Nemrég leszálltunk Sanghajban, a Kelet-kínai tenger partján. Nem a gyarmati romantika vagy az ópiumszívás hozott ide, hanem a pár nap múlva aktuális autókiállítás. Mi Bécsből Helsinkin át repültünk, lerövidítve az utat, de a finn fővárosból így is 10 óra repülésre fekszik Kína és a térség egyik fő gazdasági központja.
Renault, ami konyak
A repülőn az itallap meglepett Renault márkájú konyakkal, amely a maga nemében magasabbra pozicionált termék, mint a Renault személyautói. Egy üveg vámmentes alaon is 21 000 forintnyi euróba kerül volna a fedélzeten, a kóstoló alapján van mire fel elkérni ezt a szabad szemel igen jól látható összeget.
VW, Buick és hosszított presztízsautók
A számomra egyelőre nehezen azonosítható bennszülött járgányok mellett az utak és a parkolók is tele vannak Buick márkájú limuzinokkal, aszfaltterepjárókkal és egyterűkkel. A GM nyereségének nem kis részét termeli meg Kínában, a részben Opel-technikára épülő autókkal.
Tényleg rengeteg a hosszított modell. Van Audi A4, 5-ös BMW vagy 2005 előtti, az előző Škoda Superb alapját is adó Passat nyújtott tengelytávval, az aránytalanul hosszú hátsó ajtóról könnyű megismerni őket. A kínaiak szeretik a nagy lábteret és mivel az fizet, aki hátul ül, az ő kényelme elsődleges.
Jogsi helyett sofőr
Sofőrt tartani nem kerül sokba, ez egyébként általános is. Európai jogosítvánnyal ugyanis nem vezethetünk, a helyi vezetői engedély megszerezni elég macerás és az itteni közlekedés a randomszerűen bevágó taxikkal, saját univerzumban mozgó riksákkal, könyörületre váró gyalogosokkal nem egy élmény a volán mögül.
Furcsa látni, hogy a kicsinek cukorfalat kínai gyermekekből kocsiablakon kicsulázó, bőszen harákoló felnőttek cseperednek, de mások meg attól undorodnak, amit mi csinálunk a papír zsebkendővel. Ők sosem vágnák zsebre a taknyukat.
Errefelé a motorosok jobban tartanak az épen aktuális influenzától és más kórságoktól, mint fejük szétloccsanásától, ezért többen motoroztak maszkban, mint bukósisakban. Jelentkezem majd még a délkelet-ázsiai metropoliszból, ahol lüktet a világgazdaság.