Kitaláltuk, hogy villanyautóval megyünk szeptemberben tudósítani a Frankfurti Autószalonra. Megyünk 100-120 kilométert egy seggel, aztán rácuppanunk egy gyorstöltő pontra – állítólag félóra alatt 80%-ra tölthető az akku – és tovább. Milyen jó lesz! Nem szennyezünk, nem költünk benzinre, haladó szellemről teszünk tanúbizonyságot, halleluja.
A lelkesedés úgy két hétig tartott. Ennyi idő kellett hozzá, hogy kiderüljön: a vállalkozás nagyjából lehetetlen. Sorra felhívtuk a nagy, villanyautókat is forgalmazó márkák PR-eseit, és sorra dobták vissza a labdát. Kiderült, hogy egy marha nagy banánhéjon csúsztunk el: a villanyautókat egyelőre csak a prospektusokban lehet gyorsan feltölteni, a valóságban kell az a 6-8 óra konnektoron lógás két túraszakasz közé.
Citroen, Mitsubishi és Peugeot villanyautó. Keresse meg a három különbséget!
Citroen, Mitsubishi és Peugeot villanyautó. Keresse meg a három különbséget!
Fotó megosztása:
A Mitsubishi fejlesztését vette meg a francia PSA-csoport, és mindkét márkaneve alatt sikerrel árulja a kocsit Európa boldogabbik felén
A Mitsubishi fejlesztését vette meg a francia PSA-csoport, és mindkét márkaneve alatt sikerrel árulja a kocsit Európa boldogabbik felén
Fotó megosztása:
Pár apró különbség, pár százalék árdifferencia
Pár apró különbség, pár százalék árdifferencia
Fotó megosztása:
Hossz, szélesség, magasság: minden ugyanaz
Hossz, szélesség, magasság: minden ugyanaz
Fotó megosztása:
Az autógyártás jövőképét már jó pár éve úgy vázolja fel pár szakértő, hogy jó, ha egy tucat autógyártó életben marad a v
Az autógyártás jövőképét már jó pár éve úgy vázolja fel pár szakértő, hogy jó, ha egy tucat autógyártó életben marad a v
Fotó megosztása:
A jövő parkolóképe?
A jövő parkolóképe?
Fotó megosztása:
Egy bálna Merci, 7-es BMW vagy A8-as ára a három kisautó
Egy bálna Merci, 7-es BMW vagy A8-as ára a három kisautó
Fotó megosztása:
A Citroen és a Mitsu szerelőnyílás-fedele élre vasalt, a Peugeot-é középen nyomott
A Citroen és a Mitsu szerelőnyílás-fedele élre vasalt, a Peugeot-é középen nyomott
Fotó megosztása:
Az autókölcsönzők már felfedezték, a Sixt flottát rendelt belőlük
Az autókölcsönzők már felfedezték, a Sixt flottát rendelt belőlük
Fotó megosztása:
A Peugeot a hátsó lámpát is megváltoztatta. Az oroszlán ez elektromos autóban fehér betétet visel
A Peugeot a hátsó lámpát is megváltoztatta. Az oroszlán ez elektromos autóban fehér betétet visel
Fotó megosztása:
A Mitsubishi C-oszlopán nincs plakett
A Mitsubishi C-oszlopán nincs plakett
Fotó megosztása:
Kis embléma jelzi a tetőoszlopon: nem szeretem a benzint!
Kis embléma jelzi a tetőoszlopon: nem szeretem a benzint!
Fotó megosztása:
A Mitsubishiben más a rádió, mint a franciákban, a váltókarnak pedig van két extra takarékos állása
A Mitsubishiben más a rádió, mint a franciákban, a váltókarnak pedig van két extra takarékos állása
Fotó megosztása:
A Citroen hangulatos barna betéteket kapott
A Citroen hangulatos barna betéteket kapott
Fotó megosztása:
A Peugeot a legunalmasabb belül a szürke kárpittal, de a fehér betétet oroszlán azért feldobja
A Peugeot a legunalmasabb belül a szürke kárpittal, de a fehér betétet oroszlán azért feldobja
Fotó megosztása:
Viselkedésre természetesen teljesen egyforma a három farmotoros-hátsókerekes
Viselkedésre természetesen teljesen egyforma a három farmotoros-hátsókerekes
Fotó megosztása:
Dinamikus, lendületes autócskák, élmény velük az a 110-120 kilométer, amit jó időben, klíma és fűtés nélkül tudnak egy töltéssel
Dinamikus, lendületes autócskák, élmény velük az a 110-120 kilométer, amit jó időben, klíma és fűtés nélkül tudnak egy töltéssel
Fotó megosztása:
A töltők, akkuk, motorok is teljesen egyformák
A töltők, akkuk, motorok is teljesen egyformák
Fotó megosztása:
A három autónak már sorba kellene állni az eddigi egyetlen magyar köz-töltőponton
A három autónak már sorba kellene állni az eddigi egyetlen magyar köz-töltőponton
Fotó megosztása:
Dániában piacvezető a kisautók között 2011-ben ez a modell
Dániában piacvezető a kisautók között 2011-ben ez a modell
Fotó megosztása:
Magasabb, mint széles: japán szükségletek alapján tervezték őket metropolisok utcáira
Magasabb, mint széles: japán szükségletek alapján tervezték őket metropolisok utcáira
Fotó megosztása:
A Citroen és a Mitsubishi sötétebb foncsorral vívja a konkurenciaharcot
A Citroen és a Mitsubishi sötétebb foncsorral vívja a konkurenciaharcot
Fotó megosztása:
Négy felnőtt négy laptoptáskával kényelmesen elfér a kisautóban, ha össze is és a válluk párosával
Négy felnőtt négy laptoptáskával kényelmesen elfér a kisautóban, ha össze is és a válluk párosával
Fotó megosztása:
Négy felnőtt négy laptoptáskával kényelmesen elfér a kisautóban, ha össze is és a válluk párosával
Gyermeki naivságunkkal úgy képzeltük, hogy a gyorstöltő csak egy vaskosabb kábel és egy masszívabb csatlakozó, melyen át ipari áramról is tölthetjük a villanyverdát útközben, csak találnunk kell 400 voltos konnektorokat. Pedig nem. A
Citroën és a
Peugeot PR-gépezete sem bizonyult nálunk tájékozottabbnak: a Francia Kapcsolat csak annyit válaszolt nekik: nem adtak gyorstöltőt a magyar piacra küldött demókocsikhoz, mert az nagyon drága. A
Mitsubishi viszont már jobban képben volt, visszakérdezett: gyorstöltőt akartok? De hát az le van betonozva a földbe, nehéz lenne elvinni Frankfurtba!
És akkor alig győztük itt csapkodni egymás homlokát a szerkesztőségben. Hát persze; ha a kisautók 16 amperrel 230 volton 6 óra alatt töltődnek fel, akkor 400 volton (ez az ipari áram feszültsége) félóra alatt – veszteségekkel nem számolva – 160 amperrel kellene folyjon az áram.
Mintha tíz családi házban mindenki egyszerre sütne-főzne-mosna-porszívózna-hajszárítana, egy árva konnektorba dugott hosszabbítóról. Brrr.
Tehát a gyorstöltő, aminek külön csatlakozóaljzata van a villanyautókon, nem egyszerűen csak három fázisról, ipari áramról működik, hanem irdatlan áramot kell tudni leadnia, centis kábelereken. Vagyis a gyorstöltő nem egy kisdoboz, nem egy pipa az elektromos autók extralistáján, hanem egy olyan infrastrukturális eleme a villanyautózásnak, mint a belsőégésű motorosoknak a benzinkút.
Így utólag végiggondolva már triviális a dolog, de a gyártók olyan könnyedén vetették papírra a sajtóanyagokban, hogy „töltési idő: 6-8 óra, gyorstöltővel félóra alatt 80%-ra tölthető”, hogy nem is tűnődtünk el mélyebben. Kár is volt. Most még messzebbinek tűnik a villanyautók tömeges elterjedésének kezdete, pláne Magyarországon: mikor lesz nálunk minden irányban legalább száz kilométeres rácspont-sűrűségű gyorstöltőhálózat?