Engem is megállítottak a minap
Nem muszáj, időnként nem is érdemes a helyszínen elismerni a szabálysértést, de én elismertem, mert tényleg megsértettem az előírásokat

Nem muszáj, időnként nem is érdemes a helyszínen elismerni a szabálysértést, de én elismertem, mert tényleg megsértettem az előírásokat

Nem muszáj, időnként nem is érdemes a helyszínen elismerni a szabálysértést, de én elismertem, mert tényleg megsértettem az előírásokat


Csatornadíj, szénipari szerkezetátalakítási támogatás, hálapénz, mobilszámla, büntetési csekk: több ismerősömmel együtt nálunk is a rezsi része a közlekedési bírság. Sajnos olyan elvetemült módon autózom, hogy nem tartok be minden szabályt, ezért időnként jogszerű bírságokkal figyelmeztetnek a rendőrök a szabálykövető állampolgári magatartás fontosságára.

Dudálás, ablak le

Majdnem egy éve írtam életem legdrágább tankolásáról, most megint megosztok egy esetet a mi drága olvasóinkkal. A minap egy hétköznap este hazafelé indultam egy benzinkútról. A belső sávban mentem, valaki dudált, majd a hamarosan megszűnő jobb sávban mellém hajtott és tovább dudált.

Alaphelyzet: kikerülhetem-e a vészvillogóval álló autót a záróvonalon?

Mit tehet az állampolgár, ha előtte valaki lerobban vagy egyszerűen csak pofátlanul megáll vészvillogóval bevásárolni, és a záróvonal miatt nem lehet szabályosan kikerülni őt? Elvileg napestig torlódhatna mögötte a sor, mert a záróvonal az záróvonal, a jogszabályalkotó nem térhet ki minden esetre valamilyen kivétellel. Nem vitathatom a szabálysértés tényét, a bírság jogosságát, még az érintett két rendőr kulturáltságát és fellépését is csak dicsérni tudom, de az alaphelyzet mégiscsak abszurd: amíg el nem hárul az akadály vagy rendőr nem kezdi irányítani a forgalmat, én csak szabálysértés árán, büntetéstől fenyegetve kerülhetem ki a másik autót a záróvonal miatt?

Aki autóval jár és nem tart be minden szabályt, az aligha ússza meg a büntetéseket

Aki autóval jár és nem tart be minden szabályt, az aligha ússza meg a büntetéseket

Aki autóval jár és nem tart be minden szabályt, az aligha ússza meg a büntetéseket


Lassan mentem, mert ömlött az eső és este tíztől reggel hatig 40-es korlátozás érvényes. Gondoltam, ha lassú vagyok, megelőz és megy mindenki a dolgára. De nem előzött, viszont újra dudált. A cikk kedvéért finomítva: melyik pernahajder tülköl itt éjnek idején? – néztem oldalra és látom, hogy egy tányérsapkás úr az, fényvisszaverő mellényben.

Tudja, miért állítottuk meg?

Letekertük az ablakot, – a közlekedésbiztonság jegyében – menet közben megbeszéltük, hogy alkalmas helyen álljak félre. A várható fejlemények következtek. „Jó estét kívánok, tudja, miért állítottuk meg?” – jött a kérdés.

Ötezer forintot szabott ki a rendőr

Ötezer forintot szabott ki a rendőr

Ötezer forintot szabott ki a rendőr


Szerintem nyilvánvaló szabálysértés után fölösleges visszakérdezni, hogy talán kiégett a rendszámtábla-világításom? Igen, előbb a záróvonalon fordultam meg.

És jön a meglepetés. „Nem vagyunk mi olyan szőrösszívűek, hogy csak ezért megbírságoljuk.” – mondják. Mindkét egyenruhás intelligens, kulturált és jó fellépésű, valahogy mégsem örülök nekik: én másra nem emlékszem, ők viszont láttak valamit. A két büntetőpontot és a csekket azért kapom, mert a tiltott irányban hagytam el a benzinkutat, magyarul a bejáraton keresztül.

Ötezer lett

Ötezret ír a csekkre, helyszíni bírságként 3000 és 20 ezer forint között a járőr bármit kiszabhat, tehát az alsó határhoz vagyok közelebb.

Hogyan távozhatok, ha szabályosan nem lehet?

Hogyan távozhatok, ha szabályosan nem lehet?

Hogyan kellene távoznom, ha szabályosan nem lehet?


Ha minden kihágásért kapnék százforintnyi büntetést, összességében sokkal többet kellene fizetnem, de ez most rosszul esett és aligha éri el a kívánt visszatartó és nevelő hatást.

Mert a kúton épp tartálykocsi töltötte fel a földalatti üzemanyag-tartályt, elállva a négyből két sávot, a többin várakoztak egymás mögött a tankolásra várók. Én közvetlenül a bejáratnál álltam meg, és látván, hogy minden szabályos kijárat elzárva, vártam egy kicsit a tisztulásra, de mivel semmi nem történt, ott távoztam, ahol jöttem: a bejáraton.

Mi van, ha szabályosan nem megy?

A szabálysértés, a záróvonalon megfordulással – amiért Földes Attila kollégánk áprilisban rótt le szintén ötezer forintot az államnak – egyértelmű, de mégis, mit kellene tennem legközelebb?

Várjam meg, amíg a tartálykocsi végez, vagy amíg a kijáratot eltorlaszoló többi autós tankol, fizet és én is kihajthatok a sor végén? Tehát várjak fél órát, esetleg gyalog kellene hazakódorognom, netán ha sürgős, taxival egy valag pénzért? Otthagyva az autómat egy benzinkúton, ami nem parkolóhely.

A dilemmát a rendőri szerveknek is felvetettem, a válasz az volt, hogy akkor sem hajthatok ki tiltott helyen, ha a többi kijárat foglalt. Mi is járunk oda tankolni, majd beszélünk a kutasokkal, hogy figyeljenek erre – mondja búcsúzóul.

Rendőrnénik és rendőrbácsik, most őszintén! Önök tényleg ott rostokolnának egy erősen bizonytalan időigényű helyzetben vagy pont ugyanazt a megoldást választanák, amiért én most fizetek?

U.i. A záróvonalat tényleg nem vette szigorúan a rendőr. A bírságolás után, kék fény és sziréna nélkül, simán megfordult rajta, mert a záróvonal neki sem ér térdig. Minek autózzanak több száz métert az első szabályos lehetőségig, ha a széles és néptelen úton a kutyát nem zavarták a megfordulással?

A cikkben szereplő képek illusztrációk, nem az érintett személyeket ábrázolják.