A Škoda igazi sikertörténet az autógyártásban, főleg ha a kelet-európai autókat vesszük alapul. A régi konkurensek és kortársak, mint a Wartburg vagy a Trabant, lassan kikopnak az utakról, a Škoda viszont – hála a Volkswagennek – fennmaradt, és második virágkorát éli napjainkban. 
A Škoda Auto ma Csehország legnagyobb személyautó-gyártója. A céget 1899-ben alapította Emil Škoda, az 1920-as évekre pedig már Csehország legnagyobb ipari vállalatává vált. Gyártottak személy- és tehergépkocsit, illetve tömegközlekedési járműveket, mozdonyokat, hidat, fegyvert és traktort is.
Pár nappal ezelőtt ünnepelhette a Škoda 1000 MB az 50. születésnapját, hiszen 1964. március 21-én mutatkozott be a modell, amely jelentős mérföldkőnek számított a gyár életében. 
Az 1000 MB kombi prototípus -  Sorozatgyártása nem valósult meg, mert a motor mellett lévő csomagok túlságosan farnehézzé tették volna a járművet.
Fél évszázados a cseh remek 21
Már 1956-ban elkezdődött az új prototípus tervezése, aminek eredetileg a 990 és a Favorit nevet szánták, de a gyár ekkor érte el az 1 milliomodik legyártott autót, és az új motor is majdnem 1000 cm3-es volt, így kapta az 1000 MB nevet a jármű. A Škoda úgy döntött, hogy a Nyugat-Európában akkor nagyon divatos farmotoros felépítést fogja alkalmazni a típusnál, így a saját készítésű önhordó karosszéria ellenére is sokan hasonlítgatták a Renault Dauphine-hez és a Volkswagen Bogárhoz a modellt. 
Fél évszázados a cseh remek 22
A hatvanas évek elején egy teljesen új gyártócsarnokot húztak fel Mladá Boleslavban, kifejezetten az 1000 MB gyártására. Több mint 40 épület készült, összesen 13 kilométernyi új úttal egyetemben, és 10 kilométer hosszan kellett átépíteni a vasútpályát is. Az itt felhúzott új kohóban készültek a motorblokkok és a váltóházak.
Fél évszázados a cseh remek 23
A konstrukció megbízhatóságát 50 autós tesztflottával bizonyították, amik összesen 1,6 millió kilométert futottak 1962-ben, a Szovjetunió területén sarkvidéki körülmények között, és a Kaukázus forró égövi magas hegységeiben is bizonyítaniuk kellett az új Škodáknak.
Fél évszázados a cseh remek 24
Kényelmes utasterének, és a négyhengeres, 37 lóerős 1 literes motor teljesítményének köszönhetően nagyon népszerűvé vállt az 1000 MB, 1964 és 1969 között 443 141 darabot készítettek az autóból (1966 után készült nagyobb motorral is, 1100 MB néven), ennek a mennyiségnek a fele az országhatáron kívül talált gazdára – még Új-Zélandra is jutott néhány darab. 
755 kilogrammos súlyának köszönhetően az 1000 MB mindössze 7-8 litert fogyasztott el 100 kilométeren, csúcssebessége pedig elérte a 120 km/órát. Az 1100-as modell (1,1 literes) már 43 lóerőt szabadított az utakra. 
Fél évszázados a cseh remek 25
További érdekessége a típusnak, hogy az ülések lehajtásával az utasteret ággyá lehetett alakítani, ahol kényelmesen elférhetett két ember, köszönhetően az autó 4,17 méteres hosszának és 1,63 méteres szélességnek. Csomagtere 220 liter kapacitású volt. 
Érdekességek: 
1000 MBX - Az egyik legritkább, és a rajongók körében legnépszerűbb Škoda. Az egyenes tetős kupéban még az elefántfül ablakokat is tekerővel lehetett nyitni. 2517 darabot készítettek belőle 1966-1968 között.

1000 MBX – Az egyik legritkább, és a rajongók körében legnépszerűbb Škoda. Az egyenes tetős kupéban még az elefántfül ablakokat is tekerővel lehetett nyitni. 2517 darabot készítettek belőle 1966-1968 között.

Az 1000 MB kombi prototípus -  Sorozatgyártása nem valósult meg, mert a motor mellett lévő csomagok túlságosan farnehézzé tették volna a járművet.

Az 1000 MB kombi prototípus – Sorozatgyártása nem valósult meg, mert a motor mellett lévő csomagok túlságosan farnehézzé tették volna a járművet.