Rémtörténetek, de van alapjuk. Idén csak az első negyedévben 736,5 millió liternyi üzemanyagot tankoltak a hazai kutakon. Bődületes mennyiség egy átlagautós szemével nézve, nincs olyan pillanat, amikor páran ne pumpálnák a pisztolyt. Ilyen forgalom mellett akad csalás, ahogy minden más területen is, a benzinkutas átverések valamiért mégis erősebben hatnak ránk, jobban megjegyezzük, hamarabb továbbadjuk őket. Talán a házi költségvetésből fájdalmas szeletet hasító nagy összegű kiadás az oka annak, hogy mindig keressük a legtisztább, legolcsóbb, legjobb minőségű üzemanyagot áruló, tisztességesen működő kutakat.
50 liter a 45 literes tankba?
A legáltalánosabb észrevétel, egy ilyen kérdésre záporoznak a hasonló tapasztalatok. „Én is tankoltam már 2,5 literes fantás üvegbe 3,35 l benzint, ötliteres műanyag kannába ment bele 6,3 liter, egy haverom tankolt 3,4 l-t abba a robogójába, aminek a tankja csak 2,7 l-es, és amióta megvolt neki (3 éve), sohasem ment bele több… satöbbi.” Ebben a kérdésben talán sosem fogunk igazságot tenni, pro és kontra mindig akadnak majd érvek, történetek, amíg a jeti még mindig járja az erdőket, a Piramisok titkos parabolaantennák egy idegen civilizációhoz, a világot pedig öltönyös reptíliák szűk köre irányítja, addig ebben a hétköznapi kérdésben sem lesz társadalmi egyetértés. A mérésügyi törvény +/- 0,5% tűrést határoz meg, tehát az eltérés benne van a játékban (40 literes tankolásnál az eltérést maximalizálva literenként 5 köbcentivel kevesebbet kapunk, máris 200 köbcentivel, azaz egyötöd literrel kapunk kevesebbet). Ráadásul a hőmérséklet változása miatt bekövetkező térfogatváltozással is számolnak a rendszer üzemeltetői, így elvileg ez sem okozhat a történetek során emlegetett tízszázalékos eltérést. Már többen utánajártak a történetnek, a Blikk nem talált eltérést, a Nyugat.hu öt liternél körülbelül egy deci eltérést mért mindenhol, a 24.hu húsz liternél mért fél literrel kevesebbet. Igaz, egy mérés sem történt hitelesített eszközökkel, tehát az eredmény minden esetben a jetifotó kategória. Mégis átverve érzed magad? Van megoldás, jön a szabálytalanságra vadászó hatóság. „A bizonyítás érdekében lehetőség szerint fényképezze le az adott kútoszlopot és a mérőállást, valamint tartsa meg a blokkot a vásárlásról. A hamis mérés ügyében a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalhoz (MKEH) lehet fordulni. Az MKEH egyébként a 2007-es átfogó vizsgálat óta elvétve találkozott szabálytalanságokkal.”
A külföldi benzin mindig jobb!
Nincs szövevényesebb, érzésre és érzelmekre alapozott benzinmítosz mint a „hazai a külföldi benya ellen” topic. „Az Európai Unióban egy irányelv (“direktíva”) írja elő, milyen minőségűnek kell lenniük a forgalomba kerülő üzemanyagoknak. Az irányelv a benzin és a gázolaj európai szabványán alapszik (EN 228 és EN 590), és betartása kötelező, ezért “Az európai üzemanyagszabványok között csak a gázolaj hidegtűrésében van eltérés, mert nem ugyanolyan dermedéspont szükséges Lappföldön és Bulgáriában. Ám a kutakhoz kiszállított üzemanyag minősége Európa-szerte azonos” – állítja a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. Mi is foglalkoztunk a témával, eszmefuttatásunkban akadnak számok, megalapozott jetivadász cikk, ahol a végén természetesen mindenki azt gondol, amit akar.
Vizezik a benyát, ne tankolj náluk
Az előfordulhat, hogy víz kerül az üzemanyagokat tároló tartályokba. Volt rá példa külföldön, és volt hazai eset is. Nem valószínű a szándékos csalás, de volt már olyan bizonyított eset, amikor a magas talajvíz miatt került a tárolóaknákba nedvesség. A kút tulajdonosa akkor beismerte a hibát, és megtérítette az autósok által elszenvedett kárt. A legkönnyebben a levegő páratartalmával kerül víz az üzemanyagtartályba, tankoláskor és szabadban parkoláskor. Ezért célszerű fagypont alatt, a fagyos idő beköszöntével teletankolni a gázolajos autót, mert ilyenkor csak kis mennyiségű levegő van a tartályban, aminek víztartalma nem tud az üzemanyagba kerülni.
Kicserélik a drága olajat olcsóra
Ennek enyhébb verziója, ha rábeszélnek a vásárlásra. Annak, aki a motor működését a jó öreg Sub Bass Monster-nótával azonosítja, könnyen beadható, hogy ha most nem vesz súlyos ezrekért olajat, akkor motorja kegyetlen halált hal majd út közben. Ha emberünk előáll azzal, hogy hajszál híján besült a motor, de ő literenként 4000-ért tud rá megoldást, akkor várjuk ki a 10 percet, és nézzük meg újra, tényleg baj van-e. Ha szükséges az utántöltés, a kezelési útmutató szerinti minőséggel pótoljuk a kenőanyagot. A nagyságrend kedvéért: egy átlagos kocsi teljes olajtöltete 3,5-4 liter, ezért aligha lesz szükségünk rögtön 2 teljes flakonra.
Sunyiban tankolnak a „jobbikból”
„Óriási trükkel próbálják behúzni a csőbe a jóhiszemű vásárlókat a tengeri kütyüről elnevezett kutakon. Ha kiszúrják, hogy nem a versenyélményt 1000%-osan garantáló üzemanyagot töltenénk a tankba, jól rád kiabálnak, hogy az igazából nem is a te autódba való. Épp a BMW X6-ost tankoltam tele a visszavitel előtt. Kiszállok, udvariasan válaszolok a “mennyit töltsek bele?” kezdetű kérdésre (megoldom egyedül), majd nyúlok a dízel extra néven futó mezei gázolajért. Erre messziről kiállt a kutas, hogy az nem lesz jó, az a hagyományos teherautó-dízel (!). Ráhagytam, de bevillant, hogy ez nem az első olyan eset, amikor rémisztő módszerekkel próbálnak rávenni a csilliárdforintos üzemanyag megvételére. Legutóbb egy benzines autót tankolva próbálta meg beadni egy másik kutas, hogy a normál 95-ös üzemanyag nem biztos, hogy jó a kocsimba. Fantasztikus trükk. De azért nem szép dolog becsapni a vásárlókat, még akkor sem, ha ki van adva parancsba a napi penzum teljesítése!” Emberi tényező, és mint ilyen, nem lehet mérésekkel, plombákkal kivédeni. Egyetlen megoldás, ha résen vagyunk, magunknak tankolunk.