A számok nem hazudnak, és jelen pillanatban ezen számok szerint javuló tendencia figyelhető meg az utakon. 2001-hez képest 30%-kal kevesebb haláleset történt idén a közutakon az első kilenc hónapban.
Ennek ellenére nem lélegezhetünk föl, az előttünk álló hónapokban várhatóan a legveszélyesebb körülményekkel kell szembenéznünk az utakon. Néhány apró szabály betartásával sokat segíthetünk a statisztikák kozmetikázásában.
Csökken | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A 2008-as év nagy áttörés volt, az objektív felelősség elvének bevezetése, az ittas vezetőkkel szembeni zéró tolerancia, valamint a büntetőpontrendszer szigorítása nyomán jelentősen csökkent a balesetek és az áldozatok száma. Tavaly ezer fő alá csökkent a közúti balesetek halálos áldozatainak száma, amire negyven éve nem volt példa. A helyzet pedig tovább javul, 2009 harmadik negyedévének végére Magyarország lényegében teljesítette uniós vállalását. Míg 2001 első kilenc hónapjában 795 halálos kimenetelű közlekedési balesetben 870-en haltak meg, az idén kilenc hónap alatt az 555 halálos kimenetelű tragédia 609 emberéletet követelt. A rendőrség azonban további változásokat szeretne, ezért hirdettek táblavadászatot, keresik a veszélyes gócpontokat, még az idén kétszáz automata traffipaxot szerelnek fel. De dolgoznak azon is, hogy a külföldi autósokra is érvényes legyen az objektív felelősség elve, azaz, csak a rendszám alapján büntethető legyen a szabálysértés. Addig is engedélyt kértek, hogy bankkártyás fizetést vezethessenek be a helyszíni bírságoláshoz, ne hivatkozhassanak a külföldiek készpénzhiányra. Horváth Zsolt
forrás: baleset-megelozes.eu |
Mire figyeljünk?
Saját magunkban, illetve autónkban is rendezni kell bizonyos dolgokat, mielőtt útra kelünk. A statisztika ugyanis ezen a téren is árulkodó. A téli gumik kiemelt szerepéről évről évre egyre többet hallani, ennek ellenére az autósok mindössze 40%-a cseréli le a gumikat a hideg beálltával.
Pedig! Nem lehet elégszer elismételni, hogy a speciális anyagból készült téli gumikkal:
- rövidebb féktáv érhető el (egy átlagos ember reakcióideje átszámítva 14 méterre tehető)
- nagyobb tapadás érhető el (a nyári gumik 7 fok alatt csúszni kezdenek, fagypont körüli hőmérsékleten megmerevednek)
Emellett természetesen erősen indokolt az autók műszaki átvizsgálása (világítóberendezések, akkumulátor, ablaktörlő, fék…).
Látni és látszani
Sajnos manapság is sokat hallani gyalogos, illetve biciklis gázolásokról. Ezekben az esetekben gyakran a láthatósági mellény használatának mellőzése a ludas, pedig lakott területen kívül 2007 óta kötelező a viselése minden bringás számára.
Számos cég készít már ezekre a célokra kifejlesztett termékeket (például), ezek általában pár ezer forintos tételek, de a gyalogosok és a kerékpárosok számára sokszor életmentőek lehetnek.
Ahogy a neve is mutatja, a fényvisszaverő kütyüknek fényre van szükségük, tehát az is nagyon fontos, hogy minden autós használja a világítást. Itt kell felhívni a figyelmet arra, hogy az izzókészletet ugyan már nem fogják ellenőrizni a rendőrök, de ha nem megfelelően működnek a fényszórók, akkor kegyetlenül le fognak csapni!
És az öv!
Ugyan nem kimondottan a téli időszakra jellemző, de mindenképpen fontos megemlíteni a biztonsági öv használatát. Ezen a területen ugyanis messze le vagyunk maradva az európai átlagtól. Nagyjából a sofőrök 90%-a használja az övet az öreg kontinensen, az „északi” országokban (pl. Svédország) ez az arány a 95%-ot is meghaladhatja. A 2004-ben csatlakozott tagállamok (köztük mi is) azonban meglehetősen rontják az átlagot.
|
2007 |
2008 |
2009 |
Átlagosan |
68,7% |
69,1% |
77,0% |
Első üléseken |
71,3% |
70,7% |
79,2% |
Hátsó üléseken |
39,6 % |
42,3 % |
49,3 % |
A biztonsági öv használatának változása Magyarországon (Forrás: KTI)
Idén ünnepelte az 50. születésnapját a hárompontos biztonsági öv, amelyet egyébként a szakértők a Föld valaha kifejlesztett legfontosabb biztonsági eszközének tartják. A Nils Bohlin által kifejlesztett V alakú övnek eddig szerény becslések szerint is legalább egymillióan köszönhetik az életüket. Egyedül az Európai Unióban, a 2008. évben legalább 13 000 életet mentett meg a biztonsági öv, s további 4300 tragédia elkerülhető lett volna az övhasználat által.
Ui.: Szintén érdemes tudni, hogy az ORFK – Országos Baleset-megelőzési Bizottság által szervezett találkozó utáni gokartfutamot megnyertem. Hoppá-hoppá…