2024-ben és 2025-ben az Audi több mint 20 új modellt mutat be, ami még akkor is nagyon sok, ha közülük a Q5 és az SQ5 vagy a Q5 és a Q5 Sportback külön számít. A több évnyi cezúra után özönlő új modellekkel a prémiummárka magára találhat és újra üldözőbe veheti kedvenc ellenfeleit.
Tavaly az Audinak nem volt jó éve, az 1 671 218 eladott autó közel 12 százalékos mínusz 2023-hoz képest. Ám a Q5-ből így is elkelt 298 000 darab, amivel házon belül messze a 244 ezerig jutó A6 előtt áll.





Fontossága miatt a Q5 megújításakor se a formatervben, se az autó egyéb kvalitásaiban nem lehetett hibázni. A kockázatkerülésből kijöhetett volna egy gyáván megúszós autó is, de nem így lett, amit azért tudunk, mert vezettük a harmadik generációs Q5-ös Audit.
Külső
Eltalált arányaival, nemes fémfelületeivel, szűkre húzott eső fényszóróival, az autó szélességét hangsúlyozó Singleframe-hűtőmaszkkal az új Audi Q5 gusztusos és jó kiállású autó. Orrában megvan az autentikus belsősáv-tisztító faktor.
Képeinken az S Line kivitelű és fekete külső csomaggal ellátott modell szerepel, ezért feketék az emblémák és ezért fekete a Singleframe-hűtőmaszk kerete is. Alapértelmezésben jóval több lenne a fényes felület az orrán.
Mértéktartóan nőtt az autó, az új Audi Q5 hosszúsága 4717 mm, szélessége kereken 1900, magassága a szériafutóművel 1647 mm, míg a tengelytáv 2820 mm. A Q5 Sportback ugyanekkora, csak 5 mm-rel alacsonyabb.
A 0,30-as alaktényezőjű karosszéria azt az értékességet és minőséget (németeseknek Wertigkeit) sugározza, ami évtizedek óta az Audik elvitathatatlan értéke. A békebeli, jól megragadható kilincsek is tetszettek, mert stabilitást, tartósságot ígérnek.
17-21” közötti felnikkel rendelhető az új Q5-ös Audi, az S Line külső csomaggal 19 hüvelykes a szériafelni, amekkora az SQ5-é alapáron. A fotókon látható Distrikt-zöld autó megkapta a legnagyobb kerekeket.
Mértéktartóan nőtt az autó, az új Q5 Sportback hosszúsága 4717 mm, szélessége 1900, magassága a szériafutóművel 1642 mm
Alapáron nem járnak a hátsó OLED (organikus-LED) fényszórók. Ezt a technikát először az Audi vetette be szériaautóban a TT RS-en. Érdemes kifizetni a felárukat, mert ezekkel a diódákkal a fényszórók szokatlanul élők, a világító felület állandóan változik, háromszögek fénye erősödik és huny ki egy algoritmus szerint. Az oldalanként 133 OLED-et használó lámpák parázslása nagyon mozgalmas élőben.
Okos trükköt tud a Q5 hátsó lámpája
Nagy ötlet a hátsó lámpák figyelmeztető funkciója. Ha a mögöttünk lévő autó két méteren belülre gurulna a parkolássegítő érzékelői szerint, a helyzetjelzőként enyhén világító fényszórók automatikusan felvillannak féklámpaként.
Tetszett a Q5 Sportback kiegészítő fékfénye is a hátsó szélvédőn. Ez a féklámpa a tetőlégterelő takarásából vetíti fényét a hátsó szélvédőre, ami nemcsak lassításkor látható, de a köszöntőfényt és a hazakísérő világítást is feldobja.
Nagy örömünkre visszatért a valódi kipufogóvég! Rögtön két szögletes végződést látunk a négyhengeresen és az S-es Audik klasszikus négy kerek végződését a hathengeres SQ5-ön.
Svékus Gergő cikkéből tudom, hogy a Q5 Sportbacknél az övvonal a hátsó lámpáknál nem lefelé, hanem felfelé tart, és ahelyett, hogy lámpatestek felső élét rajzolja ki, a hátsó szélvédő alatti kiemelkedés peremét határozza meg, amelyhez laposabb szögben futhat alá a tetővonal. A különlegességek.
Belső tér
Jó helyről merített az Audi a Q5-höz, a műszerfal az Q6-hoz hasonló. A domináns elem a közös házba foglalt ívelt kijelző a 11,9” képátlójú digitális óracsoportból és a 14,5-ös középső érintőképernyőből. A keskeny egységen látszik is, hogy nem egy alsópolcos darab, a grafika és a képminőség is azt hozza, amit ezen a szinten elvárhatunk.
Extraként rendelhető az utas elé a 10,9 hüvelykes érintőképernyő, amely a vezető felé leárnyékolható, az ő perspektívájából láthatatlanná tehető, hogy ne vonja el a figyelmét. Ezen a felületen a jobb elöl ülő is beadhatja a navigációs célpontokat.
Szemet szúrt egyes műanyagok olcsó hatása, amire a Q5-nél kisebb Audiban sem számítanánk. Az ajtótárolók héjára még rá lehet, mondani, hogy a robusztus műanyagra azért van szükség, mert összerugdossák az ajtót és ez strapabíróbb meg könnyebben tisztítható.
De a kormányoszlopot körbevevő plasztik vagy az elöl ülők térde felé a középkonzolt övező burkolat kínosan kilóg az enteriőrből, akárcsak a mind a négy ajtónál vakkapcsolóval ellátott kilincsfészek. A vakkapcsoló az amerikai verziók öröksége, ahol kötelező a központi zárat minden ajtóról nyithatóvá tenni. De miért nem kaphat az európai Q5 más megoldást, vakkapcsoló nélkül és főleg szebb műanyagból?
De azért ne a Volvo legújabb kori olcsósodására gondoljatok, amivel az EX30-ban és az EX90-ben konfrontálódtunk. Itt a döntően igényes és minőségi belső térből lóg ki ez-az, nem a spórolás határozza meg az autó hangulatát. Akinek a mexikói gyártással kapcsolatban averziói volnának, az összeszerelés hozza az elvárt magas nívót, pedig nem győri, ingolstadti vagy neckarsulmi munka.
Érdekes az ajtóbehúzóra telepített sok funkció. Az ülésállítás jobb helyen van itt, mint az ülés oldalán-elején, mert sokkal jobban látható. Szokatlan viszont az ajtóbehúzó vaskossága. Az én mancsomnak pont jól megragadható, de finom kacsókkal nem biztos, hogy kényelmesen használhatják a jelentős részben nőkből álló célcsoport tagjai.
Mivel a lámpakapcsoló is itt található, a műszerfal bal szélén felszabadult helyen egy kibillenthető rekeszt kapunk mini kesztyűtartóként. Hivatalosan harmincféle hangulatvilágítási árnyalat közül választhatunk, de az átmenetesen állítható színek miatt ez ennél akár több is lehet.
Itt nézheted meg gyári videókon a Q5 Sportbacket
Van némi kavarodás az USB-C-töltők teljesítményében. A töltőtálca 15 wattal tölti a telefont és közben a légkondicionálás a kijelzőre fújt levegővel hűti a készüléket. Felárért az első USB-C-töltők 15 helyett 60 wattosak lehetnek, a hátsók 15 helyett akár 100 wattal tölthetnek, ami már laptopoknak is elég.
Hátul a napfénytetős Q5 Sportbackben a magam 190 centis porhüvelyének már szűk volt a fejtér, a Q5-ben töb a hely. Panorámatető nélkül mindkettőben jól elférni. A hosszirányban 10 centis sínen állítható üléspad hátratolásával kényelmes lábteret teremthetünk. Ha pedig a csomagtér mérete a fontosabb, az ülés osztottan előrehúzható.
Ilyen első blikkre az új Audi Q5
A vezetett Audi Q5 Sportback csomagtartója 515 literes, a hátsó üléseket lehajtva 1415 literre bővíthető. Az SQ5 Sportbackben 470-1388 literes a tér. Kicsit nagyobb a sima Q5 csomagtere a Sportbackénél, így 1473 literig bővíthető.
Technika
Ez az első SUV az Audi belső égésű motoros autóihoz kifejlesztett Premium Platform Combustion (PPC) padlólemezen. Mivel a nagyobb Audik is ezt kapják, a Q5 is elérhető légrugózással, amit a konkurensek közül egyedül a GLC tud a kategóriában.
Alapja az Audi belső égésű motoros autóihoz kifejlesztett új Premium Platform Combustion (PPC) padlólemez
Óriási előnye a később nagyobb autókhoz is használható padlólemeznek, hogy a négyhengeresnél nagyobb motorok befogadására is előkészítették, így az új Audi Q5-ből is van hathengeres.
Hajtásláncból két négyhengeres és egy V6-os választható hozzá, két benzines és egy dízel, mindegyik 48 V-os mild hibrid konfigurációban. A kétliteres alapmotorok 204 lóerősek, a benzines 340, a dízel 400 Nm maximális nyomatékkal. A TDI is az EA288evo motorcsalád tagja.
A kínálatban az egyetlen V6-os a 3,0 literes turbós benzines, 367 lóerővel és 550 Nm nyomatékcsúccsal. Az SQ5 hathengeres benzinese változó lapátgeometriájú turbófeltöltést kapott, működését változtatható szelepemelés javítja. Az égést 350 baros üzemanyag-befecskendezési nyomás tökéletesíti.
Megkérdeztem a gyári szakembereket a V6-os dízel bevetéséről, amivel csodálatos autó lehetne egy nem túl nagy aszfaltterepjáró. A reakciójuk alapján nincs a csőben, de megvalósítható, ha a piacok igénylik.
A 48 voltos hibridizáció miatt a benzines motorokat mindig a szíjas önindító-generátor indítja be, hidegen, akár mínusz 16 fokban is. Hagyományos, a fogaskoszorúra ható önindítója csak a dízelnek van, de a leghidegebb időt kivéve ezt is az önindító-generátor kelti életre, nem csak a stop-start fázisokból.
Meglepően sokat tud az Audi 48 voltos hibridrendszere
Bár a hibridrendszer elemeinek feszültsége 48 volt, a kisegítő hibridhajtás elég komoly paraméterekkel bír. Az 1,7 kilowattórás akkumulátort 25 kilowattos rekuperációs teljesítménnyel képes tölteni a rendszerhez tartozó villamos gép. Az állandó mágnesű szinkronmotor 18 kW-os, ami 24 lóerő és jó erőben van, mert forgatónyomatéka 230 Nm.
Mivel a légkondicionáló kompresszorát is 48 voltos villanymotor hajtja, a kisegítő hibridrendszer nagy előnyeként a klimatizálás az automatikus alapjárati leállítás fázisaiban is aktív, nem kezd melegebb és párásabb levegőt fújni a szellőztetés a stop-start működésekor.
Leszámítva a benzines alapverziót minden új Q5-ös Audi négykerék-hajtású, de az itt bevetett Quattro Ultra nem jelent állandó összkerékhajtást. A permanens 4×4-ből állandóan elérhető összkerékhajtás vált. Az első kerekek mindig hajtottak, de a sebességváltó utáni kuplung már a kardántengelyt is leválasztja a hajtásról, azt sem forgatja feleslegesen a motor a fogyasztáscsökkentés érdekében. A hátsó hajtás aktiválása gyorsabb, mint a beszappanozott villám.
Magyarországon a kormány levette a tábláról a plug-in hibrid autókat kedvezményeik csorbításával, de a nagy piacokon fontosak, ezért kettő is lesz. Mindkettő a négyhengeres benzines turbómotorra épül, a rendszerteljesítménye 220 illetve 270 kW, ami 300 illetve 367 lóerő. A villanymotor a váltón át hajtja az autót, így elektromos üzemben is összkerekes lehet a Q5, a villanymotor nem csupán az első vagy a hátsó kerekeket képes hajtani.
272 és 367 lóerős rendszerteljesítményű konnektoros hibrid is lesz belőle, legalább 80 km elektromos hatótávval
Egyelőre nincs adat a nagyfeszültségű akkumulátor kapacitásáról. A bemutatón a gyári szakemberek azt mondták, hogy legalább 80 km elektromos hatótáv a cél és a kapacitásban abból indulhatunk ki, amit a VW-konszern autóiban a közelmúltban láthattunk, ami kerekítve nettó 20 kilowattórás lehet.
Alapértelmezésben acélrugós az autó. Az SQ5 acélrugós sportfutóműve a frekvenciaszelektív lengéscsillapítással elérhető a négyhengeresekhez is. Ez az adaptív lengéscsillapítás egyszerű formája, amiben a lengéscsillapítás kis és nagy frekvenciájú úthibákra különféle csillapítással képes válaszolni.
Ha a kerekeket megüti egy villamossín, keresztborda, más rövid úthiba (nagy frekvencia), arra lágyabban, kisebb erejű csillapítással reagálhat a futómű. Kanyarodáskor és hirtelen kikerüléskor viszont maradnak a nagy csillapítási erők a feszes lengéscsillapítás érdekében, hogy az autó ne billenjen, dőljön zavaróan.
Adaptív lengéscsillapítás a feláras légrugózás mellé jár, a szériafutómű acélrugós nem adaptív lengéscsillapítással és van acélrugós sportfutómű is
Vezetés
Mi a négyhengeres benzines Q5 Sporback-kel mentünk autózni. A 204 lóerős motor a maga 340 newtonméteres forgatónyomatékával az a szint, amivel már értékelhetően gyorsul az autó háromjegyű sebességről is, de ennél kisebb teljesítményű motorral nem volna elég szuverén.
Autópályán a Q5 a komoly autók rendíthetetlenségével fut. A kiváló ülésekkel, a Bang & Olufsen-audiorendszerrel és a motor tartalékaival árad belőle a magabiztosság. A duplakuplungos sebességváltó a tempójában enyhén átszellemült autózás közben lágyan és harmonikusan váltogatott a hát fokozat között.
Alapáron jár a hangszigetelt első szélvédő, ezt extraként kettős oldalüvegezés egészítheti ki, ami a vezetett autóban benne is volt.
Hátra sajnos nem rendelhető a hőszigetelést is javító üveg. Mivel előre a cikk írásakor 93 980 forintért rendelhető, érdemes ezt is beikszelni az új Audi Q5 konfigurálásakor.
Magabiztosságából a Q5 akkor sem billen ki, ha országúton sietünk. Adaptív futóműve a dynamic üzemmódban a pont jó szintre emelkedő kormányerőkkel nagyon kitesz magáért, az új Audi Q5-öt, magassága ellenére, váratlanul jó vezetni.
Szériafelszerelés a változó áttételű progresszívkormányzás. SUV létére precízen és élvezetesen vezethető autó
Az irányváltásokba nem billen bele egy öleset, precízen irányítható és az alapáron adott változó áttételezésű progresszívkormányzással kezesebb a reméltnél.
Költségek
Tavasz végére érhetnek át a nagy vízen az első Q5-ös Audik a magyarországi márkakereskedésekbe, de az autó már rendelhető. Az árlista két végpontja 22 794 890 és 34 481 640 forint, előbbi a négyhengeres, elsőkerék-hajtású benzines, utóbbi a V6-os SQ5 listaára.
Összkerékhajtással a 2,0 TFSI benzines 23 354 960 forintba kerül listaáron. A szintén 204 lóerős dízelből 23 671 190 forinttól indul a Q5 40 TDI Quattro S tronic, vélhetően jóval csekélyebb fogyasztással annál a 9,5-10 liternél 100-on, amit a menetpróbán a sornégyes benzines számítógépe kalkulált.
Elődje most fut ki, várhatóan májusban érkezik az új Q5 és a Q5 Sportback, 22,8 millió forintos alapárral
Turzai Árpád, az Audi tavaly kinevezett magyarországi márkaigazgatója impozáns értékesítései terveket vázolt a kereskedőhálózatnak, várakozásai szerint a Q5 itthon is volumenmodell lesz és az Audinál tervezett előretörés egyik oszlopa.
Értékelés
Abban a kategóriában, ahol a BMW X3, a Lexus NX, a Mercedes-Benz GLC és a Volvo XC60 a fő ellenfél, különösen nehéz jól szerepelni. Első két nemzedékével az Audi Q5 meghatározó autó volt a középméretű SUV-piacon, amire az új generáció a kellő öntudattal tud rákötni.
Magabiztosan állhat a konkurencia nyomásához. Légrugózással kombinálható hathengeres motor csak a Q5-höz van
Jól variálható, tágas, kényelmes és néhány malőr dacára igényes belső terével a Q5 igazán nívós autó, de ezen a szinten ez magától értetődő. Inkább azzal lepett meg, hogy rendesen jó vele autózni, sima négyhengeres motorral is. Értéke a hathengeres motor megőrzése is, amire a GLC, az NX és az XC60 vevőköre hiába vágyik Európában.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|