A 2017 óta piacon lévő Opel Grandlandot tavaly, 2024-ben váltotta az új, már elektromos hajtás köré tervezett második generációs modell. Elektromos és hibrid változatban már korábban is vezettük az Opel tágas szabadidő-autóját, most pedig a kettő közé belőtt, konnektorból is tölthető hibriddel ismerkedhettünk meg. Így már teljes a sor, amely a 48 voltos lágy hibridtől a most kipróbált PHEV-en át a teljesen elektromos kivitelig tart.

Külső

Jóval nagyobbra nőtt a második generációs Grandland, mint amekkora az elődje volt. Hosszabb, magasabb és a tengelytávja is nagyobb lett, egyedül széltében lett karcsúbb, igaz, szinte észrevehetetlenül kevéssel, egyetlen milliméterrel. Karosszériájának méreteivel – 4650 milliméter hosszú, 1905 mm széles, 1665 mm magas, tengelytávja pedig 2784 mm – pont befér a Stellantis új, kifejezetten elektromos hajtásra hangolt STLA Medium padlólemezére épülő, a cégcsoporton belül közeli rokonnak számító Peugeot 3008 és 5008 közé. 

Az arany középút – Opel Grandland PHEV teszt 23

4650 milliméter hosszú a Grandland

A klasszikus, egyen SUV formát olyan részletekkel tették egyedivé az Opelnél, mint az orron lévő átlátszó Opel Vizor, ami mögött világító, új megjelenésű márkaembléma látszik. Szépen illeszkedik a plexicsíkhoz a két, LED-es nappalifénnyel kiegészített fényszóró is. Ezek nem csak látványosak, hanem hasznosak is, a két fényszóróban oldalanként 25 600 darab LED-pixel világítja be az autó előtti utat úgy, hogy közben a szembejövőt kimaszkolja, így nem vakítja el. 

Az arany középút – Opel Grandland PHEV teszt 24

Átlátszó plexi lap mögött a megújult Opel embléma

Króm egyáltalán nem került a karosszériára sehová sem, az autó fenekén látható Grandland felirat is csak dombornyomott szövegként jelenik meg a csomagtartó ajtaján. Viszont kényes, könnyen karcolódó fekete zongoralakk felület bőven jutott az autó külsejére, a küszöbborításokat és a sárvédőíveket is ilyen anyaggal tették látványosabbá, hangsúlyosabbá. Az autó fenekén még egy látványos megoldás található, ez a csomagtartó ajtaján középen összefutó lámpacsík, illetve a szintén világító Opel felirat. Kipufogója nem látszik, azt szemérmesen elrejtették mélyen az autó alá. Felniből aránylag nagy, 19 és 20 colos méretűek közül választhat a leendő Grandland tulajdonos. 

Az arany középút – Opel Grandland PHEV teszt 25

A kipufogót szemérmesen elrejtették az autó alá

Belső

Odabent letisztult, otthonos belső várja az utasokat, amiben az egyik legjobb dolog az Opel AGR tanúsítványos (AGR = Aktion Gesunder Rücken, ami egy hátfájás ellen küzdő szervezetet jelöl) ülés. A márka modelljeibe régóta rendelhető ilyen spéci ülés, ami talán az egyik leghasznosabb extra annak, aki kénytelen gyakran, hosszú utakat megtenni autóval. Ebben az ülőlap hosszúságának állításától, az oldaltámaszok pozícióján át a fejtámla fel-le, előre-hátra mozgatása mellett deréktámasz, memória is megtalálható, és akár masszázsfunkció is rendelhető hozzá. Kárpitja pedig az újrahasznosított anyagok ellenére is kellemes tapintású. 

A komfort mellett a biztonságra, ergonómiára is gondoltak az autó belsejének megtervezésekor, amikor a korábbi gombtalanítási trendtől elfordulva visszahozták az autó belsejébe a fizikai gombokat, kapcsolókat. A Grandlandban a klímavezérlésnek, ablakpárátlanításnak és a hangerőszabályzónak is van saját fizikai gombja, kapcsolója, és a lámpákat is hagyományos módon, a bajuszkapcsoló végének forgatásával lehet kapcsolni. Ezek mellett a fedélzeti rendszer fontosabb funkciói is saját gyorsgombbal rendelkeznek és a vezetést megkeserítő táblafelismerő rendszer figyelmeztetései is könnyen elnémíthatók.

Az arany középút – Opel Grandland PHEV teszt 72

16 colos a fedélzeti rendszer képernyője

Műszerfala egyetlen keskeny 10 colos digitális képernyő, amit nagyméretű – feláras – rengeteg információt megjelenítő head up display egészít ki. Fedélzeti rendszerének képernyője 16 colos, a rajta futó rendszer gyors, a menürendszer pedig a könnyebben érthetők, átltáthatók közé tartozik. A középkonzolon a Stellantis egyéb márkáiból ismerős, a környezet síkjába süllyesztett fokozatválasztó kapcsolója található az elektromos rögzítőfék, pohártartók, nagyméretű, nyitható tetejű könyöklő és az USB, illetve indukciós töltők mellett. Van még itt egy apró plexi lap is, ami furcsán idegenül fest a környezetében. 

Az arany középút – Opel Grandland PHEV teszt 73

Furcsa plexilap a középkonzolon

Már szintén az új embléma látható az alul jobban, felül kevésbé hangsúlyosan lecsapott, kellemes fogásó kormányon, és a gombok, kapcsolók is újak. Rakodórekeszekkel, zsebekkel bőkezűen bántak, az ajtózsebekbe 3,7 liternyi, a könyöklő alatti hűthető üregbe pedig 12 liternyi holminak van hely. Ha minden egyéb lehetőséget összeadunk, akkor összesen 36 liternyi kisebb nagyobb úti holminak találni helyet az autóban. 

Az arany középút – Opel Grandland PHEV teszt 74

Nagyméretű rekesz a könyöklőben

Hátsó üléssorában 190 centiméteres magassággal a lábtér bőven elég, három ujjnyi hely is marad a térd és a vezető ülésének háttámlája között, de a fejtér más tészta, ott a belmagasságba belelógó üvegtető miatt már csak éppen elég a hely. Csomagtartója alapfelállásban 550 literes, amit a háttámlák variálásával 1645 literesre lehet bővíteni. A hátsó ülések háttámlái három darabban külön külön is ledönthetők, a csomagtartó padlója kétféle magasságban rögzíthető és 12 voltos csatlakozó, szatyorakasztó, és világítás teszi jól használhatóvá a rakteret. 

Technika

A most kipróbált PHEV-vel együtt három különféle hajtáslánccal lehet megvásárolni az új Opel Grandland legújabb változatát. A 48 voltos lágy hibridtől a PHEV-en át egészen a teljesen elektromosig minden megtalálható a választékban. 48 voltos hibridként 1.2 literes, háromhengeres benzinmotorral készül a Grandland, ami 136 lóerős és 230 Nm csúcsnyomatékú, amihez hatfokozatú DCT – duplakuplungos – automatikus váltó jár, és az akkumulátora 0,898 kWh-s. 

PHEV-ként már 1,6 literes négyhengeres, 150 lóerős benzinmotor és villanymotor kettőse kerül az autóba, ezek rendszerteljesítmény 195 lóerő, 350 Nm csúcsnyomatékkal. A villanymotor önmagában 125 lóerős, 118 Nm nyomatékú, és egészen 140 km/órás sebességig egymagában is elbír az autó 1896 kilogrammos tömegével. Váltóból új fejlesztésű hétfokozatú DCT található az autóban, amivel 7,8 másodperces gyorsulásra és 220 km/órás csúcssebességre képes. Tisztán elektromos hajtással 87 kilométert megy el, a nettó 17,9 kWh-s akkumulátorral, míg benzintankja is rendes méretű, 55 literes.

Az arany középút – Opel Grandland PHEV teszt 75

1.6 literes, négyhengeres benzinmotor

Nem győzi hangsúlyozni az Opel, hogy a Miller-ciklusú motort Rüsselsheim-ben fejlesztették, ami többek között új, láncos vezérlést is kapott. Villanymotorja a szintén új fejlesztésű hétfokozatú váltó házában kapott helyet és a korábbi nyolcfokozatú váltóval elérthez képest 10 százalékkal alacsonyabb vele az autó CO2 kibocsátása. 

A tisztán elektromos Grandland az első olyan Opel, amelybe európai gyártású, aksicsomag kerül, amelyet Franciaországban gyártanak. Ezekben a villanymotorok minden esetben 213 lóerősek, 345 Nm csúcsnyomatékkal, de a 400 volt feszültségű akkumulátorok különbözőek, nettó 73 és 82 kWh-sak is lehetnek, amelyek a WLTP szabvány szerint 523, illetve 582 kilométeres autózáshoz elegendők.

Az arany középút – Opel Grandland PHEV teszt 76

140 km/óráig az elektromos motor egyedül is elbír az autó tömegével

Vezetés

A katalógus szerint 7,8 másodperc alatt gyorsul 100-ra az Opel méretes, villanymotorral is megtámogatott szabadidő-autója, ami a valóságban is fürgének, dinamikusnak érződik. Jól és finoman vált a hajtás az elektromos és benzines üzemmód között és a lassítások, állítható erősségű motorfék/visszatáplálás is finoman, érezhető megtorpanások nélkül működik. A váltóba épített villanymotor miatt elektromos üzemben is kapcsolgat a hétfokozatú automatikus váltó, amitől egészen otthonosan benzines hangulatú vele az autózás.

Futóműve elöl MacPherson, hátul multilink rendszerű, amivel pont annyira stabil, ami még biztonságos, nem billeg az autó, viszont sportosnak nem igazán lehet mondani. Nem mintha annak kellene lennie, ez mégiscsak egy nagy, kényelmes, családi autó. Komfortra is egész jó, bár hogy az úthibákkal mire jut, azt legfeljebb itthon tudjuk majd kideríteni, mert a tesztútvonalat egy olyan szakaszra tervezte az Opel, amit éppen frissen aszfaltoztak. A hibátlan minőségű felületen pedig sok helyen még a felfestések is hiányoztak, sőt, egy helyen vissza kellett fordulni az éppen zajló munkák és a forró aszfalt miatt. 

Az arany középút – Opel Grandland PHEV teszt 77

Kormányzása is a felhasználáshoz illik, könnyű, nem igazán feszes, és ha nem is halálpontosan, de mindig megcsinálja, amit kell. Menet közben az 1.6-os motor hangja csak akkor szivárog az utastérbe, ha nagyon gyötri a vezető, amúgy csendben, békében lehet vele haladni. Fogyasztását egy tesztúton nem tudjuk megmérni, ezt majd itthon, a hosszabb teszten tudjuk kideríteni, de a gyár roppant szimpatikusan nem trükközik a fogyasztás megadásával, a műszaki adatok között megtalálható 6,8-7,0 literes értéket teljesen lemerült akkumulátorral mérték, nem variálták bele a felhasználástól függően 85-101 kilométer közötti elektromos hajtással megtehető távot.  

Költségek

A háromféle hajtáslánc közül a külső áramforrásból is tölthető hibrid kivitelű Grandland árban a két másik közé ékelődik. Míg a 48 voltos hibrid árlistája 12 490 000 forinttól indul, és a teljesen elektromos változatért minimum 17 790 000 forintot kell a kasszánál hagyni, addig a PHEV 16 190 000 forinttól vásárolható meg. 

Választható extrák közül a karosszéria színére fényezett tető 20 ezer, a lecsatolható vonóhorog 240 ezer, a többek között 10 irányban állítható, fűthető, AGR vezetőülést, kormányfűtést, automata csomagtérajtót, parkolóradarokat és 180 fokos képet adó kamerát tartalmazó Komfort csomag 480 ezer, az alap 3,3 kW helyett 6,6 kW-os fedélzeti töltő 180 ezer forintba kerül. 

Az arany középút – Opel Grandland PHEV teszt 78

Króm nincs az autón, csak domronyomott Grandland felirat a csomagtartó ajtaján

Karosszériaszínek közül az Impakt réz névre hallgató az egyetlen, ami nem jár további költségekkel, míg a szürke 150 ezer, a fekete/ezüst/zöld változatok pedig 240 ezer forintba kerülnek. 

Az Opel Grandland PHEV és vetélytársai – Listaár, forint
Opel Grandland Plug-in hybrid – 17,9 kWh (195 LE) 16 190 000
Opel Grandland Hybrid (136 LE) 12 490 000
Opel Grandland EV – 73 kWh (210 LE) 17 790 000
Peugeot 3008 PHEV – 17,8 kWh (195 LE) 17 930 000
Peugeot 5008 PHEV – 17,8 kWh (195 LE) 19 230 000
Toyota Rav4 2.5 Plug-in Hybrid – 18,1 kWh (306 LE) 20 565 000
Ford Kuga 2.5 – 14,4 kWh (243 LE) 19 300 000

Értékelés

Egyedi megjelenésével, rafinált fényeivel az Opel Grandland-nak sikerül kitűnni a kompakt szabadidő-autók egyforma tömegéből a feltűnő, látványos első plexi vizorral és a hátul világító Opel felirattal. A sokféle hajtáslánc megkönnyíti a választást, jó eséllyel mindenki magtalálja a kínálatból a neki, illetve az élethelyzetének, közlekedési igényeinek legjobban megfellelő változatot. Emellett a belseje is praktikus, jól használható és tágas, az AGR ülésekkel pedig a világból is ki lehet vele autózni.

Mellette – Ellene
 
  • Izgalmas megjelenés
  • Tágas utastér
  • Príma ülések
  • Sokféle hajtáslánc
  • Csendes, civilizált üzem 
 
  • Rengeteg kényes zongoralakk felület

Szavazás

Hány pontot adnál az Opel Grandland PHEV változatának?
átlag
7.46
szavazat
130
Hány pontot adnál az Opel Grandland PHEV változatának?