Ritka pillanat
22 222 kilométer: ez a szép kerek szám jó alkalom ara, hogy írjunk a tartóstesztre kapott Suzuki Splashről. Az autó elsődlegesen egy hamarosan induló verseny eszköze, amelyben híres emberek, tehát nem silány celebek mennek a kakucsi versenypályán.
Benik Balázs és Serdült Orsolya már túl van a mért körökön, az eredményről hamarosan jön a cikk és a video. A ralibajnokot főleg azért szeretjük, ahogy vezet, a szépségkirálynőt valami egész másért, de érdemes lesz megnézni őket, és majd a többieket is.
Négyen beleférnek
A futamok közötti időben sem hagyjuk hervadni az autót. Elődjénél 18 centivel hosszabb, mégsem tágasabb a Splash. A Wagon R+ maximális térhasznosításánál valószínűleg másoknál is többet ér, hogy reggelente egy mutatós kisautóba ülhetnek be, nem egy olcsó műanyaggal kiöntött acéldobozba, amelyre négy kereket szereltek.
168 centis magasságával a Splashbe így is beférnek négyen, ha épp nem két drabális kézilabdázó tölti ki az első sort. A forgalmi szerint ötszemélyes, de azt még nem próbáltuk ki.
Telerámolva
Telerámolni viszont már sikerült. Amikor a viharlámpán eggyel innen, kisággyal, matraccal és még ki tudja mi mindennel a kezemben, fülemen és a hónom alatt, elhagytuk a boltot, a biztonsági őrön láttam, hogy unalmát én fogom megtörni, akinek autója látványosan kapitulál az árumennyiség előtt.
Presztízskérdés volt – hármunkon kívül – mindent úgy berámolni, hogy rácsukjam az ajtót. Tetriszezéshez jól jött, hogy a hátsó ülés lehajtásakor nemcsak előreesik a támla, de a pad is lesüllyed, így nem kell kitüremkedéseken átküzdeni a deszkákat és magasabb a tér. Előrehajtható támlájú utasüléssel és tologatható hátsó paddal teljes volna a variálhatóság, de így is fölényes mosollyal indulhattam el.
Kint az úton sincs alárendelve a többieknek a Splash, mert mi az 1,2 literessel szaladgálunk. Kellő lemondással az ezres háromhengeres is elég bele, főleg csak városi forgalomban, de nem árt némi tartalék.
Közepes a fogyasztás
Érdemes húzatni a motort, mert a 86 lóerő csak fent éled fel. Az előcsalható virgoncsághoz képest elfogadható a hat literre beállt fogyasztás, de Budapesten erre másfél-két litert rá kell számolni.
Autópályán az értelmetlenül sokat pörgő motor hangos, 120 fölé nem szívesen mentünk, máskülönben a Csobbanás kényelme meglepően jó, legalábbis két felnőttnek. A beállt hidegben értékeljük a csúcsmodellhez alapáron adott ülésfűtést, a nem kikapcsolható ESP ritka és nagyvonalú felszerelés, de igen ellenszenves vonás, hogy a GS-ben széria, a többihez viszont még felárért sem kapható.
Lapozzanak! A túloldalon eljön a pillanat, amikor a Splash nem indul, pedig három órával korábban kutya baja sem volt
Nem indul az autó
– A nyitógombot nyomd, azt, amin a lakat nyitva van! – Azt nyomom, nem vagyok hülye! – Nyomod rendesen? – Szerinted mit csinálok?! – Na jó, add ide, majd én. De nem, a Splash nem nyílik a távirányítóval. Amikor a kulcs sem nyitja a központi zárat, kezdem sejteni, hogy az akkuból elfogyott a delej.
Hát persze, mert a telken a kerítéshez közel álltam meg, jobb oldalon szálltam ki és zárt bal ajtóval az autó nem tudott sípolni, hogy az égve maradt lámpára figyelmeztessen. A Splash nem olyan alattomos, mint a Zsiguli, amely még csak helyzetjelzőre sem veszi vissza az égve felejtett tompítottat, de két és fél óra állás után semmilyen életjelet nem mutatott.
Bikázás: a donorral kezdjük
Bikakábelt házilag is barkácsolhatunk. Ezt semmiképp nem ajánljuk, mert nem egy biztonságos eszköz, de a szükség törvényt bonthat. Ezúttal egy hosszabbító lett az áldozat, amelyről két végén lehántottuk a kérgét.
Érdemes hosszan blankolni, hogy a rézszálat rátekerhessük az akkusarura. Nézzük meg többször, hogy a háromeres kábellel ne cseréljük össze a végeket, tehát pl. a barnát mindkét akkunál a pozitív pólusra, a kéket meg a negatívra kössük! Először a donor + pólusát kössük a lemerült akkus kocsi pozitívjához, aztán jöhet a jó akku negatívja és a gyenge autó motorblokkja, talán így beindul.
Töltsük fel a másik autóról!
Ha az akku annyira gyenge, hogy még kerregés sem érkezik az indítómotor felől, a két telep összekötésével a másik kocsi akkumulátoráról felölthetjük a gyengét. 2500 körüli fordulaton érdemes járatni a motort, mert alapjáraton alig termel a generátor és nem jutna áram az összekötött autó telepébe is. Negyedórás járatás után beindult a Splash, fordított sorrendben lebontottuk a drótot és csak az átmenetileg -30 fokot jelző hőmérő jelezte a gondot.
Villanydrótból bikakábel: csak óvatosan
A villanydrótból faragott bikakábel dízelek beindítására végképp csak végszükség esetén jó, de ezt a Passatot például egy A6 TDI-ről keltettük életre, de két villamosmérnök szakfelügyelete mellett. Dízelek esetén nagyon kell figyelni a kábel melegedésére, esetleg olvadására, mert a dízelmotorok esetében jóval nagyobb áram folyik. A jó megoldás tehát egy rendes, vastag, használható csatlakozós bikakábel beszerzése, vasalózsinórt blankolni csak végszükség esetén kezdjenek!
A Splashben a biztonság kedvéért benne hagytuk a narancssárga hosszabbítót. Az esetről sajnos nincs fotónk, ekkor értettem meg az osztrák Auto Revue szerzőjének filozófiai mélységű megállapítását, mely szerint a legjobb fotómasina az, amely épp kéznél van.