Szeretjük mikor a lemezen pattogó kavicsok hangja a Subaru morgásával vegyül, de amikor a VFTS megérkezik nyélgázon, az utánozhatatlan. És a WTCC-t sem csak Michelisz Norbi miatt nézzük, reménykedünk, hogy James Thomson vagy Rob Huff csodát tesz az orosz géppel. Ezért aztán összegyűjtöttünk néhány népszerű versenyautót, amelyek Ladából készültek.
VFTS
A VFTS (Vilnius Fabrik Tuning Sport) versenyautókat Litvánia fővárosában, Vilniusban készítették egy titkos tengeralattjáró-üzem lezárt részében. A projektet Sztaszisz Brundza vezette, aki nem csak az autóépítéshez, de a versenyzéshez is konyított.
Mivel a Szovjetunióban az autóversenyzés a honvédelmi sportok közé tartozott, igen sok rubelt költhettek fejlesztésre, ennek eredményeként a VFTS típusjelzéssel futó, 1600 köbcentis, két duplatorkú Weber karburátorral ellátott, 160 lóerős orosz, a keleti blokk legsikeresebb versenygépe lett, és azonnal meghódította a nézőket. Magyarországon a Lada VFTS verziója gyakorlatilag minden rali-, illetve pályaversenyen indult, és rendkívüli népszerűségnek örvend a mai napig.
Niva 4×4
A Ladákat főként ralira és hegyi versenyzésre használták, majd a Niva megjelenése után a terepraliba is belekóstolt az AutoVAZ. A nyolcvanas évek elején gyári csapat indult a Párizs-Dakaron, legjobb eredményük pedig egy második helyezés volt, Jacky Ickx Mercedese mögött. Később egy importőr erősen átalakított Niva-karosszériába Porsche-motorokat szerelve alkotta meg a második generációs versenyautókat, amelyek azonban nem lettek annyira sikeresek, mint elődeik.
A Dakaron versenyző egyik Niva szerepelt a Magyar Televízióban is vetített T.I.R. 1987-es tv-sorozatban, ami két kamionos kalandos útját mutatja be a logisztikai akadályok útvesztőjében. A negyedik epizódban a két főhős benevez a Párizs-Dakarra, ekkor tűnik fel az orosz technika, egy másik csapat versenyzőjeként.
112 VK S2000 Rally
Az összkerékhajtású, 260 lóerős Lada S2000 az orosz bajnokság befejező futamán debütált 2005-ben, ahol az abszolút értékelésben a harmadik helyet szerezte meg.
A versenyautóban az Opel jól bevált 2,0 literes, C20XE motorját szerelték, ami már bizonyította képességeit a Lada 110-ből épített versenyautóban is, amely 1999-ben, 2000-ben és 2001-ben is győzelmet szerzett az orosz ralibajnokságban. Természetesen a karosszéria erősítésen esett át, és a szabályoknak megfelelően bekerült a 70 literes, tűzálló üzemanyag-tartály is. A kerékjáratokat úgy alakították ki, hogy a beáramló levegő fokozza a motortér hűtését.
21106 WTCC
2008-ban a Russian Bears Motorsport két darab Lada 21106-sal nevezett a Túraautó világbajnokságba (WTCC). Az egyik pilótájuk Jaap van Lagen a másik pedig Viktor Sapovalov volt.
Az autóban szintén az Opel kétliteres szívómotorja kapott helyet, ami 275 lóerőt és 265 Nm-t teljesített. Az év utolsó három futamán már három Ladát láthattunk, ugyanis csatlakozott Kirill Ladygin is a csapathoz, aki többszörös bajnoka volt az orosz Lada Revolution kupának, ahol a Revolution II. névre keresztelt autókkal versenyzett.
Granta WTCC 2014
Végül pedig az AutoVAZ idén márciusban bemutatott 400 lóerős versenyautója, ami a Túraautó-világbajnokságon bizonyíthat. Ránézésre nem sok különbség van a tavalyi Granta és az idei között, ami picit meglepő, hiszen a 2014-es szabályok új aerodinamikai kiegészítőket, szélesebb nyomtávot, erősebb 1,6-os turbómotort, nagyobb kerekek és fékek használatát engedélyezik.
A kevés változtatásnak az lehet az oka, hogy a Lada 2015-ben szeretné bemutatni vadonatúj versenyautóját, amit a Grantával párhuzamosan fejlesztenek, így vélhetően a következő évben durrantják el a petárdát. Az autó mellett a csapat két pilótája Robert Huff (2012-es WTCC világbajnok) és James Thompson látható.
2015 WTCC Vesta koncepció
Sokat nem árultak még el róla az oroszok, de elvileg ez válthatja a Grantát