Van egy autó a világon, amelynek még a hosszú Range Rover is félszegen köszön kezi csókolommal. A Rolls-Royce Cullinan nemcsak orbitális ára miatt lebeg a hozzá képest kommersz autók felett, tényleg másik dimenzióból tévedt be a Vezess szerkesztőségéhez.

Ennek a márkának sajátos aurája van, engem mindig megejt a Rolls-Royce diszkréciója és a szóhasználatukban is tükröződő fennköltség. Náluk szóba sem kerülhet a bestseller kifejezés a legnagyobb mennyiségben értékesített típusra. A Cullinan tehát a „most requested” modell a kínálatban, a legnagyobb számban igényelt autó.

62 fotó

Nézzétek el nekem, tanulatlan pórnak, ha ezek után modellfrissítésnek merem nevezni a 2018-ban bemutatott luxusterepjáróval tavaly történteket. Méltóbb volna tökéletesítésnek nevezni a folyamatot, amivel még több lett a személyre szabási lehetőség, módosult a technika és igény esetén a műszerfali óra alatti vitrinben is veled utazhat – az autó orrán kívül – a legendás hűtőfigura, a Spirit of Ecstasy.

Dél-Afrikából származik a típusnevet ihlető Cullinan, a valaha fellelt legnagyobb nyersgyémánt. A 3106 karátos, azaz 621,2 grammos ékkő a bánya tulajdonosáról, Thomas Cullinanről kapta a nevét. Szétvágása és csiszolása után a VII. Edward brit uralkodónak ajándékozott drágakő legnagyobb darabja a királyi jogart ékesíti.

Külső

Kicsit olyan a második sorozatú Rolls-Royce Cullinan, mint a modern építészet egyes alkotásai: nem feltétlenül szép, de a hatása alá kerülsz. Monumentalitásával akkor is uralná környezetét, ha nem volna ilyen hatalmas, de nem bízták a véletlenre.

Eltűnt ez az álomautó Magyarországról 6

Menet közben nem forog az embléma, egyszerű, jól kisúlyozott mechanika van a varázslat mögött a Rolls-Royce autóiban. Képek: Földes Attila

5355 milliméteres hosszúsága, 2000 milliméteres szélessége és 1835 milliméteres magassága a 3295 milliméteres tengelytávval impozáns korpusz, dimenzióival a luxus SUV a nyújtott kisbuszokat idézi. Az autó hatását megfejelhetitek szaténezüst motorházfedéllel.

Gyártója szerin a Cullinan formája pezsgőbb, frissebb lett a változtatásokkal. A függőleges elemeket a felhőkarcolós városkép ihlette, az a környezet, ahol ezek az autók a legnagyobb mennyiségben előfordulhatnak.

Hűtője a polírozott függőleges lamellákkal olyan szuverenitást sugároz, hogy még az úthibák is elszégyellik magukat, amelyeken a 23-as kerekeivel átgurul. Az athéni Pantheont idéző hűtőoromzat szögletesebb, több éllel operál az első szériánál, ráadásul kivilágítható lett.

Eltűnt ez az álomautó Magyarországról 7

Nem tűnik el, ha hozzáérnek, de a menüből behúzható. Szénszálas műanyagból, tömör ezüstből vagy aranylemezekkel borítva is rendelhető a Spirit of Ecstasy

Tetején Emily szárnyal, az embléma lehet fényes fém, rózsaarany, tömör ezüst, de kaphat aranylemezes borítást vagy készülhet szénszálas műanyagból. Ágyazása rugalmas, hogy minél kisebb sérülést okozhasson az elgázolt embernek. A Spirit of Ecstasy nem tűnik el érintésre, a menüből húzható be és engedhető ki.

Legalább ilyen fontos az autó egy tömbből faragottságát hangsúlyozó zárt fémfelület a hűtőrács, a fényszóró és a lökhárító között. Merőben más a nappali menetfény, az L alakú fényív az autó szélességét és magasságát egyszerre képes hangsúlyozni az orron, amely semmi kétséget nem hagy a Rolls-Royce Cullinan helyéről a tápláléklánc legtetején.

Az SUV oldalán végigfutó, kézzel meghúzott coachline duplán is kérhető, a tesztautón egy mandarinszínű dísz ívelt. A coachline színét 10 alapszínből lehet kiválasztani, de ha ez gyötrelmesen kevés volna, van 15 egyéb és még 22 különleges árnyalat a pinktől a Mugello-piroson át a rózsalevélzöldig.

Eltűnt ez az álomautó Magyarországról 8

5355 milliméteres hosszúsága, 2000 milliméteres szélessége és 1835 milliméteres magassága a 3295 milliméteres tengelytávval impozáns korpusz

Messze átlagon felüli a kerékkínálat is, 22 collos felniből nyolcat, a hétküllős 23-asből kettőt hoz a konfigurátor. A felnikupak lehet karosszériaszínű vagy követheti a keréktárcsa fényezését, a féknyereg a természetes fém színe helyett narancssárga, kék vagy aranyszínű lehet.

Valódi fémből van a kilincs, ezt megragadni és meghúzni önagában minőségi élmény. Oldalt a karosszéria alján élek tagolják a hatalmas fémfelületet, hogy ne hasson olyan nyomasztónak, mint egy börtönfal. Az autót polírozott rozsdamentes acél kipufogóvégek koronázzák meg. Önmagában a keresztmetszetük egy erődemonstráció, diszkrét jelzése a 12 hengeres biturbó motornak.

Belső tér

Új elem a műszerfal teljes hosszában bevetett üvegborítás. A sötétített üvegfelület mögül nagyságrendileg 7000 lézerrel kivágott ponton át dereng a hangulatvilágítás. A csíkok itt is a felhőkarcolókat fényeit idézik az éjszakai városképben.

Eltűnt ez az álomautó Magyarországról 9

Mintegy 7000 lézerrel kivágott ponton át dereng a felhőkarcolós városképet idéző hangulatvilágítás

Háromféle színt lehet kiválasztani a belső tér különböző elemeihez, a konfigurátor csak az elsődleges színből hoz kilenc normál, 13 egyéb és 22 külön rendelésre elérhető színt. Ha ezen eleget tépelődtél, még nincs vége, mert a másodlagos és a harmadlagos utastéri színopciót is mérlegelni kell.

Tetőborításból létezik fekete, választható panoráma üvegtető, de a legmenőbb a fotókon is látható csillagos égbolt új verziója.

Száloptikás fényforrások rejtőznek a tető alatt és a fények aktiválásával-deaktiválásával az autó képes a csillaghullás illúzióját megteremteni, ezzel meghaladva az eddigi csillagos égboltot. A hullócsillag funkció azonban kikapcsolható, ha valaki konstans csillagzat alatt kíván autózni.

Eltűnt ez az álomautó Magyarországról 10

Az esernyő minősége, kivitele méltó a márkához

Súlyosbítja az elit tépelődését a bőrüléseken és a műszerfal felső részén a díszvarrás színének kitalálása, és akkor még meg sem határozták, hogy az ülészsebek felett átívelő kéder milyen színben és milyen színű díszvarrással készüljön.

Közelít a végtelenhez a lehetőségek száma, attól függően, hogy az ajtókárpitra és a fejtámlákra szeretnéd-e magát Emilyt belepréseltetni vagy inkább az RR emblémát kéred szárazbélyegzős nyomásként, esetleg hímzetten szeretnéd a két R betűt a passzoló cérnával.

Narancssárga helyett akár erősen limezöld műszerfallal is megvásárolható az autó, a Bespoke-szolgáltatással tényleg nemigen vannak korlátai a kívánságok és elképzelések megvalósításának.

Eltűnt ez az álomautó Magyarországról 11

Merész színeket is választhatsz. A digitális óracsoport nem illik a Cullinan fensőbbségéhez

18 csatornás, 1400 wattos és 18 hangszóróval zeng a Bespoke-audiorendszer, amely az autó üregeit is használja a mély hangok erősítéséhez, mélynyomóvá változtatva a karosszéria egy részét. Az ajtókban az alumínium hangszóróácsok metszése kifejezetten éles, óvatosan szabad csak simogatni őket, de muszáj volt naponta többször hozzáérnem, annyira nemes. A szőnyegezés puhasága a boldog békeidők luxusszállóit idézi, bármely otthon díszévé válnának a valódi gyapjú szőnyegek.

Kedvencem továbbra is a légrostélyok elzárókarja, a súlyosan mozgó, csillogó fémrudak megmutatják, hol válik el a nagyszériás, óhatatlanul kommersz luxusautók és a Rolls-Royce szférája. A kilincsek belül is fémből vannak, a hátsó ajtókat villanymotor nyitja-zárja a tetőoszlopban lévő kapcsolóval.

Ezzel együtt a Rolls-Royce Cullinan nem rekedt meg a múltban, ne úgy képzeljétek el, mint egy naftalinszagú udvarházat! A modern kor is bediffundált az utastérbe, mert az ügyfélkör nem akar lemondani bizonyos digitális szolgáltatásokról. Most már van wifi-hotspot, működik a videóstreaming, akár képernyőnként más műsort nézhetnek az utasok és több fejhallgatót csatlakoztathatnak Bluetoothon.

Eltűnt ez az álomautó Magyarországról 12

Védett pozícióban terpeszkedhetnek a hátsó utasok, az ajtók gombnyomásra nyílnak, a gyapjúszőnyegek puhasága lenyűgöző

Kár a digitális műszeregységért, a kijelzős sokkal rondábban öregszik a modernebb képernyők árnyékában, mint egy klasszikus óracsoport valódi műszerekkel. A Spectre után a Cullinan II is megkapta az új operációs rendszert, ez a Spirit oprendszer első bevetése 12 hengeres modellben.

Sajátságos módon a legmenőbb ülésborítás egy textilburkolat, arra a korra visszautalva, amikor urasági alkalmazottként a sofőr bőrülésen gépészkedett, a tulajdonos viszont szövetborítású pamlagon pihent. A tesztautóban bőrülés volt, borításánál szebbet, nemesebbet nehezen produkál a autóipar.

Simán egyenértékűek a hátsó helyek az elsőkkel, a pamlagon ketten a legtökéletesebb kényelemben utazhatnak, akár keresztbe vetett lábbal. A magas üléspaddal fesztelenül utazhatunk, laza lábtartással. Az ajtónyílástól jóval hátrébb-beljebb lévő ülések intim teret és védettségérzetet adnak. Két USB-C-s töltő, egy 12 voltos aljzat és két kis jack csatlakozó felett található a fűtésszabályozás gyűrűje, amit hidegebb vagy melegebb irányba lehet tekerni. Nincs kijelző egzaktnak tűnő, mégsem valós hőmérsékletértékeknek.

Eltűnt ez az álomautó Magyarországról 13

A boldog békeidők tartósságát és egy tömbből faragottságát sugározzák a kezelőszervek

Megejtő térbőségben ejtőzhetünk a hátsó pamlagokon. Az ülések perforációja összesen 107 000 szúrással készül, a lyukak 0,8 és 1,2 milliméteresek. Az ülésmasszírozás, a fűtés és a szellőztetés hátul is adott, a hátsó ajtókért sosem kell méltatlanul nyújtózkodni, mert a leghátsó tetőoszlopon lévő kapcsolóval működtethetők.

A csomagtartóból villanymotorral előhúzható pótülésekről kiválóan lehet horgászni, napfelkeltét nézni vagy bármi más jóval tölteni az időt. A kempingülések kivitele annyira nemes, hogy máris könnyebb megbocsájtani a kínosan az X5-ös BMW-ből származó kapcsolókat a kettéosztott csomagtérfedél alsó felének kibillentéséhez és visszazárásához.

A BMW-alkatrészeket a látható helyeken a Rolls-Royce sokkal következetesebben elrejti, mint a Bentayga vagy az Urus a Q7 rokonságot, illett volna erre a kapcsolóra is áldozni. Minél kevesebb ilyen részlet marad meg, annál jobban szúrhatja a szemet, de csak azoknál, akik láttak már közelről X5-öt.

Eltűnt ez az álomautó Magyarországról 14

Fém a külső és a belső kilincs is, a könnyűfém hangszórórácsok marása pengeéles, precíz munka

Zöldülő kastélyban fotóztuk a Cullinant

Képeink a Gödöllői Királyi Kastélyban készültek, amelyet Gróf Grassalkovich Antal kezdett építeni 1735-ben és itt látogatta meg őt 1751-ben Mária Terézia királynő. Több tulajdonosváltást követően „1867-ben kezdődött az épület második fénykora. A magyar állam által megvásárolt, felújított és átalakított kastély koronázási ajándékként I. Ferenc József és Erzsébet királyné pihenő rezidenciája lett. A királyi család főként tavasszal és ősszel tartózkodott Gödöllőn. Erzsébet királyné halála után (1898) az uralkodó ritkábban látogatott ide: utoljára 1911-ben járt itt I. Ferenc József.

1920-tól a Horthy Miklós kormányzó nyári rezidenciájaként működő kastély életében a királyihoz hasonló időszak következett, amelyet a II. világháború zárt le. Az épület nem szenvedett károsodást, de az 1944-ben bevonuló német, majd orosz csapatok a berendezés nagy részét elszállították, illetve helyben elpusztították. A szocializmusbeli leszálló ágat követően 1985-ben indultak meg az állagmegóvási munkálatok, majd a barokk kastély felújítása. A rekonstrukciós munkák első ütemeként 1996 augusztusában átadott főhomlokzati szárnyban nyílt meg a kastély első állandó kiállítása: a díszterem és a királyi lakosztályok” – olvasható a kastély honlapján az épület történelméről.

Eltűnt ez az álomautó Magyarországról 15

Gróf Grassalkovich Antal kezdte építeni 1735-ben a mai Gödöllői Királyi Kastélyt, ahol fotóink készültek

A Gödöllői Királyi Kastély színes családi programok, nívós kulturális fesztiválok, koncertek és rendezvények közkedvelt helyszíne is. Az intézmény környezetre gyakorolt hatásának mérséklése érdekében zöld kastély programot indító intézményben szervezett programokról itt olvashattok. Köszönjük az itteni munkatársak segítségét a Cullinan megörökítéséhez!

Technika

Ennek az autónak az a küldetése, hogy olyan helyekre is eljuthasson vele a gazdája, ahová eddig semmilyen Rolls-Royce nem vitte el. Farhangsúlyos összkerékhajtása és légrugózással megemelhető karosszériája ezt a célt szolgálja. Van ugyan egy polírozott rozsdamentes védőelem az autó háta alatt, de ez az autó így sem lehetne távolabb holmi felezős offroadertől, amely varacskos disznóként hatol előre távol a civilizációtól.

Értékét az is növeli, hogy saját architektúrája van, nem az X5-ös technikáját pumpálták az X7-nél is nagyobbra, bár a technikában sokkal több a BMW-eredetű komponens, mint a belső térben. Az Architecture of Luxury (A.O.L) könnyűfémötvözet térrácsváz, erre épülnek a 2017-től, a Phantommal kezdve bemutatott új RR-modellek. A belső égésű motorok után az elektromos Spectre esetében két villanymotorral is gyártásba került ez a padlólemez.

Eltűnt ez az álomautó Magyarországról 16

Szinte néma csendben születik 571 lóerő és 850 Nm a 6749 köbcentis erőműben

1936-ban cserélte le a Rolls-Royce az idén 100 éves Phantom akkori generációjában a soros hathengerest a kompaktabb építésű V12-re, tehát a Cullinan három emberöltőnyi tradíciót követ a maga 12 hengeres motorjával. A 6,75 literes hengerűrtartalom az évtizedeken át használt V8-as lökettérfogatát idézi.

571 lóerős a 48 szelepes erőmű. Az N74B68 nem egy délutáni motor, már 5000-nél leadja csúcsteljesítményét, a 850 Nm-es nyomatékmaximumért elég 1600-ig forgatni. A sűrítési viszony 10,0:1. A nyolcfokozatú automatával és a rajtkészséget javító négykerék-hajtással 5,3 mp alatt gyorsul 100-ra a 2725 kilogrammos masztodon.

Nagyjából 24 millió forinttal kerülhet többe a Black Badge, a sportosabbik modell. Ebben 600 lóerős a V12-es motor és 900 Nm a nyomatékcsúcs, tehát néhány százalék csupán a különbség a két verzió között. A sportosabb viselkedés inkább abban érhető tetten, hogy 90 százalékos gázállástól a váltóvezérlés a felére rövidíti a kapcsolási időket.

Eltűnt ez az álomautó Magyarországról 17

5,3 mp alatt gyorsul 100-ra, 250 km/órás sebességnél veszi el a gázt az elektronika

Vezetés

Szokatlan lehet, de a Cullinan-tulajdonosok kiugró arányban dirigálják saját maguk az autót, ezért a vezetés örömét is fokozta a brit főrend a modell továbbfejlesztésekor. 15 éve átlagosan 56 éves volt egy Rolls-Royce-ügyfél, ma csak 43 tavaszt látott, több mint 10 évet csökkent a vevőkör átlagéletkora. Egyre többen vezetik maguk és használják napi járósnak a Cullinant, a márka az ő kedvükben kívánt járni a módosításokkal.

Ami örök, az a könnyedség élménye, mert egy Rolls-Royce sosem erőlködik. Ehhez meg is vannak az adottságai a 6749 köbcentis, duplaturbós V12-es benzinessel, amely tollpiheként repíti az autót, annyira, amennyire épp akarjuk.

Eltűnt ez az álomautó Magyarországról 18

Az autó szélességét és magasságát egyszerre hangsúlyozza az új nappali menetfény

Padlógázra a lelkesen felmorajló 12 hengeres ereje magával ragad, a selymesen járó motor hangja is simogató. A waftability nem sérülhet, a mindennemű erőlködéstől mentes, végtelen erőtartalékokra épülő utazási élmény, amit a márka autói celebrálnak.

Ezzel együtt mókás vele nagy gázzal, lazábbra hagyott menetstabilizálással diszkréten farolva kijönni egy-egy kanyarból. A sofőrt ugyanezért ki kellene rúgni, de így saját örömre mennyire felemelő, ha egy Rolls-Royce is megcsillantja autószerűségét és játékos énjét.

Persze itt csak színesítheti a programot a barbár veretés padlógázzal, a Cullinan valójában a rezzenéstelen siklás autója. Puha vonulása egyetlen másik autóhoz sem hasonlítható, arra a 23-as felnik korában is nagyon ügyeltek a fejlesztők, hogy futási kultúrája császári maradjon.

Eltűnt ez az álomautó Magyarországról 19

Nem sérülhet a waftability, a mindennemű erőlködéstől mentes, végtelen erőtartalékokra épülő utazási élmény, amit a márka autói celebrálnak

Ha össze is dőlne körülötted a világ, abban az egyben biztos lehetsz, hogy a Rolls-Royce Cullinan gondtalanná teszi az eljutást a célig. A váltásokat alig észlelni, a ZF-től származó, vélhetően GA8HP95Z kódjelű váltó illesztése lenyűgözően kifinomult.

Fennkölt mozgásához passzol a könnyű kormányzás, bár nekünk a Vezessnél enyhébb rásegítéssel jobban tetszene, pontosabbnak éreznénk az összkerékkormányzással bámulatosan fordulékony autó irányítását. Méreteihez és tömegéhez képest a Cullinan könnyedén vezethető, örömöd telik bene, nem csupán elfalaz arisztokratikus gőggel a többi közlekedőtől.

Amihez csak nyúlsz, amit csak használsz, az olajozottan és finoman csillapítva működik. Az elegancia része, hogy 160-nál az erőtartalék-mérő szerint a kocsi nyomatékának töredékét használjuk fel a száguldáshoz, a motornak nem feladat az irtózatos homlokfelülettel áttörni az orkánt a kocsi előtt. 250-nél sem a menetellenállások győznek, a leszabályozás avatkozik közbe. A zajszigetelés megküzd az oromzattal kavart szélviharral, illően a hajtáslánc halkságához.

Ennél több pénzt nemigen tudsz SUV-ra költeni, ami látszik is a Rolls-Royce Cullinanan. Arisztokratikus fenségéhez képest a Bentley Bentayga a Q7-es Audi-részletekkel felkapaszkodó dzsentri, a Lamborghini Urus menthetetlenül közönséges, miközben mindkettő páratlan és csodálatos autó, csak egy részben illetve egészen más közönségnek.

Eltűnt ez az álomautó Magyarországról 20

Nagyon sok tulajdonos maga vezeti az autóját és napi járósnak használja a Cullinant, ami ebben az arányban új a Rolls-Royce-ok esetében

Költségek

Nincsenek árak a Rolls-Royce konfigurátorában, a vágyott autó összeállítása után összeget nem látni, hanem összekötnek egy márkakereskedővel. A helyi adóktól függően nagyságrendileg 350-400 ezer eurótól lehet ilyen autód, ami 140-160 millió forintnak felel meg, de nem kihívás 200 millió forint fölé extrázni különféle kívánságokkal.

Ehhez képest a fogyasztása szinte evilági. 16-16,8 liter 100 kilométerre a gyári WLTP-adat, ami az autóhoz illő méltósággal vezetve tartható. Nálunk 100 km-en 15,3 és 17,8 liter között mozgott a benzinigénye, autópályán és országúton visszafogottan autózva. A minimumfogyasztás 12 és 13 liter közé levihető a fedélzeti számítógép szerint.

Eltűnt ez az álomautó Magyarországról 21

Nálunk 15,3 és 17,8 liter között mozgott a benzinigénye, autópályán és országúton visszafogottan autózva

Nehéz mihez hasonlítani ezt az autót, mert hazájából az Aston Martin DBX 707 sokkal sportosabb, a Bentley Bentayga nem ennyire fennkölt. A szintén V12-es Ferrari Purosangue egészen más karakterű autó, a Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic 79 394 000 forintért még csak V8-as, nincs is belőle 12 hengeres.

Értékelés

Alapjaiban nem változtatott az autón a modellfrissítés, a Rolls-Royce Cullinan legfőbb értéke továbbra is az, hogy a luxusterepjárók trónján ülve semmilyen más autó nem ér fel hozzá.

Eltűnt ez az álomautó Magyarországról 22

Gombnyomásra működnek az ajtók, nincs méltatlan nyújtózkodás értük

A rövid ideig hazánkban mozgó autó igazolta, hogy fensőbbsége továbbra is megkérdőjelezhetetlen. Mégis szerethető karakterű autó azoknak, akik nem egyszerűen egy igazán kényelmes, hatalmas, biztonságos, sokoldalú autót szeretnének, de nagystílűen és magabiztosan kívánnak reprezentálni.

Mellette – Ellene
 
  • Egyedi stílus
  • Átható, békebeli luxuskarakter
  • Stabil értéktartás
  • Fennkölt motor
  • Megejtő csend
  • 23-as felnivel is jó rugózás
  • Temérdek egyedi opció
 
  • Erős feltűnés
  • Nincs itthon márkaszerviz-hálózat
Hogy tetszik a megújult RR Cullinan?
átlag
7.82
szavazat
547
Hogy tetszik a megújult RR Cullinan?