Extrém erő, gyakran több száz lóerős teljesítmény, kiemelkedő gyorsulás, bitang ár: valahogy így nézett ki sok villanyautó az elmúlt években. Miközben a legnagyobb számban 100-150 lóerős belső égésű motorral szerelt autókat vásárolnak a hétköznapi emberek. Mostanra azonban a technika egyre inkább leszivárog a kisebb kategóriába is, sorra jelentik be a kisebb elektromos autókat a gyártók. 2024-ben bemutatkozott a Hyundai Inster, amely idénre megérkezett Magyarországra is.

„Ez egy olyan modell, amely eddig hiányzott a villanyautó-kínálatából. Nemcsak a Hyundainál, hanem általánosan. Pedig erről kellene szólnia: városi autó, használható méretben és megoldásokkal” ‒ mondta Kovács Pál, a Hyundai Holding Hungary ügyvezető igazgatója az Inster hazai bemutatóján a minap, ahol ki is próbáltuk az új modellt.

11 fotó

Külső

Ami elsőre meglepő volt, hogy élőben nagyobbnak tűnik a Hyundai Inster, mint a képekről. És nagyobb is: 3825 milliméter hosszú, 1610 mm széles és 1575 mm magas. Hosszúkás téglatest, amely alatt 2580 mm-re vannak az első és a hátsó kerekek egymástól.

Ezzel a mérettel hosszabb, mint a mini autók, akár a Fiat 500, a Suzuki Ignis, a Dacia Spring, a Hyundai i10, de kisebb, mint mondjuk a Renault Clio, az Opel Corsa vagy a Hyundai i20. Valahol közöttük áll.

A hosszúsága és a tengelytávolsága (no meg a hajtása) az, ami azonosítja az Instert, hiszen formatervét a 2021-ben a koreai piac számára készült Caspertől örökölte. Mire azonban hozzánk ért, középen megtoldották a tervezők az autót, így az családi használatra is alkalmasabbá vált. No nemcsak ezért kapott új nevet, hanem azért is, mert míg a Caspert benzinmotor mozgatja, az Inster csak elektromos hajtással készül.

Meglepetés ez az olcsó villanyautó, itthon is kapható 6

Pixelminta a hátsó lámpákon is

Alapvetően szögletesnek látszik az Inster, a sárvédőívek, de az orr-rész, valamint a nagy kerek lámpaformák elöl és hátul játékosságot visznek a designba. A Hyundai más elektromos autóihoz (Ioniq 6, 5, Kona) itt is feltűnnek a világító pixelek, amelyek modern hatást adnak.

Lehetne hagyományos kisautó is, de persze a mai divatnak megfelelően szabadidő-autós jegyeket is kapott: fekete betéteket a sárvédőknél és a lökhárítókban. Sőt, hamarosan érkezik a Cross kivitel is, egyedi lökhárítókkal, hangsúlyos tetőcsomagtartóval és 17 colos kerekekkel, amitől még inkább SUV-hatású lesz.

17 colos felni – persze más kialakítású – a sima Insterhez is választható, de itt az alapmodell még 15 colos lemezfelniket és dísztárcsát kap. Az egyediséget nemcsak az alapszín kiválasztásával érhetjük el, de kérhető kontrasztos fekete tetővel kéttónusú külső is.

Kulcs nélküli ajtónyitás is elérhető a kisautóhoz, sőt ezt intézhetjük a telefonunkról is. Az alapfelszereltséghez tartozó Smart Key rendszer mozgásérzékelőt is tartalmaz a kibertámadások elleni védelem érdekében.

Meglepetés ez az olcsó villanyautó, itthon is kapható 7Belső

Ha külső méretén meglepődtem, még inkább igaz ez az utastérre. Nyilván keresztirányban kisautós a belső tér, de hosszirányba használhatóan nagy az utastér, még az alapkivitelben is, ahol a hátsó ülés alapja fix. Így is könnyedén elfértem a 178 centis magasságomhoz beállított vezetőülés mögött, és a térdem előtt még volt 8-10 centiméter. A fejtér is elég. Az ülőlap hátul persze elsősorban gyerekeknek megfelelő.

Ugyanakkor a Hyundai Inster nagy dobása, hogy a jobban felszerelt modellekben nemcsak osztottan ledönthető – illetve állítható ‒ a hátsó ülések támlája, de az ülések csúsztathatóak is, 16 centis sínen. Ha kisebb lábhely is elég, akkor nagyobb lehet a csomagtartó, 280 liter az alapmodellben, míg 238‒351 liter között változik a tologathatóval. Az viszont közös, hogy a hátsó üléseket lehajtva 1059 literes térbe lehet pakolni.

Sőt, lehet ennél is nagyobb a hely, mivel mindkét első ülés teljesen lehajtható. Ez jól jöhet, ha egy márciusi hóviharban nem tudunk átülni egy másik autóba és ott kell éjszakázni, de ha csak az anyósülést hajtjuk le, úgy akár 2,2 méteres tárgyat is el tudunk szállítani.

11 fotó

Érdekesség, hogy nemcsak négyszemélyes, de ötszemélyes kivitelben is elérhető az Inster. Ekkor viszont mindenképpen le kell mondani a tologatható hátsó ülésekről.

Vezetőülése kényelmes és kellő oldaltartással bír, ha kicsit vadulnánk is az autóval. Érdekesség, hogy a vezetőülés ülőlapját középirányba megtoldották egy kis kiegészítéssel, ahova a pohártartók kerültek. Mivel nincs váltókar és középkonzol sem, így elméletben átjárható ez a rész. Bár nagy hely nem marad szabadon, elméletben akár egy szűk parkolásnál az utas oldalán is ki lehet szállni.

Rövid ismerkedésünk alatt nagyon praktikusnak tűnt az Inster, a műszerfal számos kisebb-nagyobb rekeszt rejt, ahova telefonunkat, kulcscsomónkat elszórhatjuk, de ott a kesztyűtartó, és még az ajtókon is akadnak vékonyka zsebek. Az utasoldalon a középkonzolon egy kis akasztót is találunk.

Meglepetés ez az olcsó villanyautó, itthon is kapható 13

A jobban felszerelt modellekhez jár a vezetőüléshez lehajtható kartámasz

A műszerfala nekem így kicsit zaklatott küllemű, egészen eklektikus, különösen a klíma környéke. Viszont az pluszpont, hogy a szellőzés vezérlése hagyományos gombokkal működik.

Az általunk kipróbált alapmodell nagyon sötét belsője kissé lehangoló, kemény műanyagok és egyszerű kárpitok uralják, ugyanakkor az autó elérhető világos belsővel is, úgy egészen máshogy mutat az Inster.

Amitől mégis komolynak hat az autó, az az Ioniq 6 modellből átemelt multikormány, valamint a vezető előtti és a középen látható 10,25 colos képernyő. A kormány remek fogású és sok funkció elérhető innen, akár a rekuperációt is szabályozhatjuk róla, de mögötte találjuk a váltókart is.

Meglepetés ez az olcsó villanyautó, itthon is kapható 14

Felnőtteknek is van hely a hátsó traktusban

Szép tiszta képet mutatnak a képernyők, a fedélzeti rendszer ikonjai nekem aprócskák, de a menü kellően gyors. Fut rajta Apple CarPlay és AndroidAuto is, így a telefonunkat is tükrözhetjük, de ez csak kábellel működik, vezeték nélkül nem. USB-töltőből A és C típusút is találunk a műszerfalon (jobban felszerelt modellekben hátra is jut), és vezeték nélküli telefontöltő is elérhető.

A fedélzeti rendszer támogatja az Over-the-Air (OTA) frissítéseket, így mindig naprakész. Hangvezérléssel is ellátták, így a képernyő megérintése nélkül vezérelhetők az infotainment és a jármű egyes funkciói.

Meglepetés ez az olcsó villanyautó, itthon is kapható 15

280 literes a fix hátsó ülésekkel a csomagtartó

Technika

A Hyundai kis autókra szabott, de elektromos hajtás fogadására is alkalmas úgynevezett K1 (BEV) padlólemezre épül az Inster. Futóműve elöl MacPherson rugóstagot használ, hátul viszont torziós rudat alkalmaznak.

Alapesetben 42 kWh kapacitású – az autó hasa alá szerelt – lítiumion-akkumulátorral szerelik az Instert. A nagyobb hatótávolságú modellt 49 kWh kapacitású akkumulátorral gyártják.

Mindkét modell első kerekeit egyetlen állandó mágneses aszinkron orrmotor hajtja, amely az alapváltozatban 71,1 kW (97 LE), a Long-Range változatban (ilyen a Cross kivitel is) 84,5 kW (115 LE) teljesítményt nyújt. Mindkét verzió nyomatéka 147 Nm. Előbbi rendszere 260, utóbbié 300 voltos feszültséggel üzemel. A hőszivattyú és az akkumulátorfűtés feláras.

Meglepetés ez az olcsó villanyautó, itthon is kapható 16

97 vagy 115 lóerős állandó mágneses aszinkronmotor pörgeti az első kerekeket

A gyengébb modell 11,7 az erősebb 10,6 másodperc alatt éri el a 100 km/órás tempót, előbbinek 140 km/óra, utóbbinak 150 km/óra a végsebessége.

A kisebb aksival 327 km (15”)‒303 km (17”), a nagyobb teleppel 370 km (15”)‒360 km (17”) között változik a WLTP-szabvány szerinti hatótávolság, a kerékméret függvényében. Jól mutatja, az aerodinamika mennyit számít, hogy a Cross változathoz rendelhető „tetődobozzal” 293 km-re esik a hatótáv.

Egy fázisról 7, három fázisról 10,5 kilowattal tölthető az Inster váltakozó árammal, a fedélzeti töltőjén keresztül, így 4-4,5 óra alatt tölthető fel. Egyenáramú gyorstöltés esetén maximálisan 85,3 kW-s csúcsértéket tud. Ezzel lehetséges 30 perc alatt 10-ről 80%-ra tölteni az akkumulátorát. 50 kW-os gyorstöltőn 58 perc egy ilyen manőver.

Meglepetés ez az olcsó villanyautó, itthon is kapható 17

42 vagy 49 kWh-s akkumulátor kerülhet az Insterbe

Vehicle-to-Load (V2L) rendszert is kínál az autó, amely lehetővé teszi, hogy a nagyfeszültségű akkumulátort használva külső eszközöket tápláljon, például elektromos kerékpárokat vagy kempingfelszereléseket.

Menet közben első és hátsó ütközésmegelőző rendszer, holttérfigyelő, 360 fokos kamerakép, sávtartó és sávkövető asszisztens, hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, biztonságos kiszállásra figyelmeztetés, intelligens sebességtartó, hátsó utasfigyelő rendszer, navigációsrendszer-alapú adaptív tempomat segítheti a vezetőt.

Meglepetés ez az olcsó villanyautó, itthon is kapható 18

Az autó orrán található a töltéshez szükséges csatlakozó

Vezetés

Igazán élénk, fürge jószág a Hyundai Inster, még úgy is, hogy mi a gyengébb motorral vezettük. Ez annak ellenére igaz, hogy nagyjából 300 kilóval nehezebb, mint egy hasonló belső égésű motorral szerelt kisautó, 1335‒1453 kiló közötti az önsúlya. A fürgesége akkor is megmaradt, amikor hárman ültünk benne, nagyjából 250 kilót hozzátéve.

Könnyen megindul, gyorsan eléri a városi és országúti tempót is, de 100 felett sem erőtlen. Jól tartotta az autópályás sebességet is.

De nem ez tette igazán meglepővé, hanem, hogy kisautóhoz mérten jó vezethetőséget adott. A kormányzása ugyan nem bővelkedik a visszajelzésben, de kellően direkt. Ennél is felnőttesebb volt a futóműve, amely az Etyek környéki kanyargós, hullámos utakon is jól teljesített. Nagy sebességű kanyarban kicsit bedől a kasztni, de a kerekek makacsul ragaszkodnak az úthoz, nem pattognak el hátul sem. A futómű alapvetően komfortos hangolású.

Meglepetés ez az olcsó villanyautó, itthon is kapható 19

Az alapmodell 140, az erősebb motorú 150 km/órás tempóra képes

Ha a fékenergia-visszatáplálást a maximumra vesszük, akkor akár egypedálosan is vezethető a kocsi, de nem spóroltak a hagyományos féken sem. Határozottan töri meg az autó lendületét, ha szeretnénk, benne van „ő” is egy kis hajtásban, ha úgy adódik.

Nyilván a legtöbben nem szerpentinre vesznek ilyen autót, nekik az jelenthet előnyt, hogy az Inster könnyen kezelhető, a fordulóköre 10,6 méter.

Az idő rövidsége miatt a vezetéstámogató rendszerekben nem mélyültünk el, de az egyértelmű volt, hogy a sávtartó rendszere izgága, nem szereti, ha megközelítjük az út szélét vagy a sáv közepét, sűrűn belenyúlkált a kormányzásba.  Táblafelismerő-rendszere halk bimbamolással jelezte intelmeit.

Nagyon jól működik az automata rögzítés, hiszen a vezetőnek elég csak D-be vagy R-be tenni az irányváltót és a gázra lépni, és már indulhatunk is, míg a megállásnál a P megnyomásával végeztünk is.

Meglepetés ez az olcsó villanyautó, itthon is kapható 20

Kis toldás kerül az első ülések közé a pohártartóval, így az összefüggő felületen akár át is lehet csúszni

Költségek

Ezer híján 10 millió forint, azaz 9 999 000 forint a Hyundai Inster alapmodelljének listaára. (Jelenleg még ugyanennyiért elérhető egy jobban felszerelt, bevezető modell is.) A Comfort néven futó alapmodell 97 lóerős motorral, 42 kWh-s aksival, négyüléses kivitelben készül. A nagyobb akkumulátor + erősebb motor felára 700 000 forint.

Ugyanennyi, ha a jobb felszereltséget, a Prime kivitelt választjuk, így könnyű kiszámolni, hogy a jobb felszereltség és a jobb technika 1,4 milliós felárat jelent. Ez a modell 11 399 000 forintba kerül. Ha négy ülésről váltanánk ötre, az plusz 200 000 forint. A Hyundai Inster Cross egyféle modellt jelent, ez a legdrágább, épp 12 millió alatt van.

Meglepetés ez az olcsó villanyautó, itthon is kapható 21

0,309 az Inster légellenállási együtthatója, amit alvázfedél alkalmazásával, a légáramlást kiegyensúlyozó hátsó lökhárítóperemmel, a hűtést aktívan szabályozva, egyedi keréktárcsákkal értek el

Az alapfelszereltségben is benne vannak az olyan dolgok, mint légkondicionáló, hét légzsák, elektromos ablakok, két képernyő, navigációs rendszer stb. A magasabb felszereltség többek között könnyűfém felniket, LED-es fényszórót, LED-es hátsó lámpát, sötétített hátsó üvegeket, esőérzékelős ablaktörlőket, első parkolószenzorokat, csúsztatható hátsó üléseket, első könyöktámaszt, vezeték nélküli telefontöltőt, hátsó USB-csatlakozót, ülésfűtést, kormányfűtést, bőrkormányt is ad.

Fontos tétel, hogy a hőszivattyú és az akkumulátorfűtés félmillió forintos tételt jelent pluszban. A 3,6 kW-os V2L rendszer 300 ezer forintba kerül.

Mérete alapján nehéz konkurenst találni az Inster mellé, hiszen a Dacia Springet leszámítva a kisebb ötajtós villanyautók hosszabbak nála, 20-50 centivel is. Leginkább a Fiat Grande Panda áll hozzá talán a legközelebb. Úgy tűnik a most érkező kis villanyautók ára 10 millió, ezért aztán a komfort és a felszereltség lehet a döntő.

Hyundai Inster és elektromos vetélytársai ‒ Listaár, forint
Opel Frontera (113 LE, 44 kWh) 10 590 000
Citroën C3 You (113 LE, 44 kWh) 9 999 000
Fiat Grande Panda (113 LE, 44 kWh) 10 190 000
Dacia Spring Expression (65 LE, 28,3 kWh) 9 499 000
Hyundai Inster Comfort (115 LE, 49 kWh) 10 699 000
Hyundai Inster Comfort (97 LE, 42 kWh) 9 999 000
Meglepetés ez az olcsó villanyautó, itthon is kapható 22

Alapesetben 15 colos lemezfelnik kerülnek az Insterre, dísztárcsával kiegészítve

Értékelés

Tágas utasterével családok hétköznapi igényeit is kielégíti a Hyundai Inster. Meglepően könnyed, barátságos habitusával, jó futóművével vezetési élményt is ad, míg kis mérete és tömege miatt ekkora akkumulátorral is használható hatótávolságot kínál. Az alapmodell utastere ugyan szomorkás, de képernyőivel mégis modern. Az ára pedig villanyautós vonalon versenyképes.

Mellette ‒ Ellene
 
  • Tágas utastér
  • Tologatható hátsó ülés
  • Komfortos futómű
  • Élénk kormányzás
  • Fürge mozgás
  • Jó felszereltség
 
  • Komor belső az alapmodellnél
  • Feláras a hőszivattyú

Szavazás

 

Hány pontot ér az apró villanyautó, az Inster a Hyundaitól?
átlag
6.54
szavazat
548
Hány pontot ér az apró villanyautó, az Inster a Hyundaitól?