Nem igazán lehet a Kia-t azzal vádolni, hogy unalmasak lennének az autói. Az EV sorozat minden tagja úgy egyéniség, hogy valamennyire mégis látszik rajtuk a közös formanyelv. A kisebb EV3-tól, a kétféle karosszériával, négy- és ötajtósként is készülő EV4-en át, a hatalmasra nőtt EV9-ig, hogy csak a már gyártásban lévő modelleket említsük. Persze ott van még az EV6 is, amely egy kicsit kilóg a sorból, hiszen ez volt a márka első, már az alapoktól kezdve elektromosnak tervezett villanyautója.
Tavaly év végén viszont a 2021-ben bemutatott EV6 is felfrissült, és a család többi tagjához jobban hasonlító megjelenést kapott. De a külső frissítése mellett a műszaki tartalom is változott, nagyobb kapacitású akkumulátorok kerülnek az EV6-ba, amivel már a hatótávparát is el lehet felejteni, és a töltési teljesítményen is javítottak. A Vezessnél most a nagy akkumulátoros, bivalyerős változat járt a felfrissített modellből.





Külső
Az „Egyesült ellentétek” névre keresztelt tervezői filozófia szellemében megrajzolt EV6 orra alakult át a legnagyobb mértékben. Teljesen új formatervűek az első fényszórók, amelyek megkapták a Kia EV9-en és EV3-on látható csillagkép dizájnt. Az új látvány mellett javult a fényszóró teljesítménye is. Új formát kaptak a lökhárító oldalsó betétei, és az aktív lamellákkal ellátott első hűtőnyílás formája is változott.
Maradjunk még a fényeknél, mert a hátsó lámpatest sem úszta meg változtatás nélkül, illetve kapott még egy mókás, elsőre feleslegesnek tűnő lámpát is az autó, amivel a C oszlopot, illetve a gömbölyű feneket világítja meg finom surlófénnyel. Sötétben tényleg nagyon jól néz ki és kisebb a pojácafaktora, mint egy világító márkaemblémának.
A széles, lapos, leginkább szabadidő-autó és sima ötajtós között félúton lévő kasztni méretei szinte változatlanok maradtak, az autó 4695 milliméter hosszú ‒ 4680 mm volt a frissítés előtti ‒ 1880 mm széles, 1550 mm magas, a tengelytáv pedig 2,9 méter, a szabad hasmagasság 160 mm. Élőben továbbra is nagy, masszív autónak hat, látványosan hosszú tengelytávolsággal.
Érdekes részlet van rajta bőven, a már említett lámpatestek a legizgalmasabbak, de a felnik, a tetőlégterelő, és a kissé nehézkesen kezelhető, de a karosszéria síkjába lapuló kilincs is ilyen. A modellfrissítéskor érkeztek új mintájú alufelnik is, amelyek 19 és 20 colos méretben készülnek, és van közöttük kifejezetten kis légellenállású is.
A töltőnyílás az autó jobb hátsó sarkára került, motor nyitja a fedelét. Elektromos autónál előfordul, hogy elöl is van csomagtartó, a Kia EV6 is ilyen, ahol a motorháztetőt nyitás után teleszkópok emelik magasba, és egy külön fedél alatt található egy zárt rekesz is, amely attól függően, hogy hátsókerék-hajtású, vagy négykerék-hajtású-e a jármű, lehet 52 és 20 literes is (az összkerekesé a kisebb).


Belső
Míg kívülről nem nehéz megkülönböztetni a facelift előtti és utáni modellt, addig az utastérben ez már nehezebb feladat. Pláne, hogy ezek között van láthatatlan módosítás is, mint például a javított hangszigetelés, vagy hogy a kormányon lévő kezet érzékelő rendszer már kapacitív, így kisebb az esélye az elengedett kormány miatti fals riasztásnak. Ami viszont mégis észrevehető, az az alap kormány és a rajta lévő gombok kialakítása, formája, illetve a hangulatfény elrendezése. Szintén frissek a belső borítások amelyekben már még több az újrahasznosított anyag.





Az utastér szellős, világos, pont annyira modern, hogy ne feszengjünk benne kényelmetlenül, és szerencsére maradtak gombok, kapcsolók is az eszközök, funkciók vezérléséhez. Igaz, a felváltva klímakonzolként és navi/hifivezérlőként üzemelő gombsor egy kissé túlbonyolított, de hálásak lehetünk azért, hogy nem érintésérzékeny felületen kell ezeket a funkciókat menet közben piszkálni.
Praktikus a lebegő középkonzol, vannak USB töltőpontok és kézre esik a 15 wattos, indukciós töltőfelület is. A fedélzeti rendszer vezeték nélküli telefontükrözése gyors, fájdalommentes, miközben az infotainmentrendszer, már magától, a netre csatlakozva képes frissülni, szervizlátogatás nélkül. Fedélzeti rendszerének grafikája elég fantáziátlan, de a rengeteg menü, illetve a funkciók beállítása logikus. Egyedül a táblafelismerő rendszer hatástalanításához szükséges temérdek gombnyomásért kár, más autógyártók ezt előzékenyen már általában egy gombra programozzák. Hálásak is vagyunk érte nekik.
Ülései kényelmesek, bár az ülőlap lehetne valamivel hosszabb, az üléspozíció pedig alacsonyabb. Jó fogású a gombokkal rendesen ellátott, szokványos méretű, se nem kicsi, se nem nagy kormány, és jól kézre esik az indítógomb, valamint a tárcsás irányváltó is. Az ajtóban, középkonzolon, kesztyűtartóban rengeteg apróságnak lehet helyet találni. Hátul valamivel szűkebb a tér, de csak fejnél és magas utasoknál lehet közelebb a tető a komfortosnál. Azonban az ülések háttámláinak dőlésszöge állítható, így ezen is lehet segíteni. Hátul is van ülésfűtés, USB-töltőpontok, és szellőzők is, amelyek a B oszlopból tolják az igény szerint hideg, vagy meleg levegőt.
Csomagtartója 490 literes ‒ kivéve, ha a nagy hifit is megrendeli valaki, mert akkor tíz literrel kevesebbel kell beérnie a mélynyomó miatt ‒, amit az ülések háttámlájának döntése után 1290 literesre lehet bővíteni. Az üléseket a csomagtartóban található fülekkel hátulról is le lehet dönteni, és van 12 voltos csatlakozó is a dupla fenekű raktérben, ahol a kábeleket az alsó szintre is el lehet tenni. Vagy előre a már említett, hajtáslánctól függően 20, vagy 52 literes frunkba.
Technika
Háromféle motorteljesítménnyel, kétféle méretű akkumulátorral és szintén kétféle hajtáslánccal kapható a Kia EV6. Az autó teljesítménye 170 lóerőtől indul, ennél a változatnál a hátsó kerekek hajtottak, és ez az egyetlen kivitel, amihez a kisebb, 63 kWh-s akkumulátor jár. A következő szinten már 228 lóerővel gazdálkodhat a vezető, és 84 kWh-s az akkumulátor, de még mindig hátsókerék-hajtású az autó. A csúcsot az összkerékhajtású, tehát két motoros, 325 lóerő rendszerteljesítményű kivitel jelenti, szintén a nagyobb akkumulátorral.
A ráncfelvarrás a külső mellett az akkumulátorok kapacitását is érintette, ezek a korábbi 58 helyett 63 kWh-ra, illetve 77,4-ről 84 kWh-ra nőttek. A bővülés 8,5-8,6 százalékos javulást jelent, és az akkumulátorokban használt nagyobb energiasűrűségű celláknak köszönhető. Ezzel párhuzamosan nőtt a hatótáv is, a kisebb akkumulátornál 394-ről 428 kilométerre, a nagyobbnál 528-ról 546‒582 kilométerre, hajtáslánctól függően. Emellett a töltési teljesítmény is nagyobb a frissített modellekben, 238 kW helyett már 258 kW-tal is lehet áramot „pumpálni” a telepekbe, ha valaki talál hozzá megfelelő töltőállomást.
Hozzányúltak az elöl MacPherson, hátul multilink rendszerű futóműhöz is, ott a lengéscsillapítók működésén reszeltek egy keveset, valamint a motorfék ‒ visszatáplálás ‒ és az üzemi fékrendszer munkája közötti átmenet is finomabbá vált.
Vezetés
Nehéz nem az 5,3 másodperces gyorsulással és a tekintélyes, 325 lóerő hangulatjavító hatásaival kezdeni. A Kia EV6 ezzel a motorral képes úgy gyorsulni, hogy közben nehezen tartod a fejed a helyén. Az összkerékhajtás miatt csak mérsékelt mennyiségű gumi kenődik ilyenkor az aszfaltra, de még így is előfordul, hogy fájdalmas hallani, ahogy szinte milliméterek kopnak egy egy indokolatlanul sietős indulásnál. (És ez nem a csúcs az EV6-ból, hiszen ott az 585 lóerős GT is.)
Szerencsére az autó jóindulatú, a 2,1 tonnás saját tömeg sem teszi ingataggá a kanyarodást. Jó a gázreakció, hatékony a kormány mögötti fülekkel állítható erősségű motorfék/visszatöltés mértéke is, és van benne egy pedálos üzemmód is, annak, aki ezt szeretni. Ennek használatával akár a fékpedál használata nélkül is lehet vezetni. A villanymotoros és a mechanikus fék működése közötti átmenet észrevehetetlen. Bár hangulatban inkább a békés autózás áll hozzá közelebb, de partner a tempósabb közlekedésben is. Pláne, ha gyorsulni kell.
Futóműve a legtöbb esetben komfortos, szépen kidolgozza az úthibákat, de a nagyobbakkal nem mindig bír el. Amikor ilyenbe zuhan az autó, akkor az egész karosszéria beleremeg. Hiába, valószínűleg nem balkáni állapotokra hangolták a futóművet. Amivel a manőverezés sem nehéz, bár a papíron 11,62 méteres fordulókör az életben nagyobbnak tűnik. Mindenesetre a 360 fokos kamerával megtámogatva nem különösebben nehéz vele így sem a parkolás, szűk helyeken forgolódás.
Kormánya pontos, de közvetlenséget nem kell tőle várni, a működése steril, kevés a visszajelzése. A head-up display óriási, rengeteg információval, szép éles képpel segíti a biztonságos közlekedést, és olyan apróságoknak is lehet örülni az EV6-ban, hogy ha felkapcsolva hagyod a helyzetjelzőt, akkor megállás után nem jajveszékel a rendszer, hanem megoldja a dolgot, lekapcsolja, és amikor legközelebb elindulsz, újra világítasz majd.
Vezetőtámogató rendszerei a jobbak közé tartoznak, a teszthét alatt egyszer történt felesleges riasztás, de sem indokolatlan fékezéssel, sem egyéb marhasággal nem szórakoztatott. Jó, a táblafelismerőt minden indulás után, sok menüpontot átrágva lehet csak deaktiválni. Klasszul működik, de elég óvatos, nagy követési távolságot hagy az adaptív tempomat még akkor is, ha a legkisebb távot választjuk ki. A kabin hangszigetelése klassz, zajok nem nagyon jutnak be az utastérbe, még 130 km/órás sebesség környékén sem. Fogyasztása a fedélzeti számítógép adatai alapján, vegyes, de főleg városi használat mellett 18,7 kW volt, ami aránylag közel áll a gyári ígérethez is.
Költségek
Legolcsóbban 18 749 000 forintért lehet EV6-hoz jutni, amiért a kisebb akkumulátoros, 170 lóerős változatot adják, hátsókerék-hajtással. A nagyobb akkumulátoros, hátsókerekes kivitel beugróára valamivel 20 millió forint fölött kezdődik, az összkerekes EV6 pedig 21 349 000 forinttól kapható.
A vörös az alapszín, a metálfényezésért 195 ezer, a prémiummetálért 295 ezer, a matt fényezés, ami csak a GT-Line felszereltséghez rendelhető, 695 ezer forintos felárat jelent. A napfénytető 300 ezer, a Power csomag ‒ hőszivattyú, V2L csatlakozó külső elektromos eszközök táplálásához, és 230 voltos konnektor az utastérben ‒ 500 ezer forintba kerül. A Premium Vision fantázianevű csomagért kereken egymillió forintot kérnek, ez többek között tartalmazza a head-up display-t, holttérfigyelő kamerarendszert, digitális kulcsot, ujjlenyomat-olvasót, 14 hangszórós Meridian hifit, távirányítású parkolósegédet.
Az aktuális árlista így néz ki:
Listaárak | e170 RWD ‒ 63 kWh | e228 RWD ‒ 84 kWh | e325 AWD ‒ 84 kWh |
Air | 18 749 000 | 20 049 000 | 21 349 000 |
Earth | 19 649 000 | 20 949 000 | 22 249 000 |
GT-Line | – | 22 249 000 | 23 549 000 |
A Kia EV6 e325 AWD és vetélytársai ‒ listaár, forint | |
---|---|
Kia EV6 e325 AWD ‒ 84 kWh (325 LE) | 21 349 000 |
Hyundai Ioniq 6 AWD ‒ 77,4 kWh (325 LE) | 18 599 000 |
Nissan Ariya E4orce ‒ 87 kWh (301 LE) | 28190 000 |
Toyota BZ4X AWD (218 LE) | 20 060 000 |
Értékelés
A modellfrissítés után a Kia EV6 még vonzóbb villanyautó lett, mint korábban volt a nagyobb kapacitású akkumulátorának köszönhetően. Belseje tágas, otthonos, kezelése egyszerű, minden öncélú marhaságtól mentes, a csúcsváltozat teljesítménye pedig bőven túl van a szükségesen. Emellett kényelmes a futóműve, csendes, és van belőle többféle akkumulátor, illetve hajtás is. Az is számíthat, hogy gyorsabban tölthető, valamint messzebbre is lehet vele eljutni, mint elődjével.
Mellette ‒ Ellene | |
---|---|
|
|