Sokan vannak, akik nem tekintenek túl nagy jelentőséget az ABS-nek, ami valószínűleg azért lehet mert szerencsére még nem kerültek olyan helyzetbe, hogy szükség legyen rá. Nem úgy, mint a videón látható autós, akinek lehet az életét mentette meg a blokkolásgátló.
Szépen hallani ahogy dolgozik az ABS, mikor emberünk tövig nyomja a fékpedált, ennek köszönhetően tudja irányítani az autót. Különben nyílegyenesen beleszállt volna a kamionba.
A vészfékezést mindig hirtelen, rúgásszerű lábmozdulattal kell indítani. A fék lenyomásával egy időben történjen meg a kuplung lenyomása is, ugyanis egy tárcsafék durván 3 tized másodperc alatt blokkolja a kereket, majd 5 tizeden belül leáll a motor, ha nem tapostunk a kuplungra. Járó motor nélkül pedig nincs szervokormány, sem ABS.
A fékpedált erősen, folyamatosan kell nyomni. Ilyenkor a pedál ugrálhat, remeghet a lábunk alatt, illetve kattogó, kerregő hangot adhat ki (ez a videón jól hallható). Ilyenkor sem szabad felengedni, sőt ha lehet, még erősebben kell taposni. ABS-szel szerelt járművekben nem szabad alkalmazni a korábban tanított, úgynevezett pumpáló fékezést, ugyanis ez a módszer összezavarja a központi egységet. Tehát a rendszer lényege, hogy megakadályozza a kerekek teljes blokkolását, így nagyobb esélyünk van kikerülni az akadályt, ami vészfékezésre késztetett minket.
A korabeli kép remekül ábrázolja az ABS lényegét:
1964-ben készült el az első generációs blokkolásgátló, melynek megbízhatósága még nem volt teljes. Azonban 1978-ra megkezdődött az ABS fékrendszerek sorozatgyártása (a Mercedes-Benz és a BMW számára), immár tökéletesen megbízható rendszerrel. 1981-re elkészült a százezredik ABS is.