A szabadidő-autók és crossoverek megjelenése óta a legtöbb autógyártó modellkínálata alaposan megváltozott. A régi, évtizedeken át jellemző alapkínálat ‒ ötajtós, szedán, kombi, különböző méretekben ‒ felfoghatatlan méretűre, létszámúra dagadt. Ma, ha valaki megnyitja a BMW főoldalát és a modellekre kattint, akkor nem kevesebb mint 121 találattól kaphat sokkot. Igaz, ebben minden jelenleg létező modell benne van, de a három tanulmányautó és a két darab páncélozott jármű ‒ ez összesen öt ‒ már nem változtat sokat a helyzeten. 

Ez a BMW modellkínálatának tizede

 

Nagy szerencse, hogy a mindent elsöprő SUV-őrületben a bajor márka nem engedte el az olyan klasszikus, régi kedvencek kezét sem, mint amilyen egy erős, dízel kombi. De nemcsak hogy nem engedte el, hanem mindent beleadva egy varázslatos autót tettek le az asztalra azoknak, akik tudják, mi a jó. Egy hathengeres, bivalyerős, kényelmes túrakombit, ami ráadásul még takarékos is. De tényleg létezik ilyen? 

Külső

Nagy, széles, lapos. Elsőre ez ugrik be az új 5-ös Touring elnyújtott, érdekes részletekkel, izgalmas ívekkel megbolondított karosszériáját elnézve. Elődjéhez képest a jelenlegi változat 97 milliméterrel hosszabb ‒ egészen pontosan 5060 milliméter ‒, 32 milliméterrel szélesebb ‒ 1900 milliméter tükrök nélkül mérve és 2156 mm tükrökkel ‒ és 17 milliméterrel magasabb ‒ 1515 milliméter ‒, tengelytávolsága pedig a 2995 milliméterével a kategória legnagyobbja. 

Takarékos dízel kombi, csak műértőknek 116

Kategóriájának legnagyobb tengelytávjával büszkélkedhet az 5-ös kombi változata

Itt még emészthető méretű maradt a BMW-vese, igaz, aki feltűnősködni akar, az ezt kivilágítható változatban is kérheti. Elegánsak a karcsú, a klasszikus dupla elrendezést idéző LED-es fényszórók, és igazán szerethetők a minden agyonbonyolítás nélkül is kis légellenállású, a karosszéria síkjába simuló kilincsek is. Amiket használni is kényelmes, nem kell egy kézzel kipiszkálni a lemez síkjából, hanem az úgy működik, ahogy annak működnie kell. 

Takarékos dízel kombi, csak műértőknek 117

Síkba lapuló kilincs

Jól áll az autónak a baljós, fenyegető matt szürke szín, amit remekül ellensúlyoznak a fényes fekete betétek, illetve a 20 colos, durván egymillió forintba kerülő felni nyílásai mögül előtűnő piros féknyergek látványa. Felniből amúgy 18 és 21 col közötti méretek kerülhetnek az autóra. Vagy alá. 

Belső

Az ajtók kinyitása után a belsőn azonnal látszik, hogy valami nem stimmel. De elég sokáig tart, mire tudatosul, hogy a szellőzőnyílások hiánya az, ami nyugtalanító. Persze ennek ellenére vannak keskeny rések, amin jön a levegő, de ezek is alig látszanak, a légáram útját szabályzó pöckök pedig egészen aprók, szinte láthatatlanok lettek. Magát a légmennyiséget pedig egy érintőfelületen lehet szabályozni.

Utóbbi hasonló ergonómiai baklövés, mint amit legutóbb a Volvo EX90-ben láthattunk. Itt még nincs vége az érintésérzékeny felületen vezérelhető funkcióknak, mert a szélvédők párátlanítása, az ülések beállításának egy része, sőt, még az elakadásjelző kapcsolója is ilyen. 

A menüből állítható klímát már nem is érdemes megemlíteni. De ennyivel ki is fújt a BMW belsejének negatív kritikája, és biztos van olyan felhasználó, aki örül ezeknek a furcsaságoknak. Mivel nincsenek látható gombok, kapcsolók, szellőzőnyílások, a belső teret a két, remek képminőségű kijelzőből álló, hajlított képernyőív uralja, a sportos, alul kissé lapított, háromküllős sportkormánnyal együtt. Utóbbi még mindig kényelmetlenül vastag, de vagy az én kezem nőtt meg, vagy az emlékeim hagytak cserben, de mintha egy leheletnyivel vékonyabb lenne, mint eddig volt.  

Takarékos dízel kombi, csak műértőknek 200

Csinos részlet a kormányon

 

Üléseinek beállításával el lehet bíbelődni egy ideig, annyiféle irányban és módon állíthatók, kezdve az ülőlap hosszának személyre szabásától egészen az oldalpárnák szorításáig. A kárpit mindenhol príma, jó szagú, kellemes tapintású, és olyan apróságokra is maradt energia, mint amilyenek az övekbe szőtt színes csíkok. 

Középkonzolján is akadnak látványos részletek, a világ egyik legjobb fedélzeti rendszerében navigáló eszközét a BMW már egész régen kitalálta, ez pedig az iDrive, a minden irányban mozgatható vezérlőtárcsa. Kár, hogy nem ez kerül minden BMW-be, de itt ez feszít a középkonzolon, és örülünk is neki. Pláne, hogy a hangerőszabályzóval és az irányváltó gombjával együtt ez is kristályszerűen csillogó anyagból készül, ami ugyan gyűjti az ujjlenyomatot, de napsütésben olyan szépen csillog, hogy szinte nem is látszanak rajta a foltok. 

Takarékos dízel kombi, csak műértőknek 201

A világ legjobb vezérlőizéje az iDrive tárcsa

Elöl-hátul kényelmesek az ülései, a második sorban is kibekkelhetők a hosszabb utak is, van itt kétzónás klíma, ülésfűtés, pohártartós könyöklő, árnyékoló az ablakra, és rengeteg USB-töltőpont is. 

Ha már kombi, akkor érdemes a csomagtartóval is egy kicsit jobban foglalkozni. Ez a hajtástól függetlenül minden változatban ugyanakkora, 570, illetve 1700 literes a háttámlák ledöntése után. Ritka jól használható csomagtartót kapott az 5-ös kombi, láthatóan rengeteget dolgoztak rajta, hogy minden részlete ennyire átgondolt legyen. Alig nyitja ki valaki a csomagtartót, máris jön az első kellemes meglepetés, amikor kiderül, hogy elképesztően magasra nyílik a csomagtartó ajtaja, akár 190 centis magassággal is simán be lehet állni alá, anélkül, hogy spontán koponyalékeléstől kéne tartani. 

Takarékos dízel kombi, csak műértőknek 202

Rekeszek a padló alatt

A hátsó ülések támlája 40:20:40 arányban egyesével is dönthető, reteszelésük a csomagtérből, nagy, kézreálló fülekkel kényelmesen oldható. Vastag puha kárpit borítja a csomagtartó alját, oldalát, és található benne szatyorakasztó, 12 voltos aljzat, illetve az opciós, gombnyomásra előbújó vonóhorog gombja is. Mindkét oldalon hálós zsebbe pakolhatók a kisebb dolgok, vannak csomagrögzítő fülek. A felnyitható és teleszkópok által megtartott padló alatt újabb rekeszek találhatók, ahová többek között az egy mozdulattal, könnyedén kiszedhető csomagtérroló is simán elfér. 

Takarékos dízel kombi, csak műértőknek 203

Az üvegtető jót tesz a térérzetnek is

Technika

Egyetlen benzinmotorból, három dízelből és szintén három külső áramforrásból is tölthető hibridből ‒ PHEV ‒ áll a kombi 5-ös motorválasztéka. A benzines négyhengeres, 208 lóerős, a dízelek lehetnek négy- és hathengeresek is, mindegyikük 48 voltos lágy hibrid rendszerrel van kiegészítve, a teljesítményük pedig 197 és 303 lóerő. A négyhengeres dízeleknél a szíjhajtással kapcsolódó villanymotor 8 kW-tal száll be az autó mozgatásába, az erősebb, hathengeres dízelben a villanymotort a főtengelyre integrálták, ennek csúcsteljesítménye pedig 13 kW. Az ehhez tartozó lítiumion-akkumulátor 0,9 kWh-s és a csomagtartó alatt helyezték el. 

Takarékos dízel kombi, csak műértőknek 204

Civilizált a hathengeres, 303 lóerős dízelmotor

A gyengébb dízel hátsó- és összkerékhajtással is elérhető, míg a 303 lóerős 540d csak összkerékhajtású változatban szerepel a választékban. PHEV-ként pedig 299 és 489 lóerős rendszerteljesítményre képesek a kombi 5-ös BMW-k. 

Az alapáron összkerékhajtású soros hathengeres dízelmotor nyolcfokozatú, automata váltón keresztül 303 lóerőt, illetve 670 Nm nyomatékot továbbít a kerekek felé, ez 5,4 másodperces gyorsulásra és 250 km/órás csúcssebességre elég, miközben a gyár szerinti fogyasztás megáll 6-6,5 liternél. Futóműve megegyezik a szedán alatt találhatóval, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul öt lengőkaros futómű dolgozik a kasztni alatt.

Takarékos dízel kombi, csak műértőknek 205

Boost gomb ad még több erőt, nyomatékot

Vezetés

Már ücsörögni, gombokat nyomogatva zenét hallgatni is jó dolog az új 5-ösben. A Bowers & Wilkins hifi itt óriásit szól ‒ megint a korábban már említett Volvót kell felhoznom, amiben ez a márka ugyanezzel a beállítással, de jóval komolyabb árral közel nem hozta ezt a hangminőséget ‒ valószínűtlen térérzettel, csillogó magasakkal, gyomorban ütős mélyekkel. Aki mostanában tervez hasonló BMW-t venni, bátran ikszelje be ezt az extrát. 

Takarékos dízel kombi, csak műértőknek 206

Hatalmasat szól a Bowers & Wilkins hifi

Viszont az igazi móka a motor beindítása után jön. A soros hathengeres dízel álomszépen jár, finoman indul, ha a start-stop rendszert elfelejtjük kikapcsolni, és ha szükség van rá, óriásit ránt az autón. Finoman és gyorsan dolgozik a nyolcfokozatú automata, mindig azt csinálja, amit kell, a kabin csendes, még autópályán is csak csekély szélzaj hallatszik kintről. Ez az autó ide való, autópályára, ahol tempósan haladva lehet vele elautózni a világ végéig és vissza. Akár többször is. Mindezt úgy, hogy közben nem gyűlölöd meg a vezetést. 

Takarékos dízel kombi, csak műértőknek 207

Változtatható a műszerfal megjelenése, információtartalma

Ráadásul ott a Sport üzemmód, amikor még élénkebb, érzékenyebb lesz minden porcikája, és ha ez sem elég, akkor a kormány mögötti Boost füllel még további lóerőket, Nm-eket túr elő a kalapból a rendszer. 

Futóműve a 20 colos felnikkel is kényelmes, nem rázós, egyszerre tartja vasmarokkal az autót kanyarban, miközben az úthibák sem tudják zavarba hozni. Határozottan gyűr maga alá mindent, legyen az kátyú vagy fekvőrendőr.

Takarékos dízel kombi, csak műértőknek 208

Tengernyi beállítási lehetőség

A hab a tortán a valószínűtlen fogyasztás. Nem tudom, milyen mágiát alkalmaz a BMW, de a főként városban leautózott teszthét után 6,4 literes átlagfogyasztás jött ki. 6,4 liter! Mindezt egy bő 300 lóerős autóval. Tankolás után az ezer kilométer fölötti hatótáv látványa is simogatja a vezető lelkét, és ilyenkor felmerül a kérdés, hogy mi a frászért nem ez a motor kerül bele mindenbe, ami közúton mozog. 

Vezetőtámogató rendszere minden tud, amit kell, és nem csinál semmi felesleges hisztit. Sőt, az utálatos táblafelismerő és feltételezett gyorshajtásra figyelmeztető rendszer egyetlen gomb pár másodperces nyomásával hatástalanítható. A BMW-nél okosan ráéreztek, hogy fölösleges az őrületbe kergetni a tulajokat azzal, hogy menübe, harminc kattintás mélyre ássák el ezt a funkciót.

Takarékos dízel kombi, csak műértőknek 209

Indukciós töltőfelületen tölthetők az erre alkalmas telefonok

Költségek

Az ötös sorozat legolcsóbb tagja az 520i négyajtós változata, ami 24 179 000 forintos listaáron szerepel a konfigurátorban. Ugyanez kombiként valamivel többe, 25 034 000 forintba kerül. A legolcsóbb dízelmotoros kombi az 520d Touring, amiért 25 909 000 forintot kérnek hátsókerék-hajtású kivitelben, és 27 019 000 forintot az összkerekes xDrive változatért. A dízel kombi választék csúcsát az 540d xDrive Touring jelenti, ami listaáron 29 969 000 forintba kerül. 

Takarékos dízel kombi, csak műértőknek 210

Csendes, komfortos utastér

Konnektorból is tölthető hibridként 28 210 000 forintba kerül az 530e xDrive, és 29 320 000 forintba ugyanez összkerékhajtással. Ebben a ligában az 550e xDrive Touring a csúcs, amiért 33 465 000 forintot kell a pénztárban hagyni. 

Az 540d xDrive Touring és vetélytársai ‒ listaár, forint
BMW 540d xDrive Touring (303 LE) 29 969 000
Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC T-modell (197 + 23 LE) 27 780 000
Audi A6 Avant 40 TDI quattro S tronic (204 LE) 29 000 110
Lexus ES300h (218 LE) 23 400 000

Színek közül az Alpesi fehér az egyetlen, ami alapáras, a többi metálfényért 448 ezer forintot kérnek, de vannak különlegesebb, drágább színek is, a Tanzanit kékért 857 700, a Frozen Deep Grey metál pedig közel másfél milliós pluszköltséget jelent. Utóbbi nem olcsó, viszont elképesztően jól áll az autónak. Felnire 230 ezertől 1,5 millió forintig lehet költeni, a belső kárpitok ára 300 ezertől 1,3 millió forintig húzódik. Emellett még számos, nagyjából felsorolhatatlan mennyiségű extrát tartalmazó csomag is rendelhető az autóhoz, akit minden érdekel, az itt nézelődhet tovább, hogy mi mennyibe kerül. 

Takarékos dízel kombi, csak műértőknek 211

Alig látható a kipufogó

Amikor azt hiszed, hogy a tengernyi szabadidő-autó mellett már egyáltalán nincs szükség normális autókra, akkor jön a BMW, és csinál egy baromi jó, nagy, hathengeres dízelmotorral felszerelt, tágas, komfortos és kívánatos külsejű kombit. Ami ráadásul kevesebbet is eszik a legtöbb hibridnél, és ha kell, megy 250-nel is. Van még remény, mégsem bolondult meg teljesen a világ. 

Mellette ‒ Ellene
 
  • Dögös forma
  • Tágas, kényelmes prémiumutastér
  • Bitang jó hathengeres dízelmotor
  • Átgondolt csomagtartó
  • Takarékos üzem 
 
  • Sok érintésérzékeny felület

Szavazás

Hány pontot érdemel szerinted a dízel kombi 5-ös BMW?
átlag
8.44
szavazat
809
Hány pontot érdemel szerinted a dízel kombi 5-ös BMW?