Mit várunk el egy technikai sporttól? Legyen a végletekig kiélezett, izgalmas, nyújtsa az elérhető legmagasabb technikai színvonalat, kapjuk meg rendszeresen, megbízhatóan, akár az esti nyugtatót a zárt osztályon. Valamint kell még a minőségi recepthez pár erős és kitűnő egyéniség, akik mint nevek fémjelzik a sorozatot.
Mit tudnak a többiek?
A Forma-1, igaz mostanában elég sok a galiba körülötte, de mai napig az autógyártás boszorkánykonyhája. Elképesztő milyen új ötleteket facsarnak ki a mérnökök a végetekig leszabályozott autókból. Mintha C. Ronaldo összekötözött lábbal lőné mesterhármasait. Kitűnő pilóták, nehéz pályák, a száguldó cirkusz csúcsára tényleg csak az tud feljutni, aki mindenben tökéletesen teljesít.
|
A ralit és a túraautózást is messzemenőkig többre becsülöm, mint a körbe körbe kergetőző amerikai sorozatot. A raliban igaz nincs test test elleni küzdelem, de ahol és ahogyan tövig tapossák a gázt, máris fejet kell hajtsak. Kimi Räikkönen az élő példa rá, a rali véresen komoly és hatalmas gyakorlatot, koncentrációt igényel, különben minden fán hagyunk pár alkatrészt. A túrautózás hozza azt, ami hiányzik a NASCAR-ból, igazi erőt próbáló pályákon, komoly harcokkal teletűzdelt futamokat, ütközéssel, borulással, de komoly biztonság mellett, valamint évről évre fejlődő technikai háttér mellett.
Ellenben mi folyik a tengerentúlon? Van 43 autó, egy hatalmas betonkatlan, és egy rettenetes hosszú verseny. Még a Forma-1 is unalmas, ha csak körözőnek, hát még itt! Ezért is van, hogy nincs futam balhé nélkül. Mivel az autók meglehetősen egyformák, kiugrásra nincs lehetőség, ha valaki mégis előnyre tesz szert, jön valami érdekes esemény, ami újra összerázza a mezőnyt. Így lehet tolakodni, furakodni, a másikat falnak tolni. Igaz akad négy pálya, ahol már az újonnan felfedezett kanyarokat is kipróbálják kísérleti jelleggel, de a sorozat lényege az ovál, a balkanyar végtelenített Mekkája ahol a nép vért akar, akár egy ókori kocsiversenyen.
Imádkozzál és fogyasszál!
Az egész sorozat dugig van tömve reklámokkal. Nem úgy mint a többi szakágban, ó nem! Itt még a pilótafülke is tele van ragasztgatva hirdetésekkel, a futam közben szintén megkapjuk a nagy adag hirdetésünket, nehogy leessen a vércukor szintünk.
|
Az autók mérnöki háttere fényévekre van szinte bármitől amit modern autósportnak hívunk. Jól bevált V8-as motorok dübörögnek, karburátorral, nincs elektronikus vezérlőrendszer, sem turbó, csak és kizárólag mechanikus szívómotorokból facsarnak ki 700 lóerőt. Félautomata váltó, hét sebesség? Ugyan! A jó öreg H kulisszás négy sebességes egység simán megteszi. Acélból készül a motor, acélból a féktárcsa, nincs itt holmi kerámia és egyéb hókuszpókusz. Vannak viszont tökös pilóták, akik ha kell bunyóznak, ha kell beszólnak, igazi példaképek a „Sweet home Alabama” törzstáborának. Amilyen egyszerű a technika, olyan bonyolult a pontrendszer, aki átkozza a Forma-1 rendszerét, annak ettől befelé kezdene nőni a haja. Két napig zajlik az időmérés, sorshúzással, fenntartott helyekkel, és egyéb ilyen nyalánkságokkal.
Biztonság? Ugyan, vér az legyen!
Míg Európában a minél biztonságosabb versenyek elérése a cél, akár az izgalom feláldozása árán is, addig a tengerentúlon a sportág vezetője jelentette ki, több ütköző autót akar látni. Nincs még egy versenysport ahol biztatják a pilótákat arra, hogy 300 km/h fölött nyugodtan lökjék meg a másikat hátulról hadd pörögjön!
Ezen a videón például a híres talladegai verseny látható, a biztonsági kerítésnek ütköző autóval, ami hét néző sérülését okozta.
Látható, ez nem szimpla versenybaleset, szándékos volt a balhé, és ami a legrosszabb itt megy az adok kapok, mindezért az elkövető ugyanilyen csomagot kapott Atlantában idén… (ráadásul néha egy két pofon is elcsattan, kultúremberek között így szokás…)
Mégis töretlen a népszerűsége a NASCAR-nak. Hogy miért? Holdra léptünk, pár óra alatt kelünk át kontinenseken, fénysebességgel repül az információ, mégis ugyanolyan vérre éhes horda vagyunk, mint a Circus Maximus közönsége.
Várjuk véleményüket a témával kapcsolatban, alant a komment ablakban!