Az 1960-as években az oroszok a világűrbe küldték Jurij Gagarint, az Amerikai Egyesült Államok az Apollo-program keretében embert küldött a Holdra, Magyarország 21 érmet hozott haza az 1960. évi nyári olimpiai játékokról és a rockzene is új szintre lépett hazánkban olyan zenekarok megalakulásával, mint a Metro, az Omega vagy a Mini. A Woodstocki Fesztiválon pedig mindenki megnyugtató mámorban tépte a húrokat.
De a hatvanas évek jelentette az áttörést az autók számának növekedésében is, a gépkocsi-forgalom érzékelhetően növekedett a világ városaiban, és ez megmutatkozik a korabeli utcaképeken is.
Nagyvilág
Budapest, Blaha Lujza tér
Budapest, Blaha Lujza tér
Fotó megosztása:
Mexikóváros
Mexikóváros
Fotó megosztása:
Budapest, Vörösmarty tér
Budapest, Vörösmarty tér
Fotó megosztása:
London
London
Fotó megosztása:
Johannesburg
Johannesburg
Fotó megosztása:
Moszkva
Moszkva
Fotó megosztása:
New York
New York
Fotó megosztása:
Párizs
Párizs
Fotó megosztása:
San Francisco
San Francisco
Fotó megosztása:
Sopron, Várkerület
Sopron, Várkerület
Fotó megosztása:
Peking
Peking
Fotó megosztása:
Tokyo
Tokyo
Fotó megosztása:
Miskolc
Miskolc
Fotó megosztása:
Tokyo
Peking
San Francisco
Párizs
New York
Moszkva
Johannesburg
London
Mexikóváros
Magyarország
Budapest, Vörösmarty tér
Magyarország, 1960
1960-ban már mintegy tizenegyezer embernek a tulajdonában volt személyautó, a gépkocsik száma pedig megközelítette az 1938-as szintet. A magánautók kereskedelmének legalizálása, az olcsóbb autók behozatala és árusítása révén bővült az autótulajdonosok köre. Nagyobb számban kerültek be közéjük az alacsonyabb társadalmi státuszt jelentő foglalkozások tagjai.
Az autóhasználat presztízse fokozatosan szállt lejjebb egy alsó-középosztálybeli életmódot jellemző fogyasztói szintre.
Az 1960-as év jelenti tehát az áttörést az autók számának növekedésében, az autóhasználat minél szélesebb körben való elterjedésében. Nemcsak az autósok száma növekedett, az autó szimbólumrendszerében kétségkívül „társadalmi változást” hozott, hogy autóra már nemcsak a hivatali státusz révén lehetett szert tenni. Míg az 50-es években a közületi tulajdonban lévő gépkocsik aránya több mint 80% volt a magántulajdonú személygépkocsikkal szemben, addig ez az arány 1960-ra kb. 40%-ra csökkent. A kortárs források e változásoknak a tudati hatásait szemléltetik.
A gépkocsi-forgalom érzékelhetően növekedett. A szubkultúra újra virágzásnak indult.
forrás: Majtényi György
Budapest, Blaha Lujza tér
Miskolc
Sopron, Várkerület