Minden idény előtt ellepik az internetet a téli autózással kapcsolatos tanácsok, tippek, technikai okosságok, amiket hasznos végigolvasni, jó, ha tisztában van velük minden autós, de legtöbbször baromi unalmas formában tálalják ezeket.
A Vezess.hu most megpróbálja kicsit feldobni a témát, a mozgóképek segítségével hátha azoknak is megragad valami, akik azt hiszik, hogy rutinnal bármilyen helyzetet meg lehet oldani, és a téli gumi is csak marketingfogás.
1.- Az egyik fő szabály, hogy tartósan 7 Celsius-fok alatti hőmérséklet esetén téli gumira kell váltani – az autón, nem a hálószobában. Tévhit, hogy a téli abroncsoknak főként a havas utakon veszik hasznát a sofőrök, a nyári gumik már a hűvös őszi időben is veszélyesek lehetnek. Számos összehasonlítás bizonyította, hogy az ilyen gumikkal futó autók fékútja 65 km/órás sebesség esetén is több mint négy méterrel hosszabb, mint téli gumis társaiké.
2.- Ajánlott az abroncsokat újonnan megvenni, illetve durván 8-10 évenként vagy kopottságtól függően lecserélni azokat. A 8-10 év akkor érvényes, ha megfelelően van tárolva az abroncs.
3.- A használt gumik vásárlásánál körültekintően kell eljárni, hiszen sokszor nehéz megállapítani megfelelő-e az állapotuk, a rejtett hibák könnyen megbosszulhatják magukat. Ha mégis a használt mellett döntünk – a pénz beszél ugyebár –, vigyük el az abroncsokat egy közeli gumishoz, ahol szakemberek mondhatják rá az áment. Ha ebbe nem egyezik bele az eladó, ott valami sumákság van.
4.- Nem helyes és balesetveszélyes is az a gyakori megoldás, mikor a tulajdonosok egyszerre használnak nyári és téli gumikat az autójukon. A télieket általában a hajtott tengelyre szerelik, míg a másikon ott figyel a nyári. Ez a szükségmegoldás azonban még mindig jobb, mintha az összes felnin a nyári szett feszülne.
5.- Komolyabb havazás esetén javasolt a hólánc felszerelése is – egyes országokban, például a szomszédos Ausztriában kötelező a használata, amit a hatóságok ellenőriznek. A szabály ellen vétő autósok komoly büntetésre számíthatnak, amit nem korbácsütések, hanem egy kövér csekk formájában szabnak ki. Döntsétek el melyik a rosszabb…
6.- Már az őszi hónapokban ajánlott a hűtőfolyadék dermedéspontjának mérése, illetve 2-3 évenként lecserélni a fagyálló hűtőfolyadékot. Higgyétek el, nincs annál kellemetlenebb, mint mikor szétreped a belefagyott folyadék miatt a blokk.
7.- Ha idősebb autót használunk – netalán veterán a kicsike és utcára merészkedünk vele télen -, motorolajból is érdemes speciális, hidegnek ellenálló kenőanyagot töltetni a megfelelő nyílásba.
8.- Ablakmosó folyadékból is fagyállót használjunk, ha a hőmérséklet tartósan fagypont alá csökken. Így akár -15 fokban sem kell a folyadék magfagyásától tartanunk. Ha a tartály nem is reped szét, télen a felverődő latyakot nem fogja magától letakarítani az ablaktörlő, kell neki a rásegítés.
9.- Öt Celsius-fok alatt gázolajjal működő autók esetében érdemes jobb minőségű üzemanyagot tankolni. Visszaemlékszem apám arcára, mikor reggelente nem jutott el a munkába időben, mert megdermedt a gázolaj. Ha nem szeretnél idő előtt szívinfarktust kapni, inkább ne spórolj azon a pár forinton. (hála az égnek erre édesapám is időben rájött)