Mikor egy hatalmas olajkonszern a fogyasztás minimalizálása mellett kampányol, az valahogy szkeptikus mosolyt csal az ember arcára. Hogyan lehet vizet prédikálni, miközben valaki bort vedel? Félresöpörve a gonosz gondolatokat, lehet, hogy a kagylós cég tényleg a hosszútávú jövőt tartja szem előtt, és a Shell Eco-maraton nem csak a fanyalgóknak szánt kirakatverseny. Az induló csapatok legalábbis véresen komolyan veszik, és ez jó.
222 csapat 26 országból
Európa-szerte több mint 3000 diák és tanár számos középiskolából, egyetemről és főiskoláról már hónapok óta dolgozik egyedülálló, futurisztikus autókon. A csapatok céljai megegyeznek: minél nagyobb távot megtenni a lehető legkevesebb üzemanyag felhasználásával. Ezeknek a fiatal műszaki szakembereknek megadatott a lehetőség, hogy május 26. és 28. között a németországi EuroSpeedway Lausitz pályán teszteljék járműveik üzemanyag-hatékonyságát a 27. Shell Eco-marathon Europe versenyen. Idén 168 Prototípus és 54 UrbanConcept jármű versenyez: 222 csapat 26 országból.
Hazánk képviselői tegnap leplezték le versenygépeiket a sajtó előtt. Prototípus kategóriában indul a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Kara, a Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola, az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kara, valamint a Kecskeméti Főiskola. UrbanConcept kategóriában a győri Széchenyi István Egyetem versenyez.
„A hatékonyság növelésének érdekében a töltésvezérlést fejlesztettük, valamint egy elég bonyolult számítógépes rendszerrel oldjuk meg a napelemek töltésének felhasználását. A futómű is megújult a jármű még nagyobb stabilitása érdekében”
mondta a győri SZEnergy Team, akik tavaly egyedüli csapatként pozitív energiamérleggel zárták a versenyt.„A modern autógyártásban is használt alapanyagokat alkalmazunk, az üveg- és szénszálas technológiával ugyanis nagyon sok súlyt megspórolunk. Érdemes a természetet másolni, mert sokszor okosabb megoldásokkal bír, mint amit az emberek képesek kitalálni” mondta Makida László, a pécsi Team Orca menedzsere.
SAP Racing Team, Budapest: „Idén 2000 kilométert szeretnénk megtenni új autónkkal. A legjobb helykihasználás érdekében a jármű teljesen a pilóta köré lett építve, illetve hátsókerék-kormányzást alakítottunk ki a méretcsökkentés érdekében. Az autóba egy egyedileg tervezett és épített motor is került.”
„A Shell Eco-marathon Europe verseny tapasztalatai arra késztetnek minket, pedagógusokat, hogy minél több tehetséges fiatalt segítsünk céljaik elérésében” ? fejtette ki Bagány Mihály, a magyar csúcstartó Kecskeméti Főiskola felkészítő tanára. A csapat tavaly 1588 kilométert tett meg egyetlen liter üzemanyag felhasználásával, ami valamivel több, mint a Budapest-Párizs táv.
„Büszkék vagyunk rá, hogy mi lehetünk az első magyar középiskolás csapat a versenyen. Minden tőlünk telhetőt megteszünk, hogy kiváló versenyeredményekkel térjünk haza. 29 csapat regisztrált az akkumulátoros meghajtású, plug-in kategóriában, így nagy a kihívás a helytállásra” ? jegyezte meg Csorba János, a Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola projektvezető tanára.
A 2010-es európai eseményen megdőlt az egyetlen liter üzemanyaggal megtett távolság rekordja, az első helyezett 4896,1 kilométert tett meg.