A VAZ 2101-es, a durván 14 millió legyártott hátsókerekes Lada őse, épp a mai napon lett 45 éves, és ez az igen fontos évforduló majdnem kiment a fejünkből, de szerencsére az utolsó pillanatban beugrott, így ezzel a néhány piszkosul menő Zsigulival kívánunk neki boldog születésnapot. Vasárnap estére ennél kellemesebb összeállítást keresve sem találhatnál.
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 1
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 95
A Lada az orosz AvtoVAZ járműgyártó vállalat gépkocsimárkája. A szovjet időszakban ezt a márkanevet csak az exportra szánt járműveknél használták, ugyanezek a modellek a szovjet piacon Zsiguli néven váltak ismerté.
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 96
Az első VAZ 2101 és a kombi VAZ 2102 típusoknak az 1967-es év autója, a Fiat 124 volt az alapja, melyből az olasz mérnökök fejlesztették ki a 124R jelzésű, a Zsiguli alapjaként szolgáló típusváltozatot.
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 97
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 98
Az 1970-ben megjelenő 2101, bár a Fiat 124-en alapult, mégsem egyezett meg vele teljesen. Az autó felépítése hasonló volt ugyan, de pár helyen fejlesztettek, néhol pedig egyszerűbb megoldásokat alkalmaztak. A motor például fejlettebb volt, mint az olasz változaté. A 73*71,5 mm-es furat-löket arány 76*66 mm-re változott, tehát a motor pörgősebb, rövidebb löketű lett. 
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 99
 A Fiat nyomórudas vezérlését a Zsigulinál felülfekvő vezérműtengely váltotta. A vízszintes áramú Solex karburátor helyett egy 32 mm-es Weber porlasztó licence alapján készült szovjet DAAZ-t szereltek fel.
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 100
A motor egyébként szintén Fiat-tervezésű volt, egy terepjáróba szerették volna beépíteni, de végül az olasz gyár soha nem használta.
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 101
A gyár nagyszerűen használta az építőszekrény-elvet a típuscsalád kiépítésénél: kétféle löketű főtengely (66 mm, 80 mm) és kétféle furatú hengerblokk (76 mm, 79 mm) felhasználásával 1200, 1300, 1500 és 1600 köbcentis blokkot tudtak építeni. Az ezekhez tartozó karosszériák is csereszabatos elemekből álltak, így a motorokat szabadon be tudták építeni bármelyik kaszniba. 
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 102
A főbb megoldások a hátsókerekes Zsigulik/Ladák gyártása során végig megmaradtak, lényeges újítás csak a 2103-ason bevezetett vákuumos fékszervó, előgyújtás-szabályzó és önbeálló hátsó fék, a kockák (2105-2104-2107) új karosszériája (csak az ablakvonal alatt) és halogén fényszórói, valamint új, mikrokapcsolós takarékrendszerrel szerelt „Ózon” karburátora és a 2105 korszerűsített, fogasszíjas vezérlésű motorblokkja volt.
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 103
Magyarországra 1971-ben érkezett az első Zsiguli, Debrecenben vette át tulajdonosa, dr. Zsadányi Ottóné.
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 104
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 105
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 106
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 107
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 108
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 109
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 110
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 111
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 112
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 113
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 114
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 115
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 116
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 117
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 118
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 119
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 120
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 121
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 122
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 123
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 124
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 125
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 126
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 127
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 128
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 129
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 130
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 131
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 132
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 133
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 134
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 135
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 136
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 137
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 138
45 eszméletlen fotóval tisztelgünk a 45 éves Zsiguli előtt 139