Ugyan az ország nagy részén már elolvadt a hó, de nem győzzük hangsúlyozni, hogy mennyire oda kell figyelni a havas, jeges utakon. Íme egy elrettentő példa, hogy miért ne kezdjünk kockázatos előzésbe. A Ladával közlekedők előtt pedig le a kalappal, példás magatartás!
Fogadjatok meg néhány jó tanácsot:
– Fokozottan figyeljünk az úttestre, a holttérre éppúgy, mint az út szélén esetlegesen felbukkanó gyalogosokra. Növeljük a megszokott követési távolságot: normál esetben az előttünk haladó jármű után 2 másodperccel kellene ugyanahhoz az útfelfestéshez érnünk, csúszós útfelület esetén azonban ezt nyugodtan megduplázhatjuk.
– Csúszós útkörülmények között igyekezzünk egyenletesen fékezni: ne feledjük, az ABS nem a féktáv csökkentését, hanem az irányítás megtartását segíti. Ne vezessünk túlzott magabiztossággal a havas, csúszós útfelületen. Ha a közelünkben nincs senki, lassú tempónál tesztelhetjük féktávunkat.
– Ha az autó hátulja megcsúszik (túlkormányzottá válik), a csúszás irányába fordítsuk a kormányt, majd igazítsuk az autót amíg vissza nem nyerjük az irányítást. Kerüljük a hirtelen fékezést és kormánymozdulatokat.
– Ne veszítsük el hidegvérünket, ha elakadnánk. Ne hagyjuk el az autónkat, hacsak nincs a közelben biztos, fűtött menedékhely. Ha járatjuk a motort, hogy melegen tartsuk az utasteret, ellenőrizzük, hogy a kipufogó szabadon van, nem tömíti el hó vagy bármi egyéb, hogy elkerüljük a szénmonoxid-mérgezést. Ha nem tud szabadon távozni a kipufogógáz, az autó alatt a kocsi orrához áramolhat és a szellőzőrendszerbe kerülhet.