Durrdefekt
Épp a szerkesztőségbe, kedves pajtásaimhoz tartottam a Suzuki SX4-gyel, amikor a bal első kerékkel egy hó alatti valamit találtam el. Nem adott fémes hangot, valószínűleg egy járdasziget széle lehetett.
Alattomosan kiharapott egy ötvenfilléresnyi darabot a gumiból, pedig egyesben, a mély hóban araszolva mentem át rajta. Az autó a küszöb fölé érő hóban így is simán feljött a havas parkolóból kivezető emelkedőn, ahol meg tudtam állni kereket cserélni.
Volt némi rossz sejtésem, mert kerékőrrel addig nem találkoztam a kocsiban, de erre a tesztautókból notóriusan elkeveredő bizbaszra nem volt szükség. Az emelési pontot az emelő fejével megegyező mélyedés segít megtalálni a zéró műszaki érzékkel rendelkezőknek is.
Gyanúsan jól alakult
A kerékkulccsal könnyű volt jégtörőként az aszfaltig hatolni, hogy az emelő stabilan álljon, a kerékcsavarokat sem ész nélkül húzta meg a kedves ismeretlen, akinek áldassák a neve a nyomatékkulcs használatért.
Eddig minden gyanúsan jól alakult. Levettem a kereket és az addig ülőkének használt mankókerék felhelyezésével diadalittasan indulhattam is volna, ha a szükségpótkerék elfér az eredeti helyére.
Minden gyári, mégsem működött
De nem ment fel. Az emelőt koppig betekertem, akkor sem. Kikapartam a havat a kerék alól, akkor sem. A gyári emelővel, legalábbis ezeken a 16 collos, 205/60 R16-os gumikkal és a 4×4-es SX4 hasmagasságával nem működött.
Ekkor hívtam telefonos segítséget, és rövid sütkérezés után a Vezess Futamhoz használt Splashsel befutottak a többiek. Útközben meggyőzték magukat, hogy mennyire dőre, kétbalkezes tökfilkó vagyok, ezt egy csaj is meg tudná oldani, majd széttárták a kezüket.
A régi gumi kirúgta magát, azt már nem lehetett visszatenni, hogy az emelőt kikapva alátegyünk egy magasítót és magasba tekerjük az SX4-et. Pedig magasítás akadt volna, na nem deszka, mert egy lapkiadónál abból kevés forog, hanem egy adag fénymásolópapír.
Túlzás a 19 centi?
Végül a bal első lengőkart nyomtuk feljebb a Splash emelőjével, így felfért a mankókerék. Aztán leengedtük mindkét rombuszt, szárazra töröltük a havas kerékkulcsokat és elindultunk leadni az autót, maximum 80-nal, amit a virslikerékre a gyár engedélyez.
Valószínűleg azon hasalt el a gyári emelő, hogy a tesztelt SX4-nek centikkel nagyobb a hasmagassága, mint az alapverzióknak. Nálunk a 4×4-es modell járt, amely nem 16,5-17,5 centire, hanem 19 centire hordja a hasát a földtől, ami a terepes kirándulásokhoz vagy járdára állva is jól jön.
Ki, mit csinált volna?
Ha más is járt így SX-4gyel vagy más autóval, szóljon hozzá bátran! (A kommenteléshez be kell lépni jobb fent.) A barkácsszakköröktől pedig várjuk a tippeket, ki hogyan oldotta volna meg a dolgot, első körben az autóhoz gyárilag adott készlettel illetve más segédeszközökkel.