Probléma: az autó orra kicsúszik a kanyarban
Kávészünet
Tilos betekerni a kormányt, ha az autó orra kicsúszik az ívről

Tilos betekerni a kormányt, ha az autó orra kicsúszik az ívről

Tilos egyre beljebb tekerni a kormányt!


Amikor az autó a két első keréken elveszíti a tapadást, elkezd kifelé csúszni a megcélzott kanyarívről.

Ezt nevezhetjük alulkormányozottságnak, orrtolásnak vagy orrtúrásnak. Dermesztő lehet, ha egy elmért kanyarban egyre közelebb jön a korlát, az árok, vagy ami még rosszabb, a szembejövő Kamaz.

Teendő: gázelvétel. Az alulkormányozott autót alapesetben gázelvétellel lehet visszaterelni a kormánnyal kijelölt ívre.

A gázelvétel előreviszi a súlypontot

A gázelvétel előreviszi a súlypontot

A gázelvétel előreviszi a súlypontot


A gázelvétel két ok miatt segít: az autó gázadás nélkül lassulni kezd és a lassulástól előrébb kerül a súlypont. A kormányzott keréken lévő nagyobb súly javítja a tapadást.

Ha ez nem elég, és kellően széles az út, gázelvétel mellett megpróbálhatjuk kijjebb engedni a kocsit a kanyarban. A külső íven nagyobb sebességgel képes bekanyarodni az autó, mint szűkebben.

Tilos: tilos egyre jobban ráfordítani a kormányt!!! Hiába volna automatikus ez a reakció, életveszélyes hiba lehet. Minél beljebb tekerjük a kormányt, annál kevésbé képes tartani a kijelölt ívet az autó.

Szerencsére ez csak szivacs

Szerencsére ez csak szivacs

Probléma: az autó kifarol

Abba az irányba kormányozzunk, amerre a kocsi fara kitör

Abba az irányba kormányozzunk, amerre a kocsi fara kitör

Arra kormányozzunk, amerre kitör


Amikor a hátsó kerekek veszítik el a tapadásukat, a túlkormányozottnak hívott autó keresztbe fordul, a hátulja meg akarja előzni az elejét. Rossz esetben a kocsi irányíthatatlanul megpördül.

Teendő: gázelvétel és ellenkormányzás. Driftelni és farolgatni csodás érzés zárt pályán, üres reptéren, elhagyott parkolóban, de forgalomban keresztbe állni rémisztő érzés. A túlkormányozott autókat ugyanúgy lehet megfogni, függetlenül attól, hogy első- vagy hátsókerék-hajtásúak. Gázelvétel mellett abba az irányba kell kormányozni, amerre az autó fara kitört. Mindig a megcsúszás irányába, például a balkanyarban jobbra kifaroló kocsiban jobbra.

Ellenkormányzás és gázelvétel a megoldás, ha kifarol az autó

Ellenkormányzás és gázelvétel a megoldás, ha kifarol az autó

Ellenkormányzás és gázelvétel a megoldás kifarol az autó


A gázelvétellel járó átterhelődés elkönnyíti az autó farát, ami szintén túlkormányozottságot okozhat. De egy keresztbe álló autóban fontosabb, hogy a gumik oldalvezető erejéből jottányit se vegyünk el vonóerőátadással, magyarul gázadással. A gázról lelépve a túlkormányozott autóban is a még tapadó, irányítható első kerekekre helyezünk több súlyt.

Tilos: késlekedni. 3-5 tizedmásodpercnél nincs több időnk reagálni a hátsó gumik tapadásvesztése után. Ha elkésünk az ellenkormányzással, akkor a megpördülő autóban marad a satufék, hogy minél hamarabb megálljon, hátha megússzuk.

Amennyiben tanácsra lenne szükségük, forduljanak Székely Gyula vezetéstechnikai szakértőnkhöz!