Te hogy képzeled el a távoli jövőt? Vajon emberszabású robotok fogják elvégezni helyettünk a mindennapi tennivalókat, vagy fehér egyenruhában egy űrhajó fedélzetén sodródunk az űrben, ahol minden reggel kielemzi a WC a vizeletünket, esetleg az atomháború utáni felperzselt pusztaságban fognak küzdeni a túlélők a maradék vízért? Ezt bizony még a legpengébb tudósok sem tudják előre megjósolni, így marad a tudományos fantazmagória – angol rövidítéssel sci-fi -, amiből a kíváncsi elme táplálkozhat.
Úgy tűnik, az autóiparban tevékenykedő mérnökök, tervezők sokszor veszik elő a jövőbe tekintő varázsgömböt, és megpróbálják papírra vetni a látottakat, amik később átkerülnek a virtuális tervezőasztalra, majd sok-sok évtizeddel később az emberek garázsába, vagy nem. Mi pedig most megpróbáltuk összegyűjteni azokat a lázálmos látomásokat, amelyeket bármelyik mozifilmben tátott szájjal bámulnánk.
KTM Quake
Ez a robusztus, és minden szimmetriát nélkülöző kétüléses jármú, az olasz Enrico Vettorato vizsgamunkája volt 2009-ben, aki a világszerte elismert Istituto Europeo di Design iskolában tanult.
A koncepció nem csak kinézetre különleges, de a hajtás is elképesztő. A fiatal tervező úgy gondolta, hogy a jármű mozgatásához a piezoelektromosságot hívja segítségül, amely olyan elektromos jelenség, melynek során bizonyos anyagokon (kristály, kerámia) összenyomás hatására elektromos feszültséget gerjesztenek, illetve elektromos feszültségük hatására alakváltozás jön létre.
A képeken jól látható, ahogy a „kerekek” több különálló részből tevődnek össze, amiket négy, a futóműbe épített, egyenként 60 lóerős piezo-motor hajt.
Ezen az elven működnek egyébként a piezo gyújtók, és Vettorato szerint ezt a technológiát továbbfejlesztve, akár 2020-ra már megvalósulhat a KTM Quake.
Maybach DRS
Alapjában véve ez a tojás alakú, riksára emlékeztető jármű nevében is magában foglalja a Japánban tradicionális, emberek által húzott tömegközlekedési eszközöket (DRS = Den-Riki-Sha). A 2010-es Los Angeles-i Autókiállításon mutatták be a terveket először.
A különleges formájú Maybach mozgatásáról egy számítógépes rendszer által irányított, önbeálló elektromos motor gondoskodik, emellett hagyományos pedálokkal is lehet hajtani, és még csak profi bringásnak sem muszáj lennünk hozzá. Ugyanis az áttételezést úgy oldották meg, hogy akár egy gyerek is könnyedén mozgásba tudja hozni a szerkezetet, ha lemerül az akkumulátor.
Az elektromos riksa mindössze 454 kilogrammot nyomna, és kényelmes utazást biztosít, akár 4 ember számára is. Kizárólag természetes anyagból oldanák meg mind a karosszéria, mind pedig az utastér kialakítását.
Nissan V2G
Abból a feltevésből kiindulva, hogy nagyjából 2030-ra valószínűleg villamosított autópályákat használunk, a Nissan egy korhű, konnektorról tölthető járművet tervezett, amellyel könnyen megoldható a gyors közlekedés.
A V2G (Vehicle to Grid / Jármű a hálózatra) néven emlegetett jármű – ahogy nevéből is kikövetkeztethető – közlekedési elektromos hálózatot használ majd. Hiszen a V2G-t egy olyan korba álmodták bele a japán tervezők, melyben feltételezéseik szerint már villamosított autópályákon száguldozna az emberiség.
A jövő Nissanja rendkívüli dinamikát sugároz, minőségi, de megfizethető anyagok felhasználásával. Feltehetően azért, hogy egyáltalán tömeges gyártásra lehessen bocsátani, amennyiben tényleg megérett rá a világ. Ráadásul a luxust és trendi dolgokat kedvelőknek sem kellene aggódniuk: a V2G állítólag igényeinknek megfelelően formálható lesz, tehát az alacsony költségű példányoktól a luxusjárművekkel bezárólag, mindenkinek nyújthat alternatívát.
Audi Quattroflex
A nyitott, pehelysúlyú „hintót” az orosz Alekszej Bikov álmodta meg, és elképzelésével bezsebelte 2006-ban a „leghasználhatóbb technológiai elképzelés” díját, mégpedig az Interior Motives Design Awards-on.
Az autót a régi lovaskocsik mintájára készítette az egyetemista, ülései több szögben is állíthatóak, és mindkét utas tudja irányítani a járművet a középen elhelyezett joystick segítségével.
Lotus Esquive
A furcsa bogárra emlékeztető Lotus a párizsi közlekedésmérnök-hallgató, Mayeul Walser kezei közük került ki 2009-ben, aki Oroszország kietlen pusztáit célozná meg az autóval, ellentétben az eddig létező Lotusokkal, amik főleg on-road közlekedésre alkalmasak.
A szélvédőt és a tetőt el lehet távolítani, így terepezés közben élvezhetjük a napsütést, bár az orosz tajgán eléggé csípős is lehet az időjárás.
Az elképzelés alapján az Esquive javasolt hajtáslánca elektromos, ami négy darab motorból áll: az első kerekeket 40 kW-os (55 lóerős) erőforrások hajtanák, hátul pedig két darab 55 kW-os (75 lóerős) egység dolgozna. Az összkerék-hajtás mellett, négykerék-kormányzással is működne az autó, ami nagyban megkönnyíti a kis helyen való, fürge megfordulást.
Méretei:
Hossz – 4000 mm
Magasság – 1250 mm
Szélesség – 2200 mm
Neked melyik jövőautó tetszik a legjobban?
KTM Quake
0% ()
Maybach DRS
0% ()
Nissan V2G
0% ()
Audi Quattroflex
0% ()
Lotus Esquive
100% (1)