Volt idő, mikor a gázturbinát legalább annyira élhetőnek tartották négy keréken, mint egy helikopter gyomrában. A híres próbálkozások azonban sorra sorvadtak el, hiába zárultak biztató eredménnyel a sorozatgyártáshoz legközelebb jutó Chrysler tesztek az 1960-as években.


A kudarc mögött főképp gazdasági okok álltak, a technológiai megvalósítással nem akadtak különösebb problémák. Ezért, ha ma akad egy hóbortos milliomos, nyugodtan építtethet magának egy süvítő gázturbinás gépet. Abban pedig egy percig se kételkedjen senki, hogy kedvenc sárgolyónk túl kicsi ahhoz, hogy akadjon ilyen ember.

A nevén nem nevezett megrendelő egy texasi tuningcégnél vetette fel a nem mindennapi ötletet, miszerint hozzák össze a Mini Cooper-t a nagy angol testvér a Rolls-Royce nevét viselő gázturbinával. 420 pokoli hőmérsékleten izzó lóerő, túlvilági süvítéssel, a híres kisautó gyomrában. Csak töketlen építő mondott volna nemet.

Így el is készült a különleges járgány, a Rolls Royce-Allison 250-C20B kódjelű turbinát az első ülések mögé préselték be, egyrészt a helyszűke miatt, másrészt ezzel is fokozva a drámai hatást. Szerencsére az 5-600 Celsius fokon izzó gázok a tetőn távoznak, ezért a bámészkodók lábából még véletlenül sem pörkölődik ropogós kannibálcsemege.


A teljes elborulás viszont nem itt kezdődik. Hanem ennél a Hörpintő kocsma törzsvendégének tűnő tagnál. 

Szerencsére az 5-600 Celsius fokon izzó gázok a tetőn távoznak, ezért a bámészkodók lábából még véletlenül sem pörkölődik ropogós kannibálcsemege.
A büszke építő, és műve

A büszke építő, és műve

A szedett-vetett külső mögött komoly szürkeállomány lapul, egy Stanfordon szerzett műszaki diplomával megtámogatva. Ez és a hawaii ing elég ütős párosítás volt ahhoz, hogy emberünk csak úgy hobbiból, a garázs mélyén összeüssön egy turbinahajtásos autót. A motyó egy General Electric Model T58-8F jelzésű szintén helikopterből rekvirált hajtómű, maximális fordulatszáma 26.000 f/p, teljesítménye 1350 lóerő.

A teljes konstrukció a „feltaláló” garázsában készült, ő vagdalta szét, rakétásította, festette az újkori bogarat. A műszerfalra biggyesztett három új kijelzőt, amik a fordulatszámot, az olajnyomást, és a turbina belső hőmérsékletét közlik a pilótával, a hőmérséklet felettébb fontos, mert ha hosszasan 650 C fok körül mozog, tönkremegy a motor. 

Kaliforniában még rendszámot is sikerült szerezni rá, így bármikor szórakoztathatja a spontán, vagy hivatalos rendezvényen összegyűlt közösséget.