Az elektromos autók legégetőbb problémája az energia tárolása. Hiszen a kötött pályás módszer már ősidők óta jól működik, a troli, metró, villamos, nagyon jól elvannak elektromos hajtással. 

Az autóban viszont tárolni kell az energiát, és itt jönnek képbe a még nehéz, nehezen tölthető, kis kapacitású akkumulátorok. Hiába a komoly fejlesztés, eddig még nem sikerült áttörést elérni, egyszerűen nem lehet elég kraftot a lítiumion telepekbe gyömöszölni. Ezért marad még egy darabig a hibrid megoldás, de azon belül lehet nagyot alkotni. Az FVT kutató, fejlesztő csapata pont ezzel próbálkozik a tengerentúlon.

Nem filmdíszlet.
Nem filmdíszlet.

Nem filmdíszlet.

Nem filmdíszlet.


Az FVT 2006-ban indult akkor még hatfős fejlesztő csapatként, majd négyéves munka után született meg féltve őrzött gyermekük, az eVaro. Egy háromkerekű, ultrafuturisztikus guruló csepp. Mindent a légellenállás csökkentéséért! Ez lehetett a jelszó, ezért kapott a Star Warsba illő karosszériát. Ha a Föld megmentése a cél, nem foglalkozhatunk holmi dizájnkérdésekkel, el kell dobni a Hummer-álmokat: a suhanó buborék a jövő.

A sportosságról nem kell lemondani, 5 másodperc kell az eVarónak a 100 km/h-s tempóhoz, és 217 km/h-ig tart a száguldás. Ezek kecsegtető adatok, főleg akkor, ha mindezek mellé földöntúlian alacsony fogyasztás is társul! Itt jön a legérdekesebb szám, hiszen az FVT ígérete szerint 1,2 literrel megelégszik a kicsike 100 kilométeren. Hogyan érik ezt el?

Luke fiam, mi ez már megint?

Luke fiam, mi ez már megint?

Luke fiam, mi ez már megint?


A háromkerekű gép két első kerekét két különálló elektromos motor hajtja, az átlagautókban megszokott erőátviteli rendszer (sebességváltó, differenciál) nélkül. Így jobb a hatásfok, ám az Autoblog interjúja rámutatott, a rendszer még korántsem tökéletes. A motorok könnyen túlmelegednek, és a vezérléssel is akadnak gondok, hiszen a differenciálművet is elektronikusan kell pótolni, és itt hibázni nem lehet, mert ha 200-as tempónál eltér a két kerék fordulatszáma, az igen nagy galibát okozhat. 

Van még mit fejleszteni, de az elgondolás jó irányba mutat, a hibrid jelleg megreformálása, miszerint a belső égésű motor nem hajt közvetlenül, csak generátorként tölti a telepeket, úgy tűnik, járható irány. Todd Pratt, a cég vezetője elmondta, nem akarják a Tesla Roadster útját járni, szerinte a tiszta elektromos hajtás még nem elég kiforrott, ezért törnek előre a hibridfejlesztés területén. Ezzel kiküszöbölik a hosszú töltési időt, és nem probléma, ha az ember elfelejt tölteni, az autó mégis működőképes. 

Íme a jövő!

Íme a jövő!

Íme a jövő!


Mindennek létjogosultságát készek is bemutatni, illetve megméretni egy világszínvonalú versengésen, ezért indultak az idei X-Prize díjért, amit a legzöldebb autó nyerhet el. Nem csak a dicsőség a tét, aki a legjobbnak bizonyul, 10 millió dollárt, azaz 2 milliárd 266 millió forintot költhet a fejlesztésre.

Hmm… otthon még van három IFA akksi meg egy kivénhedt Hajdu mosógép, talán még össze lehetne ütni valami használhatót, a 10 millióért :D.