Symbioz, magyarul szimbiózis. Hivatalosan a szimbiózis két vagy több különböző faj egyedeinek – általában egymásra utalt – szoros együttélése, amely minkét fél számára előnyös. Nem pont erre utalt a névválasztás a Renault-nál, hanem az autós és az otthon összeolvadását akarták így kifejezni. No, nem pont ezzel a modellel, hanem egy 2017-ben bemutatott tanulmányautóval, amely azt igyekezett előre vetíteni, milyen lesz az autózás 2023-ban. Nevében azonos, de látványban nagyon más a végül 2024-re megvalósult sorozatgyártású Symbioz, de abban lehet valami, hogy az otthon megjelenik benne, hiszen egy kompakt méretű családi autó született vele.
A Renault ötödik szabadidő-autójaként, a Captur, Arkana, Austral és a Scénic mellé érkezett Symbioz méretre leginkább a Captur és az Arkana közé lőhető be, míg utasterének dizájnja, berendezése leginkább a Captur-re hasonlít. A csupán egyféle, öntöltő hibrid hajtáslánccal kapható Symbioz-ból a legjobban felszerelt, iconic változatot próbáltuk.





Külső
Látványos, izgalmas elemekből nincs hiány a Renault Symbioz karosszériáján, amit még a matricázás sem tudott teljesen élvezhetetlenné rondítani. A karosszéria kellemes, lágy domborulatokkal ellátott alapformáját éles, szögletes részekkel tették érdekessé, az új Renault-k formaterve Gilles Vidal érdeme, aki korábban a Peugeot-nál rajzolt hasonló formákat.
Hűtőrácsa lejjebb kezdődik, mint gondolnánk, a márkaembléma környéke teljesen beépített terület, a rácsok egy szinttel lejjebb kezdődnek. Itt találhatók a sokszögletű nappali menetfény, és a légbeömlők. Oldalról a szokásos sárvédőszélesítések, kerékjárati ívek műanyagozása látványos, de jutott krómbetétes plasztikból a küszöbökre is.
Akik a hegyesszögekért rajonganak, azok biztos beleszeretnek majd a C-oszlop látványába, mert oda aztán jutott belőlük bőséggel, amiből maradt még a hátsó lámpatestekbe is. Leghátul egy csinos betűtípussal felírt Symbioz felirat és egy kevésbé elegáns, esetlen megjelenésű kurta hátsó ablaktörlő zárja a képet. A karosszéria hossza 4413 milliméter, szélessége 1797 mm (tükrök nélkül mérve) magassága 1575 mm, tengelytávja 2638 mm.
Belső
Klassz üléspozíció, kényelmes, jó oldaltartású ülések, szépen formázott, kellemes fogású kormány várják a Symbioz vezetőjét. Az utastér berendezése elegáns, az anyagok javarészt jó tapintású, igényes kivitelűek. A berendezésnél remekül eltalálták, hogy lehet valami modern és használható is egyben, így az érintőképernyő és a hagyományos gombok, kapcsolók egyaránt megtalálhatók benne.
Légkondicionálója ugyan csak egyzónás, de a vezérléshez nem kell érintőképernyőt piszkálni, a hőmérséklet beállításához és egyéb párátlanító funkciókhoz nem sajnálták a saját gombokat.





Műszerfala digitális, az óracsoport információi 10,3 colos TFT kijelzőn jelennek meg, illetve középen ott a függőleges tájolású, 10,4 colos érintőképernyő is a fedélzeti rendszernek. Az úti holmiknak összesen 24,7 liternyi helyen lehet elszórni az utastérben, a kesztyűtartó befogadóképessége 7 liter. USB és indukciós töltőpontokat is lehet használni telefontöltésre, bár a vezeték nélküli felületre csak az átlagosnál valamivel kisebb telefonok férnek rá. (a 164 mm-es telefonom már nem fért el rajta)
A vezeték nélküli kapcsolat, telefontükrözés gyors és akadásmentes a Google alapú fedélzeti rendszerrel, aminek a menürendszere is jól átlátható, könnyen kezelhető, akár egy mobilé. Pedig beálíltási lehetőség rengeteg van. Középkonzolja szellős, több szinten is található rajta rakodófelület, bár az irányváltó kapcsolója meglehetősen nagyra sikerült, sokat elvesz a térből. Viszont jó fogású és látványos berendezési tárgy ahogy kiemelkedik a környezetéből.
A Symbioz hátsó sorában is kényelmesen lehet utazni, lábtérben még a magasabbak sem szenvednek ebben hiányt. Ugyanakkor a tudományos üvegtető – szegmensenként változtatható, hogy átlátszó, vagy tejüvegszerűen opálos legyen-e – sokat elvesz a fejtérből, ami így éppenhogy csak elég a 190 centis magassághoz. Menet közben két USB-C és egy 12 voltos aljzat szolgál az elektromos eszközök töltésére és van saját szellőzőnyílása is a második üléssornak. A kárpitoktól, visszafogott színektől, puha anyagoktól és az üvegtetőn át beáramló rengeteg fénytől egész otthonos hangulatú a belső.
Csomagtartója 434-675 liter között változtatható, ami a sínen, 16 centiméteres távon egyben tologatható hátsó üléssor pozíciójától függ és a padló alatti rekesz 127 litere is benne van. Ha nagyobb mennyiségű csomagot kell szállítani, akkor az ülések ledöntés után 1498 literre növelhető a tér. Praktikus, jól használható raktere van a Symbioz-nak, a szatyorakasztók mellett a padló alatti üregek is hasznosak, és a 48 liternyi helyet igénylő szükségpótkerék is pont befér a padló alá.
Technika
Egyetlen motort választhatnak a Renault Symbioz vásárlói, ez pedig az 1598 köbcentis, önmagában 94 lóerős négyhengeres, közvetett befecskendezésű szívó benzinmotorra épülő öntöltő hibrid hajtáslánc, 143 lóerős rendszerteljesítménnyel. Ebben a villanymotor 49 lóerős, 205 Nm forgatónyomatékkal, közösen pedig 250 Nm-t hoznak össze. A rendszerben nincs kuplung, így a hibrid Symbioz induláskor kizárólag elektromos üzemben működik és a hátramenetet is villanymotor intézi.
Található egy másik villanymotor is a rendszerben, ez az indítómotor-generátor a benzinmotor finom újraindításért és az áram-visszatermelésért felel. A fékezésekkor visszanyert energiát 1,2 kWh, 230 volt feszültségű, 39 kilogrammos lítiumion akkumulátor tárolja. Ha szeretnél jobban elmerülni a rafinált váltó műszaki részleteiben, akkor ezt a cikket semmiképp ne hagyd ki. Ezzel a teljesítménnyel 10,6 másodpercig tart a 100 km/órás sebesség elérése és 170 km/óra a legnagyobb tempó, ami elérhető vele.
Vezetés
A Renault nem ma találta fel a kulcsnélküli ajtónyitást, indítást, de talán senki nem csinálja ezt náluk jobban. A kulcs egy lapos, súlytalan, könnyen zsebretehető valami, ami észrevétlenül lehet veled bármikor, nem dudorodik ki tőle a nadrágod, nem húzza le a táskád, nem zörög, nem karcol össze semmit. Emellett használni is egyszerű, az égvilágon semmit nem kell vele csinálni. Ha közeledsz az autóhoz oldanak a zárak, ha eltávolodsz zárnak. Boszorkányság.
Vezetési élményből leginkább komfort terén ad sokat a Symbioz, bár a 143 lóerős rendszerteljesítménytől akár többet is várhatnánk, mint egy 10,6 másodperces gyorsulást. A hibrid rendszernek vannak furcsa hóbortjai, a tisztán elektromos indulás és hátramenet ma már nem annyira meglepő, de a váratlanul, a vezetési stílustól, tempótól függetlenül felbőgő, épp egy kis visszatöltést intéző motor elég furcsa.
Pedig normál stílusban vezetve a rendszer képes minden egyéb fennakadás nélkül, civilizáltan, csendben is működni. A motorindítások finomak, az üzemi fék és a visszatöltés közti váltás is alig vehető észre.
Kedves húzás, hogy a kötelező táblafelismerő rendszer könnnyedén hatástalanítható, így nem kell a gyakran benézett sebességkorlátozások miatti folytonos figyelmeztetésektől megőszülni. Ezzel együtt összesen 29 vezetőtámogató rendszer dolgozhat a Symbiozbban, az adaptív tempomattól, az aktív sávtartón, holttérben közeledőkre figyelmeztetőig, és a parkolóasszisztensig. Feltehetőleg mind jól működött, mert felesleges, vakriszatással, váratlan vészfékezéssel egyik sem borzolja a vezető idegeit.
Kormányzása szintetikus, a kormányrásegítés mértéke egy hajszállal nagyobb az optimálisnál, elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros futóműve viszont kifejezetten jóindulatú, klasszul fordul és amikor már kezdi elveszteni a fonalat, ezt is fokozatosan teszi, nem váratlanul egyik pillantról a másikra. Különösebb baja az úthibákkal sincs, az átlagosakat meg sem érezni benne.
Fogyasztása a vegyes felhasználás mellett – autópálya, város és országút – leautózott teszthét után 5,3 liter lett. Valamivel több a gyári ígéretnél, de a szabadidő-autó karosszériához mérten határozottan jó érték.
Költségek
Listaáron 12 499 000 forinttól kapható Renault Symbioz, az alapnak számító Evolution felszereltségi szinttel. Nincs különösen távol ettől az ártól a fullos változat listaára sem, és még fix, minden felszereltségnél azonos kedvezmény is levonható az árból. Egyedül a lángvörös fényezés alapáras a modellnél, a többiért további 220 ezer forintot kell fizetni.
A panoráma üvegtető 600 ezer, a szükségpótkerék 70 ezer, az elektromos mozgatású csoamgtérajtó 180 ezer, a 10,4 colos openR link multimédia rendszer navigációval és beépített Google-szolgáltatásokkal, kilenc hangszórós Harman Kardon hangrendszer 300 ezer forintba kerül.
Emellett a szokásos csomagok is választhatók, amelyek között a Téli csomag – fűthető kormány és fűthető első ülések – Parkolás 360 csomag – félautomata parkolóasszisztens + 360 fokos kamera – Csomagtér csomag – szükségpótkerék + duplafenekű csomagtartó – is megtalálható.
Az aktuális listaárakat, kedvezményeket is tartalmazó táblázat így néz ki:
Felszereltség | Motor | Listaár | Kedvezmény | Kedvezményes ár |
evolution | full hybrid E-Tech 145 | 12 499 000 | 950 000 | 11 549 000 |
techno | full hybrid E-Tech 145 | 12 949 000 | 950 000 | 11 990 000 |
esprit Alpine | full hybrid E-Tech 145 | 13 799 000 | 950 000 | 12 849 000 |
iconic | full hybrid E-Tech 145 | 14 449 000 | 950 000 | 13 499 000 |
A Renault Symbioz full hybrid E-Tech 145 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Renault Symbioz full hybrid E-Tech (143 LE) | 12 499 000 |
Nissan Qashqai e-POWER (193 LE) | 17 599 000 |
Kia Sportage hibrid (210 LE) | 14 949 000 |
Hyundai Tucson Hybrid 1.6 T-GDi 6AT 2WD (215 LE) |
15 149 000 |
Értékelés
Ügyesen variálható, a személyszállítástól a teherhordásig bármire bevethető belsejével, takarékos üzemével a Renault józan értékekeket követő szabadidő-autója. A Symbioz kényelmes, van benne egy kis elektromosság, elfér benne a család, de nem túl nagy, és emellett a jóindulatú, komfortos futómű van alatta. Valószínűleg sokan keresnek valami hasonlót, amikor autót választanak.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|