Mint arról nemrég beszámoltunk, hétfőtől használhatják az autósok az M31 jelzésű utat, amely az M3-ast köti össze az M0 autóúttal Gödöllő előtt. Ez azt jelenti, hogy akik keletről, mondjuk Miskolc, Debrecen vagy Nyíregyháza felől sztrádán akarnak eljutni délre vagy nyugatra, mondjuk a Balatonhoz, Pécsre vagy Győrbe, kicsit hamarabb fordulhatnak rá az M0-ra, mint eddig.
(Az igazi Kánaán persze az lesz, amikor végre elkészül a teljes körgyűrű, és nem kelet felé kell majd megkerülni a fővárost a Záhony-Hegyeshalom vonalon.)
Utánajártunk, hány kilométer megtakarítást jelent ez az autósoknak az eddigi főváros-elkerüléssel szemben – és hány kilométer pluszt jelent még mindig, ha a fővároson való áthajtással vetjük össze a kerülést. Én például épp a hétvégén megyek Fejér megyei választott otthonomból a debreceni ősi fészek felé: mennyit nyerek, mennyit bukok vajon az M31-gyel?
Debrecen-Székesfehérvár (M3-M7)
A Google Maps szerint a Cívisvárostól a Királyok Városáig 340 kilométer az út, ha az M35-M3-M0-M7 útvonalat választjuk. Ha átszeljük a várost, a lehetőségekhez képest toronyiránt, azaz átkelünk a Lánchídon, 296 kilométert kell megtennünk. Ha viszont beiktatjuk az új szakaszt?
Vagyis aki szereti a nyugalmat és nem akarja Budapest közlekedésével terhelni magát, a főváros útjaival pedig autóját, Budapest átvágásához képest úgy 25 kilométerrel kell többet autózzon – viszont 19 kilométert nyert az eddigi elkerülési lehetőséghez képest.
Debrecen-Győr (M3-M1)
Aki a nyugati határ felé tör és a Folyók városát veszi célba a Hajdúság központjából, kicsit rosszabbul jár, hiszen az M1-ig többet kell kerülni az M0-on, mint az M7-ig.
Most ez lerövidült 15 és féllel. Az M31-gyel már csak 28,4 kilométerrel kell többet tenni a kocsiba a gyorsforgalmi kerülőn, mintha a Lánchídon is átgurulnánk.
Idő? Benzin?
A szűk 25 és bő 28 km-es kerülő egy átlagos magyar család számára (1,6-os G Astra) időben mindenképpen megtakarítást jelent, még akkor is, ha az M0-t hiába csúfolják autóútnak, ha egyszer 80-as sebességkorlátozás van a déli szakaszán.
Benzinben, forintban se jelent többet a kerülő. Hiába hosszabb az út, ha a fajlagos fogyasztás lényegesen kisebb egyenletes tempóban gurulva a 80-110-es sebességet engedő körgyűrűn, mint a városban araszolva.
A magam részéről – a matrica meglétét feltételezve a kocsin, persze – immár csak akkor vágnék át a városon a kelet-nyugati túrákon, ha mondjuk este tíz és reggel hét körül járnék arra. Az éjszakai Budapest ugyanis azért még mindig van olyan gyors és békés, hogy megérje azt a huszonvalahány kilométert, amit megspórolhat az ember.
A fővárost majd akkor felejtem el végleg, mint tranzitutat, ha elkészül az a bizonyos nyugati M0. Ha megérem, persze.