A Michelin idén tizenkettedik alkalommal rendezte meg formatervezési pályázatát (Michelin Design Challenge); a 2013-as téma a környezetvédelem és a vezetési élmény egyesítése volt, a ‘HALF! Lightweight with Passion’ (Fél: Könnyű és szenvedélyes) szlogen égisze alatt. 72 országból több mint 900 pályamunka érkezett, a zsűri ezek közül választott ki tizenöt döntőst.

Az alábbiakban kedvenceinkből szemezgetünk, de a galériában az összes döntős pályamunka teljes pályázati anyaga megtalálható.

Külön gratulálunk Sebestyén Marcellnek, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatójának, aki élete első nemzetközi versenyén jutott be a legjobbak közé. Szép volt, Marci!

Könnyű, de élvezetes járműveket terveztek a Michelin Design Challenge pályázói

1. Jorge Biosca (Spanyolország) - eLink || Jorge Biosca (38) szabadúszó dizájn-tanácsadó, többszörös pályázati győztes. Ajtók nélküli, küllőkkel erősített szerkezete a társadalmi elidegenedés ellen is küzd. A régi idők hintóit idéző jármű hatszemélyes.

1. Jorge Biosca (Spanyolország) – eLink || Jorge Biosca (38) szabadúszó dizájn-tanácsadó, többszörös pályázati győztes. Ajtók nélküli, küllőkkel erősített szerkezete a társadalmi elidegenedés ellen is küzd. A régi idők hintóit idéző jármű hatszemélyes.


2. Song Wei Teo (Szingapúr) - PolyPlus || Song Wei Teo végzős hallgató a Coventry Egyetem autóipari formatervezés szakán. Autója olcsón előállítható, könnyű vákuumhúzott műanyag elemekből készült, akár hatszemélyes családi jármű.

2. Song Wei Teo (Szingapúr) – PolyPlus || Song Wei Teo végzős hallgató a Coventry Egyetem autóipari formatervezés szakán. Autója olcsón előállítható, könnyű vákuumhúzott műanyag elemekből készült, akár hatszemélyes családi jármű.


4. Takashi Nishimura (Japán) - SOMA || A Chiba-i egyetem négyfős csapatának karbonvázas, légrugós járműve különleges kerekeken gördül: a levegő helyett polimer zselével töltött kerék nagy sebességnél keskennyé válik, csökkentve a gördülési ellenállást

4. Takashi Nishimura (Japán) – SOMA || A Chiba-i egyetem négyfős csapatának karbonvázas, légrugós járműve különleges kerekeken gördül: a levegő helyett polimer zselével töltött kerék nagy sebességnél keskennyé válik, csökkentve a gördülési ellenállást


6. Lucas Lopez (Argentína) - Helios || A 32 éves argentin saját stúdiójában az Ariel Atom lehetséges utódját tervezgeti. Jelen pályaművét hélium teszi könnyűvé; a félmerev vázszerkezet a balesetveszélyes argentin forgalomban enyhíthetné a sérüléseket.

6. Lucas Lopez (Argentína) – Helios || A 32 éves argentin saját stúdiójában az Ariel Atom lehetséges utódját tervezgeti. Jelen pályaművét hélium teszi könnyűvé; a félmerev vázszerkezet a balesetveszélyes argentin forgalomban enyhíthetné a sérüléseket.


8. Sebestyén Marcell (Magyarország) - Chitin Concept || A MOM harmadéves hallgatója a keringőbogárról mintázta autóját. A kecses, ékszer-szerű járművet átlátszó napelemek borítják, minden kezelőszervet egyetlen érintőpanel helyettesít

8. Sebestyén Marcell (Magyarország) – Chitin Concept || A MOM harmadéves hallgatója a keringőbogárról mintázta autóját. A kecses, ékszer-szerű járművet átlátszó napelemek borítják, minden kezelőszervet egyetlen érintőpanel helyettesít


9. Andrea Filogonio (Olaszország) - bemoove || 15 éves szakmai tapasztalatával igazi veterán a csapatban az olasz dizájner. Autójában anyagában rugalmas szénszálas tartóelem gondoskodik a rugózásról; a felfújt utasfülke külön lengéscsillapítókkal csatlakozik az alvázhoz.

9. Andrea Filogonio (Olaszország) – bemoove || 15 éves szakmai tapasztalatával igazi veterán a csapatban az olasz dizájner. Autójában anyagában rugalmas szénszálas tartóelem gondoskodik a rugózásról; a felfújt utasfülke külön lengéscsillapítókkal csatlakozik az alvázhoz.


11. Cristian Polanco (Guatemala) - Exploder II || A 26 éves srác országa első számú ipari formatervezőjévé szeretne válni. A napi mókuskerékből való szabaduláshoz elektromos szabadidőjárművet tervezett, négy szabadon irányítható, agymotoros kerékkel, feszített szövet karosszériával, napelemekkel.

11. Cristian Polanco (Guatemala) – Exploder II || A 26 éves srác országa első számú ipari formatervezőjévé szeretne válni. A napi mókuskerékből való szabaduláshoz elektromos szabadidőjárművet tervezett, négy szabadon irányítható, agymotoros kerékkel, feszített szövet karosszériával, napelemekkel.


13. Guo Wei & Zhu Luyao (Kína) - XLeaf || A Wuhan Műegyetem hallgatói a hagyományos kínai életmódot integrálta a modern közlekedés követelményeivel. Autójuk kerekei gekkó-lábként tapadnak, biomotorja napfényből és vízből állít elő elektromos áramot.

13. Guo Wei & Zhu Luyao (Kína) – XLeaf || A Wuhan Műegyetem hallgatói a hagyományos kínai életmódot integrálta a modern közlekedés követelményeivel. Autójuk kerekei gekkó-lábként tapadnak, biomotorja napfényből és vízből állít elő elektromos áramot.


15. Jeremy Helle (USA) - EV XO || A 3D animációval is foglalkozó ipari formatervező rajong a veterán autókért. Minden ballaszttól megszabadított családi autóját két részre osztotta. A gyerekek hátul veszekedhetnek, békén hagyva a szülőket. Amíg a lineáris motorral hajtott első kerekek hajtanak, a hátsók áramot termelnek.

15. Jeremy Helle (USA) – EV XO || A 3D animációval is foglalkozó ipari formatervező rajong a veterán autókért. Minden ballaszttól megszabadított családi autóját két részre osztotta. A gyerekek hátul veszekedhetnek, békén hagyva a szülőket. Amíg a lineáris motorral hajtott első kerekek hajtanak, a hátsók áramot termelnek.