A közösségi hálók megosztásaiból kitűnően látszik, hogy még mindig hihetetlen népszerűségnek örvendenek a klasszikus Ladák. Ha egy BMW E30-ról kerül fel kép, nyilván sokan böknek a tetszik gombra, de ha egy keresztbe csapató VFTS Lada szerepel a fotón, garantáltan dupla-, vagy triplaannyi ember fejezi ki tetszését. Nyilván egy kor jelképei a 2101, 2103 és 2105 típusjelzésű Ladák, de hát rengeteg Škoda, Dacia is rótta a nyolcvanas években a magyar utakat, mégsem hagytak ennyire átütő erejű emléket.

Regényt lehetne írni az okokról, a típusok történetéről, vagy a gyönyörűen fennmaradt veterán darabokról, de mi most nem vállalkozunk ilyen nagy küldetésre. Inkább csak összeszedtük a tíz legnyomósabb indokot, amiért imádjuk a Ladákat!

Hét ok, amiért imádjuk a Ladát! 1

1. Hátul hajt! – Egyre kevesebb típusról lehet ezt elmondani, és a laza talajon már farolásba kezdő Lada kiviteltől és lóerőszámtól függetlenül mosolyt csal a vezető arcára. Főleg, ha a végén össze tudja szedni, és nem az árokban ér véget a kaland!

Hét ok, amiért imádjuk a Ladát! 2

2. Élmény minden váltás – A klasszikus elrendezés miatt (motor hosszában – váltó – kardán – hajtott hátsó tengely) nincs szükség élményromboló rudazatra, technikai trükkökre, a váltókarral közvetlenül az olajban fürdő fogaskereket pakoljuk egyik helyről a másikra. Ami jóleső érzés a kéznek…

Hét ok, amiért imádjuk a Ladát! 3

3. Esztétikai élmény
– A maga módján minden klasszikus, hátsókerekes Lada gyönyörű. A 2101 esetén nem is lehet kérdés, az olasz gyökerek adta forma magával ragad, de az ezeröcsi az igazi luxus. Ennyi króm már egy mai műanyag autónak sem állna jól, de a dupla kereklámpás, igazi nagyvad kívánja a napfényben csillanó díszeket. A kocka pedig pont robusztus, az elődökkel tökéletesen szembemenő hangulata miatt maradandó emlék, egy orosz óda a vonalzóhoz, és a derékszöghöz.

Hét ok, amiért imádjuk a Ladát! 4

4. Kapu a ralihoz – Bár elkoptak már, de azért a magyar, raliért rajongó szív mindig megdobban, ha egy VFTS Lada abroncsai köpik a murvát egy-egy gyorsasági szakaszon. A hazai autósport virágkorát hozzák vissza ezek a gépek, amikkel még ma is elérhető áron lehet belevágni valamelyik, még életjeleket mutató szakág versengésébe.

Hét ok, amiért imádjuk a Ladát! 5

5. Kollektív emlék – Ez az érv bármelyik autóra elmondható, ami a KGST-országok útjain futott a hatvanas és nyolcvanas évek között. Pár márka alig néhány típusa közül választhattak az autózásra vágyók, ezért minden család, minden baráti kör élénk élményeket őriz a korabeli kocsikról. De mind közül kiemelkedik a Lada (kiváltképp a 2103-as), ami a kétütemű Trabantok, Wartburgok, állandóan széteső Daciák, vízforraló Škodák között külön csücsköt kapott az autórajongó szívekben.


6. Rednáá-rednáá – Avagy az igazi Lada orgánum, a típusra jellemző érces kipufogóhang (természetesen Koppány dobbal:), amiből már mindenki tudta a telepen, hogy a Ladás srác hajnal háromkor ért haza a dizsiből.

Hét ok, amiért imádjuk a Ladát! 6

7. A tuningnak csak a képzelet szab határt – Ezekből a gépekből már akkor komoly versenytechnika készült, amikor nem repkedtek a levegőben pdf formátumban letölthető szakmai anyagok, szerelési útmutatók. Ezért rengetek gyakorlati tapasztalat gyűlt fel a Ladás körökben arról, milyen irányba kell elindulnia annak, aki több lóerőre vágyik. Elég csak belelapozni a Zsiguli.hu témába vágó gyűjteményébe, ahol a hajtáslánc minden elemét tekintve hasznos információkat találunk a teljesítménynöveléssel kapcsolatban.

MEGOSZTOM a Facebook-on!

A listánk csak a kezdet, te mivel egészítenéd ki? Várjuk a kommenteket!