A Good Year  nem ma kezdte a szakmát, a szezonális fejtágítót is nekik köszönhettük.

Már senkit sem kell fékutakat bemutató grafikonokkal riogatni, elrettenteni a nagyérdeműt azzal, hogy nyári gumival bizony véres csíkká radírozzuk a figyelmetlenül elénk lépő nyugdíjast. Pedig így van!

Már senkit sem kell fékutakat bemutató grafikonokkal riogatni, elrettenteni a nagyérdeműt azzal, hogy nyári gumival bizony véres csíkká radírozzuk a figyelmetlenül elénk lépő nyugdíjast. Pedig így van!

Kegyes volt hozzánk az ősz, kellemes napsütéses idővel lépett be életünkbe a november. Ennek tudatában talán sokan reménykednek, hogy az idei hideg elmarad. Sajna nem így van, ki kell ábrándítsak mindenkit, még a legbölcsebb népi megfigyelések is kemény telet jósolnak.

Tehát mese nincs, abroncsot kell cserélni. Évek óta folyik a szájbarágó műsor, és lassan, de biztosan mindenki leszokott a hazardírozásról, és rájött, jobb ma egy szett téli gumi, mint holnap az árokba esett kocsi. Már senkit sem kell fékutakat bemutató grafikonokkal riogatni, elrettenteni a nagyérdeműt azzal, hogy nyári gumival bizony véres csíkká radírozzuk a figyelmetlenül elénk lépő nyugdíjast. Pedig így van, egy fagyos -10 fokos reggelen már hét méterrel tovább tart a megállás, téli abroncsok nélkül!


A bűvös hét fokos átlaghőmérsékletet kell figyelni, a szakértők egyöntetű véleménye szerint ezen a ponton fordul előnyössé a télre kifejlesztett kerekek használata. „Az abroncsok szempontjából nem a hó a meghatározó tényező, hanem a hőmérséklet. 7° C alatt ugyanis a téli gumiabroncsok sokkal jobb teljesítményi paramétereket mutatnak, mint a nyáriak. Ennek oka, hogy a téli abroncsok lágy futókeveréke alacsonyabb hőmérséklet mellett is megőrzi tapadását,” magyarázza Boris Tománek, a Goodyear Dunlop Tires társaság marketing & PR menedzsere.

A lágy keverék mellett a hóban jó tapadást biztosító lamellaszerkezet ad még előnyt, de a főleg városban közlekedők erre a négy évszakos gumit mutatják fel Jolly Jokerként, a tiszta, hómentes utakra hivatkozva. Bármennyire is okos döntésnek tűnik, ez mindenképp csak öszvérmegoldás, főleg ha napjaink kiszámíthatatlan időjárását vesszük alapul.


„Eltekintve a nyári gumiabroncsok alacsonyabb hőmérsékleteken nyújtott jóval alacsonyabb teljesítményétől, ami nem bír jelentőséggel ezen autósok számára, remélhetően a döntésüket pozitív módon befolyásolják majd a tavalyi tél tapasztalatai, amikor valódi telek uralkodtak Magyarország legnagyobb városaiban”, teszi hozzá Boris Tománek. A 2009 novemberétől 2010 januárjáig terjedő időszakban például Budapesten 37 napig, Miskolcon 45 napig, Pécsett pedig 34 napig havazott.

Mielőtt elvesszük a gyerek elől a csokipudingot, a drága téli gumikra hivatkozva, fontoljuk meg a döntést, nem minden esetben a méregdrága abroncsok jelentik a legoptimálisabb megoldást.

A választáshoz jó elolvasni több szaklapot és a jónak ítélt gumik közös halmazából válogatni. Aki nem akar ezzel szöszmötölni, az a német ADAC tesztet böngéssze, az ő általuk összeállított táblázat közelít leginkább a valósághoz. Az idei eredmények alapján is jól látszik, ma már szinte a legtöbb gyártó hozza az elfogadható minőséget, és nem kell feltétlenül a felső árkategóriában keresgélni. Fontos, hogy az igényeinknek megfelelő abroncsot válasszunk, ha téli kirándulásokon gyakran járunk hegyekben, a mély hóban jól teljesítő darabokat válasszuk, de ha főleg városban hajtunk, akkor inkább a nedves, latyakos  úton nyerőre vadásszunk.


A használt abroncsokat kerülje mindenki, a külföldről behozott, 80-90%-osnak mondott papucsokat nem véletlenül dobták el előző tulajdonosaik. Gyakoriak a sufniban tákolt szerkezeti sérülések, a különböző autóról származó abroncsok, és ezek a tényezők mind veszélyeket rejtenek magukban. Annál is inkább mert a bordamélység ebben az időszakban különösen fontos, a 4 mm az ajánlott érték. Ennek oka egyfelől az, hogy a „Téli felszerelés kötelező” táblákkal jelzett szakaszokon ez a minimálisan engedélyezett profilmélység (Nálunk ritka tábla, de a környező hegyvidéki országokban gyakori). A másik, ennél sokkal fontosabb szempont pedig a biztonság. „A 6 mm-es profilmélységű téli gumiabroncs az új abronccsal összevetve 20 %-kal hosszabb fékúttal rendelkezik. A 4 mm-es profilmélységű gumiabroncs fékútja akár 50 %-kal is hosszabb lehet” – figyelmeztet Boris Tománek.

Így arra biztatunk mindenkit, örvendeztesse meg a legközelebbi gumist némi melóval és cseréltesse le a kerekeket, a magad uram módszert választók pedig még a kellemes melegben rugózzanak egyet az anyacsavarokat szorítva, és  röhögjenek jót a nyári gumis hülyéken, amikor rosszabbra fordul az idő.