a 18-as felnikkel nem az igazi.

Mellette – Ellene
 
  • Óriási belső tér
  • Több autóra elegendő ötlet
  • Parádés csomagtér
  • Jó zajszigetelés
  • Remek ülések
  • Elérhető takarékos dízellel is
  • Nyomatékos motor, jól illesztett DSG-vel
  • Rendelhető hátsó oldallégzsák
 
  • 45 literes tank
  • Bizonytalanul kapcsolódó telefontükrözés
  • Esetenként kényelmetlen hátsó futómű
  • Költséges csomagokba foglalt extrák
Hogy tetszik a megújult Octavia dízelmotorral?
átlag
7.83
szavazat
472
Hogy tetszik a megújult Octavia dízelmotorral?