A Porschéról kialakult képet a 911-es modell határozza meg. A századvégre azonban elfáradt a forma, hiába reszelgetik évről évre, és lesz olyan mint egy tökéletesre szálkásított germán atléta, aki három napig pörög a féltrapézon.

Ezért jött a Boxster, majd a Cayenne, Cayman, Panamera hármas, hogy végre a 911-esen kívül is legyen átütő sikerű modell a palettán. Hiába a 928, 944-es modellek nem hozták meg azt a szintű áttörést, amitől fejük fölé hajított boxermotorral örültek volna a gyári dolgozók. De mi a legfurcsább a felsorolásban? A négy modellből kettő négy illetve öt ajtós. Hogy újabb vevőket hódítsanak meg, szakítani kellett a fafejű, makacs sportautó-gyártással, és némi kompromisszumot, pár ortodox Porsche-rajongó elfordulását vállalva újítani kellett.

Az egyetlen 911-es négy ajtóval.
Bizarr akár egy nő három mellel. Ezért is próbálnám ki.

Bizarr akár egy nő három mellel. Ezért is próbálnám ki.

Bizarr akár egy nő három mellel. Ezért is próbálnám ki.


Viszont ez a szél se most kezdett el fújni. Már a hatvanas években akadt négy ajtós koncepció! 1967-ben a Porsche áldását adta, hogy a Troutman-Barnes karosszériaépítő cég átfazonírozza kicsit az épp futó 911-est. Hosszabb tengelytáv, és még két ajtó képezték a legfőbb változtatásokat. Hátra öngyilkos, azaz menetiránnyal szemben nyíló ajtókat terveztek, ami kortalanul modern megoldás, ezt lőtte el a Mazda is az RX-8-nál, mint forradalmi újítást.

Ha már öngyilkosság: az akkori farmotoros szörnyek könnyen vérét vették a tulajnak, mindez hosszabb tengelytávval több eséllyel ölhetett meg bárkit, mint a Terminátor.

A következő renegát elem a 928-asból fejlesztett 942-es volt, amit Ferdinand Porsche 75. születésnapjának alkalmából állítottak négy kerékre. Ezek alapjáraton kétajtós kivitellel készültek, viszont hosszabb tengelytávval, így itt is alkalom nyílt, hogy felvillanjon a négyajtós Porsche réme. Az AMG tuningcéggel közösen készítették el a prototípust, szintén hátrafelé nyíló hátsó ajtókkal, ami már tényleg nagyon hajaz a Mazda megoldására, hiszen két igen keskeny alkatrészről van szó. Technikailag ugyanazt hozta, mint a 928-as, igaz itt már orrmotor lévén nem jelentett közvetlen életveszélyt a közlekedés.

A 942 belső tere.

A 942 belső tere.

A 942 belső tere.


A 928-as után szándék volt az orrmotoros vonal folytatására. A cél egy még több luxussal megtömött V8-as vízhűtéses vas bemutatása volt. A projekt élére Dr. Ulrich Bez került, aki híven követte az elé lefektetett elveket. Az általa vezérelt 989-es fejlesztés lett volna az első fajtatiszta négyüléses, négyajtós stuttgarti gép. 300 lóerő körüli teljesítményt a motor, bő hátsó teret a 2.8 méteres tengelytáv ígért. Hiába hangzik mesésen, az akkori piac nem érett meg a formabontó elképzelésre, a hatalmas fejlesztési költségek, és a lanyha érdeklődés miatt kukába került a terv.

Azaz inkább a szelektív hulladék közzé, ahonnan az újrafelhasználás jegyében előkotorva bátran beépíthetővé válik. Így is tettek, a formaterv visszaköszön a 996-os modellen, valamint technikai elemek tűnnek fel újra a 993-ason.

Erre jött a Panamera, és húsz évvel később jó időben, jó helyen adta azt, amit már az 1990-es évek elején szerettek volna a felső tízezer torkán lenyomni. Most meg önként, vigyorogva (v)eszik meg, és nem jelentkezik heveny gyomorgörcs senkiben, csak mert a sportszedánpk kedvelői egy kevésbé sportos Porsche volánja mögé is beülhetnek. 

Hosszú út vezet a kísérletező kedvvel épített 911-estől a sorozatgyártású Panameráig. Tény. hogy a stuttgarti presztízsmárka arculata megváltozott, ami régen kuriózumnak számított, ma sorozatgyártott darab. A sportautó-rajongó csalódottan fordíthatna hátat a farmotor szentségének, mondva: a cég kifordult önmagából és szembemegy saját tradícióival, de vegyük figyelembe, a fennmaradás a tét, és ha nincs elég ropogós bankó a háttérben, nem lesznek arcletépő GT-2, GT-3-as verziók, és a versenypályán sem örülhetnénk Porsche-sikereknek.

Mi tehát megbocsátunk a Porschénak a négyajtós dömpingért. Hát ti?