Tekintélyes méretű, férfias arcú, jó kiállású szabadidő-autó áll velünk szemben a Szentendre melletti rendezvényhelyszínen. Ugyan mi tudjuk, hogy mit látunk, hiszen ezért jöttünk, de aki először találkozik a szinte minden márkajelzés nélküli autóval, annak beletelhet egy kis időbe, mire rájön, milyen márkájú autóval van dolga. Erősen hasonlít a SsangYong Torresre, de ez nagyobb.
Az új Actyon érkezésével úgy fest, örökre elfelejthetjük a már ismerősen csengő SsangYong márkenevet, helyette a KGM-et kell eszünkbe vésni. Az ikersárkány embléma megmarad, a KGM-et pedig angolosan, kéj-dzsi-em-nek kell(ene) majd ejteni. Ezzel kapcsolatban vannak kétségeim, szerintem sima, magyaros KGM lesz belőle az utcán, de majd meglátjuk.
Mi ez a KGM?
2022-ben a KG Group felvásárolta a SsangYong Motor Companyt és márkanévváltás részeként KG Mobilityre változtatta a nevét. A koreai KG csoport olyan üzletágakban érdekelt mint a vegyipar, az acélipar, a szolgáltatások és a média. Saját hitvallásuk szerint a 2023-as névváltás után az olyan új mobilitási technológiákra összpontosítanak, mint a villanyautókra szabott platformok, a szoftveresen meghatározott járművek (SDV), az autonóm járművek és a mesterséges intelligencia.
De maradjunk még a névnél, mert a gyár adott segítséget az Actyon megnevezés megfejtésére is, ami az Action és Young szavakból áll össze, és az Act Young ‒ ennek megfejtése a „törekedj álmaid megvalósítására” ‒ és az Act On, vagyis „keresd az új kalandokat” üzeneteket is bele lehet látni.



























Külső
A SsangYong modelljei mindig is híresek, hírhedtek voltak a különleges formatervükről. Az autós szakirodalom egy emberként kacagott az amúgy roppant praktikus, de rémes kinézetű Rodius-on, és valljuk be az első generációs Actyon is egész furcsa szerzet volt, nem is beszélve az „arcával” épített pick-upról, az Actyon Sports-ról. Na, ezeknek az időknek már vége, a márka modelljei már sokkal jobban néznek ki, és a legfrissebb Actyon ‒ ami már KGM néven fut idehaza is ‒ pedig határozottan jól sikerült.

Szögletesek a tükrök is
Szögletes, férfias megjelenésű autó a 4740 milliméter hosszú, 1910 mm széles, 1680 mm magas és 2680 mm tengelytávú Actyon, amely a márka modellkínálatában méretben a 4850 mm-es Rexton és a 4705 mm-es Torres közé lehet belőni. A profilból hosszú, (a gyár szerint kupészerű) megjelenésű autó 20 colos felniket és színre fújt műanyag betéteket kapott az ajtókon, sárvédőkön.
Az első nappalifény LED-es csíkjának a Göncölszekeret kellene felidéznie a szemlélőben, és a két DRL között futó, látszólag öncélú LED-es fényeknek is van jelentésük: a koreai zászlón szereplő jeleket ismerheti fel benne, aki értő szemmel nézi. A jelek a föld, víz, tűz, ég szimbólumokat jelenítik meg, és egy sorral lejjebb, a hűtőmaszk műanyagjain is megismétlődnek.
Videón így néz ki az új KGM Actyon:
Belső
Bár a KGM Actyon bemutatóján a vásárlói igények és visszajelzések alapján tervezett belsőről számoltak be, majd eldicsekedtek azzal, hogy egyre kevesebb a gomb az autóban és a legtöbb funkciót az érintőképernyőre száműzték. Kár, mert közben az autóipar egyre több szereplője belátta már, hogy ez egy ordas nagy zsákutca, ami még a közlekedésbiztonságra is rossz hatással van. Mármint, hogy egy érintésérzékeny felületen kell menet közben apró felületeken eltalálni a kívánt beállítás elvégzéséhez szükséges felületet. A legfájdalmasabb a klímavezérlés képernyőre telepítése, de a vezetési mód menüből kiválasztása sem az a módszer, amit az ergonómia könyvekben tanítanak.





























Pedig az Actyon utastere egész csinos, kezdve a hatszögletű, alul felül lapított kormánytól a bőrkárpiton át az elöl nyolc irányban elektromosan állítható, elöl hátul fűthető üléseken, lebegő középkonzolon, hangulatvilágításon át a kristályból készült irányváltó gombig. A kárpit lehet egyszínű fekete, illetve kéttónusú camel/bézs, illetve fekete/vörös is. Rengeteg tárolórekesz, kisebb nagyobb üreg áll rendelkezésre az úti holmik elpakolásához és újdonságként elöl nyitható, panoráma üvegtetővel is rendelhető a modell.

Nagy zsebek az ajtókban
Műszerfala és a fedélzeti rendszere egy-egy 12,3 colos képernyőt kapott, de mindketten egy közös, egybefüggő felület mögött laknak.
Hely elöl-hátul rengeteg van az autóban, a hátsó ülések háttámlája is állítható, a csomagtartó pedig alapból 668 literes, amit a padlószint variálásával 769 literre, a hátsó ülések támlájának ledöntése után pedig 1568 literre lehet feltornázni.
Odafigyeltek az autó hangszigetelésére is, nemcsak a laminált első ablakokkal próbálják kint tartani a zajt, hanem a Michelintől érkező abroncsok is különleges, hangelnyelő betéttel érkeznek és a karosszéria üregeit is teletolták hangszigeteléssel.
Technika
Egyelőre egyetlen ‒ pontosabban az opciós összkerékhajtással kettő ‒ hajtáslánccal vásárolható meg az új Actyon, ez pedig az 1,5 literes, 163 lóerős, 280 Nm nyomatékú, közvetlen befecskendezéses turbós benzinmotor. Váltóból sincs nagy választék, egyedül az Aisintől érkező, harmadik generációs, hagyományos automata kerülhet az autóba, ami hatfokozatú.

Egyelőre csak egyféle motorral rendelhető
Persze nem marad ez így örökre, 2025-közepén érkezik a márka modelljeibe a hibrid hajtáslánc is amelyet a BYD-vel közösen fejlesztett a koreai márka. Elsőként a Torresben érkezik a hibrid rendszer, ami 2025 júniusára várható, majd valamivel később, december tájékán az Actyonban is rendelhető lesz.
A hibrid a 150 lóerős 1.5 literes GDI-Turbo motorra épül, ami mellé 177 lóerős elektromos motor is tartozik. Akkumulátora a BYD-tól érkezik, és 1,86 kWh-s. Érkezik tisztán elektromos modell is a KGM-től, ez a Musso elektromos változata lesz. A Torres EVX alapjaira épülő platós jármű egy és két villanymotoros változatban is készül, értelemszerűen a kétmotoros az összkerékhajtású változat. Itt egy, vagy két 152 kW-os villanymotor gondoskodik az autó mozgatásáról, az akkumulátorcsomag a BYD gyártmánya, vasfoszfát kémiájú, és 80,6 kWh-s.
Hajtáslánctól függően elméletben 400 és 330 kilométer körüli hatótáv lesz majd elérhető az autóval. A plató terhelhetősége 500, illetve 400 kilogramm ‒ az összkerekesé kisebb ‒ vontatni egyaránt 1800 kilogrammot lehet majd velük.

Az összerékhajtás feláras
Vezetés
A rendezvényen csupán a fotózás és egy rövid tesztkör fért csak bele az idősávunkba, de ennyi idő alatt is kiderült, hogy az Actyon valóban egész csendes lett. A 163 lóerős motor is elég a termetes test mozgatásához, és a hatfokozatú automata is passzol a képbe. Az irányváltó működése egy kicsit döcögősnek tűnt, és mint minden koreai autó, ebben sem tudsz még elindulni sem úgy, hogy valamiért ne kezdjen el hisztizni, csipogni a fedélzeti rendszer. Hogy az 1.5 literes benzinmotorral mennyit fog fogyasztani az autó, az majd a hosszabb teszten derül ki.

A kormány alig pár centit állítható
Költségek
A motorkínálathoz hasonlóan a KGM Actyon árlistájába sem lehet belezavarodni, mindössze egyetlen ár néz majd szembe a potenciális vásárlóval, ami 15 999 000 forint. Ezért a Premium fantázianevű felszereltséget tudhatja magáénak a vásárló, ami nagyjából mindent tartalmaz az automatikus váltótól, adaptív tempomaton, kétzónás klímán, bőrkárpiton, 20 colos alufelnin át a kétszer 12,3 colos kijelzőig. Aki további extrára vágyik, az összkerékhajtással, a panoráma üvegtetővel, kéttónusú fényezéssel és a 360 fokos kamerarendszerrel tudja megfejelni az előbbi összeget.
A |
|
---|---|
KGM Actyon 1.5 (163 LE) | 15 999 000 |
Peugeot 5008 ybrid 136 LE e-DCS6 (136 LE) | 14 480 000 |
Nissan X-TRail 1,5 VC-T Mild-Hybrid (163 LE) | 15 990 000 |
Renault Rafale E-Tech full hybrid (200 LE) | 19 799 000 |
Skoda Kodiaq 1.5 TSI DSG mHEV ACT (150 LE) | 16 914 960 |

Év végén érkezik a hibrid változat
Értékelés
A bő 70 éves múltra visszatekintő márka legfrissebb modellje ‒ KGM néven ‒ is hozza azt, amit megszoktunk a SsangYongtól. Karakteres megjelenés, masszív építés, sok extra alapáron. Kérdés, hogy a 16 milliós ár mire lesz elég a jó nevű, népszerű konkurensekkel rendesen ellátott kategóriában.
Mellette ‒ Ellene | |
---|---|
|
|