Abban a szerkesztőség majdnem minden tagja egyetért, hogy ha valamiért a földi civilizáció így vagy új meginog, akkor az egyszerű, primitív dolgok lesznek majd a legkevésbé sebezhetőek. Következésképpen a leghasználhatóbbak. Így egy ős öreg Land Rover a maga primitív dízelmotorjával, masszív kivitelével komolyan felértékelődhet a poszt apokaliptikus használtautó piacon.
Milyen lesz a világvége?
Ha igazi, teljes körű, alapos világvége szakad a nyakunkba, akkor semmiféle járműre nem lesz szükségünk, szép csendben, vagy nagy lármát csapva, de mind elhunyunk. Idővel majd ismét összerottyan valami szerves anyag az óceán mélyén, előbb utóbb valami ki is mászik a partra és csak idő kérdése, hogy valaki újra feltalálja a kereket. És kezdődhet minden elölről.
Ha viszont – ahogy a világvége-ügyben tájékozottabbak mondják – csak light változatot kapunk, és csupán rövid időre omlik össze az elektromos- és egyéb rendszer, akkor csak pár napot kell túlélni. Az meg talán kocsi nélkül is megoldható.
Mi induljunk ki egy alapos, de nem teljeskörű pusztulásból, túlélőkkel, maradék gázolajjal.
Elektromosság? Minek?
Ebből a szempontból az öreg Land Rover teljesen sebezhetetlen. Potyoghatnak a grafitbombák, puffoghatnak az elektromágneses impulzuspuskák, heckerek próbálhatják átvenni a hatalmat a központi zár, riasztó, vagy a fedélzeti számítógép felett, hasztalan próbálkoznak majd.
Elektronika ugyanis semmi nincs benne, egyedül az izzításhoz/indításhoz igényli az akksi segítségét. De megoldható enélkül is a start, nyáron dombon parkolva igen hamar beindul. Idén viszont télre jósolják a világvégét, ilyen fagyban izzítás nélkül a Mátrából kéne legurulni, hogy elkezdjen zakatolni a szívódízel. De talán a nyílt lángos előmelegítés használna neki, ha a világ összes elektromossága egy szempillantás alatt eltűnne.
Üzemanyag
Sajnos itt nincs mese, az öreg Land Rover ugyanúgy fogyaszt, mint minden más. Korához és állapotához képest nem sokat, de fogyaszt. Tankja durván 50 literes, amihez még két kannányi gázolajat tudok összepakolni. Nem túl komoly hatótáv, de egy tankolással így 900 kilométert lehet autózni.
Utak
Bár eddig csak érdeklődés hiányában elmaradt világvégét értem meg, de nem tévedhetek nagyot, ha úgy gondolom, egy átlagos világvége jó eséllyel az utakat sem kíméli és a hókotróra, kátyújavítókra is felesleges várni. Ami az úthálózatból megmaradt, az törmelékkel, és egyéb vackokkal lehet tele. A Land Rover ezeken jó eséllyel át tud gázolni, sőt, ahol nagy a baj, ott az útról is le lehet vele menni.
Alkalmi szállás
Egy hosszú tengelytávú Land Rover belseje alkalmi szállásnak is megteszi. Kényelmesen két ember tud elaludni a belsőben, némi kompromisszumkészséggel – világvége táján erre amúgy is hajlamosabb az ember – már hárman is meghálhatnak benne hosszabb rövidebb ideig.