Regényt lehetne írni az okokról, a típusok történetéről, vagy a gyönyörűen fennmaradt veterán darabokról, de mi most nem vállalkozunk ilyen nagy küldetésre. Inkább csak összeszedtük a tíz legnyomósabb indokot, amiért imádjuk a Ladákat!
1. Hátul hajt! – Egyre kevesebb típusról lehet ezt elmondani, és a laza talajon már farolásba kezdő Lada kiviteltől és lóerőszámtól függetlenül mosolyt csal a vezető arcára. Főleg, ha a végén össze tudja szedni, és nem az árokban ér véget a kaland!
2. Élmény minden váltás – A klasszikus elrendezés miatt (motor hosszában – váltó – kardán – hajtott hátsó tengely) nincs szükség élményromboló rudazatra, technikai trükkökre, a váltókarral közvetlenül az olajban fürdő fogaskereket pakoljuk egyik helyről a másikra. Ami jóleső érzés a kéznek…
3. Esztétikai élmény – A maga módján minden klasszikus, hátsókerekes Lada gyönyörű. A 2101 esetén nem is lehet kérdés, az olasz gyökerek adta forma magával ragad, de az ezeröcsi az igazi luxus. Ennyi króm már egy mai műanyag autónak sem állna jól, de a dupla kereklámpás, igazi nagyvad kívánja a napfényben csillanó díszeket. A kocka pedig pont robusztus, az elődökkel tökéletesen szembemenő hangulata miatt maradandó emlék, egy orosz óda a vonalzóhoz, és a derékszöghöz.
4. Kapu a ralihoz – Bár elkoptak már, de azért a magyar, raliért rajongó szív mindig megdobban, ha egy VFTS Lada abroncsai köpik a murvát egy-egy gyorsasági szakaszon. A hazai autósport virágkorát hozzák vissza ezek a gépek, amikkel még ma is elérhető áron lehet belevágni valamelyik, még életjeleket mutató szakág versengésébe.
5. Kollektív emlék – Ez az érv bármelyik autóra elmondható, ami a KGST-országok útjain futott a hatvanas és nyolcvanas évek között. Pár márka alig néhány típusa közül választhattak az autózásra vágyók, ezért minden család, minden baráti kör élénk élményeket őriz a korabeli kocsikról. De mind közül kiemelkedik a Lada (kiváltképp a 2103-as), ami a kétütemű Trabantok, Wartburgok, állandóan széteső Daciák, vízforraló Škodák között külön csücsköt kapott az autórajongó szívekben.
6. Rednáá-rednáá – Avagy az igazi Lada orgánum, a típusra jellemző érces kipufogóhang (természetesen Koppány dobbal:), amiből már mindenki tudta a telepen, hogy a Ladás srác hajnal háromkor ért haza a dizsiből.
7. A tuningnak csak a képzelet szab határt – Ezekből a gépekből már akkor komoly versenytechnika készült, amikor nem repkedtek a levegőben pdf formátumban letölthető szakmai anyagok, szerelési útmutatók. Ezért rengetek gyakorlati tapasztalat gyűlt fel a Ladás körökben arról, milyen irányba kell elindulnia annak, aki több lóerőre vágyik. Elég csak belelapozni a Zsiguli.hu témába vágó gyűjteményébe, ahol a hajtáslánc minden elemét tekintve hasznos információkat találunk a teljesítménynöveléssel kapcsolatban.
MEGOSZTOM a Facebook-on!
A listánk csak a kezdet, te mivel egészítenéd ki? Várjuk a kommenteket!