Ez az ide-oda mozgó mechanikai csoda ugyanúgy izzófejes nyersolaj-tüzelésű motor, mint amit itthon a Hoffherr traktorokban találhatunk. A nehézolajmotor eltérő elven működik a szikragyújtású Otto-motortól és a Rudolf Diesel által feltalált dízelmotortól, amely a keveréket erős kompresszióval gyújtja be. Az izzófejes motor alacsony kompresszióval működik, a tüzelőanyagot a vörösizzásig hevített izzófej gyújtja meg. A legtöbb izzófejes motor egyhengeres, alacsony fordulatszámú kétütemű, karteröblítésű gép volt. (wiki) A videón látható 1909-es darabnak megvan a maga története. Vízpumpálásra használták, amíg 1920-ban valaki egy szabotázsakció keretében robbanóanyaggal tönkretette a hengert. Ezt pótolták, amivel évekig működött, de később mégis kivonták a forgalomból, egyszerűen hagyták rohadni ott, ahol volt. Félig a földből ásták ki a kilencvenes években, és alapos tisztítás, felújítás után állították ismét üzembe. Működésében van valamilyen megmagyarázhatatlan hipnotikus erő. Mindig a leállás széléről lendül újra, vaskos karok, erős rugók mozgatják. Megfontoltan, ráérősen működik, benne van az elpusztíthatatlanság érzése. A mai túltöltött, szétszabályzott, agyonvezérelt motorok korában ez a lassú járású aggastyán szürreális látvány. https://www.youtube.com/watch?v=WXzSZVgQwts