Pár napja gyorshírként vágtatott végig a sajtón egy őrült svéd. Igen, még őrültebb, mint a nálunk járt Volvo, ezt ugyanis amerikai lendület hajtja. Nem másról van szó, mint egy Saab 9-3 kombi maradványairól, amit értő kezek olyan veszedelemmé alakítottak át, mint a Robotzsaru és Batman szerelemgyereke.
Az üres héjba belegyömöszölték a Dodge Viper V10-es motorját, váltóval, hátsó híddal egyetemben, így életre keltve az ördögi masinát, mindezt komolyan dokumentálva nyálcsorgatóan jó fotógalériával. Gyűltek is a leszakadt állak rendesen, a mi Facebook oldalunkon is volt hüledezés rendesen, mikor előhalásztuk az első képeket. Tény, nem mindennapi a megvalósítás, sok mérnöki gubancot kellett átrágni, mire a hatalmas blokk, és a hajtáslánc helyet talált magának.
Viszont korántsem az egyetlen ilyen, hiszen napjainkra már nevet is kapott a stílus. Sleeper, magyarán farkas báránybőrben, komoly teljesítményű motor egy teljesen hétköznapi, álmos családi autóban.
Ez akkor az igazi, ha tényleg, semmi, de semmi sem utal arra, hogy pokolbéli fenevaddal állunk szemben. Sokan ott rontják el, hogy azért hagynak pár kikacsintó részletet, pedig nem szabad. Így kénytelen voltunk pár példásan megépített darabot összeszedni, okulásképp.
Nem megyünk messze a skandinávoktól, az egyik legkomolyabb átépítés a témában szintén Saab. A korántsem vad ábrázatú 99-es kapott egy kétliteres motort, valamint hozzá egy testes Holset HX50 turbót, módosított gyújtással, injektorral. Ez így egy alaposan túlterhelt, tiszavirág életű építésnek látszik, de ha megy, akkor kirúgja a világ sarkait. 700 lóerőt sikerült belegyömöszölni, ez a tekintély pedig egyszerre sújtja mind a négy kereket, egy Audi 100-asból származó Quattro hajtásnak köszönhetően. Ennek ellenére kívülről szinte semmi sem árulkodik a fenevadról.
A legőrültebb Volvo
A második legjobb alap ilyen gép építéséhez a Volvo. Abból is a kombi természetesen, hiszen ki számítana lélegzetelállító gyorsulásra a nagypapik kedvencétől? Ezt a meglepetés faktort használja ki a Volvette névre hallgató egyedi vas. A neve már elárulja, a szív itt is igazi izomautó örökség, a Corvette LS1 kódjelű blokkja került beépítésre. A tulajnak viszont ez is túl harmatos volt, ezért két turbófeltöltővel paprikázta fel a V8-ast. A 20.000 dollárt kóstáló átépítés végén körülbelül 700-850 lóerő szorult a Volvo 745t motorházteteje alá, így azt hiszem ez a legőrültebb guruló valami, aminek valaha köze volt az egykori csapágygyárhoz.
Ha azt hisszük, egy Corvette blokk ennél nem kerülhet extrémebb helyre, tévedünk. Csak két képet leltünk róla, de ennyi bizonyíték elég, hogy elhiggyük, akadt olyan eszement, aki egy Suzuki Vitara orrában találta meg a V8-as új otthonát.
Kedvencem még a Bogárba oltott Subaru Impreza WRX STi. Részben, mert nem túl hivalkodó, nincsenek kilógó krómalkatrészek, részben meg azért, mert van valami vonzó abban, hogy a motor marad boxer, csak bitang erős.
Azt hiszem az e30-as BMW-be cipőkanállal préselt V10-es blokkon már mindenki túl van, de a sort a végtelenségig lehetne folytatni, nem véletlenül készültek már külön a témával foglalkozó weboldalak.
Hazai viszonylatban a V8-as Mercedes blokkal driftelő Lada emelkedik ki, elég szürreális látvány a lazán, erőlködés nélkül kegyetlen nyomatékkal gumit gyilkoló ezerkecsó. Technikailag ez is igazi csemege, a 126-osból örökölt 3.8 literes motort egy BMW váltóval házasították össze, szinter kuplunggal. Később a motor is komoly átalakításon esett át, mivel a gyári befecskendező rendszer nem bírta az új környezetet, ezért régi vágású, de hatékony Dellorto karburátorok kerültek a helyére.
Tehát, ha beáll mellénk egy szakadt kombi Volvo, és lámpaversenyt provokál, ne bízzuk el magunkat az esélyeinket illetően!