Egyszer, még a múlt ezredév végén volt nekem egy W123-as Mercedesem, az volt életem első autója. Rettenetes állapotban volt szegény, tipikus elsőautó, de nagyon szerettem. Igaz, hogy öt hengeréből csak négy működött, meg hogy a kasztni keresztben félig ketté volt törve (mint később a bontásnál kiderült), de volt rajta olyan fantasztikus extra, mint az utólag rágányolt hátsó napvédő roló!
Na ezt szedette le velem egy motoros rendőr egyszer a 71-es út mellett. Megállított, igazoltatott, aztán közölte, hogy a hátsó ablakot belülről takaró fekete műanyagháló szabálytalan és veszélyes, mert nem lehet tőle átlátni a kocsin. Beláttam a közeg szavai mögött megbúvó bölcsességet, és mivel a tepsi-Merciben elöl amúgy sem igazán éreztem a napvédő tarkóárnyékoló hatását, leszedtem és kidobtam a vacakot. Nem baj az, ha azért nem kezd majd senki 0-ról 100-ra kábé fél perc alatt gyorsuló csotrogányom elkapkodott előzésébe, mert látja a szélvédőimen keresztül, hogy szemből a kanyar mögött jön egy Kamaz.
Pár napja jutott eszembe ez a kis történet, amikor megláttam a pesti forgalomban a fenti képen szereplő Transportert, meg ezt a Smartot:
A szabály szerint (6/1990 (IV. 12.) KÖHÉM rendelet, 97.§): 5.A gépjármű (…) ablakain (…) menet közben nem szabad függönyt, vagy olyan más megoldást (fólia, üvegre felhordott fényelnyelő vagy fényvisszaverő réteg stb.) alkalmazni, amely a szélvédőn, illetőleg a jármű ablakain a kilátást, illetőleg az átlátást megakadályozza. (…)
6. Az (5) bekezdésben meghatározott követelmény nem vonatkozik a jármű szélvédőjének és ablakainak fényáteresztő képességét csökkentő olyan eszközökre, amelyek alkalmazására a közlekedési hatóság (…) engedélyt adott.
Nos, biztosan van olyan autófóliázó, aki tud a fenti szabálynak megfelelő műbizonylatot adni a buszok, kirakatok üvegeiről ismerős reklámfóliáról, és persze az az érv is megállja a helyét, hogy a dobozos furgonok belemezelt hátsó ajtaján sem lehet átlátni. Valamint nyilván kétségtelenül brutális felhasználószám-növekedést jelent mind a Nóta TV, mind a valamilyen guru számára ez a nélkülözhetetlen reklámeszköz. De azért kíváncsi volnék, felmerült-e a két kocsit használó autósban valaha is, hogy nem csak ingyenes termékimpulzusokat sugároz szerteszét, de felesleges közlekedésbiztonsági kockázatot is vállal ezzel a remek dekorációval.
További kis jópofaságok itt.
(Ez itt a NapiTomi, a mindig fényképezőgéppel közlekedő Rácz Tamás autós újságíró és autóbuzi barátai mikroblogja a vezessen kis közlekedési abszurditásokról.)